بخشی از مقاله

چکیده

تعیین حالات خرابیهای تجهیزات و نحوه عیب یابی آنها از دغدغههای سازمانها میباشد. در این مقاله سعی شده است با توجه به طولعمر و کارکرد لکوموتیوها و اینکه لکوموتیو یک سیستم پیچیده شامل اجزا و مجموعههای متعدد با ماهیتهای مختلف میباشد، سیستمی به منظور ثبت و عیبیابی خرابیها طراحی گردد. گام نخست جهت طراحی این سیستم شناسایی و جمعآوری اطلاعات خرابیها با توجه به سوابق موجود، یکسانسازی عناوین تکراری و استانداردسازی آنها - ایجاد بانک خرابی - میباشد.

در گام بعدی جهت تحلیل و ردیابی خرابیها و با توجه به شرایط و محدودیتهای موجود سازمانی، از سیستم کد-گذاری بر اساس مجموعه قطعات اصلی تشکیلدهنده لکوموتیو 1GM0F استفاده گردیدهاست. در گام نهایی به منظور تسهیل فرآیند عیبیابی، روابط علت و معلولی بین خرابیها استخراج و به صورت درخت خرابی2F1 تهیه گردید. در نتیجه، پس از استفاده از سیستم کدگذاری طراحیشده، آمار صحیحتری به منظور شناسایی متغیرهای موردنیاز شاخصهای نگهداری و تعمیراتی استخراج و در تصمیمات سازمان نت اثرگذار شد. همچنین با استفاده از درخت خرابی طراحی شده منابع موردنیاز جهت عیب یابی و رفع عیوب کاهش یافت.

مقدمه

با توجه به آنکه جلوگیری از وقوع خرابیها سبب کاهش توقفات پیش بینی نشده و در نتیجه افزایش میزان آماده بکاری تجهیزات میگردد، لذا تعیین حالات خرابیهای تجهیزات و نحوه عیبیابی آنها از دغدغههای سازمانها میباشد. شناسایی خرابیها و جمعآوری حالات خرابی به عنوان مبنایی جهت تسهیل و بهبود فرآیند عارضهیابی و رفع عیب تجهیز، زمینه ساز بهبود کلی در تمامی مراحل نگهداری و تعمیرات و افزایش قابلیت دسترسی تجهیزات میگردد.

تسریع روند شناسایی عیوب احتمالی تجهیزات، خود زمینهی بهبود فرآیند عارضهیابی را فراهم مینماید که در نتیجه آن، مدت زمان توقفات تجهیز کاهش خواهد یافت. از دیگر مزایای آن میتوان به جلوگیری از کاهش عمر مفید تجهیزات اشاره نمود. به عبارت دیگر هر چقدر عیبیابی تجهیزات سریعتر انجام شود، مدت زمان انجام فعالیتهای نگهداری و تعمیراتی و هزینههای سازمان کاهش مییابد. از طرف دیگر تهیه بانک خرابی تجهیزات زمینهی تدوین گزارشات دقیق به منظور شناسایی خرابیهای پر تکرار را فراهم مینماید که تحلیل این گزارشات امکان انتخاب سیاستهای مناسب نگهداری و تعمیرات را برای سازمان میسر میسازد تا با پیاده سازی این سیاستها، از وقوع خرابی های مکرر و کاهش میزان آماده بکاری تجهیزات کاسته شود.

به منظور انتخاب و بازنگری در سیاستهای سازمان نت میتوان از روشهای مختلف تحلیل خرابی از قبیل RCFA3F2، FMEA4F3، FTA5F4 و ... بهره برد. یکی از روشهای تحلیل خطا، روش تحلیل درخت خطا - FTA - می باشد. از مهمترین مزایای روش مذکور، نمایش یک الگوی گرافیکی از وقایع و خرابیهای مختلف که به خرابی اصلی ختم میشود میباشد. در سطوح بعدی وقایعی که نتایج آن در وقوع خرابی موثر است، تعیین میگردد. به کمک این روش میتوان خرابیهایی که منجر به یک سری رویداد ناخواسته و در نتیجه توقف تجهیز میشود را شناسایی و در جهت جلوگیری از وقوع آنها اقدام نمود. علاوه بر این، روش فوق برای تجهیزات پیچیده، شامل اجزا و مجموعههای متعدد با ماهیتهای مختلف، مناسب است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید