بخشی از مقاله

چکیده:

طراحی چند منظوره پایدارساز مقاوم سیستم قدرت چند ماشینه - - PSS با به کارگیری الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات - - PSO ارائه شده است توانایی این روش برای یک سیستم نمونه در مقایسه با کنترلهای افتی پس فاز و پیش فاز متداول PSS مورد بررسی قرار گرفته است.

پایدارسازها برای تغییر همزمان حالت های الکترومکانیکی میرای ضعیف و غیرمیرای تمامی نقاط نواحی دستگا های ناحیه معین شده در صفحه S تنظیم شده اند مشکل تنظیم پارامترهای PSS با مقدار ویژه مبتنی بر عملکرد چند منظورهایی که ضریب میرایی و نسبت میرایی از حالت های الکترومکانیکی میرایی ضعیف را در بر میگیرد به یک مساله بهینه سازی تبدیل شده ، و این مساله با الگوریتم PSO حل شده است توانایی PSO براساس PSS ارائه شده - - PSOPSS در سیستم قدرت چند ماشینه تحت شرایط عملکرد اجرایی متفاوت و اختلالات متغیر سنجیده شده است نتایج PSOPSS با الگوریتم ژنتیک مبتنی بر PSS تنظیم شده و PSS کلاسیک از طریق آنالیز مقدار ویژه، شبیه سازی حوزه زمانی غیرخطی و برخی از شاخص های اجرایی برای نشان دادن عملکرد قوی آن در دامنه وسیعی از وضعیت های بارگذاری، مقایسه شده است.

-1 مقدمه:

امروزه با توجه به گسترش سیستم انتقال در کشورها و افزایش توان عبوری از خطوط انتقال، حفظ پایداری دینامیکی سیستم قدرت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ناپایداری دینامیکی به دلیل بر هم خوردن تعادل بین توان مکانیکی ورودی و توان الکتریکی خروجی و کمبود گشتاور میرا کننده حاصل می شود. از سال 1960 تاکنون مباحث مربوط به پایداری دینامیکی مورد توجه قرار گرفته است ممکن است در سیستم های قدرت خاص لازم باشد که از یک یا چند شیوه - به طور همزمان - یرای پایداری سیستم استفاده گردد اما در هر صورت باید شیوه های پیشنهادی دارای توجیه اقتصادی باشد سادهترین وارزانترین برای پایداری سیستم قدرت استفاده از پایداری دینامیکی - PSS - لازم است در سیستم های قدرت خاص لازم باشد که از یک یا چند شیوه - به طور همزمان - یرای پایداری سیستم استفاده گردد مدل سیستم تنها یک تقریب از دینامیک های واقعی سیستم است.

-2 مدلسازی سیستم قدرت تک ماشینه :

ساده ترین شبکه جهت مطالعه پایداری دینامیکی سیستم قدرت، سیستم تک ماشین شین بینهایت است. شکل 1 این شبکه ساده را نشان می دهدمدلسازی این شبکه از دو جهت حائزاهمیت است. نخست اینکه عملکرد ماشین سنکرون متصل به یک شبکه قدرت به کمک آن قابل بررسی است دوم روشن شدن مفاهیم اصلی در این مدلسازی و تعمیم آن به سیستم های قدرت چند ماشینه می باشد

شکل - - 1 - سیستم تک ماشینه شین بینهایت

به منظور مدلسازی شبکه شکل - 1 - بایستی برای هر یک از اجزاء آن مدلی مناسب در نظر گرفت. مجموعه خط انتقال و ترانسفورمر بصورت یک امپدانس و بار محلی در پایانه ماشین سنکرون به صورت یک ادمپدانس مدلسازی می شود. ارائه مدلی مناسب برای ماشین سنکرون مهمترین مرحله مدلسازی است

-3 مدلسازی سیستم قدرت چند ماشینه

ضرایب K1 تا K6 به ماتریس هایی با همین نام تبدیل می شوند. محاسبه آنها پس از آنالیز پخش بار شبکه، به صورت مشابه با محاسبات سیستم تک ماشینه انجام می شود. در سیستم چند ماشینه مشابه حالت تک ماشینه؛ بلوک دیاگرام زیر را می توان برای ماشین i ام در نظر گرفت.

شکل - - - 2 بلوک دیاگرام ماشین سنکرون در یک سیستم قدرت چند ماشینه

-4 ساختار :PSS

عملکرد تابع PSS گشتاور و روتور ماشین الکتریکی در گیر شده در فاز عقبی بین ورودی و مولد گشتاور الکتریکی را تولید می کند سگینال پایداری سیستم قدرت با نسبت تناسبی سرعت ذخیره می شوددر پارامتر PSS مولفه فاز پیش فازبین ورودی مدار و خروجی گشتاور است و مولفه فاز پس فاز مقدار فاز مقدار زاویه آن ثابت نکته مهم در این جا این است که مقدار ثابت زمانی 0.05 است اما مقدار ثابت زمانی ندارد.                

شکل - - - 3 ساختار پیش فاز-پس فاز PSS

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید