بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله، گزارش طراحی، ساخت و اندازهگیری برخی پارامترهای لیزر حالتجامد تپی Nd:YAG دمیده شده از کنار توسط GaAlAs ارایه میشود. انتهای میله لیزری برای بازتاب %100 در طول موج 1064 نانومتر لایهنشانی شد و آینههای با درصد بازتاب مختلف، بهعنوان آینه خروجی، استفاده شدند. با استفاده از روش فایندلیکلی و استفاده از سه آینه مختلف برای خروجی، بهره و افت آستانه اندازهگیری شدند. در نهایت لیزر برای بهترین آینه خروجی، بهینه شد. زاویه واگرایی، اندازه لکه و عامل M2 در انرژیهای مختلف پرتو لیزر اندازهگیری شد.

مقدمه

لیزرهای حالت جامد بهعلت کارایی، پایداری، حجم کم و امکان دستیابی به توانهای بالا بهصورت پیوسته و تپهای فوقکوتاه، نسبت به سایر لیزرها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند .[1] این لیزرها در تحقیقات - به ویژه در طیفسنجی و اپتیک غیرخطی - ، ارتباطات، پزشکی و صنعتی 2] و [3 سنجش از دور، جراحیهای میکرو، محدودهیابی 4] و [5 کاربردهای فراوان دارند.

از نظر نوع دمش، بلورهای حالت جامد عموماً به دو صورت دمیده میشوند: دمش از انتها1 و دمش جانبی.2 دمش جانبی توسط لامپ درخش و لیزرهای دیودی و دمش از انتها فقط توسط لیزرهای دیودی انجام میشود لیزر[ای دیودی چشمههای مهمی برای لیزرهای حالت-جامد بهشمار میروند. 1]و.[6 نظر به انطباق خوب بین طیف نشری پرتو دمش و طیف جذب ماده فعال، با استفاده از لیزرهای - دیودی، به بازده جفتشدگی بالایی میتواند دست یافت .[6] محفظه دمش مهمترین جزء ساختار سامانههای دمش از پهلو است.

این محفظه مهمترین عامل در ایجاد جفتشدگی بین منبع دمش و ماده لیزری است. در این کار از یک کاواک اکسید آلومینیوم با سطح مقطع مثلثی استفاده کردیم. کاواکهای سرامیکی اثرات گرمایی کمتری نسبت به کاواکهای فلزی دارند. کیفیت مناسب پرتوی خروجی، اندازه کوچک و سبک بودن آنها از جمله مزایای این نوع کاواکها در مقایسه با کاواک فلزی است.  طرحی کلی از دمش جانبی با لیزر دیود نشان داده شده است.

چیدمان تجربی

در این کار، از یک تشدیدگر تختمقعر با طول تشدید 196/30 میلیمتر استفاده شد. از یک آینه تخت با بازتابندگی %30 در طول-موج 1064 نانومتر بهعنوان آینه جلویی تشدیدگر استفاده شد. سطح انتهایی بلور لیزری Nd:YAG برای بازتاب %100 در طول- موج 1064 نانومتر لایه نشانی شد و به عنوان آینه عقبی تشدیدگر استفاده شد. از یک TC برای خنککردن لیزر دیودی استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید