بخشی از مقاله

چکیده

درک تعداد ساختمان هایی که در ایران آتش می گیرند و کمبود تحقیقات برای در نظر گرفتن طرح سیرکولاسیون تخلیه در طول مطالعه شرایط اضطراری آتش سوزی با هدف پرداختن به یک دستورالعمل بهینه سازی برای طراحی طرح سیرکولاسیون مسیرهای گریز در ساختمان های بلند برای تخلیه امن در آتش سوزی اضطراری می باشد .جهت پرداختن به این مسئله چهار - 4 - هدف طراحی شده است .

هدف : 1 تعیین "ویژگی های مسیرهای گریز " در ساختمان های بلند برای خروج ایمن - در دو مرحله از روش تحقیق برنامه ریزی شده است - .

هدف :2 تعیین " تاثیرعوامل بر طراحی سیر کولاسیون داخلی" در ساختمان های بلند برای خروج ایمن - در سه مرحله از روش تحقیق برنامه ریزی شده است - .

هدف :3 ارزیابی همبستگی "عوامل تاثیرگذار بر طراحی سیرکولاسیون داخلی" و " ویژگی های مسیرهای گریز " - در یک مرحله از روش تحقیق برنامه ریزی شده است - .

هدف :4 ارائه یک دستورالعمل بهینه سازی برای طراحی طرح سیر کولاسیون از مسیرهای گریز در ساختمان های بلند برای تخلیه امن در آتش سوزی اضطراری - در یک مرحله از روش تحقیق برنامه ریزی شده است - .

روش تحقیق مربوطه بر اساس اهداف پژوهش در چهار - 4 - فاز و نه - 9 - مرحله بصورت زیر طراحی شده است .نتیجه ی نهایی یک دستورالعمل طرح طراحی بهینه سازی است ، که در پژوهش مطالعه مقدماتی اثبات شده است .از طرف دیگر شاخص اصلی عملکرد - KPI - نتیجه ی پژوهش ژورنال های 2-4 و کنفرانس مقاله 2-4درطول مدت زمان 3-2 سال تحقیق است.

1.    مقدمه و زمینه ی نظری

"مردم شدیدا کور هستند؛ بدون خودمختاری رفتار می کنند و زمانی که فاجعه آتش سوزی و یا حوادث اضطراری دیگری اتفاق می افتد بوضوح اثر فراوانی را نشان می دهند " - ژو و همکاران . - 2005 زمانیکه یک که حادثه اضطراری اتفاق می افتد ، سیر کولاسیون یک بخش بسیار مهم در تخلیه پرسنل خواهد بود ، این تابعی است که محیط اتاق را به محیط پله متصل می کند، و در تحقیق تخلیه پرسنل دارای اهمیت زیادی است. درک پژوهش این دو چیز اساسی به کمبود تحقیق و نیاز به اضافه کردن دا نش در این زمینه متمرکز است.

.2 بیان مشکل

با مراجعه به سالنامه آماری ایران، 1387، از سال 1382 تا 1386، هر سال نزدیک به " 3500 آتش سوزی" در ایران گزارش می شود، که از این آمار نزدیک به 50 درصد از منبع مشکل مربوط به منبع "غیر آتش زا" و همچنین منابع " برق " هستند. با درک ارزش ساختمان، دارایی ها، ارزش اقتصادی عملیات ها و انسان داخل آنها، مطالعه شرایط اضطراری آتش سوزی در ساختمان ها ضروری است. به طور خاص تمرکز ساختمان های بلند در مناطق متراکم شهری بسیار زیاد است، کاهش خطر این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است - به عنوان تراکم شهری در تهران تقریبا نفر3500 در میدان امام حسین است - . از طرف دیگر، از آنجا که ساختمان های بلند عمدتا بر اساس طراحی طرح چند منظوره هستند نظارت بر خطر بروز آتش سوزی کاری بغرنج است.

با توجه به وسعت اظهارات ، داشتن مطالعه دقیق بر روی مسیر گرفتاری برای طراحی طرح ضروری است. از اوایل دهه " 90 مطالعات طراحی بر روی مسیر گرفتاری ساختمان " با تمرکز بر شرایط اضطراری آتش سوزی وجود دارد. با خلاصه کردن چند کار تحقیقاتی در این زمینه، پوشش دادن همه مردم داخل ساختمان - سپر و همکاران، - 2009، با در نظر گرفتن زمان تخلیه - چو و همکاران، 2006 - و کیفیت هوا از مسیر گرفتاری - چو و همکاران - 2009 باید در نظر گرفته شود.

همچنین مطالعاتی در واحد راهرو ها توسط ژو و همکاران 2005 و چو و همکاران، 2006 وجود دارد. علاوه بر این اخیرا، بررسی هایی در آماده سازی دستورالعمل به عنوان یک نمونه " دستورالعمل اروپایی" برای "مهندسی ایمنی آتش مربوط به خروج از ساختمان" CFPA-E No.19: 2009، نیز وجود دارد. با بررسی تمام این اصول مشخص است که هیچ مطالعه ای با تمرکز بر سیرکولاسیون داخلی در طراحی ساختمان های بلند وجود ندارد. علاوه بر این، نیاز ایران و از طرف دیگر آب و هوا به اندازه کافی برای تمرکز بر حوزه ایران منحصر بفرد است .

با نتیجه گیری از بیان مشکل، لازم است که بر روی تخلیه ایمن در مواقع اضطراری آتش سوزی برای ساختمان های بلند کارهایی صورت گیرند. برای پرداختن به این مسئله سوال پژوهشی زیر در نظر گرفته میشود:

"چگونه سیرکولاسیون در طراحی ساختمان های بلند بهینه سازی شود؟"

.4 هدف از مطالعه و اهداف

این مطالعه جهت ارائه ی یک دستورالعمل بهینه سازی برای سیر کولاسیون طرح مسیرهای فرار در ساختمان های بلند برای تخلیه امن در شرایط اضطراری آتش سوزی می باشد.

بر اساس بیان حوزه ی مشکل و زمینه چهار هدف پژوهش با روش تحقیق مربوطه طراحی شده است که توسط تیم تحقیقاتی دنبال میشود.

هدف :1 تعیین " ویژگی های مسیر گریز" در ساختمان های بلند برای خروج ایمن هدف :2 تعیین " تاثیر عوامل بر طراحی سیرکولاسیون داخلی" در ساختمان های بلند برای تخلیه ایمن.

هدف :3 ارزیابی همبستگی "عوامل تاثیر گذار بر طراحی سیر کولاسیون داخلی" و " ویژگی های مسیر گریز "

هدف :4 ارائه یک دستورالعمل بهینه سازی برای طراحی طرح سیر کولاسیون از مسیرهای گریز در ساختمان های بلند برای تخلیه امن در آتش سوزی اضطراری.

.5حوزه:
 
تا به حال محیط زیست ایران به عنوان یک محل برای مطالعه و انجام پژوهش انتخاب شده است، که در آن همچنین ساختمان های بلند پیچیده با سازه بتن مسلح یکی دیگر از محدودیت هایی است که باید در نظر گرفته شود. علاوه بر این، طبقه بندی اضطراری محدودیت آینده است که باید همچنین در تعریف ایمنی، و حوزه ی مردم جهت تخلیه در نظر گرفته شود. البته، تحقیق جهت در نظر گرفتن محدودیت بیشتر باز است.

.6 روش پژوهش:

روش تحقیق مربوطه بر اساس اهداف پژوهش در چهار - 4 - فاز و نه - 9 - مرحله بصورت زیر طراحی شده است. نمودار جریان روش مربوطه در شکل زیر ارائه شده است. به منظور ارائه پرسشنامه در یک روش سیستماتیک، تصمیم بر آن شد که پرسشنامه به پنج بخش مختلف مربوط به اهداف پژوهش به شرح زیر تقسیم شود:

فاز :1 - مربوط به هدف - 1 مرحله :1 میدان تحقیقات - تجزیه و تحلیل محتوا در گزارش های قبلی بر عوامل موفقیت "ویژگی های مسیر گریز" در مواقع اضطراری آتش سوزی -

مرحله :2 بحث گروهی نزدیک با افراد حرفه ای بر روی مدیریت اضطراری آتش سوزی جهت اثبات یافته ها

فاز :2 - مربوط به هدف - 2 مرحله :3 بررسی آثار مکتوب - تجزیه و تحلیل محتوا در گزارش های تحقیقات قبلی ، دستورالعمل ها، کد و اصول مرتبط -

مرحله :4 بحث گروهی نزدیک با افراد حرفه ای بر مدیریت اضطراری آتش سوزی

مرحله :5 بحث گروهی نزدیک با متخصصان دانشگاهی جهت اثبات یافته ها

فاز :3 - مربوط به هدف - 3
مرحله :6 برای انجام مطالعه همبستگی در یک جلسه Delphi

فاز :4 - مربوط به هدف - 4 مرحله :7 بررسی آثار مکتوب - تجزیه و تحلیل محتوا بر روی دستورالعمل های طراحی قبلی، کدها و اصول مرتبط -

مرحله :8 ارائه ی یک مدل

مرحله :9 مطالعه مقدماتی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید