بخشی از مقاله

چکیده - باتوجه به بهره برداري روزافزون از مراکز تماس تلفنی، ارائه سرویس مطلوب توسط اینگونه مراکز از اهمیت ویژه اي برخوردار می باشد. یکی از مشکلات عمده در این سامانه ها که موجب خارج از سرویس شدن آنها میشود، عدم برآورد مناسب از ترافیک تماس ورودي بر سامانه است. ما دراین مقاله با بهره برداري از ویژگیهاي مرکز تلفن نرم افزاري Elastix، روشی براي تست ترافیک ورودي به سامانه ها قبل از بهره برداري عملیاتی و بروز مشکلات ارائه کرده ایم. در نهایت نتایج تست عملیاتی محصول بر روي تعدادي از سامانه ها مورد بررسی قرار گرفته است و عملکرد آنها در ترافیک سنگین شبیه ساز سنجیده شده است.

-1  مقدمه

در ادامه این مقاله و در بخش 2، انواع مراکز تلفن و نحوه برقراري ارتباط در آنها و ویژگی هاي مراکز تماس تلفنی معرفی شده و در بخش 3، نحوه پیاده سازي و عملکرد شبیه ساز تماس پیشنهادي ارائه میشود. در بخش 4 نتایج تست عملیاتی بدست آمده از شبیه ساز بر روي تعدادي از مراکز تماس ارائه میشود و در نهایت بخش 5 به نتیجه گیري مقاله خواهد پرداخت.

-2 مراکز تلفن و ویژگی هاي مراکز تماس تلفنی

-1-2  انواع مراکز تلفن

امروزه مراکز تلفن در یک تقسیم بندي در دو دسته تقسیم بندي میشوند:

-1  مبتنی بر - Time Division Multiplex Base - TDM

-2  مبتنی بر - Internet Protocol Base - IP

درTDM Baseها برقراري ارتباط بصورت سوئیچ مداري می باشد. به عبارتی برقراري ارتباط توسط این نوع مراکز با ایجاد یک کانال اختصاصی بین دو مشترك تلفن می باشد که در واقع یک مدار مشخص بین آن دو ایجاد میشود. حال این ارتباط می تواند بین دو مشترك داخلی مرکز و یا بین دومشترك از دو مرکز تلفن مجزا باشد که مستلزم صرف هزینه هاي هنگفت ایجاد زیرساخت هاي ارتباطی بوده و با از بین رفت این کانال به هر دلیل، ارتباط و مکالمه مشترکین هم بصورت کامل قطع خواهد شد. از دیگر ویژگیهاي مراکز تلفن مبتنی بر TDM که در واقع یکی از مزایاي آنها نسبت به مراکز تلفن مبتنی بر IP می باشد می توان به قابلیت اطمینان بالاي %99 آنها در برقراري ارتباط اشاره کرد که این مزیت نیز دقیقاً به علت ایجاد یک کانال مجزا و معین حاصل می شود.

این در حالیست که برقراري ارتباط صدا در IPها از نوع سوئیچ IP صورت می گیرد.[2] در رابطه با تاریخچه و شروع تولید مراکز تلفن مبتنی بر IP نمی توان به زمان مشخصی اشاره کرد. تحقیقات روي این نوع برقراري ارتباط در دهه 1980 میلادي و با توجه به نیازمندي افزایش ظرفیت ارتباطی صدا بین قاره آمریکا و اروپا آغاز شده بود و از آنجا که افزایش کانالهاي ارتباطی بر مبناي TDM مستلزم ایجاد بسترهاي زیرساختی جدید و صرف هزینه هاي بالایی بود، ایده اولیه انتقال صدا بر روي کابلهاي شبکه مطرح گردید. البته لازم به ذکر است که  بطور رسمی شروع بهره برداري از فناوري IP - را به فوریه سال 1995و زمانیکه یک شرکت قصد تولید نرم افزاري براي انتقال صوت تلفنی با تجمیع خروجی کارت صدا، بلندگو و میکروفون به یک کامپیوتر دیگر بر روي بستر اینترنت را داشته است، نسبت می دهند.[2]

قبل از راه اندازي Voip در یک شبکه باید الزامات مورد نیاز و رعایت حداقل ویژگیها براي امر فوق در شبکه بررسی شده و پس از آن نسبت به برقراري ارتباط اقدام نمود. اصولاً پروتکلها و استانداردهاي تهیه شده نیز برمبناي حداقل شرایط مورد نیاز شبکه تدوین شده اند و همیشه جزو توصیه تولید کنندگان می باشد. در یک شبکه مناسب براي بهره برداري از Voipحداقل 3 پارامتر مهم تاخیر انتقال، تلفات بسته اطلاعاتی و Jitter مورد بررسی قرار گرفته و مقدار آنها اندازه گیري می شود.

بدیهی است خارج از استاندارد بودن هر یک از معیارهاي فوق منجر به اختلال، کاهش کیفیت و قطعی در ارتباط صدا خواهد شد.[3-4] تعریف :1 تلفات بسته اطلاعاتی معیاري براي بیان میزان تعداد پکتهاي ارسالی از فرستنده که در یک شبکه از سوي گیرنده دریافت نمی شوند میباشدمعمولاً. مقدار مناسب براي ارتباط Voip مقداري کمتر از %1 معرفی می گردد و بالاتر از آن براي ایجاد شبکه Voip منطقی به نظر نمی رسد.

تعریف :2 تاخیر انتقال بیانگر میزان تاخیر در ارسال و دریافت بسته اطلاعاتی در درون شبکه می باشد. مقدار مناسب براي آن را 60 ms و مقدار قابل قبول را بین 100 – 150 msدر نظر میگیرند. قطعاً تاخیر بیش از مقادیر مذکور براي شبکه Voip نیز مناسب نخواهند بود. سیر تکامل مراکز تلفن IP و رشد روز افزون بهره برداري از Voip باعث تولید نسل جدی دي از این مراکز موسوم به سوئیچ نرم افزاري - SoftSwitch - گردیده است. اولین و مهمترین سوئیچ نرم افزاري که در سال 1999 به بازار ارائه شد نرم افزار تلفنی Asterisk متعلق به شرکت دیجیوم بود. Asterisk تحت سیستم عامل Linuxعمل می کند. یکی از مزیت هاي این مرکز که آن را با سایرمراکز تلفن IPBase متمایز می سازد عدم وابستگی به سخت افزارهاي متدا ول مراکز تلفن می باشد و از همین رو با اقبال روز افزون همراه بوده است.[5]

پس از ظهور  به عنوان اولین نرم افزار تلفنی، مشتقات دیگري از آن نیز مانن د Elastix، FreePBX و غیره روانه بازار شدند. Core این نرم افزارها همان Asterisk می باشد ولی با نصب آن نیاز به نصب Linux به عنوان پیش نیاز نصب نرم افزار تلفنی نمی باشد. ضمن اینکه قابلیت هایی نظیر پنل گرافیکی، محیط هاي گزارشگیري و .... را فراهم می سازند. به عبارتی دیگر اینگونه سوئیچهاي را می توان نسبت به Asterisk نرم افزارهاي ساده تري معرفی نمود.

بنابراین با توجه به م طالب مطروحه و با توجه به اهداف این تحقیق که اهمیت آن در بهره برداري از یک شبیه ساز تماس با حداقل هزینه هاي م تداول مراکز تلفن می باشد، یکی از بهترین گزینه ها براي ایجاد ترافیک تلفنی، انتخاب یک مرکز تلفن از نوع سوئیچ نرم افزار ي می باشد. در بین مراکز تلفن نرم افزاري هم Elastix با توجه به عدم وجود مشکلاتی مانند نصب لینوکس با سیستم توزیع و قابلیتهاي مناسب از جمله صرفه جویی در زمان نصب، گزینه مناسبی به نظر می رسد.

-2-2  ویژگی ها ي مهم مراکز تماس تلفنی

به هر حال مزایاي مراکز تلف ن IP نسبت به TDM که از آن جمله میتوان به صرفه جویی اقتصادي در کاهش هزینه هاي ایجاد بستر زیرساختی مجزا و بهره برداري از ویژگی هاي شبکه IP در انتقال Voice نظیر فشر ده سازي با کدکهاي مختلف اشاره کرد، منجر به افزایش تعداد به ره برداران مراکز تلفن IP و تعداد مشترکین IP در جهان شده اس ت. به گونه اي که کمیته بین المللی ارتباطات - ITU-T - در گزارشی مبنی بر بررسی وضعیت رشد Voip در جهان، میزان سرعت مهاجرت از TDM به IP را درسال 2011 بیش از 250 میلیون کاربر معرفی می کند.[3]

همانگونه که در فصل اول مطرح شد امروزه مراکز تماس تلفنی نقش فوق العاده بسزایی در عرصه بازرگانی وخدمات ایفا می کنند و نحوه پشتیبان ی با مواردي نظیر پاسخگویی مناسب، رفع مشکلات مشتري در اسرع وقت و ... اهمیت فراوانی در سهم شرکت و یا سازمان از بازار ها را دارد. مراکز تماس، قدرت پشتیبانی از تعداد قابل توجهی از تماس هاي همزمان، نمایش وضعیت آنها، مسیرد هی هوشمند هر تماس و ثبت جزییات دقیق تماس ها را دارا هستند و اغلب محیط هاي کار بزرگی هستند که در آن اپراتورها در حال تماس گرفتن یا دریافت تماس میباشند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید