بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
شريعت
اسلاید 2 :
هنگامی که میخواهیم با یک آیین و دین آشنا شویم میبایست با شریعت و احکام ان دین نیز اشنایی پیدا کنیم
شریعت و احکام ادیان عبارتند از
مناسک عبادی مثل نماز ، روزه ، حج ، و.
رفتار های اجتماعی مانند ازدواج و طلاق
محرمات و گناهان مانند دزدی ، ربا ، غیبت
اسلاید 3 :
شريعت كتاب مقدس چيست؟
قبلا گفتیم که کتاب مقدس مسیحیان مجموعه ای از عهد عتیق و عهد جدید است دستور العمل های بسیار فراوانی و سخت و پیچیده ای در عهد عتیق وجود دارد که در یک دسته بندی کلی به 613 دستور واجب یا حرام تقسیم میگردد
این احکام عبارتند از احکام کاهنان . احکام خوردنی ها و نخوردنی ها احکام قربانی احکام نماز و روزه احکام نذر و قربانی . احکام جنگ احکام بردگان و.
اسلاید 4 :
به عنوان نمونه بنا به فرامين عهد عتيق مومنين بايد روزانه در سه نوبت 1- شَحَریت (صبح) 2- مینحا (بعدازظهر) 3- عَرویت (شامگاه) نماز بگذارند و در ايام سال روز هاي مخصوصي روزه بگيرند كه از آن جمله روزه یوم كیپور (25 ساعته از غروب تا غروب) و روزه روز استر (يوم پوريم) است و همچنين محرمات خاصي دارند كه بايد از آنها اجتناب كنند مثلا در روز سبت (شنبه) بايد از كار كردن خود داري ورزند
اسلاید 5 :
کتاب مقدس تاکید زیادی بر انجام شریعت و پایبندی به آن دارد. عهد قدیم به روشنی ضرورت و اهمیت آن را تبیین می کند.
«ملعون باد کسی که کلمات این شریعت را اثبات ننماید تا آنها را به جا نیاورد» (تثنیه 26:27)
در برخی از موارد نیز بر دائمی و ابدی بودن شریعت تأکید شده است. از جمله
«هر روز سبّت آن را همیشه به حضور خداوند بیاراید از جانب بنی اسرائیل عهد ابدی خواهد بود» (لاویان 8:24)
اسلاید 6 :
مسیح با شریعت موسی چه کرد ؟
عیسی مسیح در این باره فرمود :
" گمان مبرید که آمدهام تا تورات یا صُحُف انبیا را باطل سازم؛ نیامدهام تا باطل نمایم، بلکه تا تمام کنم. زیرا هر آینه به شما میگویم تا آسمان و زمین زایل نشود، همزه یا نقطهای از تورات هرگز زایل نخواهد شد تا همه واقع شود.
همچنین تهدید کرد :
پس هر که یکی از این احکام کوچکترین را بشکند و به مردم چنین تعلیم دهد، در ملکوت آسمان کمترین شمرده شود؛ اما هر که بهعمل آورد و تعلیم نماید، او در ملکوت آسمان بزرگ خوانده خواهد شد. زیرا به شما میگویم تا عدالت شما بر عدالت کاتبان و فریسیان افزون نشود، به ملکوت آسمان هرگز داخل نخواهید شد.
متي 5: 17-19.
اسلاید 7 :
او به مردم توصیه میکرد که :
علماي مذهبي و فريسيان بر كرسي موسي نشسته اند و احكام او را تفسير مي كنند. پس آنچه به شما تعليم مي دهند, بجا آوريد, اما هيچگاه از اعمالشان سرمشق نگيريد, زيرا هرگز به تعاليمي كه مي دهند, خودشان عمل نمي كنند متي 23 : 1-3.
اسلاید 8 :
مسيح خود به شريعت پايبند بود
آداب ختنه را به جا آورده (لوقا 2 : 21-23)
و مراسم تطهیر و قربانی را به جا آوردند
مسیح به نماز اهتمام خاصی داشت (انجیل مرقس16:1)
به انجام روزه مقید بود (انجيل متي4: 1و 2)
مالیات هیکل را می پرداخت (متي 17 : 24)
اسلاید 9 :
داستان نسخ شریعت
اما مسیحیت بعد از مسیح سیر دیگری پیدا کرد و گویی مسیح نیز پیش بینی میکرد که پس از وی چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و لذا فرمود:
پس هر که یکی از این احکام کوچکترین را بشکند و به مردم چنین تعلیم دهد، در ملکوت آسمان کمترین شمرده شود
و همینگونه هم شد و پس از مسیح پولس که یک نو مسیحی با سابقه یهودی بود و در ازار اذیت مسیحیان دست داشت طی یک مکاشفه ادعای مسیحی شدن نمود و کم کم به عنوان یکی از رسولان مسیحی شناخته شد او بدعت های زیادی در مسیحیت ایجاد کرد و در اولین قدم اقدام به نسخ شریعت نمود و این کار در سه مرحله صورت گرفت
اسلاید 10 :
پولس و نسخ شريعت
گام اول : حذف حکم ختنه برای نو مسیحیان غیر یهودی
در جريان فعاليتهاي تبشيري پولس, تعدادي از دوگانه پرستان, به مسیح ايمان آوردند. اينان هيچكدام, ختنه شده نبودند و اين حكم مانع عمده اي براي مسيحي شدنشان محسوب مي شد
برخي از رسولان گفتند: اگر كسي به آداب و رسوم قديمي يهود وفادار نماند و ختنه نشود, محال است بتواند نجات پيدا كند
اما پولس معتقد بود که عمل به شریعت لزومی ندارد و انچه مهم است تنها ایمان به عیسی مسیح است
بين رسولان اختلاف افتاد در اورشليم شورايي تشكيل دادند و مصوب شد كه انجام برخي از احكام مثل ختنه برای نو مسیحیان غیر یهودی لزومي ندارد
اسلاید 11 :
گام دوم: حذف کل شریعت
پولس كم كم تفكراتش را گسترش داد و گفت: "به خوبي مي دانيم كه انسان با اجراي احكام شريعت, هرگز در نظر خدا پاك و بي گناه به حساب نخواهد آمد, بلكه فقط با ايمان به عيسي مسيح, پاك و بي گناه محسوب خواهد شد
او همچنین گفت
شریعت لالای ما شد تا به مسیح برساند تا از ایمان عادل شمرده شویم. 25 لیكن چون ایمان آمد دیگر زیر دست لالا نیستیم. . (غلاطیان 3 1-44)
اسلاید 12 :
گام سوم: لعنت بر شریعت مداران
ولي بعدا گفت : "همچنين, كساني كه مي خواهند بوسيله اجراي دستورهاي شريعت نجات يابند, زير لعنت خدا قرار دارند غلاطيان 3 : 10
همچنین گفت:
"اگر تصور مي كنيد كه با ختنه شدن و انجام احكام مذهبي مي توانيد مقبول خدا گرديد, در آن صورت مسيح ديگر نمي تواند شما را رستگار سازد".
. غلاطيان 5 : 2
اسلاید 13 :
پولس برای اثبات نظریه نسخ شریعتش دکترین فدا را پایه گذاری کرد
اسلاید 14 :
نزاع های حواریون و پولس
نظریه جناح مخالف شریعت
شنیده ام شیاطینی آمده اند و شما را وسوسه میکنند، اگر خواستار نجات هستید پس طبق ایمان عمل کنید و شریعت را به کناری نهید شریعت مال دوران قهر است(پولس)
نظریه جناح موافق شریعت
پس میبینید كه انسان از اعمال عادل شمرده میشود نه از ایمان تنها. . چنانكه بدن بدون روح مرده است همچنین ایمان بدون اعمال نیز مرده است
. (یعقوب 2/18-26)
بین حواریون و پولس در این مساله نزاعی در گرفت
اسلاید 15 :
از خلال نامه های پولس چنین به دست می اید که وی با پطرس شهریار حواریون و جانشنی عیسی مسیح نزاع پیچیده ای در موضوع شریعت داشته و او پطرس را ریاکار میخواند زیرا غیر یهودیان را مجبور میساخت مانند یهودیان به شریعت عمل کنند !
اما وقتي پطرس به انطاكيه آمد، روبهرو با او مخالفت كردم؛ زيرا كاملاً مقصر بود؛ از آن رو كه پيش از رسيدن عدهاي از طرف يعقوب او با غيريهوديان غذا ميخورد، اما با رسيدن آنها خود را كنار كشيد و ديگر نميخواست با غيريهوديان غذا بخورد، مبادا اهل فتنه را برنجاند. ساير مسيحيان يهودينژاد از رياكاري او تقليد كردند، بهطوري كه حتي برنابا نيز تحت تأثير دو رويي آنها قرار گرفت. اما وقتي ديدم رفتار آنان با حقيقت انجيل سازگار نيست در حضور همه به پطرس خطاب كرده، گفتم: «اگر تو با اينكه يهودي هستي، مانند غيريهوديان زندگي ميكني و نه مانند يهوديان، چطور ميتواني غير يهوديان را مجبور سازي كه مانند يهوديان زندگي كنند؟» ما كه يهودي مادرزاد هستيم و نه غيريهوديي گناهكار . خوب ميدانيم كه هيچكس با اجراي مقررات شريعت در حضور خدا كاملاً نيك محسوب نميشود، بلكه فقط بر اثر ايمان به عيسي مسيح نيك محسوب ميگردد. ما خود نيز به عيسيمسيح ايمان آورديم تا بوسيله ايمان و نه با اجراي شريعت، نيك شمرده شويم؛ نه فقط ما، بلكه هيچ بشري از راه انجام احكام شريعت نميتواند نيك محسوب شود رساله پولس به غلاطيان، 2: 11-16.
سرزنش پطرس توسط پولس به خاطر تاكيد بر شريعت
اسلاید 16 :
نتيجه نزاع
نتيجه نزاع به پيروزي پولس و انزواي پطرس انجاميد؛ پيروزي و شكستي كه بهتدريج صورت گرفت. جو ان گریدی ميگويد:
پولس رسول را غالباً دومين مؤسس مسيحيت لقب دادهاند و مسلماً او در اين راه جهاد بسيار كرده، فرقه طرفداران اصول و شرايع موسوي را مغلوب ساخت، بهطوري كه آنها اهميت، موقع و مقام خود را بر اثر فعالیت های پولس از كف دادند،.(. مسيحيت و بدعتها، ص 47.)
ديگري ميگويد:
پولس بهخاطر توسعه يافتن افكارش ، مخصوصاً توسط عدهاي از نويسندگان در پايان قرن اخير متهم شده است ، كه آنقدر مسيحيت را تغيير داده كه گويي مؤسس دوم آن است.(تاريخ جامع اديان، ص 617.)
ويل دورانت ميگويد:
پولس به انديشههاي اديان شركآلود، لباسي مسيحي پوشانيد، و بنابراين مسيحيت در واقع شرك را از بين نبرد، بلكه آن را در خود پذيرفت.
. . تاريخ تمدن، ج3، ص 689 و 696.
اسلاید 17 :
شریعت گرایانی که باقی ماندند
همه مسیحیان از پولس پیروی نکردند و بسیاری از انها با پیروی از پطرس و یعقوب به شریعت پایبند بودند که از میان انها فرقه ابیونی ها شاخص تر بود
ابيوني ها کسانی بودند که اعتقاد به تثلیث و الوهیت مسیح را رد ميكردند. و به شریعت کتاب مقدس نیز عمل میکردند .
اسلاید 18 :
ابیونی ها به شدت پایبند به مبانی شریعت یهود بودندوشریعت یهود را والاترین مظهر اراده خدا میدانستندومعتقد بودند که اجرای آن همواره ضروری است. آنان به خصوص به مسأله «ختنه»و«تعطیلی شنبه»اهمیت ویژه ای میدادند ولی در مقابل با انجام قربانی درهیکل مخالف بودندالبته این به آن معنا نیست که آیین قربانی درمعبد را نمیپذیرفتند بلکه درانتظار بودند که این آیین عبادی در یک معبد پاک وغیرآلوده انجام شود.آنهانیز مانند اسنی ها غسل روزانه را واجب میدانستندو مانند مسیحیان برای تشرف به دین مراسم غسل تعمید داشتند وغذای مقدس آنان عبارت بود ازنان فطیروآب.از میان آیین ها، عشای ربانی را اجرا می کردند اما به جای شراب از آب استفاده می نمودند زیرادر دیانت آنها شراب حرام بوده است. ) کرنز، ارل ای؛ سرگذشت مسیحیت در طول تاریخ؛ آرمان رشدی، انتشارات ایلام،ج۱،ص۹۹.
اسلاید 19 :
ابیونی ها عاقبت تا قرن چهارم به حیات خود ادامه دادند اما پس از ظهور کنستانتین و حاکمیت کلیسای پولسی به شدت منزوی شدند و تحت فشار و ازار و اذیت قرار گرفتند کتاب هایشان سوزانده شد و خود به تبعید فرستاده شدند البته تا قرن شش میلادی خبر هایی از حضور و یا حتی حکومت انها در برخی نواحی اورپا وجود دارد اما پس از ظهور اسلام که گویی با گرویدن انها به اسلام همراه شد دیگر نشانی از انها یافت نشد
اسلاید 20 :
و در قرن پنجم میلادی پلاگیوس برنقش عمل در نجات تاکید داشت و میگفت ایمان مسیحی با عمل توام گردد اما آگوستین معتقد بود تنها به ایمان برای نجات کافی است و ما به فیض نجات می یابیم نه عمل. وارد عمل شد و نزاع سختی بین آگوستین وبلاگیوس در گرفت و اگوستین موضع گیری های سختی به طرفداری از عقیده ایمان اتخاذ نمود و بالاخره در سال 431 م در شورای افسس نظرات پلاگیوس محکوم شد