بخشی از مقاله

چکیده

پیشرفتهای تکنولوژِی با شتاب بالای خود جنبه مهمی از سلامت انسان ها را شامل شده و زندگی روزمره آنها را نیز به عنوان استفاده کننده از فضای معماری تحت تاثیر قرار می دهند. مطالعات گسترده نشان می دهد که محققان, طراحان را به انرژی و نیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن سوق داده اند. امروزه کره زمین با مشکلاتی چون گرم شدن زمین، تخریب لایه ازن و باران اسیدی و ... مواجه شده، که دلیل آن می تواند مصرف بیش از حد انرژی و استفاده از منابع طبیعی باشد.

برای مقابله با این معضل جهانی و جلوگیری از اتمام منابع طبیعی و آسیب زدگی به طبیعت باید راه حل هایی برگزید که معماری در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد، چرا که ساختمان سازی یک جریان مصرف ا نرژی است، پس ما می توانیم از طریق بکارگیری شیوه های مبتکرانه در این زمینه از منابع انرژی کمتر استفاده و کمتر تولید آلودگی کنیم. در این راستا نوع مصالح مصرفی، تکنولوژی مناسب و همخوانی پروژه با سایت و ا قلیم مربوطه از عوامل قابل توجه می باشند. معماری سبز می تواند یک پاسخ صحیح و مناسب به این مسئله باشد.

-1 مقدمه

معماری سبز برخاسته از معماری پایدار و توسعه پایدار بوده که این نیز ناشی از نیاز انسان امروز در مقابل پیامدهای سوء جهان صنعتی و مصرفی عصر حاضر است . حفظ و حراست از منابع طبیعی جهان , مصونیت از آلودگی هوا و سایر آلودگی های محیطی , از لایه ازن , بهداشت جسمی و روانی , آینده بشریت و ..... از موضوعاتی است که در این راستا مطرح بوده و ضرورت آن به عنوان یک وظیفه جهانی روز به روز آشکارتر می شود. وظیفه اخلاقی در حرفه معماری بسیار لازم است و معماری باید در پایداری محیط و اجتماع سهم داشته باشد، معمار باید در کشف و استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری ساخت برای داشتن یک معماری پایدار فعال باشد و با به کار بردن مصالح جدید، بازیافتی و یا ترکیبی باعث پیشرفت هم در زمینه صرفه جویی مالی و هم بالا رفتن کیفیت شود. این راهکار خلاقانه و جدید برای ایجاد ساختمان ها هم تکنولوژی پیشرفته و هم تکنولوژی ضعیف سطح پایین را درگیر می کند.

نحوه نگرش و برخورد با منابع انرژی و تعامل بین منابع و اثرات ناشی از این مصرف است. در این جهان معماران نیز همسو با سایر دست اندرکاران در پی یافتن راهکارهای جدیدی برای تامین زندگی مطلوب برای انسان بوده اند . بدیهی است که زندگی , کار , تفریح و استراحت و .... همه و همه فعالیت هایی می باشند که در فضاهای طراحی شده توسط معماران صورت پذیرفته و از آنجا که نقاط ضعف و قوت یک ساختمان بر زیست بوم جهان تاثیر مستقیم خواهد داشت وظیفه ای بس حساس در این خصوص بر عهده معماران می باشد.

موضوع جدید درک این مهم است که معماری سبز برای محیط های مصنوع و انسان آفرینش بهترین فرایند برای طراحی ساختمان هاست . طرح پایدار به دنبال برآورده کردن نیازهای امروز بدون به خطر افتادن ذخیره منابع طبیعی , و باقی نهادن آن برای نسل های آینده است . این طرح می بایست با سازگاری با اصول اجتماعی و اقتصادی , توجه ویژه ای به مصرف انرژی و تاثیر زیست بومی ساختمان ها و شهر ها داشته باشد. موارد عمده برای این منظور عبارتند از :انرژی کم , سازگاری مناسب , بهره گیری مطلوب از منابع

. در این مقاله سعی بر آن شده است تا با انتخاب این موضوع و ترجمه و بررسی چند نمونه داز پروژه های ساخته شده براساس اصول معماری سبز سهمی از تلاش برای تبدیل »جهان امروز« به »آینده ای سبز« داشته باشیم.

-2 معماری سبز

معماری سبز هم برخاسته از معماری پایدار و توسعه پایدار بوده که مورد نیاز جامعه امروز می باشد، امروزه طبیعت ما مورد تهدید از طریق پیامدهای سوء جهان صنعتی و مصرفی عصر حاضر است. حفظ و نگهداری از منابع طبیعی جهان، جلوگیری از آلودگی هوا، حفاظت از لایه ازن و .... از امور ضروری در این زمینه است. دستیابی به »توسعه پایدار«

مستلزم بهره وری معقول از منابع طبیعی، تغییر جهت اساسی در نگرش انسان به طبیعت و تجدیدنظر جدی در الگوهای تولید و مصرف است. »معماری پایدار« یا »معماری سبز« پدیده ای است که اکنون در بیشتر کشورهای جهان، و توسط بسیاری از معماران، با دیدگاه های متفاوت به آن توجه می شود.

-3 پایداری در معماری:

اصطلاح پایداریsustainable برای نخستین بار در سال 1986 توسط کمیته جهانی گسترش محیط زیست تحت عنوان - رویارویی با نیاز های عصر حاضر بدون به مخاطره انداختن منابع نسل آینده برای مقابله با نیاز هایشان - مطرح شده و هر روز بر ابعاد و دامنه آن افزوده می شود تا استراتژی های مناسبی پیش روی جهانیان قرار گیرد.

برگرفته از تعریف فوق , در اصل پنجاهم قانون اساسی ایران چنین آمده است »: در جمهوری اسلامی , حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند , وظیفه عمومی تلقی می گردد . از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی حیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند , ممنوع است » مفیدی , مبانی مقدماتی توسعه و طراحی شهر پایدار در فارسی کلمات : جاویدان, ماندنی , ثابت , با ثبات , مقاوم , مداوم , دائم , بادوام , باقی , براقرار , قالب , استوار, استقامت , پایا, پاینده , پابرجا , و ماندگار به کار گرفته شده , که از همه متداول تر کلمه پایدار و یا پایداری است. این واژه یکی از واضح ترین مفاهیمی است که به خوبی , آنچه را که در ذهن و اندیشه بسیاری از مردم فارسی زبان وجود دارد بیان می آند, و به همین علت این واژه به سرعت فراگیر شده و کاربرد عمومی پیدا کرده است . هر چند که منتقدانی نیز دارد , که اظهار می دارند واژه »پایدار« یا »پایداری« مفهوم واقعی موضوع را نمی رساند , و می باید به دنبال واژه دیگری باشیم.

آیا صنعتی شدن می تواند کلیه نیاز های فیزیکی و روحی بشر را تامین کند . راسکین در کتاب هفت مشعل معماری لازمه توسعه یافتگی را مدل برداری از قوانین هارمونیک و متناسبی می داند که در طبیعت یافت می شد . در طراحی های معماری پادیار به دلیل مسائل بحرانی و هشدارهای جهانی طبیعت با طراحی های کم انرژی جایگزین شده است. در جهت بهبود بخشیدن به شرایط محیط شهری.

توسعه پایدار چیست؟ توسعه پایدار توسعه ای است که با نیاز های نسل امروز به گونه ای مواجه می شود که امکان تامین نیاز های نسل آینده به خطر نایفتند. خلق و مدیریت مدبرانه یک محیط ساختمانی سالم بر پایه بهره وری صحیح از منابع و اصول زیست محیطی , هدف یک ساختمان پایدار این است که به واسطه بهره وری صحیح از انرژی و منابع طبیعی تاثیر سوء خود را بر محیط زیست کاهش دهد.

توسعه پایدار از بین طرحها و برنامه های مختلف , تحولات و رشد اجتماعی آنهایی را بر می گزیند که از نظر زیست محیطی و اجتماعی نسبت به سایر الگوها برتری داشته باشند. بنابراین مسئله این نیست که تنها به حفاظت از محیط زیست اهمیت داده شود , بلکه تلاش برای این است که محیط زیست حفظ گردد, در عین اینکه مانعی در برابر رشد و توسعه ایجاد نشود . یا به عبارت دیگر اجازه دهیم فرایند های رشد روال خود را داشته باشند و در عین حال به دقت و با استفاده از روشهای تخصصی مراقب باشیم تا از تخریب سرمایه های زیست محیطی تا حد ممکن جلوگیری شود. از تعاریف متعددی که برای توسعه پایدار ذکر می شود , می توان آن را در سه زمینه پایداری زیست محیطی , اقتصادی و اجتماعی بررسی کرد.

ساخت و ساز پایدار این چنین تعریف شده است »:مدیریت یک محیط پاک و سالم براساس بهره برداری موثر از منابع طبیعی و اصول اکولوژی« که هدف از طراحی ساختمانهای پایدار کاهش آسیب آن بر روی محیط و منابع انرژی و طبیعت است , که شامل قوانین زیر می باشد:

-1کاهش مصرف منابع غیر قابل تجدید

-2توسعه محیط طبیعی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید