بخشی از مقاله

چکیده

منطقه ی مورد بررسی در بخش جنوب شرقی کاشان و بین مدارهای 33 ,30 تا 33 , 45 شمالی و 51 œ, 15 تا 51œ ,30 شرقی واقع شده است. وجود شواهدی حاکی از کانی زایی مس و آهن در این ناحیه، ضرورت شناسایی نواحی امید بخش معدنی کانی زایی مس و آهن را در این منطقه توجیه می کند. از این رو اقدام به شناسایی زون های کانی سازی احتمالی و یا هاله های دگرسانی مرتیط با کانی زایی مس و آهن در منطقه مطالعه شده است.

در این مقاله با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره ای سنجنده ی لندست ETM+ و با بکار گیری از روش هایی همچون روش آنالیز مولفه های اصلی - PCA - ، آنالیز مولفه های اصلی انتخابی - Crosta - و نسبت های باندی - BR - و بهره گیری از اطلاعات زمین شناسی استخراج شده از نقشه 1:100000کاشان، زون های دگرسانی مرتبط با کانی زایی احتمالی مس و آهن در منطقه مورد بررسی واقع شده است. حاصل این بررسی ها منجر به شناسایی و معرفی نواحی امید بخش معدنی در ارتباط با کانی زایی مس و آهن در بخش جنوب شرقی کاشان شده است.

-2  موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی کاشان

کاشان با مساحت 2100 هکتار در ناحیه مرکزی ایران واقع شده است که از یک سو پشت به کوهستان و از سوی دیگر روی به دشت کویر دارد. ارتفاع آن از سطح دریا 945 مترمی باشد. قدیمی ترین تشکیلات زمین شناسی اطراف کاشان را تشکیلات آندزیتی دوره ائوسن دوران سوم زمین شناسی تشکیل می دهد که در منطقه وسیعی از کوهستانهای جنوب کاشان سنگهایی که منشاء خروجی    آتش فشانی دارند گسترده شده اند.[2] منطقه ی    
مورد مطالعه  بخش جنوب شرق کاشان می باشد  که مدارهای    ,30    33  تا  33  , 45 شمالی و 51œ, 15 تا    30  51œ , شرقی و در گوشه ی جنوب شرقی نقشه 1:100000  کاشان واقع شده است

شکل-1 نقشه ی زمین شناسی منطقه ی مورد بررسی واقع در بخش جنوب شرق نقشه 1:100000 کاشان [2]

شکل -2 تصویر منطقه ی مورد بررسی واقع در بخش جنوب شرقی کاشان با ترکیب رنگی کاذب - 741 -

-4 روش نسبت های باندی - Band Ratios -

روش نسبت های باندی یکی از روش های مورد استفاده در سنجش از دور جهت شناسایی مناطق کانی سازی فلزی می باشد. این روش به دلیل سادگی و در عین حال کار آمد بودن مورد توجه قرار گرفته است. این روش با تقسیم کردن دو باند بر یکدیگر به دست می آید. باندی که بازتابش از هدف مورد بررسی در آن بیشتر باشد در صورت کسر، و باند دیگر که پدیده جذب مناطق امید بخش در ارتباط با کانی زایی مس در برای همان هدف در آن بالاتر باشد در مخرج کسرقرار می گیرد.

-1 مقدمه

علم سنجش از دور عبارت است از اندازه گیری یا بدست آوردن اطلاعات از یک شیئی یا پدیده در مقیاس وسیع. اطلاعات با استفاده از دستگاههایی که با آن شیئ یا پدیده تماس فیزیکی ندارند، ثبت میگردد. درتهیه ی تصاویر ماهواره ای بنا به شیوه ی کار و نوع ماده ی معدنی مورد پی جویی، از ماهواره هاو سنجنده های مختلفی استفاده می شود. پردازش تصاویر ماهواره ای با استفاده از روش هایی چون آنالیز مولفه های اصلی، آنالیز مولفه های اصلی انتخابی و نسبت های باندی مخصوص به هر کانی زایی در بررسی مناطق کانی سازی فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش نسبت های باندی از روش های ساده و در عین حال کار آمد جهت شناسایی سریع کانی زایی منطقه ی مورد مطالعه می باشد. این روش با معین کردن نواحی دگرسانی و شناسایی هاله های دگرسانی وبا توجه به آگاهی از سنگ شناسی منطقه، می تواند کمک موثری در زمینه شناخت مناطق امید بخش معدنی باشد.[1] داده های مورد استفاده دراین مقاله که مربوط به منطقه جنوب شرقی کاشان می باشد، از ماهواره ی سنجنده لندست ETM+ به دست آمده است. سنجنده ETM+ از نوع اسکنرهای خطی Pushbroom بوده و قادر است در هر گذر بر فراز زمین، نواری با عرض 185کیلومتررابرداشت نماید.

پردازش داده های ماهواره ای منطقه با روش هایی چون ترکیب رنگی کاذب، آنالیز مولفه های اصلی، آنالیز مولفه های اصلی انتخابی جهت شناسایی در این منطقه انجام شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید