بخشی از مقاله

چکیده

با روند رو به رشدی که ساختمان سازی در کشور ما دارد، این صنعت به عنوان صنعت اصلی کشور ما در آمده است، اگر بخواهیم با همین سیستم های ساخت و ساز سنتی کنونی پیش برویم، دیری نمی پاید که دیگر معدنی برای برداشت مصالح باقی نخواهد ماند و از طرف دیگر قادر به صرفه جویی در مصرف انرژی در بخش بناها نخواهیم بود. با استفاده از یک سیستم ساخت و ساز صنعتی که با بستر اجتماعی و مسایل اقتصادی کشور تناسب دارد تحت عنوان سیستم ساختمانی LSF یا قاب سبک فولادی، می توان گام های موثری در جهت توسعه پایدار برداشت.صنعت ساختمان سازی کشور می بایست توجه خاصی به این سیستم نموده واز پتانسیل های متعدد آن برای پاسخگویی به فن آوری مورد نیاز از آن جمله برای ساخت و ساز دیوارهای دو جداره بهره برداری مناسب بنماید .استفاده از فناوری LSF جهت صرفه جوئی در مصرف انرژی،می تواند در کشور ما نیزتحول عظیمی در کاهش مصرف سوخت و مصالح بگذارد.مقایسه انجام شده نشان می دهد استفاده از سیستم ساختمانی LSF به جای سیستم های رایج در صنعت ساخت و ساز کشور مانند ساختمانهای اسکلت فولادی و بتنی علاوه بر صرفه جویی قابل ملاحظه در زمان و هزینه ساخت منجر به کاهش حداقل پنجاه درصدی در مصرف فولاد و بتن خواهد شد.`

واژههای کلیدی: صرفه جویی مصرف انرژی ،ساخت و ساز پایدار ، سیستم ساختمانی .LSF

.1 مقدمه

تکنولوژی چیست و صورت پایدار آن کدام است؟ آیا تکنولوژی می تواند به پایداری و توسعه پایدار کمک کند و یا بالعکس برای آن تهدید بزرگی تلقی می شود؟ جایگاه آن در جامعه ایرانی ما کجاست و آیا می تواند موثر باشد؟ آیا توانایی جایگزین شدن به جای روش های ساخت و ساز سنتی کنونی کشورمان، را دارد؟ البته در نگاهی دقیق تر به بررسی آن از دیدگاه زیست محیطی خواهیم پرداخت .زمانی که صدمه به محیط به حداکثر میرسد ،تکنولوژی اجازه اصلاح اقتصادی را از طریق موارد ذیل میدهد:

.1افزایش کفایت در انتخاب منابع طبیعی و استفاده از مواد و منابع انرژی

.2کنترل صدمات وارده بر اکوسیستم ها

.3توسعه و اصلاح ثابت پروسه های تولید محصولات پاک کننده.

.4ترغیب و تشویق برای رفتار مهربان تر با محیط .

.5مطرح کردن سیستم های مدیریتی محیطی در بخش های خدماتی و تولیدی.

.6توسعه فعالیت های افزایش دهنده آگاهی،در زمینه ی حفظ محیط زیست و ارتقاء توسعه پایدار به وسیله ی سیاست های کلی.

امروزه درآمریکا،کانادا،استرالیا، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده از سیستم 1LSF به دلیل مزایای فراوان از جمله سرعت و کیفیت بالای ساخت و عملکرد زلزله ای مناسب رواج قابل توجهی یافته است.سیستم LSFکه از اعضای فولادی سرد نورد شده - 2 CSF - ساخته می شوداز سال 1946 وارد صنعت ساختمان شد - . - 43,2002,Winterاما به دلیل اقتصادی نبودن کاربرد محدودی یافت.از سال 1990به دلایل زیاد از جمله افزایش قیمت چوب و محدود بودن منابع تهیه آن ،مشکلات زیست محیطی، نیاز به تولید سریع و انبوه مسکن و ضرورت استفاده از پیش ساخته سازی سیستم LSFاحداث ساختمانهای تجاری و مسکونی کوتاه مرتبه و میان مرتبه کاربرد زیادی دارد. - - 78:2002,Wei-Wen .

توجه به کیفیت بالای ساخت ،افزایش دوام و عمر مفید ساختمان و بهبود عملکرد لرزه ای بناهای در دست ساخت از یک سو ،و تلاش برای رفع هر چه سریعتر کمبود مسکن و یا سایر فضاها و ساختمان های مورد نیازدر بیشتر کشورهای دنیا از سوی دیگر،ضرورت به کارگیری فناوری های نوین و استفاده از روش های پیشرفته تولید ساختمان به جای سیستم های سنتی و نا کارآمد را تبیین می نماید.به این ترتیب استفاده از روش ها و فناوری های نوین در صنعت ساخت و سازکه منجر به شکل گیری روش های صنعتی تولید ساختمان های پیش ساخته شده گزینه های متنوع و قابل قبولی را در مقابل سازندگان ساختمان قرار داده است که از جمله ی این روش ها می توان به سیستم LSFاشاره نمود.در این بین وجود شرایط خاص اقتصادی -جغرافیایی از جمله محدود بودن منابع مورد نیاز برای تامین مصالح ساختمانی و افزایش غیر قابل اجتناب قیمت مصالح در بیشتر نقاط دنیا،همچنین زمان طولانی صرف شده برای تولید آن،تمایل به استفاده از اعضای جدار نازک سرد نورد شده و به تبع آن به کارگیری سیستم LSF به منظور انجام ساخت و ساز سریع را افزایش می دهد استفاده از روش ها و فناوری های نوین ساخت و ساز به خصوص در بخش مسکن در کشورمان ایران نیز چندی است که به صورت جدی مورد توجه مسئولین و دست اندرکاران بخش ساختمان قرار گرفته است.

با توجه به کمبود جدی مسکن در کشور و اینکه هرم جمعیت در کشور بر گروه سنی 15 تا 30 سال که - جمعیت در شرف ازدواج بوده و %35جمعیت کشور را تشکیل می دهد - متمرکز است ،دولت مطابق با بند 31 قانون اساسی موظف است اقدامات لازم جهت تامین مسکن مورد نیاز را انجام دهد.نگاهی به وضعیت صنعت ساختمان در کشور و نیازهای فعلی در بخش مسکن که براساس بر آوردها و محاسبات انجام شده توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ضرورت تولید سالانه 1.5 میلیون واحد مسکونی در سال را تبیین می نماید،نشان دهنده لزوم بهره گیری از روش ها و فناوری های نوین به جای روش های سنتی ساختمان در کشور می باشد - سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران - .

.1معرفی سیستم LSF

سیستم LSFیک سیستم نوین برای ساخت و سازاست که از ویژگی های آن می توان به مقاومت مطلوب در برابر زلزله و دیگر عوامل جوی ،سازگاری با محیط زیست ،سادگی در ساخت و نصب اجزا ساختمان و سرعت بالای ساخت اشاره نمود.در این بخش اجزا اصلی سیستم LSFبه همراه نحوه یاجرای هر قسمت به اختصار معرفی شده است.

.1.2شالوده

برای نصب دیوارها و برپایی سیستم LSF شالوده نواری به عمق 40 تا 50 سانتی متر اجرا می شودو جهت نصب رانرهای افقی بر روی شالوده نواری انکربولت ها در فواصل 40 تا 60 سانتی متری داخل کار گذاشته می شوند - NAHB Research Center،. - 67:2005

.2.2دیوار

اجزا تشکیل دهنده دیوارهای باربر و غیر باربر سیستم ساختمانی LSFاستادها3و رانرها 4می باشندکه به شکل پانلی بارهای عمودی و جانبی را به تکیه گاه انتقال می دهند - Landolfo،. - 83:2006دیوارهای باربر به عنوان انتقال دهنده بارهای عمودی ساختمان و به عنوان نگهدارنده نمای خارجی بنا و نیز جذب کننده بارهای جانبی ساختمان از جمله باد و زلزله عمل می نمایند.در سیستم ساختمانیLSFمعمولا دیواره با اتصال دادن استادهای فولادی به رانرهای فولادی بادبندی شده و با نصب پانل های گچی به شکل پانلی ساخته می شوند.در صورت اضافه کردن بادبند این شیوه ساخت برای مقاومت در برابر بارهای جانبی،از جمله بارهای حاصل از باد و زمین لرزه بسیار مناسب می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید