بخشی از مقاله

چکیده -

بطورکلی در این تحقیق به بررسی سایز بندیهای موجود در انتخاب پیراهن پرداخته شد و سایز بندیهای استاندارد همراه با روش سایزبندی استخراج شد. سایزبندیهایی که در اکثر کشورها بطور متوسط استفاده میشود براساس دو روش طول و عرض بالاتنه و دور سینه شخص بنا شدهاند. با توجه به اینکه استخراج اندازههای شخص با استفاده از متر بسیار زمانبر میباشد و پرو کردن لباس نیز آلودگیهای زیادی ایجاد میکند در این تحقیق از کینکت جهت اندازه گیری طول و عرض بالا تنه بطور مستقیم پرداخت. نتایج نشان داد استفاده از طول و عرض بالا تنه بخاطر وجود همزمان دو متغیر در سایز بندی دقت بسیار بالایی ندارد بنابراین دور سینه مورد بررسی قرار گرفت. محاسبه دور سینه با توجه به بیضی شکل بودن سینه براحتی قابل محاسبه نیست و باید از انتگرالهای بیضوی نوع دوم استفاده شود. بطورکلی با محاسبه دور سینه و مقایسه نتایج حاصل از سایز بندی با استفاده از مقادیر واقعی و تخمین شده طول و عرض بالا تنه مشخص شد، هرچند دقت سایز بندی با استفاده از طول و عرض بالا تنه خوب است اما دارای خطا هم میباشد. درحالیکه دقت سایزبندی با استفاده از دور سینه بسیار بهتر بوده و خطای حاصل حدود نصف خطای ایجاد شده با استفاده از طول و عرض بالا تنه می باشد.

کلمات کلیدی: الگوی پیراهن، سایزبندی، کینکت، مفاصل

-1 مقدمه

در حال حاضر صنعت مد بیش از هر چیز متکی بر فروش بازار انبوه است. تولید انبوه طالب بیشتری دارد و نیاز طیف گستردهای از مشتریان را برآورده میکند. مشاهیر دنیای مد برای هر فصل مد روندهایی را تعیین میکنند که بر اساس آن لباسهای ماشینی تولید میشود. آنها اغلب تمام طول یک فصل را صبر میکنند تا مطمئن شوند آیا سبک مطرح شده میتواند بازار را به دست بگیرد یا نه، سپس برای تولید آن ابتکار عمل را به دست میگیرند و به منظور صرفه جویی در هزینه و زمان از پارچههای ارزان تر و تکنیکهای ساده تر برای تولید استفاده میکنند که به راحتی میتواند توسط یک دستگاه انجام شود. در نتیجه محصول نهایی میتواند خیلی ارزان تر فروخته شود 1]، 2 و .[3

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای کاربردی، استفاده از روشهای سنتی به دلیل داشتن هزینه بالا و زمانبر بودن غیرکارآمد و منسوخ گردیدهاند. در دنیای کنونی، رمز موفقیت کشورهای جهان اول در تولیدات پوشاک، استفاده از روشهای صنعتی و در کنار آن بهرهگیری صحیح از ابزارهای روز، روشهای نوین طراحی و مدیریت تولید میباشد که یکی از این ابزار، استفاده از نرم افزار های گرافیکی و طراحی است . [4] نرم افزارهای طراحی لباس که امروزه توسط شرکتهای مختلفی طراحی و تولید گردیده اند همگی سعی بر آن داشته اند تا با استفاده از ابزارهای گوناگون در سریعترین زمان ممکن نیاز تولیدکنندگان را در طراحی، سایزبندی و چیدمان الگوها با دقت بالا تأمین نمایند. البته هرکدام از این نرم افزارها دارای یکسری نقاط قوت و یکسری نقاط ضعف می باشد.

در اکثر نرم افزارهای طراحی الگو لباس از الگوهای استاندارد و بر روی مانکن های استاندارد استفاده می شود اما بدن انسان بطور کامل مشابه مانکن نیست بنابراین این نرم افزارها دارای مشکل هستند. برای بر طرف کردن این مشکل و حذف اتاق پرو در کشورهای پیشرفته جهان در سال های اخیر اتاقک های پرو را همراه با چندین دوربین - حدود 16 دوربین - طراحی کرده اند تا لباس را بر روی بدن شخص نمایش دهد بدون اینکه لباس را بپوشد که البته بسیار هزینه بر است 5] و .[6 در سال های اخیر جهت بهبود این روش بجای استفاده از تعداد دوربین زیاد رو به سمت استفاده از سنسور کینکت آورده اند و تعداد کینکت ها نسبت به دوربینهای معمولی کمتر شده است تا جایی که نمونههایی با 8 کینکت نیز تولید و در سالهای اخیر وارد بازار ایران شده است. اما استفاده از تنها یک کینکت در تحقیقات محققین جهت خرید لباس در خانه در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است .[9-5]

در این تحقیقات بر اساس سنسور عمق، ابعاد بدن استخراج شده و مکان مفاصل بصورت 3 بعدی استخراج شده تا براساس آنها اندازه لباس انتخاب شود سپس براساس سنسور رنگ، رنگ بدن شخص استخراج می شود تا رنگ لباس انتخاب شده بر اساس آن ست شود .[5] دقت این تکنیک با افزایش تعداد سنسورها بشدت بالا رفت بطوریکه لباس بطورکامل بر روی بدن شخص مدل شد .[6] در بعضی تحقیقات تنها اندازه ها با استفاده از سنسور کینکت اندازهگیری میشود [8-6]، اما در بعضی مواقع ابتدا مدل سه بعدی از بدن بطورکامل طراحی می شود و در ادامه لباس بر روی بدن شخص نشان داده می شود 7]، .[11-9 بنابراین هدف از این تحقیق ارائه یک روش مناسب جهت استفاده همزمان از سنسور رنگ و مادون قرمز - عمق - جهت مدلسازی بدن و بدست آوردن اندازه لباس مورد نظر است. در ضمن استفاده از نتایج بدست آمده از هر کدام از سنسورهای رنگ و عمق جهت ساخت نرم افزار و تست و ارزیابی آن بصورت عملی میباشد.

-2 روش طراحی و سایزبندی لباس مردانه

بطور کلی آناتومی بدن جهت طراحی و دوخت لباس مردانه مطابق شکل - 1 - می باشد. همانطور که در شکل مشخص است بدن بطورکلی به 8 قسمت تقسیم می شود که بخش بندی بالاتنه متمرکز تر و پیچیده تر می باشد. در قسمت بالا تنه تا سر جهت طراحی و دوخت لباس اندازههای بیشتری نسبت به پایین تنه نیاز است. مهمترین بخشهای مورد نظر دور سینه، دور کمر، دور شکم و طول بالاتنه میباشد. با توجه به موارد مذکور معمولاً 4 یا 5 تقسیم بندی اندازه برای بدن شخص در نظر گرفته میشود و بر اساس این سایز بندی طراحیها انجام میگیرد.

-1-2  طریقه رسم الگوی پیراهن مردانه

معمولاً اندازه های پیراهن مردانه بطورکلی بصورت کوچک - S - ، متوسط - M - ، بزرگ - L - و خیلی بزرگ شامل XL و XXL میباشد. هر چند اندازههای بیان شده در روشهای مختلف طراحی لباس مردانه ثابت است، اما جهت طراحی لباس روش های مختلفی استفاده می شود و به اصلاح الگوهای مختلفی وجود دارد. سایزبندی بر اساس طول و عرض بدن شخص: همانطور که در شکل - 2 - هم دیده میشود سایزهای مختلف دارای طول و عرضهای مختلفی می باشند - واحد ابعاد ارائه شده بر حسب سانتیمتر است - . سایزبندی بر اساس قفسه سینه: با اندازهگیری دور قفسه سینه و استفاده از جدول - 1 - میتوان سایز مناسب را انتخاب نمود. علیرغم روشهای سایزبندی مختلفی که در جهان وجود دارد اما با توجه به محدودیت هایی که نقاط شناسایی شده توسط کینکت ایجاد میکند تنها از دو روش بالا میتوان استفاده نمود.

-2-2 روش استفاده شده جهت سایز بندی بدن با کینکت

بطورکلی نقاط شناسایی شده توسط کینکت مطابق شکل - 3 - است. برای این منظور ابتدا اندام های بدن را بصورت لینک هایی در نظر میگیرند که در نقاط مشخصی به نام مفصل به هم متصل شده اند. اندامهای بدن بصورت شماره بندیهای زیر در کینکت شناسایی میشوند:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید