بخشی از مقاله

چکیده

سبک زندگی در مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها، مدلها و الگوهاي کنش هاي هر فرد اطلاق می شود که معطوف به ابعاد هنجاري، رفتاري و معنایی زندگی اجتماعی او باشد. وقتی قید اسلامی بودن را براي سبک زندگی لحاظ کنیم بیانگر آن است که محتوا ومطالب به صورت دقیق و تخصصی از متون دینی با روش خاص دینی استخراج و استکشاف شده و یک انسجام دهی در آن لحاظ می شود .

از این رو استعمال لفظ اسلامی براي سبک زندگی، منظور جامعیتی است که مدنظر اسلام است هم به لحاظ محتوا، هم به لحاظ زمان .منظور از سبک زندگی اسلامی آن است که مسلمانان تمامی حرکات و رفتارهاي فردي و اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادي و در حقیقت همه ابعاد زندگی خود را بر دستورات وتعالیم وآموزه هاي اسلامی منطبق کنند. از مباحث عمده در سبک زندگی اسلامی بحث امنیت در خانواده می باشد.در این مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه اي و اسنادي به بازنمایی سبک زندگی اسلامی و نقش آن در امنیت خانواده پرداخته شد که ثابت می کند افزایش امنیت در خانواده با سبک زندگی اسلامی ارتباط مستقیم دارد.

مقدمه

یکی از موضوعاتی که در اعصار گوناگون ذهن بشر را به خود مشغول داشته است مساله امنیت است. ایجاد امنیت در جامعه و فراهم نمودن بستر هاي مورد نیاز براي برقراري نظم و امنیت در جامعه به قانونمند بودن افراد جامعه وابسته است. از طرف دیگر خانواده پایه و اساس ساختار اجتماعی بوده، به گونه اي که سلامت جامعه و خانواده به هم وابسته است. نهاد »خانواده« یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین نهادهایی است که اجتماع بشري آن را تجربه کرده، اگر سرمنشا و فلسفه وجودي تشکیل نهادها را نیازهاي »ساخت یافته« بدانیم به یقین، خانواده نهادي است که یکی از طبیعی ترین و پایدارترین نیازهاي انسان را به صورتی ساخت یافته و تعریف شده تامین می کند.

هر چه خانواده از نظر آگاهی، اخلاق، تعهد و عاطفه از کیفیت بالاتري برخوردار باشد و به تمام نیازهاي اعضاي آن به طور منطقی پاسخ داده شود، آنها در برخورد با مشکلات کمتر دچار آسیب خواهند شد و کمتر به هنجارشکنی اجتماعی سوق خواهند یافت. بنابراین می توان گفت سبک زندگی خانواده در ایجاد امنیت در خانواده نقش به سزایی دارد. وقتی سبک زندگی خانواده براي رسیدن به هدف سودمند باشند، خانواده از لحاظ کارکردي کارآمد است.

وقتی الگوها و سبک هاي زندگی خانواده سودمند نباشد تعاملات همراه با استرس و رفتارهاي بیمارگونه صورت می گیرد و خانواده ناکارآمد خواهد بود - زاده محمدي و ملک خسروي، . - 1385 خانه نخستین مکان در مسیر زندگی اجتماعی افراد است و باید به گونه اي باشد که روح آرامش ، امنیت و تعادل را در اعضاي خود ایجاد کند. وجود محیطی گرم، با روح و بالنده در خانواده تکیه گاه مطمئنی براي اعضاي خود است و سلامت روحی و روانی افراد را تضمین می کند .

دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و خانواده سالم در گرو برخورداري افراد آن از سلامت روانی و داشتن ارتباط مطلوب به یکدیگر است. سبک زندگی که می تواند این عوامل را متحقق شود سبک زندگی اسلامی می باشد. مکتب اسلام به خانواده اهمیت فراوانی می دهد و وتمام تلاشش آن است که خانواده محل امن وآرامش براي افراد باشد ودستوراتی را براي خانواده پیشنهاد می کند که با رعایت کردن آن می توان امنیت در خانواده را بوجود آورد بنایراین توجه به سبک زندگی اسلامی در خانواده می تواند نوید بخش جامعه اي با امنیت باشد.

مفهوم سبک زندگی 

مفهوم سبک زندگی اولین بار در سال 1929 توسط آلفرد آدلر2، روانشناس اجتماعی، مطرح شد. وپس از یک دوره افول،مجدداً از سال 1961 مورد اقبال اندیشمندان به خصوص جامعه شناسان قرار گرفت. سبک هاي زندگی مجموعه اي از طرز تلقی ها، ارزشها، شیوههاي رفتار، حالتها و سلیقهها در هر چیزي را در برمیگیرد.موسیقی عامه، تلویزیون. آگهیها همه و همه تصورها و تصویرهایی بالقوه از سبک زندگی فراهم میکنند. سبک زندگی فرد، اجزاي رفتار شخصی او نیست، لذا غیر معمول نیستند.

مفهوم سبک زندگی از زمره مفاهیمی است که پژوهشگران حوزه جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی براي بیان پاره اي از واقعیت هاي فرهنگی جامعه آن را مطرح و به کار می برند و دامنه به کارگیري آن در ادبیات علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی رواج زیادي یافته است تا حدي که بعضی معتقدند که این مفهوم قابلیت جانشینی بسیاري از واژگان موجود از جمله مفهوم طبقه را داراست و می تواند به نحو دقیق تري، گویاي واقعیت پیچیده رفتارها و حتی نگرش هاي فرهنگی و اجتماعی در جامعه امروز ما باشد و حتی برخی اندیشمندان به کارگیري آن به جاي مفاهیم فراگیري چون قومیت و ملیت را مطرح کرد هاند .

سبک زندگی در رشته مطالعات فرهنگی به مجموعه رفتارها، مدلها و الگوهاي کن شهاي هر فرد اطلاق می شود که معطوف به ابعاد هنجاري، رفتاري و معنایی زندگی اجتماعی او باشد و نشان دهنده کم و کیف نظام باورها و کنش ها و واکنش هاي فرد و جامعه می باشد .به عبارتی سبک زندگی دلالت بر ماهیت و محتواي روابط، تعاملات و کنش هاي اشخاص و آحاد مردم در هر جامعه دارد. - امامی و اسفندیاري، - 1392

جنسن - 2007 - 3 معتقد است که بیشتر اوقات این مفهوم بدون آنکه به طور دقیق معناي روش زندگی را بدهد، مورد استفاده قرار می گیرد و در ادبیات این واژه، به روش هاي مختلف تعریف شده و اینکه در چهار سطح جهانی، ملی، منطقه اي و فردي قابل اندازه گیري است. فرهنگ علوم اجتماعی سبک زندگی را به نوع زندگی یا نوع معیشت ترجمه کرده که منظور چگونگی جریان حیات و شیوه زندگی انسĤنها به صورت فردي و گروهی است و چگونگی استفاده از درآمد، طول زمان کار، شیوه لباس پوشیدن، تغذیه، نحوه آرایش، محل سکونت، رفتارهاي دینی و فرهنگی و... را شامل می شود - بیرو، . - 1380 گیدنز - 1382 - سبک زندگی را مجموعه اينسبتاً منسجم از همه رفتارها و فعالیتهاي یک فرد معین در جریان زندگی روزمره خود می داند که مستلزم مجموعه اي از عادتها و جهت گیريهاست و بر همین اساس از نوعی وحدت برخوردار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید