بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله ما ساخت یک اشکارساز مادون قرمز با استفاده از سیلیکون p:Si و یک لایه از ماده ارگنیکC60 را ارأئه میدهیم و خواص اپتیکی و الکترنیکی این آشکارساز رو با استفأده از روش فوریر اسپکترسکپی مورد بررسی قرار می دهیم.

مقدمه

در این مقاله ما ساخت یک اشکارساز مادون قرمز با استفاده از سیلیکونک p:Si و ی لایه از ماده ارگنیکC60 را ارأئه میدهیم و خواص اپتیکی و الکترنیکی این آشکارساز را با استفأده از روش فوریر اسپکترسکپی مورد بررسی قرار میدهیم. ماده ارگنیکی که استفاده شد soluble c60 derivative, [6,6]-phenyl–C61–butyric acid methyl ester - PCBM - - بود. بعد از مراحل ساخت با روش لایه نشانی چرخشی،,spincouting دیود را تحت ولتاژ مثبت - منفی قرار میدهیم و رفتار آنرا تحت ولتاژهاي مختلف- تحت دماهاي مختلف بررسی میکنیم. سپس رفتار اپتکی آنرا در فوریر اسپکترسکپی مورد بررسی قرار میدهیم و طیف نهایی مادون قرمز آنرا تحت دماهاي مختلف بدست میآوریم.

مراحل ساخت نمونه

ابتدا سیلیکون رو در قطعات 15mm×15mm برش میدهیم و با استفاده از استون، متانول و آب یونیزه شده سطح آنرا تمیز میکنیم و سیلیکون تمیز شده را درHFقرار می دهیم تا اکسید روي سطح آن برداشته شود و سریعا به داخل Glovbox منتقل میکنیم. سپس محلولC60  راکه از روز قابل با مخلوط کردن 30میلی گرمC60 و 1میلی لیتر کلروبنزن تهیه کرده ایم ، استفاده میکنیم و با قرار دادن سیلیکون تمیز روي اسپینکتر چند قطره از محلول C60 را روي سیلیکون ریخته و لایه نشانی را انجام می دهیم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید