بخشی از مقاله

پروژه کارآفرینی تولید و بسته بندی نمک ید دار


1- 1 مقدمه :
کمبود ید سلامتی انسان ها را از راه های مختلف به مخاطره می اندازد. مهمترین تأثیر منفی کمبود ید، عدم رشد مغز انسان است. بعضی از عوارض ناشی از کمبود ید، در صورت بروز، غیر قابل جبران می باشند اما همه این عوارض به طور کلی و به سادگی با استفاده از یک سری تکنیک ها و روش های افزودن ید به مواد مصرفی قابل پیش بینی هستند، به طوری که مسئولین بهداشت و سلامتی و سازمان های بین المللی به طور فزاینده ای تشخیص داده اند که پیش گیری از عوارض ناشی از کمبود ید یک هدف قابل حصول می باشد که منافع زیادی برای مردم جهان خواهد داشت.


روش های اضافه کردن ید :
الف- نمک ایده آل ترین وسیله برای اضافه کردن ید است زیرا هر فردی به طور روزانه احتیاج به حد معمولی از نمک خواهد داشت. تکنیک های اضافه کردن ید به نمک بسیار ساده هستند. ضمن اینکه اضافه کردن ید، ظاهر و مزه نمک را تغییر نمی دهد.
ب- اضافه کردن ترکیب ید دار به آب آشامیدنی.
پ- توزیع قرص های حاوی ترکیبات ید.
ت- تزریق روغن های حاوی ترکیبات ید.


نحوه ید دار کردن نمک:
الف- مخلوط کردن خشک: این روش برای نمک پودر مورد استفاده قرار می گیرد.
ب- اضافه کردن ترکیبات ید به صورت قطره ای: که برای نمک کریستال مورد استفاده قرار می گیرد.
پ- روش اسپری کردن.
ت- تماس محلول اشباع شده نمک و ترکیبات ید با هم و سپس خشک کردن نمک.
از بین روش های فوق الذکر روش اسپری کردن و مخلوط کردن خشک کوفقیت آمیز تر از سایر روش ها هستند.


با توجه به اهمیت مصرف ید و تأکید مسئولین بر توزیع سراسزی نمک های ید دار، توجیه اقتصادی اجرای این طرح مناسب بوده ضمن اینکه با اجرای این طرح، می توان بستر مناسبی را برای اشتغال نیروهای ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهیت صنایع غذایی بانوان می توانند سهم بسزایی در آن داشته باشند.

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید و بسته بندی نمک ید دار

محل اجرا :


1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
با توجه به اهمیت مصرف ید و تأکید مسئولین بر توزیع سراسزی نمک های ید دار، توجیه اقتصادی اجرای این طرح مناسب بوده ضمن اینکه با اجرای این طرح، می توان بستر مناسبی را برای اشتغال نیروهای ماهر و نیمه ماهر فراهم آورد که با توجه به ماهیت صنایع غذایی بانوان می توانند سهم بسزایی در آن داشته باشند.

 

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح از جهات گوناگون برای جامعه مفید است ، شکوفایی اقتصادی و خودکفایی در تولید یکی از محصولات ، سوددهی و بهبود وضعیت اقتصادی ، اشتغالزایی ، استفاده از نیروی انسانی متخصص در پرورش کالای داخلی و بهره گیری از سرمایه ها و داشته های انسانی در بالندگی کشور .

1 – 6 - وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 7 نفر میباشد .

 

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
ید یکی از ریز مغذیهایی است که به میزان 20 تا 50 میلی گرم در بدن انسان وجود دارد ، که حدود 70 تا 80 درصد آن در غده تیروئید وجود دارد. این ریز مغذی که مقدارش بسیار ناچیز است چه تأثیر سوئی بر رشد مغزی و جسمی انسان دارد. حدود یک میلیارد نفر از کمبود ید رنج می برند و 20 میلیون نفر گواتر دارند . در ایران به طور گسترده کمبود ید وجود دارد . چند سالی است که وزارت بهداشت و وزارت صنایع اقدام به تهیه نمک ید دار برای رفع این مشکل کرده اند.
ید در مواد غذایی مختلفی وجود دارد ، بهترین منابع غذایی ید انواع سبزی های سبز و ریشه ها مثل اسفناج است .
وجود ید در مواد غذایی بستگی به وجود آن در خاک منطقه دارد. اگر خاک منطقه ای از نظر ید فقیر باشد غذاهای تولید شده در آن منطقه از نظر ید فقیر خواهد بود. اگر ید آبی در منطقه ای از 2 میکروگرم در لیتر کمتر بود ، مسلماً مشکل کمبود ید در آن منطقه وجود دارد . بعد از سبزی ها و

میوه ها طبیعتاً فرآورده های دریایی مخصوصاً ماهی های آب شور ، مهمترین منبع ید هستند. با وجود این بستگی به آب دریا دارد که ید در آن وجود دارد یا نه . به عنوان مثال بر اساس بررسی های انجام شده آب دریای خزر از ید فقیر است و بر عکس آب خلیج فارس از نظر ید غنی است. بنابراین درست نیست که بگوئیم همه فراورده های دریا از ید غنی هستند .
ید در دستگاه گوارش به راحتی جذب می شود ، پس از جذب به غده تیروئید می رود، قس

مت قابل توجهی از آن توسط غده تیروئید برداشت می شود و راه دفع ید از طریق ادرار است. بنابراین یکی از آزمایشهایی که می توان برای تشخیص ید انجام داد ، اندازه گیری ید خون است.
البته ید به اشکال مختلف در خون وجود داردکه به دلیل غیر قابل نفوذ بودن ، ید متصل به پروتئین در درون گلبول ها ، برای اندازه گیری از این نظر مناسب است.
ید با اسید آمینه تیروزین ترکیب می شود و در ابتدا مونو ید و تیروزین و دی ید و تیروزین و سپس تری ید و تیروزین و تترا ید و تیروزین را تشکیل می دهد . تترا ید و تیروزین با تیروگلوبولین ترکیب می شود و بدین ترتیب در غده تیروئید ذخیره می شود .
در صورت وجود کمبود ید یا به هر دلیلی که غده تیروئید بزرگ شود ، فرد دچارگواتر میشود.
دو نوع گواتر وجود دارد که عبارتند از :
• گواتر ساده
• گواتر سمی
در گواتر ساده علی رغم اینکه غده تیروئید بزرگ می شود اما با مکانیسم های جبرانی تیروکسین کافی تهیه می شود . بنابراین مشکلی از نظر تیروکسین نداریم. منتها غده تیروئید بزرگ شده است. در صورتیکه در گواتر سمی تیروکسین کافی تولید نمی شود و سلامتی فرد به طور جدی در معرض خطر قرار می گیرد و باید اقدامات پزشکی صورت گیرد. اگر درمان دارویی موثر نشود، عمل جراحی صورت می گیرد .
در بررسی های علمی گواتر درجه بندی می شود :
گواتر درجه یک ( A) : بزرگی غده تیروئید در آن قابل لمس نیست. در معاینه

زیر انگشتان پزشک معالج لمس می شود.
گواتر درجه یک ( B ) : بزرگی غده به گونه ای است که اگر فرد سر را بالا نگاه دارد و آب دهانش را قورت دهد. از حرکتی که در این ناحیه ایجاد می شود ، بزرگی غده تیروئید قابل رویت است.
گواتر درجه دو : هنگامی که بیمار سرش را راست نگه می دارد غده قابل رویت است.
گواتر درجه سه : غده کاملاً بزرگ است ، به طوری که از فاصله دور هم نمایان است در این حالت ممکن است پوشیدن و در آوردن لباس برای بیمار مشکل ایجاد کند.


اگر مادر در دوران بارداری دچار کمبود باشد احتمال اینکه فرزند کرتین یا عقب مانده ذهنی به دنیا آید زیاد است . در مناطقی که کمبود ید وجود دارد توجه به دختران در سنین بلوغ و مادران باردار اهمیت ویژه ای دارد . زیرا عدم توجه به دوران بارداری خطر تشکیل غده تیروئید ناقص و در نتیجه تولد نوزاد کرتین یا عقب مانده ذهنی را بالا می برد.
در مناطقی که کمبود ید وجود دارد مشکل کمبود ید را از طریق زیر می توان جبران کرد :
• مواد غذایی را از جایی وارد کنیم که مطمئن باشیم غنی از ید است .
• اضافه کردن ید به نمک طعام ، شکر و آب .
اما ثابت شده است که بهترین شیوه استفاده از نمک ید دار است که وزارت بهداشت و صنایع چند سالی است که نمک ید دار تهیه شده در دسترس همگان قرار می دهد .
البته اگر در منطقه ای کمبود ید وجود نداشته باشد ، مصرف نمک ید دار نگران کننده نیست. مقدار یدی که در نمکها وجود دارد ، حتی اگر برابر این مقدار هم باشد عارضه و مشکلی ایجاد نمی کند.
علاوه بر کمبود ید که می تواند ایجاد گواتر کند . در برخی از مناطق آب های آلوده نیز می توانند باعث ایجاد گواتر شوند . در مناطقی که آب های زیر زمینی بالاست و نزدیک به دریا هستند به علت آلوده شدن آب آشامیدنی با آب فاضلاب میتوانند ایجاد گواتر کنند.
بعضی از مواد غذایی که دارای ترکیبات گوگردی هستند مثل شلغم و کلم گواتر زا هستند.
دو سوم ید موجود بدن، در غده تیروئید است؛ به علّت اینکه غده تیروئید متابولیسم را کنترل میکند و ید در کار این غده بسیار مؤثر است. کمبود این ماده معدنی میتواند به تدریج موجب اختلالات روانی، اضافه وزن، سستی و بیحالی گردد.

این عنصر پنج عمل مهم در بدن انجام میدهد:
• سبب رشد متناسب میشود.


• در نشاط روانی مؤثر است
• در داشتن پوست، مو، ناخن و دندان های سالم مؤثر است.
• در رژیم لاغری به منظور سوزاندن چربیهای اضافی بدن به شما کمک میکند.
• انرژی بیشتری به شما میبخشد.

منابع طبیعی ید
گیاهانی که در زمینهای سرشار از ید رشد کرده اند و همچنین پیاز و تمام غذاهای دریایی از این ذسته میباشد.
چرا و چگونه نمك یددار مصرف كنیم؟
ید یك عنصر حیاتی برای زندگی انسان است كه به صورت عمده در خاك یافت می‌شود. البته خاك بسیاری از مناطق جهان حاوی مقادیر كافی از این ماده مغذی ضروری نیست و لذا محصولات كشاورزی و فرآورده‌های دامی این مناطق، دچار كمبود ید هستند. بدین ترتیب رژیم غذایی انسان‌ها كه به این منابع وابسته است نیز به مقدار كافی ید نخواهد داشت.
مقدار ید مورد نیاز یك فرد بالغ به طور متوسط ۱۵۰ میكروگرم در روز است (یك مقدار جزئی كه می‌تواند به اندازه سر سوزن باشد) و مقدار مورد نیاز ید در تمام طول عمر متوسط انسان یك قاشق چایخوری است. ید به خصوص در اوایل دوران كودكی، بلوغ، حاملگی و شیردهی، به دلیل افزایش نیاز فیزیولوژیك بدن، بیشتر مورد نیاز است و دریافت مقدار كافی آن اهمیت حیاتی دارد.

گواتر حداقل اختلالی است كه در اثر كمبود ید به وجود می‌آید. فرد مبتلا به گواتر به سرعت

خسته می‌شود و فعالیت كمتری نسبت به افراد طبیعی دارد. در دوران بارداری در صورتی كه جنین به مقدار كافی ید دریافت نكند، مغز در حال رشد او قادر به ایجاد شبكه‌ای متراكم از ارتباطات سلول‌های مغزی نخواهد بود و توانایی ذهنی او قربانی حفظ حیات می‌شود. در مناطقی كه با كمبود شدید ید مواجه هستند كودكان از عقب‌ماندگی شدید ذهنی رنج می‌برند.

حتی در مناطقی كه كمبود ید، شدت زیادی نداشته باشد نیز كودكان دچار كاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در قدرت یادگیری می‌شوند. مشكل كاهش ظرفیت ذهنی ناشی از كمبود ید معمولا نامشهود است و تمامی كودكان شاغل به تحصیل در مناطقی كه با كمبود ید مواجه است دچار افت تحصیلی می‌شوند و تعداد اندكی از آنان قادر به ادامه تحصیل خواهند بود.

به همین دلیل اختلالات ناشی از كمبود ید به عنوان مهم‌ترین عامل قابل پیشگیری معلولیت‌های ذهنی در جهان شناخته شده است. اكثر اختلالاتی كه در اثر كمبود ید به وجود می‌آیند دائمی و غیرقابل برگشت هستند. حتی كمبود ید در حیوانات اهلی و دام‌ها باعث س

قط جنین و نازایی می‌شود و در دامداری‌ها صدمات اقتصادی جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.
پیشگیری از اختلالات ناشی از كمبود ید به منظور مبارزه با اختلالات ناشی از كمبود ید باید مقادیر ناچیزی از این عنصر را به رژیم غذایی روزانه افزود. این كار به بهترین نحو و با كم ترین هزینه با یددار كردن نمك مصرفی انسان و دام انجام می‌شود.
یددار كردن نمك‌های مصرفی به عنوان بهترین روش یدرسانی در بسیاری از كشورهای جهان به كار رفته است. امروزه حدود ۷۰ درصد از خانوارهای جهان به نمك یددار دسترسی دارند و یددار كردن جهانی نمك باعث خواهد شد كه هر ساله مغز نود میلیون نوزاد در برابر كاهش چشمگیر قدرت یادگیری محافظت شود.
نحوه مصرف و نگهداری نمك تولیدكنندگان نمك یددار در كشور یكی از ایفاكنندگان نقش در پیشبرد برنامه مبارزه با اختلالات ناشی از كمبود ید هستند. در حال حاضر تعداد ۱۸ واحد تولیدكننده نمك مجهز به سیستم تصفیه نمك و ۱۵ واحد نیز دارای سیستم شستشوی نمك وجود دارد. تولیدكنندگان نمك برای راه‌اندازی سیستم تصفیه نمك با یكدیگر رقابتی سازنده داشته و روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود.


نمك تصفیه، نمكی است كاملا بهداشتی كه ناخالصی‌های آن طی مراحل فرآیند تصفیه (كریستالیزاسیون مجدد) حذف شده است. ناخالصی‌های نمك معمولا به دو صورت محلول و نامحلول وجود دارد. موادی مانند شن، ماسه یا خاك كه حین استخراج وارد نمك می‌شوند از ناخالصی‌های نامحلول و كلسیم، منیزیم، سولفات و فلزات سنگین نظیر سرب، جیوه، آرسنیك و كادمیوم از ناخالصی‌های محلول نمك محسوب می‌شوند.


وجود این ناخالصی‌ها در نمك می‌تواند منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، كلیوی، كبدی و حتی ممانعت در جذب آهن شود، به همین منظور در كشور استاندارد نمك تصفیه شده تدوین و به تصویب رسیده است و به موجب این استاندارد كارخانه‌های تولیدكننده نمك ملزم هستند نمك را با رعایت درجه خلوص و دیگر مشخصات آن تولید و عرضه كنند.
به طور كلی توصیه می‌شود كه نمك به مقدار كم مصرف شود و همان مقدار كم نیز نمك تصفیه شده یددار باشد.


نمك‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می‌كنند. نمك‌های یددار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار گیرند چرا كه ید خود را از دست می‌دهند. بهتر است نمك یددار را در ظروف بدون منفذ پلاستیكی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای رنگی با سرپوش محكم نگهداری كرد. همواره باید به تاریخ مصرف نمك و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده بر روی بسته‌بندی دقت كرد.


كمبود ید در ایران تحت كنترل قرار گرفته است ایران كشوری موفق در كنترل و پیشگیری از اختلالات ناشی از كمبود ید بوده است. براساس تصمیم دولت در سال ۱۳۷۳ كلیه نمك‌های مصرفی خانوارهای ایرانی در كشور یددار شده و در بین كشورهای منطقه مدیترانه شرقی، ایران نخستین كشوری است كه اقدام به بررسی كشوری گواتر و تولید و توزیع نمك یددار در سطح جامعه كرده است.
در حال حاضر بیش از نود درصد خانوارهای ایرانی از نمك یددار استفاده می‌كنند و بر اساس آخرین بررسی كشوری در سال ۱۳۸۰ میزان شیوع گواتر به نحو چشمگیری كاهش یافته است، به طوری كه از ۵۲ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۸/۹ درصد در سال ۱۳۸۰ رسیده است. در سال ۱۳۷۵ كشورمان با احراز دو شاخص عمده تحت عناوین مصرف بیش از نود درصد خانوارها از نمك یددار و بالاتر بودن میانه ید ادرار از ده میكروگرم در دسی‌لیتر در دانش‌آموزان مدارس از نظر استانداردهای سازمان جهانی بهداشت در حد مطلوب بوده است و به عنوان كشور عاری از اختلالات ناشی از كمبود ید در منطقه شناخته شده است.
دست‌اندركاران سلامت جامعه علی‌الخصوص دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی معتقدند، برای این‌كه با مشكل اختلالات ناشی از كمبود ید مواجه نشویم بر مصرف نمك یددار تصفیه شده در برنامه غذایی روزانه افراد تاكید كردند هر چند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی - عروقی و افزایش فشارخون، مصرف كم ‌نمك توصیه شده است اما همان مقدار كم باید از نمك یددار باشد تا ید مورد نیاز بدن تامین و نمك مصرفی نیز حتما از نوع تصفیه شده انتخاب شود تا عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصی‌ها در نمك را از میان بردارد.


رعایت این نكات مهم در سلامت تغذیه‌ای مردم اثرات جدی و همیشگی داشته و با در نظر گرفتن شیوه‌های صحیح زندگی می‌تواند موجب شادابی، سلامت و بهبود تغذیه جامعه شود.

نمك تصفيه چگونه نمكي است؟
نمك نامي است عام كه به كلرور سديم گفته مي‌شود، كلرور سديم به صورت بلورهاي سفيد مكعبي شكل با دانه‌هاي بسيار ريز در طبيعت وجود دارد. نمك طعام محصولي است متبلور، شورمزه و بدون بو كه عمدتاً از كلرور سديم تشكيل شده است.
از آغاز تاريخ زندگي بشري كاربرد كلرور سديم به عنوان يك نوع چاشني كه به رژيم غذايي افزوده مي‌شود كاملاً روشن است و خواص ضد ميكروبي نمك و خاصيت نگهداري مواد غذايي و جلوگيري از فساد آن‌ها روشي متداول در زندگي بشر بوده است.


امروزه با توجه به شيوع بالاي بيماري‌هاي قلبي و عروقي و پرفشاري خون مصرف زياد نمك به عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل خطر در بروز اين بيماري‌ها شناخته شده است، آمارها نشان مي‌دهد كه از هر 800 مورد مرگ و مير در كشور 300 مورد آن ناشي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌باشد. سرانه مصرف نمك در كشور ما 15-10 گرم در روز براي هر فرد مي‌باشد كه اين ميزان بنا به توصيه سازمان‌هاي بين‌المللي بايستي به 3-2 گرم در روز كاهش پيدا كند.


نمك در طبيعت به دو صورت جامد (معادن نمك) و محلول در آب دريا وجود دارد. در نواحي مختلف ايران، معادن نمك به صورت كوه‌هاي نمك و نمك دريا ديده مي‌شوند. نمك به دست آمده از معادن، داراي ناخالصي‌هايي است كه براي سلامتي انسان بسيار مضر مي‌باشد.

ناخالصي‌هاي نمك:
مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاك، گچ و مواد آلوده كننده و مواد محلول نظير سختي (كلسيم و منيزيوم) سولفات و فلزات سنگيني از قبيل سرب، جيوه، ارسنيك، كادميوم و ... مي‌باشند.
وجود اين ناخالصي‌ها در نمك مي‌تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام‌هاي گوارشي، كليوي، كبدي و ريوي و در مواردي ايجاد مسموميت نموده، حتي باعث ممانعت در جذب آهن بدن بشود. بنابراين واحدهاي توليدكننده نمك با تجهيز سيستم تصفيه توانسته‌اند با روش تبلور مجدد (كريستاليزاسيون مجدد) ناخالصي‌هاي محلول و نامحلول موجود در نمك را حذف نمايند و نمكي كاملاً بهداشتي تحت نام «نمك تصفيه شده» تبلور مجدد را توليد و عرضه نمايند.
كليه واحدهاي توليدكننده نمك ملزم هستند نمكي بهداشتي با رعايت درجه خلوص و ديگر مشخصات آن مطابق با جدول زير توليد نمايند.

ويژگي‌هاي نمك تصفيه شده يددار
ويژگي ميزان قابل قبول
وضعيت ظاهري رنگ سفيد شفاف تا مات


طعم و بو شورمزه و عاري از هرگونه بوي خارجي
مواد خارجي فاقد هرگونه مواد خارجي
خلوص حداقل 2/99 درصد
مواد نامحلول در آب حداكثر 16/0
يد 10 ± 40 ppm


سولفات برحسب حداكثر 46/0 درصد
رطوبت حداكثر 1/0 درصد
كلسيم Ca+2 حداكثر 15/0 درصد
منيزيوم Mg+2 حداكثر 03/0 درصد
قليائيت برحسب Na2Co3 حداكثر 03/0 درصد
آرسنيك حداكثر 5/0 ppm
مس حداكثر 2 ppm
سرب حداكثر 1 ppm


كادميوم حداكثر 2/0 ppm
حيوه حداكثر 05/0 ppm
آهن حداكثر 10 ppm

براي تصفيه نمك از ناخالصي‌هاي فيزيكي، حذف فلزات سنگين و رسيدن به نمك خالص بهداشتي مراحل زير اجرا مي‌گردد:

بخش انحلال:
- آسياب سنگ نمك .
- انحلال نمك در آب و تهيه آب نمك اشباع .
- رسوب كردن ناخالصي‌ها از طريق افزودن مواد لازم و فيلتراسيون .
- توليد آب نمك خالص


بخش كريستاليزاسيون:
- عمل تبخير آب نمك و تشكيل كريستال‌هاي خالص شده نمك در دستگاهي به نام كريستالايزر .
- جداسازي كريستال‌ها از محلول آب نمك در حال جوش با استفاده از دستگاه سانتريفوژ، اسپري يدات پتاسيم و آنتي كيك (فروسيانيد پتاسيم) بعد از سانتريفوژ جهت جلوگيري از كلوخه شدن نمك در مناطق مرطوب در اين مرحله انجام مي‌گيرد.

بخش خشك كردن:
- رطوبت گيري نمك به كمتر از 1/0 درصد .

كاربرد نمك تصفيه شده:
- مصارف خوراكي خانوار
- مصارف غذايي (صنايع گوشت، كنسروسازي، نانوايي‌ها، صنايع لبني، صنايع سوسيس و كالباس و صنايع بيسكويت سازي)
- مصارف دارويي (سرم سازي و ....)
- مصارف دامپروري

توصيه‌هايي مهم براي استفاده از نمك تصفيه شده يددار:
- براي اين كه با مشكل برگشت اختلالات ناشي از كمبود يد در جامعه مواجه نشويم، توصيه مي‌شود كه از نمك‌هاي يددار تصفيه شده در برنامه غذايي روزانه افراد استفاده گردد. وجود ناخالصي‌ها در نمك علاوه بر ايجاد عوارض نامطلوب باعث كاهش شوري نمك شده و در نتيجه افزايش مصرف نمك را به دنبال دارد.


- گرچه براي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي و افزايش فشارخون مصرف كم نمك توصيه شده است، اما همان مقدار كم بايد از نمك‌هاي يددار تصفيه شده باشد تا يد مورد نياز بدن را تامين نمايد و از طرفي عوارض احتمالي ناشي از وجود ناخالصي‌هايي در نمك نيز برطرف گردد.
- نمك‌هاي تصفيه شده يددار به دليل خلوص بالا ميزان يد را بهتر و به مدت بيشتري حفظ مي‌نمايد. نمك‌هاي يددار نبايد به مدت طولاني در معرض نور خورشيد و يا رطوبت قرار گيرند چرا كه يد خود را از دست مي‌دهند، بهتر است نمك يددار در ظروف بدون منفذ پلاستيكي، چوبي، سفالي يا شيشه‌اي رنگي با سرپوش محكم نگهداري شود، همواره بايد به تاريخ مصرف نمك و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و قيد عبارت يددار تصفيه شده (تبلور مجدد) بر روي بسته بندي نمك دقت نمود.
- حتي‌الامكان سعي شود نمك به اندازه مصرف خريداري گردد.
مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان ، تاسیسات و نصب ماشین آلات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش صنایع و معادن صادر میگردد.


مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان صنایع و معادن شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت صنايع و معادن .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .


4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی
- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان صنایع و معادن شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی


4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان صنایع و معادن شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.


2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات و نصب ماشین آلات جهت تولید بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش صنایع و معادن صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع و معادن شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس نواحی صنعتی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی و کارشناس تولید) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.


3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار


گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :
بازدید از کارخانه تولید و بسته بندی نمک ید دار
بر اساس هماهنگی های بعمل آمده در بازدید از مرکز تولید و بسته بندی نمک ید دار به بررسی سیستم ها و دستگاهها و ماشین آلات موجود در کارخانه پرداختیم و سیستم مدیریت و روش های تامین مواد اولیه را در کارخانه مورد ارزیابی قرار دادیم ،

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش صنعت و در تولید و بسته بندی کالایی مانند نمک ید دار که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، طراحی های گرافیکی تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ،

الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید