بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی فرآوری و بسته بندی میگو


با ظرفیت بسته بندی 1800 تن میگوی فرآوری شده در سال
1- 1 مقدمه :
بسته بندی به عنوان یک ابزار کارآمد سال هاست که مورد نظر کارشناسان علم بازار یابی قرارد گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندی ضمن اینکه قابلیت نگهداری بهتری را به کالا می بخشد در کسب سهم بالاتری از بازار برای کالای مورد نظر نیز مؤثر است.
نظریه پردازان بازاریابی، دو نقش مهمئ برای بسته بندی متصور هستند که عبارتند از نقش Protective و نقش Promotive ، چنانچه از واژه بکار گرفته شده برای این نقش ها نیز برمی آید نقش نخست به وجه نگهداری و دوام حاصل از بسته بندی و نقش دوم به جنبه آگاهی دهنده و پیش برنده بسته بندی اشاره دارد.


از دیگر سو توجه ناکافی به موازین بسته بندی بهداشتی موجب گشته است که محصولات مختلف غذایی کشور علیرغم دارا بودن کیفیت بسیار خوب در بدو تولید به دلیل پیدایش پاره ای آلودگی های ثانویه و یا عرضه در اندازه ها و اشکالی خارج از استاندارد یا پسند بازار هدف نتوانند به بازارهای جهانی راه یافته و مسیر را برای افزایش سطح تولید داخلی هموار نمایند. بدیهی است با اجرای طرح های فرآوری و بسته بندی بهداشتی، محصولات غذایی تولیدی کشور، قابلیت رقابت با محصولات مشابه خارجی را در بازارهای جهانی خواهند داشت.
آلودگی و فساد مواد پروتئینی حیوانی و فرآورده های دامی موجب افت قابل توجه ارزش غذایی و نهایتاً خروج مواد با ارزش غذایی از چرخه مصرف می گردد. از دیگر سو استفاده از گوشت ماهی، میگو و سایر آبزیان به عنوان یک منبع غذایی مهم و با ارزش می تواند در تأمین سلامت جامعه نقش بسزایی ایفا نماید چرا که چربی موجود در گوشت آبزیان دارای کلسترول غیر مضر می باشد.
لیکن این مواد غذایی بسیار حساس و سریع الفاسد است که حفظ کیفیت آن از مرحله صید تا مصرف از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا صنایع مربوط به فرآوری و نگهداری این محصول می توانند در ارتقای کیفیت و در نتیجه ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از این فرآورده مهم مؤثر باشند، با عنایت به این موارد فرآوری و بسته بندی میگو به ظرفیت یکهزارو هشتصد تن در سال مد نضر ارائه دهندگان طرح می باشد.
بسته بندی میگو پس از فرایند حذف سر و دم و در دو نوع بسته های یک کیلوگرمی خالص با پوشش سلفون و کیوم و همچنین جعبه های دو کیلوگرمی همراه با یخ (با وزن خالص یکهزار گرم) انجام می پذیرد. انجام این امر به صورت دریافت اجرت برای بسته بندی میگو از صاحبان کالا بوده و طی آن افت وزنی ناشی از فرایند فراوری حذف سر و دم محابه می گردد و ضایعات آن که در تهیه خوراک دام به کار می رود نیز به صاحبان کالا عودت می گردد.
علاوه بر اینکه پرداختن به این موضوع دارای توجیه مناسب اقتصادی است، با اجرای این طرح، می توان بستر مناسبی را برای اشتغال نبرو های ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهیت صنایع غذایی بانوان می توانند سهم بسزایی در آن داشته باشند.

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
فرآوری و بسته بندی میگو، با ظرفیت بسته بندی 1800 تن میگوی فرآوری شده در سال

محل اجرا :

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :


نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
به دلیل فوایدی که میگوی سالم و بسته بندی شده دارد از جمله:
گوشت گوسفند، گوساله، مرغ، ماهي و ميگو جزو غذاهاي با پروتئين بالا محسوب مي شوند كه معمولا نياز پروتئيني بدن بايد توسط آنها تأمين شود.

همچنين ميزان كلسترول در 100گرم ميگو حدود دوسوم ميزان كلسترول در يك تخم مرغ 50گرمي است.
يعني در وزن مساوي، ميزان كلسترول ميگو يك سوم كلسترول تخم مرغ است. با اين تفاوت كه در ميگو، ميزان اسيد چرب اشباع كه براي سلامتي مضر است صفر است كه مي تواند به كاهش كلسترول خون كمك كند.
بر اساس تحقيقاتي كه در دانشگاه راكفلر آمريكا صورت گرفته و به تأييد انجمن متخصصان قلب آمريكا رسيده و در مجله نظام پزشكي ايران نيز به ثبت رسيده است. كلسترول موجود در ميگو باعث افزايش كلسترول خون نمي شود و اصولا آن چه كه علت اصلي افزايش كلسترول خون است، اسيدهاي چرب اشباع به شمار مي روند.


ميگو مقدار قابل توجهي املاح ضروري به خصوص فسفر و آهن دارد كه به ويژه براي كودكان در حال رشد و زنان باردار بسيار مفيد است.
نكته قابل توجه ديگر اين كه در غذاهاي دريايي به دليل كمتر بودن بافت پيوندي به نسبت ساير غذاهاي گوشتي، گوشت آنها نرم تر بوده و اين واقعيت به خصوص پس از پخت مشخص مي شود. به همين دليل غذاهاي دريايي و از جمله ميگو براي افراد مسن كه به دليل وضعيت دهان و دندان كمتر قادر به جويدن و هضم غذا هستند بسيار مفيد است.


در ارتباط با اندازه ميگو توضيح اين كه بر خلاف تصور عامه ميگوهاي درشت يا به اصطلاح شاه ميگو به دليل مسن بودن ميگو و سفت شدن عضلات آنها و به زبان ديگر پير شدن آنها در مقايسه با ميگوهاي كوچكتر، خوشمزه نيست و در ميگو نيز مانند ساير جانوران مثل مرغ، گاو و گوسفند نوع كوچكتر آن خوشمزه تر است، دليل اصلي تفاوت قيمت در ميگوهاي ريز و درشت درصد ضايعات آن است. و همچنین با توجه به خودکفایی این محصول در دولت و همجنین نیاز بازار داخلی به این محصول با توجه به این که بسته بندی و عرضه میگو می تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور کمکی هر چند کوچک نماید این طرح را انتخاب نمودم.

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، سلامت جسمانی افراد جامغه با مصرف آبزین از جمله میگو تأمین می شود، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 47 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
ميگو جانورى آبزى از خانواده سخت پوستان است كه به طور عمده در آب هاى گرم بين ۱۸ تا ۳۸ درجه سانتيگراد زندگي مي كند و برخي از گونه هاي آن نيز در آب هاي سرد و شيرين يافت مي شوند و به منظور توليد گوشت در محيط هاى مصنوعى نيز پرورش داده مى شود. كه اين موضوع نيز در كشور ما از حدود 15 سال پيش عملي گرديده و ميگوهاي توليدي عمدتا" در بازارهاي جهاني و بخشي نيز در داخل كشور توزيع مي گردد.


در ايران ميگوهاي خوراكي آب شور در درياي عمان و خليج فارس زندگي مي كنند. اين آبزي كفزي است و به همين دليل در نواحي نسبتا"كم عمق يافت مي شود. اين نوع ميگو را دريايي مي نامند. كه به وسيله لنج و كشتي با تورهاي ويژه صيد شده و به ساحل حمل مي شود و در ساحل، بر حسب اين كه عمل آوري شود و يا به صورت تازه به بازار مصرف انتقال يابد به دو دسته ميگوي تازه و منجمد تقسيم بندي مي شود .نوع ديگر ميگو، ميگوي پرورشي است كه طي سالهاي اخير در

سواحل خليج فارس و درياي عمان و حتي به صورت محدود نيز در سواحل استان گلستان با استفاده از آب دريا كه توسط كانال به سمت مزارع هدايت شده در محيط استخرهاي خاكي پرورش داده مي شود. كه در حقيقت همان ميگوهاي بومي دريايي است كه در اين استخرها بصورت مصنوعي پرورش داده ميشود. گوشت اين نوع ميگو تفاوتي با نوع دريايي آن نداشته بلكه از نظر كيفيت و بهداشتي برتري هاي نيز نسبت به ميگوي دريايي دارد.

روش هاي تشخيص ميگوي سالم و غيرسالم
ميگو به دليل دارا بودن اسيدهاي چرب غيراشباع خيلي سريع خراب مي شود. چون تمام اندام هاي گوارشي ميگو در ناحيه سر قرار دارد، شروع مرحله فساد از ناحيه اتصال سر با قسمت بدن است، در صورتيكه ميگو بصورت تازه خريداري شود بايد سريعا" سر ميگو را جدا كرده و بدون سر در فريزر نگهداري شود . يا مي توان پوست ميگو را جدا كرده و عضله تنها را نگهداري كرد . در

واحدهاي صنعتي و فرآوري برحسب بازار مصرف و سليقه مصرف كننده ، ميگو را سركني و يا آن را پوست كني كرده و به فروش ميرسانند. پس ميگوي تازه بايد با سر بوده و سر آن سفت و محكم به بدن چسبيده باشد. رنگ ميگو بسته به گونه، نژاد و محيط زندگي ميگو متفاوت است ولي پس از پخت تقريبا تمامي ميگوها به رنگ صورتي مايل به قرمز درمي آيند كه شدت اين رنگ نشانه سلامت ميگو است. هر چقدر ميگو پس از پخت كمتر صورتي شود، كيفيت پايين تري دارد، رنگ ميگو بايد يكنواخت بوده و لكه هاي سياه درشت به شكل خال هاي درشت نداشته باشد. خال هاي ريز

پراكنده در سطح بدن طبيعي است.
ميگوي تازه بوي بد ندارد و فقط بوي خاص ميگو را دارد كه اصلا تند نيست. ولي در صورت خراب شدن، بوي شديد و تند آمونياك از آن استشمام مي شود. از اين نظر نوع پرورشي و دريايي آن هيچ فرقي ندارند، يعني ميگوي دريايي كه از لب ساحل بلافاصله بعد از صيد به فروش مي رسد بدون بو است.


اگر ميگو را به صورت تازه از شهرهاي جنوبي خريداري مي كنيد، بايد در همان محل فقط سر را جدا كرده و با پوست فريز كنيد. اگر ميگو به صورت بسته بندي شده و منجمد خريداري مي شود بايد به تاريخ توليد و انقضا و كد بهداشتي جعبه دقت شود.سپس آن را در فريزر خانگي و حدود ۱۸- درجه سانتيگراد نگه داري كرد.
بسته بندي بايد به صورتي باشد كه مجبور به دوباره فريز كردن ميگو نشويد. براي اين كار مي توان وقتي ميگو خريداري شد، قبل از اين كه كاملا از حالت انجماد خارج شود،بايد سر ميگو را جدا كرد وآن را در پلاستيك به اندازه مصرف هر وعده قرار داد و البته فوري آن را داخل يك جعبه و درون فريزر گذاشت.
ميگويي را كه پوست آن كنده شده به مدت زياد نمي توان در فريزر نگاه داشت، مگر در شرايط خاص و بسته بندي خاص كه حتي در آن صورت هم مدت نگهداري طولاني نيست.
ميگوي سالم بايد فاقد هر نوع بوي تند، تغيير رنگ، لكه يا نقطه سياه بر روي پوسته يا گوشت بوده و پوسته آن بايد محكم به گوشت چسبيده و فاقد حالت لزجي و ليزي باشد. حال چگونه ميگو را انتخاب و نگهداري كنيم. مانند هر غذاي دريايي بهتر است ميگو در جايي نگهداري شود كه بتواند خوب و تازه باقي بماند.
سعي كنيد محل خريد و فروشندگان ماهي و ميگو را خوب بشناسيد تا بتوانيد به آنچه خريداري مي كنيد اعتماد كنيد. زماني كه مي خواهيد ميگو را طبخ كنيد استفاده از ميگوي منجمد يا تازه مسأله مهمي است. گوشت ميگوي منجمد ماندگاري بيشتري دارد و مي توان تا چند هفته نگهداري كرد در حالي كه ميگوي تازه را فقط مي توان 1 تا 2 روز نگهداري كرد.
يكي از علامت هاي تازه بودن ميگو محكم بودن گوشت آن و چسبندگي گوشت به پوسته خارجي مي باشد. بر روي پوست ميگو نبايد دانه هاي سياهرنگ باشد چرا كه اين امر نشان دهنده نرم شدن گوشت ميگو است. به علاوه پوسته نبايد زرد رنگ و دانه دانه باشد و بو نشانه خوبي براي تازگي ميگو است. ميگو با كيفيت تازه كمي بوي آب هاي شور را دارد ولي نبايد بوي تندي و زهم را بدهد.

ارزش غذايي ميگو


ميگو يكي از آبزيان خوش خوراك محسوب مي شود كه در تغذيه انسان به‌عنوان يك منبع پروتئين دريايي اهميت زيادي دارد واز لذيذترين غذاهاي دريايي است. از نظر مقايسه اي نسبت به ساير غذاهايي كه پروتئين زيادي دارند، نظير گوشت ماهي و گروه ماكيان ، ميگو كالري كمتري دارد. پروتئين موجوددر ميگو كيفيت بالايي داشته و حاوي تمام اسيدآمينه هاي لازم جهت رشد مي باشد. پروتئين ميگو همانند ساير جانوران دريايي به دليل نداشتن بافت همبند به راحتي هضم مي شود. براي گروههايي از مردم نظير افراد مسن كه در جويدن و هضم غذا مشكل دارند، غذاي

حاوي ميگو گزينه مناسبي براي تأمين پروتئين روزانه آنها است
گوشت گوسفند، گوساله، مرغ، ماهي و ميگو جزو غذاهاي با پروتئين بالا محسوب مي شوند كه معمولا نياز پروتئيني بدن توسط آنها تأمين شود.
ميزان كلسترول در 100گرم ميگو حدود دوسوم ميزان كلسترول در يك تخم مرغ 50گرمي است. يعني در وزن مساوي، ميزان كلسترول ميگو يك سوم كلسترول تخم مرغ است. با اين تفاوت كه در ميگو، ميزان اسيد چرب اشباع كه براي سلامتي مضر است صفر است كه مي تواند به كاهش كلسترول خون كمك كند.
بر اساس تحقيقاتي كه در دانشگاه راكفلر آمريكا صورت گرفته و به تأييد انجمن متخصصان قلب آمريكا رسيده و در مجله نظام پزشكي ايران نيز به ثبت رسيده است. كلسترول موجود در ميگو باعث افزايش كلسترول خون نمي شود و اصولا آن چه كه علت اصلي افزايش كلسترول خون است، اسيدهاي چرب اشباع به شمار مي روند.
ميگو مقدار قابل توجهي املاح ضروري به خصوص فسفر و آهن دارد كه به ويژه براي كودكان در حال رشد و زنان باردار بسيار مفيد است.
همانگونه كه قبلا" نيز اشاره شد غذاهاي دريايي به دليل اينكه بافت پيوندي كمتري ب

ه نسبت ساير غذاهاي گوشتي دارند. گوشت آنها نرم تر بوده و اين واقعيت به خصوص پس از پخت مشخص مي شود. به همين دليل غذاهاي دريايي و از جمله ميگو براي افراد مسن كه به دليل وضعيت دهان و دندان كمتر قادر به جويدن و هضم غذا هستند بسيار مفيد است.
در ارتباط با اندازه ،بر خلاف تصور عامه ميگوهاي درشت به دليل مسن بودن ميگو و سفت شدن عضلات آنها و به زبان ديگر پير شدن آنها در مقايسه با ميگوهاي كوچكتر، خوشمزه نيست و در ميگو نيز مانند ساير جانوران مثل مرغ، گاو و گوسفند نوع كوچكتر آن خوشمزه تر است، دليل اصل

ي تفاوت قيمت در ميگوهاي ريز و درشت درصد ضايعات آن است.
ميگوها در كل داراي چربي كمي مي باشند. اسيدهاي چرب امگا-3 كه از دسته اسيدهاي چرب غير اشباع بوده و براي سلامتي مفيد هستند، در ميگوها به وفور يافت مي شوند. اين دسته از اسيدهاي چرب مي توانند در كاهش خطر بيماريهاي قلبي مؤثر واقع شوند.اسيدهاي چرب امگا-3 همچنين اجزاي ضروري براي غشاي سلول مغز و بافت چشم است.
ميگو منبع غني از ويتامين هاي E,D,C,B12,B6,A و املاحي چون كلسيم، آهن، منيزيم،فسفر، پتاسيم، سديم،روي، مس، منگنز و سلنيوم است.علاوه بر اين كلسيم، روي، آهن، منيزيم و فسفر ميگو نسبت به ساير آبزيان بيشتر است.
همچنين ميگو به دليل داشتن اسيدهاي چرب امگا‪ ۳‬به كنترل التهاب و پيشگيري از لخته شدن خون كمك مي‌كند.
‪ ۹۰‬گرم ميگوي سرخ شده داراي ‪ ۲۰۰‬كالري انرژي، ‪ ۱۶‬گرم پروتئين، ‪ ۱۰‬گرم چربي، ‪ ۱۶۸‬ميلي گرم كلسترول، ‪ ۲/۵‬گرم اسيدهاي چرب اشباع، ‪ ۲/۶‬گرم اسيدهاي غيراشباع با پيوندهاي چندگانه، ‪ ۴/۱‬گرم اسيدهاي چرب غير اشباع با پيوند تكي و ‪ ۳/۱۰‬گرم اسيد چرب امگا‪ ۳‬است.
هر ‪ ۱۱۰‬گرم آن حدود ‪ ۲۰۰‬ميلي‌گرم كلسترول داشته و مصرف هر ‪ ۱۲۰‬گرم آن حدود ‪۷۰‬درصد ويتامين ‪ B12‬و ‪ ۱۱‬درصد ويتامين ‪ B6‬مورد نياز بدن را تامين مي‌كند. ميزان پروتئين موجود در هر 120 گرم ميگو حدود 7/23 گرم بوده كه رقم بالايي است. كه حدود 47 درصد از نياز روزانه يك فرد سالم را تأمين مي كند.
تركيبات ويژه مواد غذايي ميگو آن را به عنوان يك غذاي مناسب براي كمك به تنظيم قند

خون تبديل كرده است..
در صورت مصرف ‪ ۱۲۰‬گرم ميگو در روز حدود ‪ ۸۰‬درصد نياز بدن به سلنيوم تامين مي‌شود.
ميگو منبع‌ مهم‌ سلنيوم ‌ است‌ كه‌ مصرف‌ هر 120گرم‌ آن‌ 80 درصد از نياز روزانه‌ بدن‌ به‌ اين‌ عنصررا تامين‌ مي‌كند، تحقيقات‌ و آزمايشها نشان‌مي‌دهد كه‌ رابطه‌ معكوسي‌ ميان‌ سلنيوم ‌ و شيوع‌سرطان‌ وجود دارد. يكي از فوايد ديگر اين ماده مغذي خاصيت ضد سرطاني مي باشد. ميگو به دليل دارا بودن عنصر سلنيوم و خاصيت ضد اكسيد كنندگي در پيشگيري از سرطان مفيد است.
سلنيوم DNA را ترميم‌مي‌كند و مانع‌ از آسيب‌ رساندن‌ به‌ سلولها مي‌شودو از تكثير سلولهاي‌ سرطاني‌ جلوگيري‌ مي‌كند و ازمرگ‌ سلولي‌ مي‌كاهد.


سلنيوم دستگاه‌ ايمني‌ بدن‌ را براي‌ حذف‌سلولهاي‌ فرسوده‌ و غيرعادي‌ تحريك‌ و با پيوستن‌به‌ قسمت‌ فعال‌ بسياري‌ از پروتئين‌ها مانند گلوتاتيون و پراكسيداز، خاصيت‌ضدسرطاني‌ پيدا مي‌كند. ميگو به دليل دارا بودن عنصر سلنيوم در پيشگيري از آب مرواريد بسيار موثر است و مصرف آن مواد سرطان زا را در بدن خنثي كرده و پيشرفت و اثرات بيماري را در افراد مبتلا به ايدز كاهش مي دهد. همچنين مصرف مواد غذايي غني از سلنيوم مانند ميگو، منجر به درمان شوره سر و همچنين علايم لوپوس ( بيماري سيستم ايمني است که در آن سلولهاي ايمني بدن بر ضد سلولهاي بدن فعال شده و منجر به عوارضي در بدن مي شوند) مي گردد.
پيشگيري از بروز بيماري چشمي آب مرواريد و کاهش عوارض آلودگي هوا بر سلامت افراد را از فوايد ديگر عنصر سلنيوم است و اين عنصر در سم زدايي فلزات بدن همچون آرسنيک و جيوه نقش دارد؛ به همين دليل است که مصرف ميگو به افراد ساکن در شهرهاي آلوده بسيار توصيه مي شود.
باتوجه به اينکه عنصر سلنيوم توليد اسپرم (سلول جنسي مردان) را نيز افزايش مي دهد؛ بنابراين استفاده از مواد غذايي حاوي اين عنصر در رفع اختلال ناباروري مردان که ناشي از کاهش توليد اسپرم باشد، موثر است.


گفتني است علاوه بر ميگو، جگر، تخم مرغ، گوشت گاو، جو، سير، کلم بروکلي، سبوس گندم، قارچ، انگور قرمز و دانه خردل نيز از منابع سرشار از عنصر سلنيوم هستند.
استفاده از ميگو به دليل بالا بودن محتواي اسيد چرب امگا-3 براي مبتلايان به افزايش چربي خون مانعي ندارد.
پروفسور« ژوزف تامي جي» فوق تخصص تغذيه از كاليفرنيا، معتقد است به‌رغم بالا بودن درصد كلسترول در ميگو، اما با مصرف اين ماده غذايي از درصد كلسترول مضر خون به ميزان قابل توجهي كاسته مي‌شود.وبا استفاده ازگوشت اين جاندار دريايي، زير نظر يك متخصص تغذيه و با كنترل

مرتب چربي خون فرد، نه تنها مشكل ساز نيست بلكه به مرور زمان باعث جايگزيني كلسترول مفيد (HDL) به جاي كلسترول مضر (LDL) مي‌شود؛ به اين ترتيب علائم ناشي از بالا بودن چربي خون كاهش مي‌يابد. ميگو از نظر كلسترول غني است، اما مصرف اين ماده غذايي در افرادي كه مشكل افزايش كلسترول خون دارند هيچ گونه نگراني را درپي ندارد.
اين فوق تخصص تغذيه در‌خصوص نحوه كاهش كلسترول متعاقب مصرف ميگو توضيح مي دهد ك

ه بدن انسان بالقوه توانايي توليد كلسترول را دارد . اما زماني‌ كه برخي مواد خاص حاوي اين نوع چربي، از طريق خوراك وارد بدن مي‌شوند، توليد كلسترول خود به خود محدود شده و در حقيقت متعادل مي‌شود. اما در عين حال بايد هشيار بود كه هر ماده چربي اين خاصيت را ندارد و حتما با نظر يك كارشناس بايد اقدام به مصرف انواع خوراك چرب نمود.
پروفسور تامي جي در نهايت تاكيد ميكند: ميگو يك منبع بسيار غني از ريزمغذي سلنيوم و ويتامين B12 است و مصرف آن خصوصا در افراد مبتلا به كم خوني و ريزش مو توصيه مي‌شود. يادآوري مي‌شود مبتلايان به بيماري نقرس بايد در مصرف ميگو احتياط كنند.
براساس تحقيقات و بررسي هاي صورت گرفته توسط كارشناسان ميزان اسيدهاي چرب امگا 3 در خون افراد مبتلا به افسردگي، كمتر از ميزان طبيعي است؛ به همين دليل مصرف ميگو تا حدودي در درمان و پيشگيري از افسردگي موثر است.
بر همين اساس ، اسيدهاي چرب غيراشباع موجود در ميگو، نقش ضدالتهابي داشته كه با مصرف آن مي توان از ابتلا به بيماري هاي التهابي، مانند ورم مفاصل و برونشيت مزمن پيشگيري كرده و علايم اين قبيل بيماريها را كاهش داد.


در افراد مبتلا به سردردهاي ميگرني، دريافت منابع غذايي حاوي اسيدهاي چرب امگا 3، در كاهش علايم و عوارض اين بيماري مفيد است. ميگو به علت دارا بودن مواد مغذي در پيشگيري و درمان آسم در دوران كودكي و در رژيم غذايي از ابتداي دوران كودكي موثر است.
متخصصان تغذيه معتقدند: ضريب هوشي نوزاداني که مادرانشان در دوران بارداري از مواد غذايي دريايي همچون ماهي و ميگو استفاده کنند بيش از ساير نوزادان است.
کودکاني كه مادران آنها در دوران بارداري به ميزان کافي از ماهي و ميگو استفاده كرده اند در 6 ماه اول تولد از نظر رفتاري و هوش حدود 2 ماه از ساير همسالان خود جلوترند.
مصرف ميگو مواد سرطان زا را در بدن خنثى و در افراد مبتلا به ايذر از پيشرفت بيمارى ها جلوگيرى مى كند . ميگو به علت دارا بودن مواد مغذى در پيشگيرى و درمان آسم در دوران كودكى كودكى مؤثر است.
اسيدهاى چرب غيراشباع موجود در ميگو نقش ضد التهابى دارد، در نتيجه با مصرف آن مى توان از ابتلا به بيمارى هاى التهابى مانند ورم مفاصل و برونشيت مزمن پيشگيرى كرد.
استفاده از ميگو به دليل بالا بودن محتواى اسيد چرب امگا-۳ براى مبتلايان به افزايش چربى خون مانعى ندارد.
مصرف مداوم ماهى و ميگو ايمنى در برابر سه نوع سرطان خون را سبب مى شود.


ميزان سكته قلبي درافرادي كه مرتب ميگو ميخورندكمتر از كساني است كه ميگو نمي خورند وگوشت قرمز استفاده مي كنند.ميگو حافظه راتقويت مي كندوقدرت ذهني را بالا مي برد.تمامي خوراكيهاي دريايي به شكل عام وميگو بصورت خاص دستگاه دفاعي بدن را تقويت مي كنند.ميگو دربالا بردن مقاومت بدن،بهبود التهابها،بيماريهاي قلبي ومبارزه با سرطان كمك فعالانه اي دارد.

شناخت میگوی سالم و نکاتی در خصوص فرآوری آن
کیفیت میگو :


برای تشخیص چگونگی کیفیت میگو ، شکل ،رنگ ،اندازه و حالت آنرامشاهده نموده و علت عیب و نقص را به روشهای زیر می توان تشخیص داد .

نقاط سیاه :
اگر میگو سرکنده نباشد (کامل باشد) و به درستی شستشو وسرد سازی نشود آنزیم های هاضمه اکسید خواهند شد ،در نتیجه نقاط سیاه در سر میگو بوجود آمده که می توان با آنتی اکسیدانها ئی مانند آسکوربیک اسید و سدیم بی سولفات به ظرف آبی که میگو در آن شستشوو سردسازی می شود از آن جلوگیری نمود .
نکته :
نقاط سیاه خودشان مضر نیستند اما می توانند شاخصی برای نامناسب بودن ، نحوه سردسازی ، جابجائی و نگهداری میگو، پس ازبرداشت باشد .

زردی :
قسمت زیرین میگو ( اندام های شنا ،دم ) وقتی خوب شسته نشود زردی ظاهر می شود . برای برطرف آن اغلب ، سدیم بی سولفات به آب سرد شستشوی میگو اضافه می شود .
نیم شفافی :
یک نشانه مطمئن از استفاده کردن غیر معمول از سدیم تری پلی فسفات است و باعث کاهش دهیدراسیون در طول مدت زمان یخ زدائی می شود .
پوسته های سوراخ سوراخ ریگ دار : اگر غلظت سولفیت ها زیاد باشد و درشستشوی میگو به کار برده شود ، در میگو سریع تر از آب نفوذ نموده ، بصورتیکه سولفیت ها زودتر جذب پوسته میگو شده و پوسته میگو را می خورند .

رگ های شنی :
یک رگ سیاه یا تیره در دم میگو که هاضمه را انجام می دهد . ( تعداد رگ های کمتر از 2 قطعه عیب و نقص نیست ) .

 

شکستگی و خوردگی :
تعدادی از میگو ها که برخی از اندامشان شکسته شده است، یا یک قطعه از اندامشان را از دست داده باشند ، افت کیفیت محصول را نشان می دهد.

رنگ میگو:
رنگ های آمیخته شده معمولا به گونه های مختلف دلالت دارد . برخی ممکن است کیفیت نامطلوب یا گونه ای داشته باشد . رنگ صورتی ناهمگن ممکن است بر فساد درون میگو دلالت داشته باشد .


بو :
میگو باید بویی مثل بوی جلبک تازه یا غذاهای دریایی داشته باشد .
بوی شبیه تخم مرغ فاسد:
به وسیله ی فساد باکتریایی محصول ناشی می شود .
بوی آمونیاک :
به وسیله ی فساد شیمیایی محصول ایجادمی شود .

بافت :
میگو باید محکم و نمناک داشته باشد .
چرم مانند و بی مزه بودن میگو :
این مورد تحت نگهداری نامناسب ایجاد می شود. همچنین با منجمد نمودن پی درپی و یا ذخیره سازی در یخچال به مدت طولانی ( تقریبا یک سال ) ایجاد می شود .

خمیری بودن میگو :
گواه برحمل ونقل نامناسب یا جداسازی نامناسب سرمی باشد .
نکته :
تعدادی از گونه ها در طول پوست اندازی یا دوره ی مولدسازی پوستشان به صورت خمیری یا گچی دیده می شود .


انبار کردن :
میگو محصولی فاسد شدنی و بو گرفتنی است . حمل و نقل مناسب و دمای مناسب الزاماتی هستند که کیفیت و رضایت مشتری از آن تبعیت می کند . به محض برداشت ، اگر میگو در مکانی با درجه حرارت پایین 18- درجه سانتیگراد (35 – 0 فارنهایت ) باشد

رطوبت و نمناکی خود را حفظ می کند . یک بسته میگوی منجمد در بسته بندی اصلی می تواند در دمای صفردرجه فارنهایت یا سردتر ،تا 18 ماه دوام بیاورد .در یخچال های خانگی ،حداکثر مدت ذخیره سازی 3 ماه توصیه شده است .
برای ذخیره ی میگوی یخ زدائی شده ، بهتر است که در یک سیستم پوشیده از یخ ، در مدت زمان حداکثر 2 تا 3 روز باشد . میگو را در آب یا در تماس مستقیم با آن نگهداری نشود ،
زیرا بافت آن تغییر خواهد کرد و طعم و مواد مغذی میگو از بین می رود . میگو را دوبار منجمد نشود زیرا کیفیت آن کاهش می یابد .

یخ زدائی (دیفراست) :
بهترین راه برای یخ زدائی آسان میگوهای منجمد ، قرار دادن آن در دمای سرد( c 4-0 ) در مدت 24الی 48 ساعت می باشد.
یک راه سریعتر جاری کردن آب سرد بر روی قسمتی از میگو ها می باشد .دو مشکل در استفاده از این روش وجود دارد . اول اینکه آب باید سرد باشد وگرم یا داغ نباشد، زیرا درجه حرارت گرم می تواند میگو را بپزد . دومین مشکل جاری شدن آب روی میگو یا قراردادن آن در آب به مدت طولانی می باشد که موجب می شود که رنگ و همچنین طعم ،بو ومواد مغذی خود را از دست بدهد .
میگوهائی که در بسته بندی منجمد می شوند تحت دمای سرد( c 4- 0 ) بهتر یخ زدائی می شود . اگر محصول پوست کنده و رگ گیری شده باشد سریع تر ازمحصول با پوست یخ زدائی می شود .
پختن میگو :
میگو را خواه بخار دهید ،بجوشانید ،بریان کنید ،در روغن سرخ کنید یک غذای مطلوب در امریکا می باشد . اگر میگو کوچک باشد یا حجم زیادی آب در درون خود داشته باشد سریعا پخته می شود . میگویی که کاملا پخته شده باشد ،شیرین ،آبدار ،مرطوب و نازک خواهد بود .متاسفانه تعدادی از مردم میگو را دو بار می پزند ، پس مانده ی آن سفت ، سخت و خشک می شود . مدت زمان پخت میگو به درستی باید حساب شده و برای داشتن کیفیت مناسب در ویترین ها اهمیت زیادی دارد . پخت میگو درتولید محصولات فرآوری شده باعث مطلوبیت رنگ ، پوست کنی آسان ، آنزیم بری و آسان بودن مصرف می شود.

بازار يابي ميگوي :


سالانه بالغ بر 7/3 ميليون تن ميگو در دنيا عرضه ميشود. و از اين مقدار حدود 30 در صد ميگوي پرورشي است. كه سهم ايران از كل ميگوي پرورشي كمتر از يك در صد است.
در حاليكه بازارهاي اصلي واردات ميگوي پرورشي اروپا امريكا و ژاپن است ميگوي پرورشي ايران راهي به بازاز امريكا ندارد و ورود به بازار ژاپن بسيار محدود است و بازار اصلي ميگوي پرورشي ايران اروپا است. كه براي تجار ما بصورت يك بازار سنتي و محدود در آمده است. بازار ميگوي پرورشي ايران ناکارآمد و سنتي است و توليدرا دچار مشکل ميکند.
بازار بايد به عنوان فرآيند پس از توليد ساماندهي شود و به نحو مطلوب حق توليد کننده واسطه و مصرف کننده پرداخت شود. عوامل ناکارايي بازار سنتي را عدم شفافيت قيمت اطلاع رساني حضورگسترده در بازارميتوان برشمرد. بررسي و راهکارهاي اجرايي براي ورود آبزيان پرورشي و به ويژه ميگو به بورس کالاهاي کشاورزي بازار جديدي ايجاد خواهد نمود که ناکارايي هاي بازار سنتي را کاهش خواهد داد.
با توجه به افت شديد قيمتي كه طي سالهاي اخير نسبت به سال 79 بوجود آمده است ورود به بازارهاي اصلي مصرف و رقابت با توليد كنندگان قديمي يك ضرورت است. بنابراين تلاش براي عرضه ميگو با قيمت پايين و يافتن بازارهاي مصرف جديد خارجي و داخلي و ايجاد و ارتقاي فرهنگ مصرف ميگو در كشور از راه كارهاي اجرايي براي رفع اين مشكل است.

 

ميگو در بازار داخلي :
ميگو در بازار داخلي مصرف چنداني ندارد . و علت آن پندار در بالا بودن قيمت ميگو در مقايسه با ميانگين در آمد سرانه است . از سوي ديگر هيچگونه تنوع و نوآوري در عرضه ميگو در كشور وجود ندارد. ودر برنامه ريزي ها و سياست گذاري ها ي توسعه پرورش ميگو تنها بازارهاي خارجي مورد هدف بوده است و توجهي به بازار داخلي نشده است .

براي رفع اين مشكل راه حل زير پيشنهاد ميگردد:
-تبليغات وسيع رسانه اي و بكارگيري شيوه هاي ترويج فرهنگ مصرف آبزيان در كش

ور
-اختصاص يارانه و جايزه به آن دسته از توليد كنندگاني كه موفق به عرضه ميگوي پرورشي در داخل گردند
-ايجاد تنوع براي عرضه ميگو در بسته بندي و اوزان كم در حد نياز روزانه يك خانوار و با قيمت هاي متناسب با درآمد افراد مختلف جامعه
-عرضه ميگومتناسب با سليقه دهكي از جامعه كه براي خريد ميگو با قيمت هاي كنوني محدويتي ندارند
-ايجاد صنايع تبديلي و توليد محصولات فرعي از ميگو نظير انواع غذاهاي آماده و كنسرو شده كراكر چيپس و ...
-توزيع و عرضه ميگو به سازمان ها و اداراتي كه داراي غذا خوري براي كاركنا ن خود هستند و اين موضوع مي تواند بطور ماهيانه انجام شود.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی (زراعی ، باغی ، شیلاتی ، دام و طیور، جنگل و مرتع) صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت جهاد كشاورزی شهرستان و يا مديريت صنايع كشاورزی و روستائی استان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت صنايع كشاورزی و روستائی .


3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی


- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت جهاد كشاورزی شهرستان يا مديريت صنايع كشاورزی و روستايی استان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن


3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط جهاد کشاورزی شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به ادار

ه تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید