بخشی از مقاله

چکیده

با افزایش حجم ترافیک و در راستای مدیریت بهینه روانسازی و امنیت ترافیک، نیاز به شبیه-سازی سیستمهای هوشمند ترافیکی احساس میشود. در این مقاله ابتدا مدل کنترل ترافیکی برای بهبود جریان و ایمنی ترافیک معرفی میشود. سپس سیستمهای هوشمند ترافیکی معرفی شده و به منظور کنترل بهینه حرکت خودرو در شرایط ترافیکی، مدل راننده با در نظر گرفتن مشخصات خودرو طراحی شده است.

سیستم حفظ مسیر اتوماتیک مدل راننده، مسیر مطلوب خودرو را با توجه به شرایط ترافیکی از طریق دوربینهای نصب شده بر روی خودرو به عنوان ورودی سیستم کنترلی دریافت میکند. و با تغییر و کنترل همزمان زاویه فرمان - دینامیک جانبی - و دریچه گاز - دینامیک طولی - ، باعث حرکت هوشمند خودرو در مسیر دلخواه میشود. عملکرد مدل راننده ارائه شده برای طی مسیرهای مختلف رانندگی - تغییر مسیر، سبقت گرفتن و دور زدن - بصورت رضایت بخشی پاسخ داده است. استفاده از این مدل راننده باعث بهبود امنیت و جریان ترافیکی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی میشود.

-1 مقدمه

با گسترش روزافزون استفاده از وسایل نقلیه در جوامع بشری، کنترل حرکت خودرو در زمینه مدیریت ترافیک حایز اهمیت شده است. با توجه به اهمیت ترافیک و تاثیرپذیری زندگی جوامع بشری از آن و همچنین پیشرفت صنایع الکتریکی و کنترلی، سامانه نوین حملونقل هوشمند به عنوان راهکاری برای بهبود شرایط ترافیکی و افزایش کارایی سیستمهای حملونقل بکار گرفته شده است، تا با مدیریت بهینه شرایط ترافیکی باعث افزایش ایمنی و روانسازی ترافیک، کاهش حجم و تراکم ترافیکی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی شود.

سامانههای نوین کنترلی به سه گروه کنترل جاده، خودرو و راننده تقسیم میشوند. در طول دهه گذشته، تکنولوژی امنیت فعال 39 - AST - برای کمک به راننده برای جلوگیری از تصادف و یا کاهش خطر، گسترش یافته است. این تکنولوژیها که یکی از پیشرفتهترین تکنولوژیهای خودرو هستند، هنگامی که راننده واکنش اشتباهی را انجام میدهد و یا قادر به کنترل موقعیت نیست، فعال میشوند.

طراحی مدل راننده خودرو برای طی مسیر دلخواه یکی از سیستمهای هوشمند مسیریابی خودرو در راستای افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی، بهبود شرایط ترافیکی و آسایش سرنشینان میباشد. این مقاله کاربرد مدل جامع خودرو که با مدل راننده ترکیب شده است، با دیدگاه طی مسیر هدف خودرو، برای انواع مسیرهای دلخواه را نشان میدهد.

-2 مدل ترافیکی

با افزایش خودروها و حجم ترافیک و در جهت بهینهسازی و مدیریت امنیت ترافیکی، نیاز به شبیهسازی سیستمهای هوشمند ترافیکی احساس میشود. برای انجام این کار ابتدا باید مدل ترافیکی را در اختیار داشته باشیم تا با توجه به این مدل، مشکلات ترافیکی و روش حل آنها را شناسایی کنیم. سه متغییر عمده که توسط مدلهای ترافیکی تخمین زده میشود سرعت، تراکم و جریان ترافیکی میباشد.

سرعت جریان ترافیکی بر اساس فاصله پیموده شده خودروها در واحد زمانی ارزیابی میشود و تراکم بصورت تعداد خودروهای موجود در یک محدوده از جاده تعریف میشود. و درنهایت جریان ترافیکی نشانگر تعداد خودروهای عبوری در یک نقطه مرجع در واحد زمانی میباشد که معمولا در هر یک ساعت اندازهگیری میشود.

مدلهای ترافیکی براساس مدلسازی جزئیات ترافیکی به سه دسته عمده تقسیم میشوند: مدل جامع40، مدل ریز41 و مدل میانی 42؛ مدل جامع ترافیکی با میانگین متغییرهای ترافیکی مانند میانگین سرعت، حجم و جریان ترافیک سروکار دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید