بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه:

lمبحث رشد انسان تا اندازه ای با طبقه بندی سلیقه ای ابعاد انسان به حوزه های شناختی عاطفی حرکتی و جسمی تسهیل شده است.اما این طبقه بندی تصویر واقع گرایانه ای از آدمی نیست.

lرفتار انسان رفتار پیچیده و پایداری است و تبادل دوطرفه ای میان شناخت عواطف حرکت و بعد جسمانی فرد وجود دارد. آنچه در یک حوزه بر فردی تاثیر می گذارد مسلما بعدا روی حوزه های دیگر نیز اثر می گذارد.

اسلاید 2 :

اجتماعی شدن (Socialization):

lاجتماعی شدن عبارت از فرایند دوگانه تعامل و رشد است که:

l(1)به وسیله آن انسان ها یاد می گیرند چه کسانی هستند و چگونه با جامعه پیرامون که در آن زندگی می کنند ارتباط دارند و

l (2)تفاسیر و توجیهاتی که به عنوان پایه و اساس رفتارهای فردی وزندگی گروهی در محیطی مشابه به کار گرفته می شود را به کار می گیرند.

lاگرچه اجتماعی شدن به طور کلی با یادگیری که از طریق تعاملات اجتماعی اتفاق می افتد مرتبط است می تواند شامل هر وسیله ای باشد که فرد به واسطه آن اطلاعاتی را در مورد جامعه جمع آوری می کند.

اسلاید 3 :

.....اجتماعی شدن (Socialization):

lابزار رایج اجتماعی شدن شامل مشاهده استنباط الگوسازی و آزمایش و خطاست. ولی مهمترین آنها تعامل اجتماعی است.

lتاثیر افراد پیرامون ما در تعیین اینکه چگونه و چه زمانی افراد توانایی های حرکتی معینی را کسب می نمایند بی نهایت اهمیت دارد.

lباآنکه اجتماعی شدن عموما با رشدآدمی در طول کودکی مرتبط است فرایند اجتماعی شدن در تمام زندگی مادام العمر است و عملکرد فرد در جامعه را در سراسر کودکی نوجوانی و بزرگسالی تسهیل و فراهم می کند.

اسلاید 4 :

رشد عزت نفس و فعالیت بدنی:

lعزت نفس یک ویژگی بسیار مهم انسان است که از تعامل اجتماعی و فعالیت بدنی متاثر می شود.

lتعریف عزت نفس این است که چه مقدار به شایستگی موفقیت با اهمیت بودن شجاعت و یا دوست داشتن خودمان اعتقاد داریم.

lعزت نفس اغلب به راحتی با عباراتی دیگر نظیر خودپنداره خودارزشمندی پذیرش خود خودسازگاری خودشیفتگی احترام به خود و حرمت نفس مترادف می شود.

lبه بیان ساده ترعزت نفس ارزشی است که ما برای خودمان به عنوان فرد قائل می شویم.

lبه طور کلی عزت نفس در اوایل کودکی ظاهر می شود.

اسلاید 5 :

lگروبر در طی تحقیقات خود مشخص کرد کودکانی که از لحاظ عاطفی آزرده هستند کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر یا آموزش پذیر و کودکان محروم اقتصادی که از لحاظ جسمی فعال هستند متوسط نمرات خودپنداره آنها بسیار بالاتر از نمرات گروه های دیگر بود.

lهمچنین گروبر اظهار داشت که مشارکت در بازی یا تربیت بدنی هدایت شده می تواند عزت نفس را در بچه ها افزایش دهد هرچند چرایی آن مشخص نیست.شاید صرف سرگرمی برای افزایش عزت نفس کافی باشد یا بعضی ها تغییر فیزیولوژیکی را مفروض داشته اند.

اسلاید 6 :

هارتر در طی تحقیقات خود ذکر می کند که برای هر گروه سنی عوامل خاص عزت نفس کم و بیش به خودارزشمندی کمک می کند.ظاهر بدنی و مقبولیت اجتماعی به ترتیب از مهمترین عواملی هستند که در خودارزشمندی کودکان دبستانی سهیم هستند.

عوامل مهم در نوجوانان حمایت والدین و همکلاسی ها و همچنین حمایت دوست ومعلم بودند.

به عقیده هارتر به تدریج اتکاء بر همسالان افزایش و تکیه بر والدین کاهش می یابد.

اسلاید 7 :

تاثیرات اجتماعی دوران نوباوگی:

lدر سال اول زندگی اغلب کودکان خودمحور واجتماعی هستند. اگرچه اجتماعی شدن به طرز فزاینده در نوباوه از سال اول زندگی تا بزرگسالی افزایش می یابد اطفال در چند ماه اول زندگی تعامل اجتماعی محدودی دارند. به دلیل اینکه طفل به مراقبان خود تکیه دارد . در این زمان هر ارتباط متقابل اجتماعی به علایق مراقبین او بستگی دارد.

اسلاید 8 :

تاثیرات اجتماعی در دوران کودکی:

lنیروهای ویژه زیادی به رشد اجتماعی کودکان ورشد حرکتی آنان کمک می کند. برای مثال خانواده نهاد مهمی است که فرد را در دوران کودکی اجتماعی می کند.

lدیگر نهاد مهم اجتماعی شدن مدرسه است. در مدرسه معلمین نقش مستقیمی را در یادگیری فرهنگ کودکان دارند.

lهمچنین مدرسه با ایجاد گروه همسال می تواند تاثیر زیادی بر فرایند اجتماعی شدن بگذارد.

اسلاید 9 :

خانواده:

lخانواده یکی از مهم ترین نیروهای اجتماعی شدن در زندگی اکثر کودکان است. همچنین خانواده ابتدایی ترین و در اکثر موارد تعیین کننده ترین عامل انتخاب حرکتی کودک و موفقیت او می باشد. علاوه بر آن خانواده بیشترین مسئولیت را در قبال نقشی که کودک برای خود برمی گزیند ایفا می کند.

lبسته به دیدگاه خانواده نسبت به فعالیت بدنی کودک ممکن است نقش فعالیت تلقی کند یا نکند.در حقیقت کودک ممکن است بسیاری از ویژگی های حرکتی که شبیه حرکت والدینش است را فرا گیرد.

اسلاید 10 :

lدر این بین والدین همجنس تاثیر بیشتری در فراگیری فعالیت حرکتی کودک دارند.هرچند پدر و مادر هر دو در شکل گیری خصیصه فردی فرزند نظیر حرکات اشاره دست هنگام صحبت کردن طرز راه رفتن و وضعیت بدن نقش اساسی دارند.

lوالدین نقش بسیار زیادی در شرکت کودک در فعالیت های ورزشی دارند. با این وجود در علاقه مندی به ورزش برادرها و خواهرها تاثیر مهمی چه روی دخترها و چه روی پسرها ندارند.همچنین مشخص شد که پدر نقش تعیین کننده ای در انتخاب ورزش دختر وپسرش داد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید