بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
ساتیا سای بابا کیست؟
تولد: در 23 نوامبر 1926 در یکی ازایالت های
هندوستان بوده است.
فرزند چهارم خانوادهای فقیر و مذهبی بود.
در بیستم اکتبر 1940 در 14 سالگی، زندگی شخصی خویش را رها نموده، اعلام نمود که روح خداوند در جسم او حضور یافته است و تبلیغات معنویش را از همان سنین ابتدایی شروع کرد.
اسلاید 2 :
سای بابا،مدعی معجزه وخرق عادت
گوی طلا استفراغ می کرد و غیب می شد و یا به یکی از مریدانش می داد.
خاک را طلا میکرد و روی هوا معلق میشد.
آب را به بنزین تبدیل میکرد.
اسلاید 3 :
پوچ بودن ادعاها و معجزات دروغین
در آپریل سال ۱۹۷۶ معاون رئیس دانشگاه بنگلور بود، مؤسس کمیته
علمی معجزات و خرافات سه نامه به ساتیا سای بابا نوشت ودر آن علناً او را به چالش کشید که معجزاتش را تحت شرایط کنترل شده انجام دهد!
- اما سای بابا این دعوت را نپذیرفت .
در سال ۱۹۹۵ مستند تلویزیونی گورو باسترز، توسط رابرت ایگل برای کانال ۴ بریتانیا تهیه شد که در آن سای بابا را به تقلب کردن در خلق اشیا متهم می کرد.
اسلاید 4 :
نکته قابل توجه
چیزی که در اسم سای بابا جلب توجه
می کند شایبه ی فارسی بودن این اسم است. سای بابا شکلی دیگر از همان
(شاه بابا) ی خودمان در زبان فارسی است که با کمی تحریف و تغییر در زبان های اردو و هندی به این شکل تلفظ می شود.
به جذب مسلمانان و مسیحیان توجه ویژه ای نشان می داد.
اسلاید 5 :
اصول دعوت سای بابا
بر پايه پنج ارزش انساني
حقيقت
پرهيزگاري
صلح و آرامش
عشق
پرهيز از خشونت
اسلاید 6 :
سای بابا در ایران هم طرفدارانی داشت و چندین کتاب درباره آموزهها، اندیشهها و زندگی او در ایران منتشر شده است.
اسلاید 7 :
بضی از کتابهای ترجمه شده از سای بابا
1- تعالیم معنوی/ ترجمه رویا مصباحی مقدم
۲- زندگی من پیام من/ پروین بیات
3- افکار الهی برای ۳۶۵ روز سال/ بیات
۴- درخت ارزشها را آبیاری کنیم/بیات
۵- یوگای عاشقانه/ آزاده مصباحی
۶- آواتار شب يا زوایای پنهان سای بابات.
اسلاید 8 :
مبانی اعتقادی سای بابا
در دین هندوفرق متعددی وجود دارد که دو فرقه اصلی آنها خدایانی چون ویشنو و شیوا را می پرستند.
آلهه ثلاثه آن ها عبارتند از:
1- برهما خالق موجودات
2- ویشنو حافظ موجودات
3- شیوا موجد و در عین حال مهلک موجودات
اسلاید 9 :
اعتقادات ویشنوپرستان
همچون شیوا پرستان بر این باورند که تنها یک خدا وجود دارد که هم در درون جهان آفریدگان حضور و نفوذ دارد و هم در بیرون از آن قرار دارد.
در دین ابراهیمی خدا را جدا از آفریدگان و بیرون از مخلوقات می داند در حالیکه ویشنو پرستان و سای بابا بعنوان یک ویشنو پرست، معتقدند که آنچیزی که در دورن مخلوقات است همان خداست.
اسلاید 10 :
بحث چند خدایی همواره در هندوستان بازاری داغ داشته و مکاتب مختلفی معتقد به وجود خدایان گوناگون بوده اند.
اما سای بابا می گوید: بالاترین نیاز بشر امروزی چنین است که بگوییم خدا یکی است واین همان چیزی است که مسیح و محمد(ص) اعلام کرده اند.
معتقد است که همه ادیان یک چیز را تعلیم می دهند: تطهیر ذهن از آسیب خودخواهی و پرهیز از لذت های بی ارزش.
(تعلیمات سای بابا، 1383،ص 31 و 206)
اسلاید 11 :
سای بابا براین عقیده است که: تمام انسانها، نمادی از خداوند هستند و اینکه همه پیکر اوست که با نان تقویت می شود و هر قطره از خون جاری در رگهای هر موجود زنده ای، خون اوست که با شور و تحریکی که شراب به آن می رساند، روح می گیرد، پس هر انسانی تجسم روح خداوند است و باید همانند او مورد احترام قرار گیرد، در حقیقت دیگران وجود ندارند، شما همه سلولهای زنده ای در بدن خداوندید. (سخنان ساتیا سای باب ، 1381:ص 6)
سای بابا می گوید: به دیگران به دلیل وجود خداوند در درونشان احترام بگذارید و وجود خود را نیز به عنوان جایگاه خداوند محترم شمارید. (یوگای عاشقانه1385:67)
بخاطر همین است که اگر کسی خدمتی به خلق کند خدا و مقدس می شود ولو این خدمت را گاو کند و یا یک عضوی از بدن انسان ، چون بیشترین خدمت را به انسان کرده پرستیده می شود.
اسلاید 12 :
تعبیرات مختلف سای بابا در مورد خدا:
خدا خود دارما(رفتار صحیح)است.
همه انسانها جزئی از خدای واحدند.
آنچه در جسم به شکل روح الهی وجود دارد، خداوند است.
شما همه سلولهای زنده در بدن خداوند هستید.
اسلاید 13 :
نقد عقیده سای بابا در مورد خدا
سای بابا در مورد خدا، گاه قائل به حلول است و گاه قائل به همه خدایی و پانتئیسم است.
گاه خدا را ازسنخ روح کیهانی و انرژی می داند و گاه آدمی را سلولهای بدن خداوند!
از مجموع گفته های سای بابا روشن می شود که وی قادر به ارائه تصویری روشن از خداوند نیست.
در حالیکه اصولا خداوند بدن ندارد تا انسانها سلولهای بدن او باشند.
اسلاید 14 :
اعتقادات ویشنو پرستان
هر موقع بحرانی در جهان روی دهد خدا به زمین هبوط می کند و در هر هبوطی مظهر خاصی دارد که هریک از آن مظاهر را (اواتاره) می گویند.
تا کنون ویشنو نه هبوط داشته و در نتیجه نه اواتاره داشته است و آواتار دهم نیز در آینده ظهور خواهد کرد.
در دین هندوئیسم ایزد ویشنو یا یکی از ۱۰ شکل کالبدیافته او (آواتارهای او) پرستیده میشود.
اسلاید 15 :
در مسلک هندوئیسم بنا بر وضعیت طبیعی جهان، ضروری است که همواره زمین خاکی از "اواتاره" خالی نباشد. تا اساس عقیده "دارما" را تحقق بخشد.
"دارما" را می توان به دین، قانون، تکلیف، عدالت و بسیاری مفاهیم دیگر ترجمه کرد اما در واقع شامل همه این مفاهیم می گردد. دارما به عنوان تکلیف، وظیفه منظم فرد است که در هر شرایطی به نحوی عمل کند که عدالت تحقق یابد.یعنی به شکل مقتضی و مناسب عمل کند.
اسلاید 16 :
ادعاهای سای بابا
خود را یک آواتار معرفی می کند.
روح خداوند در جسم وی نفوذ داشته است و آشکارا گفت برای هدایت انسانهای زمین ظهور کرده.
مرحله بعدی(سوم) از تجلی خود - پرما سای بابا -غیرمستقیم و یا حتی به صورت مستقیم اعلام می دارد که همان منجی جهانی است که تمام جهانیان و ادیان گوناگون سالیان طولانی است به انتظار او نشسته اند.
تجسم بعدی “شیر دی سای بابا” است.
اسلاید 17 :
شیر دی بابا
تولد شیردی بابا: حدود 180 سال
قبل در هندوستان بوده است.
وي فردی روحانی با ایمان بود.
در آن زمان مردم توجه زیادی به شیردی بابا نکردند
و حکومت ها او را طرد کردند.
شاید یکی از دلایل طرد وی: به اسلام علاقه زیادی داشت
و بعضی از تعالیم او از اسلام گرفته شده بود.
سال ها بعد از وفات شیردی بابا عده ای با حمایت و برنامه ریزی دولت های
استعمارگر، جانشین تازه ای برای شیردی بابا پیدا کردند.
اسلاید 18 :
ادعاهای پوچ
خداوند متعال با مرگ وی، حقیقت و دروغ بزرگی که گفت را آشکار نمود. و ده سال زودتر از زمان مرگش که پیشگویی کرده بود (در سن 96سالگی جسم خود را ترک وهشت سال بعد روح وی درجسمی دیگری در شهر «میسور» دوباره ظهور خواهد کرد)فرا رسید.
شخص ساتیا سای بابا در موضع خداوندی می نشیند.
او كه در كودكي نمي توانست مگسي را از خود برهاند، اكنون مدعي است كه خداي خالق، برهما، خداي هستي بخش و … در او حلول كرده است.
اسلاید 19 :
نگاه سای بابا به مذاهب
معنويت آيين ساي بابا بر مبناي كثرت گرايي عرفاني تبليغ مي شود.
وي تصريح مي كند كه همه ي اديان حق اند و هيچ تفاوتي با يكديگر ندارند، هر چند دين خود ساخته ي خويش را كامل ترين آنها مي داند و آن را به منزله ي صد مي داند كه چون كسي آن را داشته باشد، حقيقت همه ي اديان ديگر را كه همگي از صد كمتر هستند، خواهد داشت.
وی مدعی بود: من روحاني هيچ يک از اديان نيستم. براي تبليغ هيچ ديني نيز
نيامده ام، من آمده ام که هندو، هندوي بهتري، مسلمان، مسلمان بهتري و مسيحي، مسيحي بهتري باشد.
اسلاید 20 :
در حالي كه همين شخص اجازه گرايش به اسلام يا اديان ديگر را به پيروانش نمي دهد و در عين حال از آنان مي خواهد كه براي تاثير پذيرفتن از آموزه هايش ، بايد دست از همه ي باورهاي ذهني و دروني پيشين خود بردارند و بدين ترتيب كثرت گرايي را معنا مي كند!