بخشی از مقاله

چکیده

مسکن دومین عامل اشتغال زایی وگردش سرمایه پس از صنعت نفت به حساب می آید واستفاده از فناوری های نوین لازمه پیشرفت وصرفه اقتصادی در این صنعت مهم می باشد از سوی دیگر فناوری با کاهش زمان و محقق ساختن یک سری از خواسته ها محدودیت هایی نیز به همراه دارد که در تنوع پلان در معماری و طرح های خاص اشکالاتی پیش می آورند و سقف های مجوف بتن مصلح کوبیاکس از دو لایه بتن مسلح گسترده در بالا و پایین و حد فاصل این دو لایه با گوی های کروی شکل از جنس پروپیلن ساخته می شوند که طول دهانه را افزایش داده و با استفاده از متریال بازیافتی در رعایت اصول پایداری نیز همراه بوده . اختراع نوع جدیدی از دال با مرکزی تو خالی یک نقطه عطف در زمان تغییر 20 به 21 بود این نوع جدید از دال تو خالی با توپهای پلاستیکی به عنوان اجسام تو خالی متضمن ضرورت کاوش رفتار ساختاری آن است . به خاطر عملکرد اصلی آن به عنوان یک دال صاف ظرفیت برش تو رفتگی بتن یکی از جالبترین ویژگی های این دال می باشد. در این مقاله روش ها و جزییات اجرایی سقف کوبیاکس بررسی شده و به مقایساتی با سایر سقف ها ارایه شده. روش به کار رفته در این تحقیق بصورت توصیفی و جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای می باشد.

کلمات کلیدی:ظرفیت برش و تو رفتگی بتنیBدال تو خالی و محوری BکوبیاکسBرفتار ساختاری

- -1×مقدمه

در سقف های بتن مسلح کنترل تغییر شکلها و ترک ها بسیار مورد توجه می باشد ومقاطع سقف ها ی بتن مسلح و دال ها را باید به نحوی طراحی کرد که علاوه بر تامین ظوابط کنترلی در مقایسه با دال ها ی مشابه از وزن کمتر مقاومت بیشتر بهره برداری شود . در سقف کوبیاکس با حذف قسمتی از بتن میانی و ایفای عملکرد دال دو طرفه به نحوی که یک دال بتنی حاوی حفره های ناشی از حضور گوی های کروی تو خالی به وجود می آید . سقف های مجوف بتن مسلح کوبیاکس از دو لایه بتن مسلح گسترده در بالا و پایین وحد فاصل این دو لایه با گوی های کروی شکل از جنس پلی پروپیلن ساخته می شوند. در این مقاله روشها و جزیِیاتسقف کوبیاکس بررسی شده و به مقایسه این سیستم با روشهای دیگر اجرای سقف متداول در کشور پرداخته می شود وتاثیر آن بر معماری پایدار نیز مورد نظر قرار می گیرد.

- -2×روش تحقیق

روش به کار رفته در این تحقیق در غالب بررسی تاریخی اررزشیابی و گرد آوری اطلاعات و تغییرات در روش ساخت ونیاز به فضا های گسترده در معماری به کار گرفته مورد بررسی قرار گرفته و آزمایشات انجام شده نتایجی را نشان داده که نگارنده از این آزمایشات نتایجی را به طور منطقی و علمی ارائه نموده ونهایتا نتیجه های حاصله ارائه گردیده و به سوالات و اهداف مورد تحقیق ذکر شده در مقدمه پاسخ هایی داده شده.

- -3×معرفی سیستم کوبیاکس

سقف کوبیاکس توسط اسپرینگ فیلد در لادلووکنتاکی ماساچوست تولید شد با استفاده از پلاستیک های بازیافتی که نرم افزاری برای طراحی این نوع سقف طراحی کردند و اولین بار در ساختمانی با نام تجاری میامی موزه هنر استفاده شد و دفتر این شرکت به نام - ام ای ام - توسط معماران سویسی به نام ژاک هرزوگ که بواسطه سفارش کار شرکت هرزوگ جهت ساخت بنایی خاص و شاخص که نهایتا مشابه باغ های معلق بابل دیدنی و جذاب و به هدف سبک سازی در سازه وحذف بارها و عضو های غیر ضروری طراحان این سیستم از سازه آنرا شبیه به سیستم استخوان بندی پرندگان می دانند و به واسطه انتخاب مواد خاص و کاهش وزن هسته مرکزی و کمک به ثبات یک ساختار را تداعی کرده و عملکردی همچون کوبیاکس بسیار شبیه به ساختار یک پرنده است . استخوان پرنده می تواند پرواز را شکل داده به همین دلیل استخوان آن ها از ساخته شده پوسته ای سخت با حمایت از بالا دست در داخل استخوان وزن بهینه سازی شده است و در زمان پرواز تمام استخوان با ثبات و یکپارچه عمل می کند .در واحد های ساختمان کوبیاکس اسلب ساختمان تا %35 سبکتر از سقف جامد اسلب بتنی مسطح و در حال حاضر تا بار %15کمتر در پایه که اجازه می دهد تا برای افزایش آزادی برای مفهوم ساختاری الحاظ گردد وحتی دهانه های 20 متری را پوشش میدهد . استحکام خمشی کامل از دال و اجازه انتقال بار دو محوری باعث دستیابی به مواردی چون: کاهش وزن کلی افزایش عملکرد لرزه ای کاهش هزینه و پایداری زییست زیست محیطی است. و ساختمانهای این سیستم با قابلیت مانور بالای اجرایی و مطابق با ضوابط زیست محیطی بوده و برخی از ساختمانها ی دیگر معماری قابل قابل توجهی با استفاذه از سیستم ساختمان کوبیاکس شامل ورزشگاه ملی در لهستان _ایررایل در مرکز فرانکفورت آلمانB یوفا واقع در نیون سوییسو به تازگی در میلان ایتالیا.

- -4×مواد

سکوی حباب از سه مادهی اصلی تشکیل شده است: فولاد، بتن و پلاستیک همانگونه که در شکل 3 دیده میشود.

-    فولاد: تقویت فولاد از درجه شدت Fy60 یا بالاتر میباشد. فولاد در دو شکل لایههای روزنهدار برای حمایت عرضی و شبکهی قطری برای حمایت عددی حبابها شناخته شده است.

-    کرههای پلاستیکی: کره های تو خالی از پلی اتیلن چگال یا - اچ دی پی یی - ساخته شده اند.

- بتن: بتن از سیمان استاندارد پرتلند با اندازهی مصالح سنگدانهای 3,4  اینچ ساخته شده است. هیچ نرمکنندهای برای ترکیب بتن نیاز نمیباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید