بخشی از مقاله

چکیده :

این مطلب به بیان پیشرفت در نتایج حاصل از مدیریت یکپارچه سازی در کاربری اراضی و برنامه ریزی برای آب در زمینه توسعه فضاهای سبز شهری می پردازد .

این متن راهکاری برای اخذ موفقیت در برنامه کاربردی چرخه کامل آب می باشد ، لذا راهکارهایی اختصاصی برای هر مرحله بطور مجزا در روند کار بیان می شود .

برنامه ریزی مرحله به مرحله نقش گویایی را در اجرای نظام یکپارچه مدیریت آب شهری از طریق فرآیندهای برنامه ریزی شده، برعهده دارد .

هر نوع ارزیابی ، با توسعه و تدوین قوانین جدید برای تلفیق طراحی به همراه توسعه پایدار شهری در مناطق جدید شهری بدست آورد .

عنایت به گسترش آبرسانی باید با سایر برنامه ریزی ها و انتشار توسعه شهری همراه بوده و پس از بسط مناطق و برنامه ریزی آبرسانی باید بطور همزمان و بصورت مستقل و موازی هم باشند .

مولفه مهم در موفقیت قوانین جدید ، تعیین تاثیرات و الگوی مناسب ، برای نظام یکپارچه سازی از طریق برنامه ریزی های سازمان یافته در مراحل مختلف قانونگذاری تا تصویب آنها می باشد .

ابزاری از قبیل طرح جامع شهری ، تدابیر توسعه یافته مدیریت آّب شهری بگونه ای که بخشی از ساختار برنامه ریزی بوده ، تا شرایط برای پیشرفت زیرشاخه سازی و توسعه و نظریات فنی برای فعالیتهای پدافند غیر عامل مهیا گردد ؛ همچنان که چرخه نهائی مدیریت آب قابل فهم و مطابق با برنامه های متشابه بوده و پیشرو در ارائه موضوعات مورد نیاز اشاره شده در اسناد برنامه ریزی ها باشد .

-1 مقدمه :

هم اکنون در سراسر دنیا ، سیاستمداران کشوری و استانی و بخش خصوصی در حال اجرای یک برنامه ملی برای ارائه طرح مدیریت یکپارچه گسترش اراضی و انتشار آب می باشند . بعنوان مثال برای بیان چگونگی ساختار مناطق برنامه ریزی شده آبی به شمال رودخانه های Forrestdale ، Brookdale ، Wungong دراسترالیا اشاره ای داریم .

مسئله بسیار مهم می تواند نحوه طراحی اراضی ما بین مناطق برنامه ریزی شده آبی باشد . این ارزیابی در طراحی ، منجر به کشفی حائز اهمیت در عوامل بازدارنده توسعه در عوارض مناطق آبی می گردد و از آن جمله ، اراضی میان دو رود ، نیاز به زهکشی های عریض ، مدیریت محیط زیست جانداران و کنترل سیلابها و آبهای سطحی می باشد .

بعضی از این پیشرفتها با رعایت قوانین قابل اجراست و تعداد قابل توجهی از پروژه های زیرزمینی مطرح خواهد شد و برای اجرا انتخاب می شوند .

شناسائی یک چنین پروژه های پیچیده ای ، نیاز خاص و ضروری به بازخوردهای قوانین و مقررات در هرمرحله از طراحی دارد .

در این پروژه ها ارزیابی توسعه در مناطق مابین اراضی آبی ، بسیار خاص می باشد . شناسائی فرصتهای درست به منظور اکتساب قوانین ، معرفی اقدامات اجرائی خاص که رضایت همه اعم از مدیران دولتی و محلی و مردم در آن دیده شده ، مهمترین بخش می باشد .

-2معرفی:

پروژه آب شهری منطقه Wungong برروی جلگه ساحلی قو تقریبا در 25 کیلومتری جنوب شرق Perth در پایین پرتگاه زیبایی قرار دارد 

در سال 2003 میلادی سازمان نوسازی Armadale موسوم به - ARA - شروع به توسعه طرح جامع برای 1580 هکتار از اراضی منطقه با هدف ایجاد یک نمونه ازتوسعه شهری پایدار و تهیه یک معیار برای طراحی شهری به روز شده نمود .

یک جزلاینفک ازاین جریان توسعه پایدار، توسعه چرخه کامل آب با رویکرد مدیریت آب شهری می باشد که باید سعی می شد تا در غرب استرالیا برعهده گرفته شود .

نتیجه سه سال برنامه ریزی ، مشورت وهمکاری ، درتوسعه یک طرح جامع ابتکاری خلاصه گردید که برای توسعه شهری در آن به شناسائی نقش آب بعنوان یک عنصر اولیه و نظم دهنده پرداخته شد .

طرح جامع شهری برای تامین نیازهای آب 15,000 نفر پدید آمده بود که برای بیش از 40,000 نفر افزایش ساکنین در طول دوره 15 تا 20 ساله قابل تغییربود .

باتوجه به هردو مقیاس آب شناسی محلی ومنطقه ای باید حفاظت از منابع آب تضمین شود و سفره های موجود آب و آبهای زیرزمینی و هیدرولوژی آبهای روان و نقش زیست محیطی آن در محدوده توسعه مناطق بررسی گردیده و میزان مقایسه آنها با وضع آبهای روان مورد استفاده در اراضی موجود را افزایش داد .

این مقاله جزئیات شیوه برنامه ریزی مدیریت آب شهری با رویکرد پایدار برای ، منطقه WUWPA را بیان خواهد نمود

-1-2 توصیف اراضی پروژه متشابه : Wuwpa
منطقه Wuwpa در میان مناطق مرکزی در حال توسعه Armadale رو به شرق و کناردریاچه Ramsar به سمت غرب و در جنوبی ترین منطقه با ساختار برنامه ریزی شده Forrestdale برای رودخانه Forrestdale/ Wungong/ Brookdale واقع گردیده است 

از نظر بافت منطقه ای ، منطقه WUWPA بیشتر درمحدوده آبخیز داری جنوب رودخانه ، باقسمتی از جنوب غربی منطقه مورد مطالعه که آبریز به منطقه آبخیز داری Peel Harvey دارد ، قرار دارد .
اراضی در محدوده منطقه WUWPA معمولا شیبی از شرق رو به غرب دارد . - شکل - 1
شیب درمنطقه اکثرا بصورت ملایم تقریبا از34 متر بالاتردر شرق به 22 متر درغرب منطقه رودخانه Wungong می رسد و تغییرات در ارتفاعات غرب بسیار کمی می باشد .

در برخی ارتفاعات مرزی ناحیه جنوب شرقی اندازه با 50 متر بالاتر نیز می رسد . براساس اطلاعات اداره سایت هواشناسی Armadale درمجله شماره - 9001 - متوسط میزان بارندگی از سال 1975 میلادی تقریبا 810 mm درWUWPA می باشد که 7 درصد ازمیانگین سالانه 869 mm برای دوره های قبلی کمتر شده است .

بارندگی بسیارفصلی بوده و تنها 3 درصد ازجمع سالانه مربوط به تابستان است .

نقشه های زمین شناسی زیست محیطی - جردن ، - 1986 نشان می دهد که منطقه مورد مطالعه متشکل از لایه های گوناگون ازماسه های بادی Bassendean که از فرسایش خاک های با منشاء آبرفتی Guildford روی هم قرار گرفته شده است ، می باشد .

یک پوشش از ذرات ریز با زمینهای سنگ آهک Muchea و باتلاق های شیبدار که سرتاسر منطقه را فرا گرفته است .

ماسه Bassendean تشکیل شده از یک رنگ سفید متمایل به ماسه خاکستری کمرنگ که درجاهای نزدیک به سطح بوده ، کنتراست رنگ زرد در جاهای عمیق تر با دانه بندی مناسب و متوسط ماسه ها می باشد .

شکل گیری خاکهای Guildford با خاکی ازرنگ سفید متمایل به قهوه ای ، با دانه بندی مناسب درشت تر وشنزارهای رسی و خاک رس های شنی گوناگون با شکل پذیری کم تا زیاد می باشد .

کاربری موجود اراضی عموما بصورت مصارف چراگاهی می باشد .

بخشی از اراضی منطقه قبلا برای خوک داری ها و نگهداری طیوربه کاربرده شدند و دفع پسابهای آنها در Brookdale به آسانی آنجام پذیرفته وآخرین بار دراواخر سال گذشته در گوشه شمال غربی منطقه بصورت بسته دفع گردید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید