بخشی از مقاله

چکیده

مینی تراکتور از جمله ماشینهاي کشاورزي است که جهت ارتقاء و توسعه مکانیزاسیون کشاورزي به عنوان نیروي محرك اصلی محسوب می شود. با اتصال ادوات سوار و نیمه سوار وکششی به جهت کاربري هاي مختلف کشاورزي در زمینهاي دیم و آبی - خصوصا باغات و شالیزارها - در امرآماده سازي زمین ، کاشت، داشت ، برداشت و ... قابل استفاده می باشد. سهولت کار و توسعه در پیشبرد کارهاي کشاورزي با سرعت بالا و کیفیت کار در زمان کوتاه عامل مهمی در عرصه کار با این ماشین میباشد. با حداقل رساندن هزینه تمام شده محصولات کشاورزي در مقایسه با بکارکیري سیستم هاي موجود، با سرمایه گذاري کم - به دلیل قیمت پایین این ماشین و سهل الوصول و ارزانی هزینه هاي خدمات پس از فروش - از مزایاي بکا رگیري ماشین می باشد.

- مدیریت ماشین در کاهش هزینه تولید محصول نقش بسیار مهمی دارد. Edwards and Ozkan, - 1983 - بیان داشتند که ماشینهاي کشاورزي به ترتیب 31تا 43 درصد هزینه تولید را کاهش میدهد. Von Bargen and Cunney - 1974 - پیشنهاد کردند که بیش از یک سوم هزینه تولید محصول می تواند مربوط به نوع ماشین انتخابی باشد. ماشین با قدرت هاي مختلف - از 7تا 28 اسب بخار - تنوع خاصی در تولید عرصه هاي توسعه مکانیزاسیون کشاورزي به دلیل کاربري هاي متفاوت آن ایجاد می نماید. در ضمن به دلیل وزن پایین آن که بر حسب قدرتهاي مختلف 250 - تا700 کیلوگرم - می باشد. نظر متخصصان امر زراعت در زمینهاي شالیزاري که تراکتورهاي سنگین وزن عامل کمپک نمودن خاك اراضی می گردد را تامین نموده است .

در عین حال با توجه به راحتی کار با این ماشین، در زمینهاي شالیزاري علاوه بر مشقت هاي زیاد در عملیات کاشت ، داشت وبرداشت در استفاده از تیلر را به حداقل و یا به صفر رسانده و مطمئنا با تکیه بر روش منطقی و اصولی انتخاب ادوات وتطبیق روش کار و مدیریت خود ، حداکثر سود را از سرمایه گذاري عاید کاربران آن می گردد. هدف از انجام این پروژه طراحی و ساخت مینی تراکتور چند منظوره بطوریکه با حداقل وزن و حداکثر نیروي کششی و در نهایت حداقل هزینه در اجراي عملیاتهاي زراعی باشد. طرح فوق بعنوان ماشینی مناسب خصوصاٌ در بخش زراعت برنج کشور، داراي محاسنی بشرح ذیل می باشد:

-    رفع نیاز واقعی بخش کشاورزي و توسعه مکانیزاسیون کشاورزي و خودکفائی و استقلال در ماشینهاي کشاورزي عدم خروج میلیونها دلار ارز

-    رفع مشکل مربوط به کارگیري تراکتورهاي سنگین که عامل فشرده شدن خاك زراعی در کوتاه مدت عامل نابودي آن می شود.

-    دارا بودن توجیه اقتصادي براي کشاورزان خرده مالک

-    سهولت و تسریع در کارهاي کشاورزي با توجه به شرایط آب و هوایی و محدودیت زمانی عملیات کشاورزي .

مواد و روشها

مکانیسم مینی تراکتور چند منظوره با عنایت به تعریف آن شامل یک سري اجزاء وابسته و مرتبط که هدف سیستم را تامین می نماید ، اجزاء مورد نیاز در سیستم به شرح ذیل می باشد:

-    موتور: موتور به عنوان نیروي محرك اصلی جهت ایجاد توان لازم در قدرتهاي - 7تا - hp 28 عمدتاّ چهارزمانه دیزل، احتراق داخل با دور خروجی حدود rpm 2200 براي کاربري هاي مختلف انتخاب می شود. در این طرح از موتور 18 اسب بخار - تک سیلند، با دور خروجی حدود - rpm2200 استفاده شد.

-    کلاچ و گیربکس و دیفرانسیل: از سیستم کلاچ نوع صفحه اي خشک که متشکل از چهار عدد صفحه فلزي و سه صفحه فیبري می باشد وبعد از فلایویل با اتصال تسمه انتقال توان می کند، استفاده شد.

-    سیستم گیربکس آن داراي 6 دنده براي حرکت به سمت جلو و 2 دنده براي حرکت به سمت عقب میباشد که توسط دو عدد اهرم دنده ، تغییر سرعت و قدرت را تحقق می بخشد . و یک عدد اهرم دنده ي دیگرسه حالته قابلیت خلاص و دو دور شافت پی تی او - 350و - 550 را به صورت دستی براي کاربران آن فراهم می سازد

-    جعبه فرمان و فرمان : جعبه فرمان استفاده شده در این ماشین از جعبه فرمان مکانیکی استفاده شده ..

-    سیستم جلوبندي: از آنجاییکه این ماشین عمده فعالیت آن در زمین هاي کشاورزي می باشد و به دلیل پستی و بلندي هاي زیاد در مزارع ، سیستم جلوبندي آن به شکل محور مرکزي طراحی گردیده است.

-    شاسی عقب: طراحی شاسی در عقب مینی تراکتور چند منظوره که براي اتصال ادوات سوار ونیمه سوار - به مالبند وسه نقطه اتصال - طراحی شده است.

-    شاسی جلو : براي اینکه اتصال سیستم جلوبندي به گیربکس و از طرف دیگر انتقال توان موتور به کلاچ و گیربکس نیاز به طراحی و ساخت شاسی می باشد و در قسمت جلوي شاسی جهت بهره وري بیشتر از موتور و ماشین مالبند طراحی گردید که با راحتی با نصب جلوبندهاي ادوات کشاورزي - از قبیل علف تراش – شالی تراش – بیل جلو – پمپ آب – پمپ توربین – ژنراتور و غیره - قابل بهره برداري می باشد

-    سیستم هیدرولیک: که در واقع نقش عمده و اساسی در مینی تراکتور چند منظوره دارد. از یک عدد پمپ هیدرولیک - با دبی 16 لیتر در دقیقه و با دور1500 دور بر دقیقه - که در بالاي شاسی عقب توسط 6 عدد پیچ و مهره متصل شده است .

-    سیستم گاز، ترمز، و کلاچ :در مینی تراکتور چند منظوره اهرم گاز و ترمز و کلاچ از حالت دستی به پایی تبدیل شده و پدال ترمز در سمت راست و پدال کلاچ در سمت چپ تعبیه گردید.

-    در مینی تراکتور فوق با تغییرات در سیم پیچی دینام موتور با نصب دسته راهنما زیر غربال فرمان طراحی و    سیم کشی و نصب آن و مجهز به راهنما در جلو ، عقب ، چراغ ترمزوچراغ جلو به همین دلیل کاربري دستگاه را در حمل و نقل شهري و روستائی بهبود بخشیده است .

طراحی و محاسبه مینی تراکتور چند منظوره

-1  وزن و ابعاد و اندازه هاي مینی تراکتور چند منظوره

- وزن خالص براي کارهاي عادي: وزن مینی تراکتور با سوخت، آب، روغن، و واسکازین، 700 Kg میباشد که وزنه جلو آن به وزن 50 kg در زمانی که ادوات سوار یا نیمه سوار و با کششی بیش از 300 kg جهت حمل وکار متصل شود جهت تعادل استاتیکی نیاز به آن می باشد

فاصله تا زمین : ارتفاع پایین ترین نقطه مینی تراکتور به سطح زمین که30 سانتی متر می باشد.

طول مینی تراکتور: فاصله بین پیشانی جلو - مالبند جلو - تا انتهاي دو بازوي پایین عقب که به طور افقی قرار دارد 220سانتی مترو بدون بازو از مالبند جلو تا مالبند عقب 195سانتی متر می باشد.

عرض مینی تراکتور: حداکثر فاصله تمام قسمتهاي به خصوص اجزاء برآمده در طرفین - توپی – چرخ و غیره - 108 سانتی متر می باشد که این فاصله به اندازه 20 سانتی متر در صورت نیاز و ضرورت قابل تنظیم و کم شدن می باشد.

ارتفاع مالبند جلو: ارتفاع پایین تر آن 40 - سانتی متر - و بالا تر آن 50 - سانتی متر - می باشد.

ارتفاع مینی تراکتور چند منظوره :  فاصله بلندترین نقطه مینی تراکتور قسمت بالاي غربال فرمان تا سطح زمینی 125 سانتی متر می باشد. ارتفاع مالبند عقب ارتفاع پایین تر آن 40 - سانتی متر - و بالا تر آن 50 - سانتی متر - می باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید