بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق از دستگاه ریسندگی اصطکاکی درف2 ساخت شرکت فهرر جهت تولید نخ اکریلیک با طول بلند استفاده گردید. منظور از تولید این نخها، استفاده از آنها در نخ خاب فرش ماشینی میباشد. به دلیل سرعت بالاي این سیستم ریسندگی، تولید نخ در این سیستم بسیار اقتصادي میباشد.

در آزمایشات انجام گرفته ابتدا تاثیر پارامترهاي ریسندگی شامل تنظیمات دستگاه ریسندگی و مشخصات فتیله تغذیه شده به دستگاه بررسی گردید و سپس با بررسی نتایج بدست آمده از آزمایشات خواص مکانیکی و نایکنواختی نخ تولیدي، شرایط بهینه ریسندگی معرفی گردید.

نتایج آزمایشات نشان میدهد که با کاهش تعداد فتیله تغذیه شده و افزایش سرعت غلتک ریسندگی، تاب نخ افزایش یافته و در نتیجه استحکام نخ بیشتر میگردد. از طرف دیگر با کاهش تعداد فتیله تغذیه شده، نایکنواختی نخ افزایش مییابد. بنابر این براي بدست آوردن نخ با خواص مناسب بایستی سرعت غلتک ریسندگی بیشترین - rpm 5000 - و تعداد فتیله تغذیه شده نیز بیشترین 4 - فتیله - باشد.

-1 مقدمه

افزایش تقاضا و مصرف در بازار جهانی منسوجات در دهههاي اخیر همراه با افزایش هزینههاي نیروي انسانی باعث گشته تا پژوهشگران و متخصصین به فکر افزایش سرعت تولید در ماشینآلات نساجی و سپس افزایش اتوماسیون آنها افتند. با رشد دانش و فنآوري و اختراع روشهاي جدید تولید، سرعت تولید ماشینآلات و کیفیت آنها افزایش یافته و به موازات آن با کاهش هزینههاي نیروي انسانی، تولید محصولات اقتصاديتر گشته است. بنابر این استفاده از تکنولوژيهاي جدید امري ضروري و اجتنابناپذیر است. اگرچه سرعت تولید در واحد زمان مبنایی مهمی جهت مقایسه کارایی و عملکرد ماشینآلات مختلف میباشد لیکن، فاکتورهاي مهم و موثر دیگري از جمله مصرف انرژي، فضاي مورد نیاز، نیروي انسانی، تعمیرات و نگهداري و غیره نیز وجود دارند که در اقتصادي بودن فرایند تولید موثر هستند

اگرچه تحقیقات مربوط به ریسندگی اصطکاکی سابقه طولانی دارد اما تولید نخ اکریکلیک مناسب براي نخ خاب فرش ماشینی از الیاف بلند و بدست آوردن شرایط بهینه تولید براي اینگونه نخها نیاز به بررسی خاص و همهجانبه دارد . در این تحقیق، از دستگاه ریسندگی اصطکاکی درف2 ساخت شرکت فهرر جهت تولید نخ اکریلیک مغزيدار از الیاف با طول بلند استفاده گردیده و پس از بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی نخ تولید شده، شرایط بهینه ریسندگی این نوع نخها بدست خواهد آمد.

-2 تجربیات

براي تولید نخ خاب فرش ماشینی توسط دستگاه ریسندگی درف2 - شکل - 1 فهرر مدل 1989ساخت کشور اتریش از فتیلهاي با وزن خطی Ktex 15 از الیاف طول بلند اکریلیک با طول الیاف mm121، ظرافت الیاف 8 دنیر و نوع الیاف نیمهمات جهت پوسته نخ مغزي استفاده گردید. این الیاف داراي استحکام تا حد پارگی cn/tex 21,75 و ازدیاد طول نسبی %33,97 بودند. جهت مغزي نخ از الیاف فیلامنتی 300 دنیري 96 فیلامنتی - نمره واقعی 333 دنیر - محصول شرکت پیشرو نخ لیا استفاده گردید. فتیله تهیه شده جهت ایجاد یکنواختی بیشتر در آن طی یک مرحله کشش به فتیله با وزن خطی Ktex 5 تبدیل گردید و سپس بر روي دستگاه ریسندگی مورد استفاده قرار گرفت.

سایر شرایط تولید نمونه به شرح جدول 1 الی 4 میباشد. همانگونه که در این جداول مشاهده میگردد، پارامترهاي ریسندگی گوناگون نظیر تعداد فتیله تغذیه شده، سرعت تغذیه فتیله و مغزي، سرعت تولید نخ، سرعت غلتک ریسندگی و تنش نخ مغزي تغییر داده شده و نمونههاي تولید شده مورد آزمایش قرار گرفتند تا از این طریق بتوان شرایط بهینه ریسندگی نخ مغزيدار از الیاف اکریلیک با طول بلند جهت مصرف در فرش ماشینی را بدست آورد.

 شکل :1 دستگاه ریسندگی درف2                                    

جدول :1 شرایط تولید نمونه سري a                                    

جدول :2 شرایط تولید نمونه سري c                                    

جدول :3 شرایط تولید نمونه سري d

جدول :4 شرایط تولید نمونه سري e                                    

-3 بحث و نتایج

در نمونههاي سري a بهترین استحکام را نمونه a11 داشت ولی در مقایسه این نمونه با نمونه a23 که با تاب کمتر تولید شده بود، مشاهده گردید که استحکام این نمونهها نزدیک به هم است بنابر این تصمیم بر این شد که آزمایشات سري c براي بررسی تاثیر تعداد فتیلههاي تغذیه شده در دستگاه صورت پذیرد . همانگونه که میدانیم، در ریسندگی اصطکاکی، کاهش سرعت تولید و افزایش سرعت غلتک ریسندگی باعث افزایش تاب در متر نخ تولیدي میگردند.

بنابر این سنجش استحکام نخهاي اصطکاکی بر اساس مقدار تاب داده شده به آنها میباشد. از آنجائیکه تنظیم مقدار تاب و محاسبه آن در این سیستم ریسندگی کار بسیار مشکل و پیچیدهاي است، لذا، تعیین مقدار تاب اعمال شده بر روي دستگاه ریسندگی بطور مستقیم امکانپذیر نمیباشد. لذا، ایجاد تغییرات در مقدار تاب نخ با تغییر سرعت غلطک ریسندگی و سرعت تولید نخ ایجاد میگردد. نتایج اندازهگیري شده مقدار تاب نخهاي تولید شده و تاثیر مقدار تاب بر استحکام این نخها در شکل 1 نشان داده شده است.

همچنین تاثیر تعداد فتیله تغذیه شده بر استحکام نخ تولید شده نیز در این شکل نشان داده شده است. همانطور که در این شکل نشان داده شده است هر اندازه تعداد فتیله تغذیه شده به دستگاه ریسندگی کمتر باشد با فرض اینکه نمره فتیلههاي تغذیه شده و سرعت غلتک تغذیه ثابت باشد، به ناچار براي بدست آوردن نخی با نمره مشابه مجبور به کاهش سرعت تولید یا سرعت برداشت نخ خواهیم بود. از طرفی کاهش سرعت تولید باعث افزایش تاب نخ میگردد. بنابر این انتظار میرود در چنین حالتی که تعداد فتیله تغذیه شده کمتر است استحکام نخ بیشتر باشد - شکل . - 2 اما از طرف دیگر، کاهش تعداد فتیله تغذیه شده باعث افزایش نایکنواختی نخ تولید شده میگردد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید