بخشی از مقاله

چکیده:

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به عنوان بزرگترین شرکت کشاورزی ایران 25 درصد شکر مورد نیاز کشور را تولید میکند، که معادل 40 درصد شکر تولیدی کشور است. در کشت و صنعتهای نیشکری، حمل نیشکر از مزارع به کارخانه به دو صورت بارگیری مستقیم، در مزرعه با سبدهای حمل نی تراکتوری و بارگیری غیر مستقیم توسط سبدهای حمل نی کامیونی صورت میگیرد.

در این پژوهش روش نصب ضربهگیر جلو برای تراکتورهای 399 حمل نیشکر مطرح شده است، تا بدین وسیله از خرابیهای فراوان قطعات که بر اثر برخورد و تصادف تراکتور با سبد حمل نی حمل نیشکر از پشت سر در فعالیت کاری به وجود میآید، جلوگیری کرده و هزینه های ناشی از آن را کاهش دهد. از این رو با توجه به ضرورت کاهش این هزینهها و افزایش ایمنی قطعات و اپراتور تراکتور، اقدام به بررسی، طراحی و ارزیابی یک نمونه ضربهگیر برای تراکتور 399 در سال 1391 شدیم تا بتواند این آسیب ها و هزینهها را به حداقل برساند.

در این مقاله از آزمون آماری T برای مقایسه میانگین خرابیها و هزینه قطعات استفاده گردید. نتایج حاصل، نشان داد که تفاوت تعداد قطعات در سطح یک درصد و تفاوت هزینه قطعات در سطح 5 درصد معنی دار شد. طراحی و نصب ضربهگیر جلوی تراکتور با مشخصات کیفی و هزینه های تولیدی مندرج، توانست، میزان خرابیهای ناشی از تصادفات تا %91/1 و همچنین هزینههای آن را به میزان %88/1 کاهش دهد.

مقدمه

در کشت و صنعتهای نیشکری، حمل نیشکر از مزارع به کارخانه به دو روش بارگیری مستقیم در مزرعه با سبد حمل نی تراکتوری و بارگیری غیر مستقیم توسط سبد حمل نی کامیونی انجام میگیرد. تراکتورهای حمل نی با توجه به نوع کار، در معرض آسیبهای زیادی از جمله برخورد با سبدهای حمل نی دیگر میباشند. تخریبهای فراوان قطعات - بر اثر برخورد و تصادف تراکتور با سبد حمل نی از پشت سر در فعالیت کاری - و هزینههای ناشی از آن را کاهش دهد. چون سبدهای حمل نی تراکتوری در داخل مزرعه تردد میکنند نصب ضربهگیر در انتهای آنها باعث خرابی پشته ها در مزرعه میگردد.

لذا امکان نصب ضربهگیر بر روی آنها مقدور نمیباشد. ولی برای سبدهای حمل نی کامیونی، ضربهگیری در انتهای شاسی آن تعبیه شده است تا مانع از به زیر شاسی رفتن دیگر وسایل نقلیه که دارای شاسی کوتاه در هنگام تصادف شود. یکی از دلایل تصادفات جادهای نیز، که منجر به خسارات زیاد جانی و مالی می گردد برخورد وسایل نقلیه سواری با کامیونها و تریلرها از پشت سر به دلیل ارتفاع شاسی و نداشتن ضربه گیر عقب در آنها می باشد. ×این ضربهگیر در تمام تانکرهای حمل فرآورده های نفتی عراقی که در جادههای ایران تردد می کنند قابل مشاهده است، ولی در اکثر تانکرهای نفتی، تریلرها و کامیونهای ایرانی این مسأله رعایت نشده و یا به آن توجه کافی نگردیده است.

ایمنی میتواند توسط طراحی یا مهندسی ماشین و نیز تجهیزاتی که از ایمنی کاری بیشتری برخوردارند، افزایش یابد - ایی گورینگ، . - 2007 این امر باعث میگردد تا در حوادث به راننده و تراکتور آسیب و صدمه کمتری برسد. برای حفاظت از راننده سازههای محافظ در واژگونی - ROPS1 - مورد توجه بیشتری نسبت به ضربهگیر جلو، در تراکتورها قرار گرفته است در حالیکه وجود هر کدام، در شرایط مختلف کاری ضروری میباشد.

چنانچه عملیات زراعی در زمان بهینه انجام نشود منجر به کاهش در عملکرد و کیفیت محصول می شود بخشی از عوامل تاخیر درعملیات مربوط به مدیریت مزرعه است و بخشی دیگر به دلیل قابلیت اطمینان پایین تراکتور و خرابیهای مکرر در مزرعه می باشد

عمرانی و همکاران - - 1389 در تحقیقی هزینه به موقع انجام نشدن عملیات برداشت نیشکر را 740 هزار ریال در هکتار برآورد کردند. این آسیبها در دو موضوع انسانی و مدیریتی و نیز نقص طراحی تراکتور قابل بررسی است 

بلاچ و شموتزلر - 1998 - 2 گزارش کردهند در سال، در ایالات متحده آمریکا از 200 مورد تصادفات از نوع برخورد سواری از پشت سر با کامیون، منجر به مرگ 300 نفر گردیده است.×متئو - 2012 - 3 ایالات متحده آمریکا استاندارد ایمنی 223 - FMVSS4 - و کانادا استاندارد ایمنی 223 - CMVSS5 - برای ساخت محافظ عقب در کامیون ها و تریلرها برای ایمنی خودروهای سواری در هنگام برخورد از پشت سر تعریف نموده اند.

مدیران، اغلب به دنبال ماشین های با قابلیت اطمینان بالا میباشند تا تعداد خرابی ماشین کاهش و قابلیت دسترسی به آن افزایش یابد

استفاده بهینه از تراکتور در گرو میزان توجه به کیفیت و دوام قطعات مصرفی آن میباشد. در صورتی که کیفیت قطعات در حد مطلوب نباشد شکستگی و فرسودگی آنها موجب ایجاد توقفهای ناخواسته در مزرعه می شود و این امر در عملکرد فنی و بازده اقتصادی ماشین مؤثر است. لذا باید احتمال خرابی، زمان تعمیر و علل آن را مورد توجه قرار داد. احتمال خرابی برابر با نسبت دفعات رخداد خرابی به کل دفعات مورد بررسی می باشد 

عدم استفاده مطلوب از نیروهای مجرب و عدم جایگزینی روش های جدید در اتومایسیون و مدیریت نگهداری و تعمیرات در مجموعههای بزرگ صنعتی و بالاخص کشاورزی باعث استهلاک سریع تجهیزات و ماشینآلات خواهد شد

هدف اصلی این پزوهش، ساخت و ارزیابی ضربه گیر جلو تراکتور 399، با این ویژگی و توانایی که بتواند به آسانی بر روی تراکتور نصب شده و میزان خرابیهای دستگاه بر اثر تصادف را، به نحو چشم گیری کاهش دهد، میباشد.

مواد و روشها

تحقیق به روش میدانی و نمونهخوانی دورهای 23 دستگاه تراکتور و نیز تحلیل نمونههای موجود با استفاده از آزمون T جفت شده و نرم افزارهای SAS و Excel در شرکت کشت و صنعت امام خمینی - ره - خوزستان انجام گردیده است. این شرکت در حدود 40 کیلومتری جنوب شوشتر و 50 کیلومتری شمال اهواز واقع شده و با ارتفاع 29 متر از سطح دریا میباشد.            
مشخصات فنی ماشینآلات و ادوات مورد استفاده در این تحقیق در جدول 1 آمده است.    

جدول - 1 مشخصات فنی تراکتور 399 و سبدهای حمل نیشکر    

قطعات مورد نیاز برای ساخت یک ضربهگیر جلو تراکتوری در مدل MF399 در جدول 2 نشان داده شده است.

جدول -2 قطعات مورد نیاز برای ساخت یک ضربهگیر جلو تراکتوری در مدل MF399

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید