بخشی از پاورپوینت

اسلاید 2 :

فرقه های انحرافی

اسلاید 4 :

استعمار و فرقه های انحرافی
يكي از راهبردهايي كه استعمار در طول تاريخ براي مقابله با فرهنگ ها بویژه ادیان الهی بكار گرفته است، راهبرد ایجاد فرقه های انحرافی و بدل سازی بوده است.

اسلاید 5 :

همفر جاسوس معروف انگلیس می نویسد:
آنچه وزارت مستعمرات انگلیس به هنگام اعزام به شرق به من توصیه نمود عبارت بوده از:
• گسترش همه جانبه مراکز درویش پروری همانند خانقاهها و تکثیر و انتشار رساله ها و کتابهایی که مردم عوام را به روی گرداندن از دنیا و مافیها، گوشه گیری و مردم گریزی سوق می دهد؛ مانند کتاب احیاء العلوم غزالی، مثنوی مولوی، و کتابهای محی الدین عربی.

دستهاي ناپيدا- خاطرات مستر همفر صفحه 64 نشر گلستان کوثر

اسلاید 6 :

فرقه صوفیه
در حدود اوایل قرن دوم هجری، در میان مسلمین فرقهای به وجود آمد که خود را «زاهد» و «صوفی» مینامیدند
صوفی عنوان عمومی هر یک از سلسله‏های اهل تصوف است. صوفی منسوب به "صوف" به معنی پشم است و اهل تصوف ظاهراً به سبب پشمینه پوشی از بابت زهد و پارسایی به این عنوان مشهور شده‏اند.
فرقه صوفیه مدعی است انسان در خداشناسی باید به مرحله‏ای برسد که جز خدا نبیند، و برای رسیدن به این مقصد صدها آداب مخصوص در معاشرت‏ها و لباس پوشیدن‏ها و احیاناً در آرایش سر و صورت و سکونت در خانقاه‏ها اختراع کرده و بدعت‏ها ایجاد کرده‏اند
آنان مدعی بودند که از نعمتهای دنیا باید دوری جست، نباید جامه خوب پوشید، غذای مطبوع خورد یا در خانهای مجلل نشست.
زاهدان و صوفیان، کسانی را که از این مواهب استفاده میکردند، سخت تحقیر و ملامت میکردند و آنان را اهل دنیا و دور از خدا میخواندند.
پیدایش صوفیه را در معاشرت مسلمانان با راهبان مسیحی می دانند.
باتوجه به بدعت‏ها و خرافاتی که از طرف صوفیان ایجاد شد، از نظر علمای اسلام مردود شناخته شدند .

اسلاید 7 :

فرقههاي صوفي فعال در ايران
فرقههاي اهل سنت:
قادريه (حسيني) (شيخ يحيي حسيني ، خانقاه مرکزي آنها در شهر بانه قرار دارد) کسنزاني (بنيانگذار سيد محمد کسنزاني و رهبر فعلي سيد نهرو کسنزاني، نجاريه (شيخ عبدالقادر نجار، الان ماموستا شيخ محمد نجار؛ در شهر پاوه)
نقشبنديه (شمسيه (سيدعبدالله نقشبندي مجددي؛ مشهد، تايباد، ترتبت جام، سرخس، بجنورد، گنبدکاووس، آزاد شهر، بندرترکمن، .)
شاذليه
فرقههاي شيعي:
نعمتاللهيه: (گناباديه (پرطرفدارترين فرقه در ايران؛ نورعلي تابنده)، مونس عليشاهيه (نورعليشاه: نوربخش)، صفي عليشاهيه، کوثرعليشاهيه)
ذهبيه (احمديه (دزفوليها: دکتر گنجويان)، مهدويه (محسني))
خاکساريه ((1) جلالي غلامعليشاهي، (2) دوده معصومعليشاهي، (3) دوده نورائي، (4) دوده عجم)
اويسيه (نادرعلي عنقا در آمريکا)
کميليه

اسلاید 8 :

دراویش
دراویش در اصطلاح صوفیان با صوفی مرادف است یعنی به هر فرد از صوفیان، صوفی و درویش گفته می شود.
درایران، فرقه دراویش گنابادی از صوفیان فعالیت بسیاری دارد. سفر رهبراین فرقه از کشور انگلیس به استان ایلام وفتنه و ايجاد درگيري در حسينيه دراويش نعمت اللهي گنابادي درشهر قم درسال1384شمسی توسط این فرقه روی داد.
 اسامي ديگر فرقه گنابادي : طاووسيه ، نعمت اللهي سلطان عليشاهي است
 
در سال 1293 ق محمد سلطان گنابادي به لقب طريقتيِ سلطان عليشاه ادعاي قطبيت کرد و رسماً فرقه نعمت اللهي گنابادي را پايه گذاري نمود. او اهل بيدخت گناباد بود و به همين دليل، اين فرقه به گناباديه مشهور شد.
به دليل اينکه بازار صوفي گري بازار پر درآمد ي است هر روز به تعداد فرقه هاي صوفيه اضافه مي شود.فرقه هايي که خيلي از آنها در حد يک قطب ويک مريد بيشتر نيستند. نورعلی تابنده (مجذوب علیشاه) قطب دراویش گنابادی در انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز در همراهی با فتنه گران فعال بود.

دراویش فرقه ذهبیه احمدیه نیزدر دزفول فعالیت دارند.

اسلاید 9 :

عقاید و انحرافات صوفيه
صلح کل(همه اديان و مذاهب يكسانند و هيچيك ترجيحي بر دیگری ندارند)
اعتذار ابلیس یا حبّ شیطان
بالا بردن مقام قطب تا حد امام معصوم و تقابل آن با ولایت فقها در زمان غیبت
اباحه گري و فاصله گرفتن از شريعت
تأويل قرآن و تطبيق عقايد و اعمال صوفيان با آيات و اخبار
پذيرش گزينشي اسلام در مقابل اسلام جامع نگر و بی اعتنایی نسبت به احكام سياسي و اجتماعي و تقليد از مجتهد جامع الشرايط.
ایجاد خانقاه به عنوان محل ذكر و عبادت به جای مسجد
سماع ( شعرخوانی همراه با ساز و آواز و حرکات موزون بدنی )
پرداخت عشریه به قطب به جای خمس وزکات
لزوم تجسم صورت مرشد در عبادت

اسلاید 10 :

آلت دست استعمار و جريانهاي طاغوتي قرار گرفتن تصوف
تشرف یا پیوند. تلقیح .ازدواج لاهوتی
(صوفی را تا قبل از تشرف طالب می دانند وبعد از چند سال طی مراسمی بنام تشرف صوفی رسمی می شود واز این به بعد فقیر نام دارد.)
بدعت غسل های خاص: غسل اسلام-غسل زیارت-غسل حاجت-غسل توبه-غسل جمعه (حتی اگر دوشنبه مشرف شوی باید غسل جمعه بکنی)
شعار هو121 (که به حروف ابجد هو یا علی است. 110 ودو حرف (ی) و(الف) نیز می شود 11 که جمع آنها 121 می شود.)
بدعتی بنام اجازه نماز(شخص نمی تواند پشت سر غیر صوفیها نماز بخواند)
گذاشتن سبیل بصورت افراطی

اسلاید 11 :

1- سيد علي محمد باب شيرازي متولد سال 1235 ه-ق در منطقه بيضاء شيراز
2- مباحث مقدماتي دروس حوزوي را از پدر خود فراگرفت و پس از فوت پدر به شغل تجارت دربوشهر نزد دايي خود روي آورد.
3- در دوره جواني به رياضت غير شرعيه مي پرداخت
4- سال 1258 جهت آشنايي بيشتر با مكتب شيخيه به كربلا رفت و در دروس اساتيد مكتب شيخيه حاضر مي شد.
5- سفير روسيه «كنياز دالگورگي» با شناخت قبلي با لباس مبدل روحاني واسم مستعار شيخ عيسي لنکراني هم مباحثه او شد.
6- بعد از آشنايي بيشتر سفير در چند مرحله به او عنوان ”يا صاحب الزمان ترحم علي انت صاحب الزمان قطعا“ جهت آمادگي مقدماتي به او تلقين نمود
7- اوضاع سياسي ايران درهنگام پادشاه پير و بيمار ايران ”محمد شاه قاجار“آبستن حوادث بود.
8- بعد از فوت سيد كاظم رشتي چند نفر ادعاي جانشيني او را نمودند كه يكي از آنها ميرزا علي محمد باب در سن 25 سالگي بود
9-با ادعائ وكيل ونائب امام زمان بودن در مراحل اوليه با جمله ”فادخلوا البيوت من ابوابها و انا باب و وكيل المهدي خودرا ركن رابع ونائب خاص امام زمان معرفي نمود
10- بعد از اولين ادعا تعداد هيجده نفر به او ايمان آوردند و او آنها را گروه حي ناميد يعني هيجده به حروف ابجد
آشنايي با فرقه بابيت

اسلاید 12 :

11- ادعاي بعدي او ادعاي امام زماني =انا المهدي الذي كنتم بظهوره توعدون
12- بعدها ادعای پيامبري و خداوند گاري نمود.
13- ادعاي او جامعه آبستن حوادث در ايران را مشتنج واوضاع سياسي اجتماعي ايران را به هم ريخت.
14- بعد از ادعاي خداوندگاري دين اسلام را منسوخ اعلام نمود.
15- حق حيات را فقط براي پيروان خود جايز شمرد و خون ساير افراد را مباح اعلام نمود.
16- خواندن كتاب هاي ديگر حتي كتب آسماني اديان را حرام و فقط كتاب خود (البيان ) را مجاز شمرد.
17- حج خانه خدا را ملغي و زيارت خانه خود را به عنوان حج اعلام نمود.
18- بعد از فوت محمد شاه قاجار ناصرالدين شاه برتخت نشست و ميرزا تقي خان امير كبير را بعنوان صدراعظم انتخاب نمود.
19- امير كبير با درايت و تدبير باب را احضار و پس ار جلسه مناظره علمي بين اوو علماء و آشكار شدن عجز و ناتوانيش دستور محاكمه و سپس حكم اعدام او را صادر نمود
20- باب شيرازي روز دوشنبه 27رمضان 1266 هجري به همراه محمد علي زنوزي درميدان مشق تبريز اعدام شد

اسلاید 13 :

جانشينان باب
ميرزا يحيي صبح ازل
ميرزا حسين علي نوري بهاءالله

اسلاید 14 :

ميرزا حسين علي نوری بهاءالله
حسين علي نوري ملقب به بـهاءالله که بهائيان شهرت خود را از وي گرفته اند و او را عنوان پيامبر آئين خود مي شمارند دوم محرم سال1233/ق/ ۱۸۱۷/م در خانه ميرزا عباس نوري از منشيان دربار قاجار درتهران متـولّـد شد.
پس از ادعاى بابيت سيد على محمد شيرازى در شمار نخستين گروندگان به باب درآمد و به ترويج بابيگرى بويژه در نور و مازندارن پرداخت.
بهاءالله در بغداد با عنوان پيشکاري صبح ازل به فعاليت ميان بابيان پرداخت و به استحکام جايگاه خود و تضعيف موقعيت يحيي ازل در ميان بابيان پرداخت.
او ازل را به بهانه هاي امنيتي در خفا نگهداشته و خود زمام امور را بدست گرفت.

اسلاید 15 :

بهاءالله خود را موعود بیان اعلام کرد. وی 12 روز در باغ نجیبیه موسوم به رضوان بود و برخی یاران خود را موعود بیان اعلام کرد. این 12 روز جشن عید گل بهائیان است.
بهاء در زندان تهران ادعای نبوت کرد و پس از ورود به ترکیه به عکا در فلسطین اشغالی تبعید شد. وی در نهايت خود را خداوند خواند تا آنجا كه حتي پيكر خودش را به عنوان قبله نماز بهائيان قرار داد .
کتاب اقدس ام الکتاب بهائيت و شامل احکام و تعاليم اصلي بهائيت ميباشد.کتاب ايقان که در پاسخ به سوالات سيد خال (دائي باب) در مورد ظهور امام قائم عج و شبهات قرآن ميباشد.
هفت وادي: (وادي طلب - وادي عشق - وادي معرفت - وادي توحيد - وادي استغنا - وادي حيرت - وادي فقر حقيقي و فناي اصلي )
از ديگر آثار بهاءالله مکتوباتي است که براي پيروانش ميفرستاد و به « لوح» مشهورند . در بهائيت بيش از شانزده هزار لوح موجود ميباشد .
ديگر آثار او: کلمات مکنونه مبين ،اشراقات ،اقتدارات ،جواهر الاسرار، چهار وادي ، الواح سلاطين

اسلاید 16 :

فرقـه بهائیت
1- حسينعلي نوري مازندراني ريئس وموسسه فرقه بهائيه از شاگردان ومريدان علي محمد باب شيرازي است
2- بعد از اعدام باب شيرازي حسينعلي نوري بقصد انتقام خون باب از امير كبير گروهي مسلح رابه تهران اعزام نمود وگروه خود را خون بهاي باب ناميد
3- بها در سال 1233 ه ق در تهران به دنيا امد وچون پدرش منشي قائم مقام فراهاني بود بعد از قتل قائم مقام به همراه پدر به نور رفت
4- با ادعاي بابيت باب به همراه برادرش ميرزا يحيي به او گرويدو ازفعالترين افرادبابيه شد
5- پس از حركت ناموفق انتقام از باب به زندان افتاد و چند سالي در زندان بود
6- بعداز قتل امير كبير ميرزا اقا خان نوري كه از دوستان بها بود به صدر اعظمي رسيد وموجب ازادي بها گرديد كه پس از آزادي به روستاي افچه لواسان رفت
7- بعد از ترور ناموفق ناصرالدين شاه در دوشان تپه توسط چند نفر از بابيها دستور قلع وقمع بابي ها وبهايي ها صادر شد
8-اعضائ فعال بهائيه پس از آن دستگير وتعدادي هم مانند خانم قره العين اعدام شدند ولي بها به سفارت روسيه پناهنده شدوسفارت هم از تحويل او امتناع نمود
9- بعد از اخذ تضمين سفير از حكومت بهاء تحويل حكومت گرديد كه پس از چهار ماه زنداني به عراق تبعيد شد.
10-بواسطه جشن اول محرم روز تولد باب و اعتراض شيعيان به حكومت، از عراق به تركيه تبعيد شد.

اسلاید 17 :

11- در تركيه پس از درگيري وكشتار به دو گروه ازلي و بهايي تقسيم شدند پيروان ميرزا يحيي به ازلي يا صبح ازل و پيروان حسينعلي نوري به بهايي مشهور شدند
12- دولت عثماني پس از درگيري آنها ازلي ها را به قبرس يونان و بهايي ها را به شهر عكا در فلسطين اشغالي تبعيد نمود.
13- بهاء تا سن 76 سالگي 1309ق در شهر عكا اقامت نمود وآن شهر را قبله مسلمانان اعلام نمود.
14- پس از مرگ بهاء و دفن او در شهر عكا ، روز ملي بهائيان هر سال در اين شهر برگزار مي شود.
15- كتاب بهائيان را اقدس اعلام نمود و كتب اديان ديگر را نسخ نمود.
16- نماز شيعه و اسلام را تغيير داد و به سه ركعت در صبح ظهر و شب تبديل نمود.
17- روزه را به 19 روز تغيير داد.
18- بعد از سفر به اروپا نسبت به احكام ابلاغي اول بهائي تجديد نظر نمود و ازدواج با بيش از دو زن راكه قبلا حرام نموده بود اصلاح نمود چون بعدا خودش چهار زن گرفت
19- بعد از مرگش ، پسرش عباس افندي و پس از او شوقي افندي نوه اش رئيس فرقه بهائيه شدند .
20- اكنون بواسطه نبود مردي از دودمان بهاء يك كشيش امريكايي بنام چارلز ميسن ريمي رئيس بهائي ها مي باشد وگروهي ديگرهمسرآمريكايي او(ماكسول) را رهبرميدانند.

اسلاید 18 :

عقايد بهائيت:
1. اولين چيزي كه بر بندگان واجب شده است شناخت محل تابش وحي و طلوع امرالله است، يعني معرفت به ميرزا حسينعلي بهاء الله كه در اثر اين شناخت اعمال قبول مي شود.
2. بهاء الله همان خداست و پس از او شوقي افندي خدا شد.
3. بهاء مژده انبياء گذشته و باب است، يعني باب فقط مژده رسان بهاء الله بود و با آمدن او قيامت نزديك مي شود.
4. اسماء، صفات و افعالي كه براي خداوند ذكر مي شود رموزي است براي اشخاصي كه آنها مظهر الله هستند(يعني خدا در آنها ظهور كرده است) و گرنه خداوند، اسماء و صفات و افعال ندارد.

اسلاید 19 :

5. بهاء الله، احد و واحد است و شريكي در ملك براي او نيست، چرا كه خداوند در او ظهور كرده است و اين ظهور براي شناخت بيشتر خداوند است كه در حجاب غيب از نظرها پوشيده است.
6. بهائيت از اديان گذشته بهتر است و اديان ديگر با ظهور بهاء تمام مي شوند.
7. دين اسلام تا آمدن بهاء الله معتبر بود و قرآن هيچ گونه اعجازي ندارد و توسط باب نسخ شده است.
8. بهاء الله يك معجزه است، زيرا بدون اينكه به مدرسه برود توانسته الواح مقدس فارسي و عربي را املاء نمايد.
9. شريعت بهائي فقط پس از هزار سال قابل تغيير است يعني خداوند مي تواند بعد از هزار سال در شخص ديگري ظهور كند و دين بهائيت را نسخ كند، همچنانكه با ظهور خود در بهاء، دين اسلام را نسخ كرد.

اسلاید 20 :

در ديدگاه بهائي اگرچه به دنياي ديگر توجهي شده اما از معاد به مفهوم رستاخيز كه در اسلام مطرح است خبري نيست .
دكتر اسلمنت مبلغ امريكائي بهائيت نظر باب را درباره معاد بيان مي نمايد:
« قسمت مهمّي از تعاليم حضرت باب در تفسير و تشريح معاني قيامت و يوم الجزاء و بهشت و دوزخ است . بنا بگفته ايشان مقصود از قيامت ظهور مظهر جديد شمس حقيقت است . قيام اموات عبارت از بيداري و انتباه روحاني نفوسي است که در قبور جهل و ناداني و غفلت و ضلالت بخواب رفتهاند. يوم الجزاء يوم ظهور مظهر جديد است که بسبب ايمان يا انکار آن اغنام از ساير بهائم جدا شوند زيرا اغنام حقيقي نداي شبان مهربان را ميشناسند و از پي او روان ميگردند . بهشت عبارت از فرح و مسرّت معرفة اللّه و محبّت اللّه است که در نتيجه ايمان به مظهر ظهور الهي حاصل ميگردد تا باين وسيله هر کس بقدر استعداد خود بمنتها درجهء کمال رسد و بعد از موت حيات جاوداني در ملکوت الهي يابد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید