بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به پیشرفت و بالا رفتن سطح آگاهی احساس، نیاز انسان به لباس به طور مکرر دستخوش تحولاتی در زمینهی مواد اولیه، طراحی و دوخت شده است، ترکیب این موارد اگر به همراهی هنری با عنوان ست کردن توام نباشد به خودی خود نمیتواند انسان امروزی را ارضا کند و یک مجموعهی ناهمگون و نامناسب را به همراه خواهد داشت.

هدف از این پروژه طراحی سامانه ست کردن لباس - تیشرت وشلوار - با مجموعهای از طرح و رنگهای مختلف با استفاده از الگوریتم ژنتیک میباشد که از سلیقه کاربران استفاده میکند. با توجه به اینکه تشخیص و ارزیابی تناسب تیشرت و شلوار نیاز به دانش و مهارت کافی در زمینهی مد دارد، در صورتیکه میزان برازندگی طرحهای اولیه براساس نظرات غیر تخصصی خریداران تعیین گردد، امکان عدم کارایی سامانهی مورد نظر پژوهش در گستردهی وسیعی از کاربران با سلائق مختلف وجود دارد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، پژوهشگر درصدد وضع قوانینی بر آمده است که مستخرج از تجربیات و نظرات متخصصان طراحی پارچه و لباس میباشد. رعایت این قوانین در ایجاد طرحهای اولیه موجب تولید طرحهایی میگردد که از نظر فنی و زیباشناسی مورد اطمینان بوده و فقط جهت اعمال سلیقهی شخصی به کاربر ارائه میگردد. استفاده از این سامانه در صنعت طراحی لباس، طراحان، تولید کنندگان و خریداران را قادر میسازد در روند طراحی و تولید لباس اعمال سلیقه نمایند.

-1 مقدمه

انتخاب رنگ یکی از اصول مهم ست کردن و هماهنگ کردن در طراحی لباس میباشد؛ چون اولین چیزی که در نگاه اول به فرد در نظر میرسد، رنگهای استفاده شده در لباس وی میباشد. انتخاب رنگهای مناسب برای لباس چیزی فراتر از سلیقه شخصی است؛ ممکن است متخصص طراح لباس، ترکیب نارنجی و فیروزهای را برای لباس بپسندد ولی سلیقهدیگران احتمالاً چیز دیگری است. چون متخصص طراحی لباس با آشنایی از رنگها، رنگهایی را کنار هم میچیند که باهم هماهنگی بیشتری دارند. هماهنگی در رنگبندی لباس میتواند پوشنده لباس را چشم نوازتر نشان دهد. یکی از راههای هماهنگی رنگها، استفاده از چرخه رنگ اتین میباشد. به دلیل بالا بودن حجم اطلاعات و گسترش جامعه مصرفکنندگان، تولیدکنندگان به دنبال سامانههای طراحی ست کردن لباس با کمک کامپیوتر هستند که با نظریابی از مصرفکنندگان جهت تولید طرح لباس موردنظر آنها تلاش کنند.

الگوریتم ژنتیک محاورهای یکی از این سامانههای هوشمند است که توانایی استفاده درزمینهی طراحی لباس را دارد. از دیرباز استفاده از این الگوریتم درزمینهی پوشاک و بهویژه طراحی لباس توجه ویژهای را به خود جلب کرده است .[4-1] در سال 2009، گونگ 1 و همکارانش، الگوریتم ژنتیک محاورهای را ارائه کردند که برازندگی طرحهای لباس توسط انسان محاسبه میشود

در سال 2013، موک2 و همکارش، یک روش برای طراحی طرح اولیه لباس بر اساس الگوریتم ژنتیک محاورهای ارائه کردهاند. سیستم نهتنها توانایی بازیابی طرحهای قبلی لباس از یک پایگاه داده طراحی را دارد بلکه توانایی ایجاد سبکهای جدید را نیز دارد.

در سال 1392، زارع نژاد و همکارانش یک سامانه کمک طراحی مانتور را با استفاده از اصول شباهت و الگوریتم ژنتیک محاورهای ارائه دادند .[7] در سال 1395، زارع زاده و همکارش سامانه طراحی لباس شنای زنانه با استفاده از الگوریتم ژنتیک و خوشه بندی کی مینز را طراحی کردند .[8] هدف از این مقاله طراحی سامانه ست کردن تیشرت و شلوار با استفاده از الگوریتم ژنتیک میباشد. در این سامانه انتخاب طرح لباس بر اساس قوانین ست کردن لباس و سلیقه کاربر میباشد.

-2 تجربیات

مراحل طراحی سامانه ست کردن تیشرت و شلوار به شرح زیر میباشد:

-1 آماده سازی دادههای اولیه - شامل اجزای تیشرت و شلوار و رنگهای مربوط به هر جزء - .

-2 بررسی تناسب هر رنگ با قسمتهای مختلف تیشرت و شلوار

-3 بیان قوانین ست کردن تیشرت و شلوار

-4اجرای الگوریتم ژنتیک محاورهای براساس دادهها و قوانین وضع شده برای ست کردن تیشرت و شلوار

1-2 آماده سازی دادههای اولیه

دادههای مورد استفاده به دو دسته دادههای مربوط به اجزای تیشرت و شلوار و دادههای مرتبط با رنگ تیشرت و شلوار تقسیم میشود. طراحی اجزای تیشرت و شلوار در محیط نرم افزار Adobe Illastrator C56 انجام شد. نمونهای از طراحی تیشرت و شلوار در محیط نرم افزار Adobe Illastrator CS6 در شکل ا.الف نشان داده شده است. تیشرت و شلوار به 12 جزء تقسیم بندی شد که این اجزاء عبارتند از: بدنه تیشرت، آستین، یقه، سه طرح بر روی بدنه تیشرت، بدنه شلوار، جیب شلوار، کمربند شلوار و سه طرح بر روی بدنه شلوار. برای هر جزء، شکلهای متنوعی طراحی شد که در شکل .1ب نشان داده شده است.

شکل:1 طراحی تیشرت و شلوار در نرم افزار Adobe Illastrator C56 الف - نمایی از نرم افزار ب - طرحهای انتخابی برای تیشرت و شلوار

بعد از طراحی اجزاء مختلف تیشرت و شلوار، رنگ بندی مناسب برای هر جزء انتخاب شد. برای هر جزء 20 رنگ بندی مختلف در نظر گرفته شد. رنگهای مورد استفاده در شکل 2 نشان داده شده است.

شکل: 2 رنگهای مورد استفاده در طراحی تیشرت و شلوار

2-2 بررسی تناسب هر رنگ با قسمتهای مختلف تیشرت و شلوار

بعد از طراحی اجزاء مختلف تیشرت و شلوار و همچنین رنگهای مناسب، میزان تناسب هر رنگ برای قسمتهای مختلف تیشرت و شلوار مشخص شد.

3-2 قوانین ست کردن رنگها در طراحی تیشرت و شلوار

با توجه به اینکه همهی کاربران سامانه طراحی شده، قادر به انتخاب صحیح ترکیببندی پارچهها در ساختار یک لباس نخواهند بود. بنابراین پژوه شگر با بهرهمندی از تجربهی کار شنا سان این حوزه، به و ضع قوانینی چند پرداخته ا ست. ترکیب بندی رنگهای ست بر اساس کنتران ستهای مطرح شده در نظریهی رنگ ایتن میبا شد که عبارتند از: کنترا ست مکمل، کنتراست ته رنگ، کنتراست سرد و گرم، کنتراست همزمانی، کنتراست تیرگی و روشنی، کنتراست کیفیت وکنتراست کمیت. در این بخش، قوانین حاکم بر الگوریتم ژنتیک محاورهای برای هدفمند ساختن جمعیت اولیه تعیین میشود. کاربر میتواند به به صورت دستی نمونههایی از ترکیببندی تیشرت و شلوار با استفاده از طرحهای موجود را پیشنهاد دهد

شکل :3 یک نمونه ست کردن تیشرت و شلوار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید