بخشی از مقاله

چکیده:

سامانه هادی یک سیستم هوشمند است که جهت ساماندهی به وضعیت نظارت و کنترل بازارو مشاغل ایجاد شده است.اهداف این سامانه عبارتست از : ثابت کردن قیمت کلیه اجناس و کالاها و دریافت خدمات،جلوگیری از احتکار و گرانفروشی،ایجاد اطمینان در خرید و دریافت خدمات افراد،ایجاد پل ارتباطی بین مردم و مشاغل، ساماندهی مشاغل،ایجاد هماهنگی بین اصناف،ایجادرقابت سالم درکلیه مشاغل،جلوگیری ازهدررفت زمان،هزینه،انرژی و ترافیک و...این سامانه دارای سه فاز می باشد . فاز یک بدین صورت است که یک مرکز اطلاعاتی تاسیس و همه ی اطلاعات موجودی اجناس و محصولات فروشگاه ها و همچنین لیست خدمات ارائه شده توسط مراکز خدماتی درآن ثبت می شود و هر مشتری می تواند با ورود به آن،اطلاعات مورد نیاز خود راجع به محصول اعم از - قیمت،شرکت سازنده،تاریخ انقضا و... - و هم چنین نزدیک ترین محل ارائه دهنده ی محصولات و خدمات به مشتری را دریافت کند.فاز دوم به این شکل است که مشتری با مرکز تماس گرفته و اپراتور با گرفتن اطلاعات از سیستم، نزدیک ترین خدمت رسان - کلیه مشاغل - را به آن معرفی می کند . در فاز سوم گردشگر میتواند در بدو ورود به شهر با نصب این نرم افزار متصل به سامانه ، نزدیک ترین خدمت رسان را با موقعیت جی پی اس برای آن ارسال کند. این سامانه جهت خدمت رسانی به مردم و گردشگران ایجاد و ضامن آسایش و راحتی آن هاست و همچنین می تواند باعث ایجاد رقابت سالم در سرویس دهی ارائه دهندگان محصولات و خدمات شده و باعث بالا رفتن کیفیت خدمت رسانی آن ها شود.

کلمات کلیدی: سامانه،هوشمند،ساماندهی، نظارت،کنترل،خدمت رسانی

مقدمه :

گره گشایی از کار مردم ، یاری درماندگان و نیازمندان ،خدمت است . هر کار شایسته و مفیدی که برای مردم سود داشته باشد و در جهت کمک و حمایت و راه اندازی کار مردم باشد ، خدمت به مردم محسوب می شود .این مفهوم در قرآن در قالب کلماتی از قبیل : عمل صالح، احسان - به پدر و مادر ، خویشاوندان ، یتیمان ، مسکینان ، همسایه ها ، دوست ، همنشین و واماندگان در سفر ، بردگان و ... - برّ و نیکی بیان شده است .گستره خدمت از آنچه در تعریف و منظور از خدمت رسانی گفته شد نتیجه می گیریم که خدمت ، معنای وسیع و گسترده ای دارد و منحصر به خدمات مادی و مساعدت های مالی نیست و عرصه های فرهنگی ، اقتصادی ،سیاسی ، اجتماعی و حوزه فکر و اندیشه را در برمیگیرد و حتی در اندیشه خیر رسانی بودن ولو اینکه صرف نیت باشد. و به مرحله عمل نرسد پاداش معنوی دارد - نیته المومن خیر من عمله - تا آنجا که راهنمایی به خیر و خوبی و هدایت افراد و راهگشایی فکری و روحی آنان ، حتی در حد آدرس دادن به کسی و تعلیم و آموزش های مختلف در عرصه های زندگی نوعی خدمت و - صدقه - محسوب می گردد . از این رو ،دامنه صالحات و خیرات بسی گسترده است که از خدمت به ظاهر کوچک و ناچیز هم نباید چشم پوشید ولو اینکه برداشتن سنگی از راه یا جاری از مسیر روندگان یا غمی از دل اندوهگین یا باری از دوش ممستمند و ناتوان باشد .

این مفهوم وسیع در ادبیات فارسی نیز آمده است :

تا توانی به جهان خدمت محتاجان کن  به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی اهمیت خدمت رسانی: اهمیت این امر از دو جنبه قابل بررسی است -1 از جهت تاثیرات و آثاری که در اجتماع و فرد خدمت گذار دارد . -2 اجر معنوی و پاداش اخروی که برای این کار ، در منابع دینی در نظر گرفته شده است و شاید رمز توصیه و تاکید رهبران و پیشوایان دینی ، بر این امر آثار اجتماعی و فردی آن باشد در هر صورت ، اولین تاثیر این کار بر شخص خادم است . با این کار شخص خدمتگزار ، خود را موثر در اجتماع میداند و برای خود نقش تاثیر گذار قائل می شود . چنانچه قبلا فرد بی تفاوت یا سهل انگاری بوده حال در خود احساس نوعی مسئولیت می کند و همین امر او را وادار به خدمت بیشتر و گسترش فعالیت می نماید ، حس همدردی و انگیزه مشارکت و حس نوعدوستی ،در او احیا شده و آثاری چون ،شادابی ،وحدت و یکدست بودن جامعه و تقسیم فشار زندگی بر آحاد و اقشار اجتماع و آسان شدن امور و همواری مشکلات و ..... را و در پی خواهد داشت

سامانه هادی :

این سامانه که هدف آن خدمت رسانی به مردم می باشد دارای 3 فاز کلی است که برای اینکه به یک سیستم جامع برسیم باید هر سه فاز اجرا شود.

فاز اول :

این سیستم در فاز اول بصورت تلفنی می باشد که مشترک - شکل شماره - 1 با تماس تلفنی می تواند اطلاعات مورد نیاز خودرا دریافت کند. - شکل شماره - 2، به این صورت است که مشترک با مرکز تماس گرفته و آدرس خود را به اپراتور اعلام می کند و اپراتور با وارد کردن در سیستم نزدیک ترین خدمت رسان - کلیه مشاغل - را به او معرفی می کند.

فاز دوم :

گردشگر در بدو ورود به شهر برنامه را از طریق بلوتوث دریافت و فعال سازی می کند و از آنجا که این نرم افزار به سامانه متصل بوده طی در خواست مراجعه کننده با گوشی خود نزدیکترین خدمت رسان به او بصورت موقعیت جی پی اسی برای آن ارسال می شود و وی را تا مقصد مورد نظر راهنمایی می کند.

فاز سوم :

در این قسمت با نصب یک نرم افزار بر روی کا مپیوتر های کلیه ی فروشگاه ها و یا مراکز خدماتی شهر، هر یک از آن ها اطلاعات مربوط به کلیه ی اجناس و خدمات خود را در آن ثبت کرده و مشتریان می توانند با بررسی این اطلاعات و پیدا کردن مورد مورد نظر خود و اطلاع از محل نزدیک ترین خدمت رسان ، اقدام به خرید و یا دریافت اجناس و خدمات مورد نظر خود کند. لازم به ذکر است که این نرم افراز علاوه برامکان ایجاد ارتباط با سامانه می تواند جهت انبارداری - استعلام موجودی - خود فروشگاه نیز مورد استفاده قرار گیرد.در این سامانه کلیه قیمت کالا مصرف کننده از طریق تولید کننده و وارد کننده وارد شده و قبض فروش از سامانه دریافت می شود.این سامانه جهت خدمت رسانی به مردم شهر و گردشگران و همچنین برای فراهم کردن راحتی و آسایش آنها می باشد و می تواند کلیه خدمت رسان ها را در سطر قرار دهد و آنها را به چالش رقابت در سرویس دهی روبرو کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید