بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سه قاره ی آسیا، آفریقا و اروپا از گذشته های دور محل زندگی انسان ها بوده است؛ از این رو، به آن ها بّر قدیم می گویند اما به قاره ی آمریکا بّر جدید می گویند. چون خیلی دیرتر از سایر قاره ها کشف و شناخته شد.
موقعیت :
قاره ی آمریکا بین کدام اقیانوس ها قرار گرفته است؟ به نقشه ی صفحه روبه رو نگاه کنید. قاره ی آمریکا که از قطب شمال تا نزدیکی قطب جنوب کشیده شده است. به دو تکه ی تقریباً مساوی تقسیم شده است : آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی این دو قسمت خود به وسیله ی خشکی باریکی که آمریکای مرکزی نامیده می شود به یک دیگر متصل اند. تا قبل از حفر کانال پاناما، کشتی ها برای عبور از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام، مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند ولی بعدها با حفر این کانال دو اقیانوس به هم مرتبط شدند.

اسلاید 2 :

ناهمواری ها:
چین خوردگی های جوان و مرتفع : در نقشه ی صفحه مقابل دقت کنید. رشته کوه های جوان و مرتفع آمریکا در امتداد کناره های کدام اقیانوس ها کشیده شده است؟ رشته کوه های راکی (روشوز) در آمریکای شمالی و رشته کوه های آند در آمریکای جنوبی، چین خوردگی های جوان آمریکا هستند. در این مناطق ناآرام بودن پوسته ی زمین،آتش فشان ها و زمین لرزه های فراوانی رخ می دهد. آمریکای مرکزی و جزایر دریای آنتیل نیز سرزمین آتش فشان ها و زمین لرزه هاست. کوه های کم ارتفاع قدیمی : در شرق آمریکای شمالی، توده های کوهستانی قدیمی آپالاش و در شرق آمریکای جنوبی، توده ی فرسوده ی برزیل قرار دارد. جلگه ها: کدام رودها در آمریکای شمالی و جنوبی جلگه هایی را پدید آورده اند؟ از به جای ماندن آبرفت های رودپرآب می سی سی پی در آمریکای شمالی، جلگه ی می سی سی پی به وجود آمده است و در آمریکای جنوبی نیز جلگه ی آمازون و جلگه ی پارانا از آبرفت این دو رود تشکیل شده اند. رود آمازون پرآب ترین رودخانه ی جهان است.

اسلاید 3 :

چرا آب و هوا و پوشش گیاهی قاره ی آمریکا از شمال به جنوب تغییر می کند؟
در درس های قبل آموختید که قاره ی آمریکا از قطب شمال تا نزدیکی قطب جنوب کشیده شده است. به همین سبب انواع آب و هوا و پوشش گیاهی در این قاره به چشم می خورد. به نقشه ی پوشش گیاهی توجه کنید. نقشه پوشش گیاهی در آمریکا در شمال آمریکای شمالی و جنوب آمریکای جنوبی، پوشش گیاهی توندرا وجود دارد. این مناطق به دلیل مجاورت با قطب شمال و قطب جنوب، آب و هوای قطبی دارند. در آمریکای شمالی پس از توندرا به جنگل های مخروطی (سوزنی برگ ها) برمی خوریم. این منطقه که در جنوب توندرا قرار گرفته است، آب و هوای سرد دارد. جنگل های مخروطی و آب و هوای سرد بیشتر در کشور کانادا مشاهده می شود.

اسلاید 4 :

پس از این منطقه در قسمت نسبتاً وسیعی از آمریکا شمالی، جنگل های پهن برگ منطقه ی معتدل روییده است. وجود این نوع پوشش گیاهی به دلیل آب و هوای معتدل اقیانوسی است که در این بخش از آمریکا حکم فرماست. چنان که در نقشه مشاهده می کنید، اطراف استوا در آمریکای جنوبی پوشیده از جنگل های انبوه است. آب و هوای گرم و مرطوب استوایی، آمریکای مرکزی و جزایر دریای آنتیل و بخش های شمالی، آمریکای جنوبی را در بر می گیرد. در آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی بیابآن هایی وجود دارد. نام این بیابآن ها چیست؟ در هنگام روز درجه حرارت د راین بیابآن ها به ۵۰ درصد سانتی گراد می رسد و در شب به صفر درجه سانتی گراد کاهش می یابد. چون کوه های بلند راکی و آند از نفوذ رطوبت اقیانوس ها به این مناطق جلوگیری می کنند، میزان بارش در این بیابآن ها بسیار ناچیز است.

اسلاید 5 :

مردم قاره ی آمریکا از نژادها و تیره های گوناگون تشکیل شده اند. مهم ترین آن ها عبارت اند از: بومیان: سرخ پوستان ساکنان اصلی و قدیمی آمریکا هستند که به آن ها هندی نیز می گویند. پس از کشف آمریکا و با ورود سفید پوستان اروپایی به این قارّه جنگ هایی بین بومیان و اروپائیان رخ داد که به سبب آن بسیاری از سرخ پوستان از بین رفتند. امروزه عده ی بسیار کمی از آن ها باقی مانده اند)

اسلاید 6 :

سفید پوستان : از قرن شانزدهم میلادی به بعد، به تدریج مهاجران سفید پوست اروپایی در آمریکا سکونت گزیدند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده شد. امروزه عده ی زیادی از مردم قاره ی آمریکا دو رگه هستند که از اختلاط نژاد و ملیت های گوناگون به وجود آمده اند. سیاهان : سیاه پوستان آمریکایی در واقع فرزندان و نوادگان بردگان آفریقایی هستند که دوران استعمار به وسیله سفید پوستان برای کار در مزارع کشاورزی و معادن به اجبار به این قاره آورده شدند. امروزه عده ی زیادی سیاه پوست در آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی زندگی می کنند. در ایالات متحده ی آمریکا ، سیاه پوستان بیشتر در جنوب شرقی این کشور و نیز در شهرهای بزرگی چون شیکاگو و نیویورک زندگی می کنند و شرایط زندگی آنان از نظر اقتصادی و اجتماعی در مقایسه با سفید پوستان نامناسب است.

اسلاید 7 :

در قاره ی آمریکا در فرهنگ متفاوت وجود دارد: در آمریکای شمالی به سبب مهاجرت انگلیسی ها، فرهنگ آنگلوساکسون غلبه دارد و زبان مردم انگلیسی است. دو کشور ثروتمند و صنعتی جهان ، یعنی کانادا و ایالات متحده آمریکا در این بخش واقع شده اند. بندر نیویورک بزرگ ترین شهر و بندر تجاری جهان است و مقر سازمان ملل متحد در ایالات متحده ی آمریکا قرار دارد. آمریکای مرکزی و جنوبی به سبب مهاجرت اسپانیایی ها و پرتغالی ها به این بخش، فرهنگ لاتینی دارند؛ از این رو ، به آمریکای مرکزی و جنوبی آمریکای لاتین هم گفته می شود. رشد جمعیت در آمریکای لاتین بیشتر از آمریکای شمالی است.

اسلاید 8 :

چه عواملی موجب پیشرفت اقتصادی آمریکای شمالی شده است؟ آمریکای شمالی :
دو کشور آمریکای شمالی (ایالات متحده ی آمریکا و کانادا) به دلایل مختلف از پیشرفته ترین کشورهای صنعتی دنیا هستند از جمله: آمریکای شمالی معادن زیرزمینی فراوانی دارد و از نظر منابع طبیعی نیز به دلیل وسعت خاکهای قابل کشت، رودهای پرآب و تنوع آب وهوایی غنی است. پیشرفت و توسعه ی آمریکای شمالی، به ویژه ایالات متحده آمریکا علاوه بر این، مدیون اروپاییان است که پس از کشف آمریکا به این قاره مهاجرت کردند. آن ها سرمایه هایی را که با خود آورده بودند و همچنین مهارت ها و استعدادهای خود را در این سرزمین ها به کار گرفتند و در مدت چند قرن تمدن جدیدی را به وجود آوردند. عوامل دیگری نیز در توسعه ی اقتصادی آمریکای شمالی تأیید داشته است؛ مثلاً در جنگ جهانی دوم صنایع کشورهای اروپایی اغلب ویران شد ولی ایالات متحده ی آمریکا به دلیل دور بودن از منطقه ی جنگ آسیبی ندید و توانست از رقیبان خود جلو بیفتد.

اسلاید 9 :

دو کشور ایالات متحده ی آمریکا و کانادا در طی سال های طولانی با جذب نیروهای متخصص و دانشمندان سایر کشورها، توانسته اند به صنعت و اقتصاد خود رونق دهند. کشورهای آمریکای شمالی، هم از نظر کشاورزی و دام داری و همه از نظر صنعت، پیشرفته اند. ایالات متحده ی آمریکا صادر کننده ی محصولات کشاورزی، به ویژه گندم، انواع کالاهای صنعتی و نیز اسلحه به سایر نواحی جهان است.
آمریکای لاتین:
کشورهای آمریکای لاتین مانند دو کشور آمریکا و کانادا پیشرفته و صنعتی نیستند. بلکه بیشتر تولید کننده و صادر کننده ی مواد اولیه ی صنعتی و محصولات کشاورزی هستند.

اسلاید 10 :

دو کشور ایالات متحده ی آمریکا و کانادا در طی سال های طولانی با جذب نیروهای متخصص و دانشمندان سایر کشورها، توانسته اند به صنعت و اقتصاد خود رونق دهند. کشورهای آمریکای شمالی، هم از نظر کشاورزی و دام داری و همه از نظر صنعت، پیشرفته اند. ایالات متحده ی آمریکا صادر کننده ی محصولات کشاورزی، به ویژه گندم، انواع کالاهای صنعتی و نیز اسلحه به سایر نواحی جهان است.
آمریکای لاتین:
کشورهای آمریکای لاتین مانند دو کشور آمریکا و کانادا پیشرفته و صنعتی نیستند. بلکه بیشتر تولید کننده و صادر کننده ی مواد اولیه ی صنعتی و محصولات کشاورزی هستند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید