بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

نام درس : مبانی کامپیوتر و برنامه سازی

اسلاید 2 :

فهرست مطالب
فصل اول : مقدمه ای بر کامپیوتر و برنامه سازی
فصل دوم : پاسکال و حل مساله
فصل سوم : توابع و رویه ها
فصل چهارم : ساختارهای انتخاب : دستورات if و else
فصل پنجم : حلقه های تکرار : ستورات while و for و repeat
فصل ششم : برنامه سازی پیمانه ای
فصل هفتم : انواع داده های ساده
فصل هشتم : فایل های متن
فصل نهم : مهندسی نرم افزار
فصل دهم : آرایه
فصل یازدهم : آرایه های فشرده و آرایه های چند بعدی
فصل دوازدهم : رکورد
فصل سیزدهم :بازگشت پذیری

اسلاید 3 :

فصل اول
مقدمه ای بر کامپیوتر و برنامه سازی

اسلاید 4 :

فهرست مطالب فصل اول
مقدمه ای بر کامپیوتر
کامپیوترهای الکترونیکی قدیمی و فعلی
آشنایی با سخت افزار کامپیوتر
حل مسئله و برنامه سازی
استراتژی برنامه نویسی
مراحل آماده سازی یک برنامه برای اجرا
ساختن یک برنامه یا فایل

اسلاید 5 :

مقدمه ای بر کامپیوتر
کامپیوتر ابزاری است که محاسبات را با سرعتی بالا و دقتی زیاد انجام می دهد. برای انجام کارهای مفید با کامپیوتر باید برنامه ای برای آن نوشته شود. برنامه به مجموعه دستور العمل ها گفته می شود که کار خاصی را انجام می دهند. برنامه معمولاَ تحت یک زبان برنامه سازی مثل پاسکال انجام می شود

اسلاید 6 :

کامپیوترهای الکترونیکی قدیمی و فعلی
در کامپیوتر های اولیه از لامپ خلا ُ استفاده می شد. اما با تکنولوژی امروز می توان پردازنده یک کامپیوتر را در یک قطعه الکترونیکی با عنوان تراشه کامپیوتر قرار داد که اندازه ان تقریباً برابر با یک تمبر پستی است .یک کامپیوتر از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است.

اسلاید 7 :

آشنایی با سخت افزار کامپیوتر
اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر :

حافظه اصلی
حافظه جانبی
واحد پردازشگر مرکزی
ابزار ورودی مانند صفحه کلید و ما وس
ابزار خروجی مانند صفحه نمایش و چاپگر

اسلاید 8 :

حافظه
حافظه یکی از اجزاء اصلی کامپیوتر است. حافظه یک کامپیوتر را به مثابه دنباله مرتبی از محل های حافظه در نظر بگیرید که سلول ها ی حافظه نامیده می شود. هر کدام از سلول های حافظه دارای آدرس منحصر به فردی هستند.کلیه داده های موجود در حافظه با الگوی خاصی از 0 و 1 نمایش داده می شوند.

اسلاید 9 :

حافظه جانبی
حافظه جانبی از طریق دستگاه های ذخیره سازی جانبی قابلیتی شبیه قابلیت ذخیره سازی داده ها به صورت پایداررا فراهم می کند. یکی از دستگاه های ذخیره سازی متداول دیسک گردان است. این وسیله داده ها و برنامه ها را روی رسانه حافظه ای به نام دیسک ذخیره و بازیابی می نماید.


دو نوع دیسک وجود دارد :
دیسک سخت (ثابت)
فلاپی دیسک (دیسک نرم یا لرزان)

اسلاید 10 :

واحد پردازش مرکزی (CPU)
CPU دو نقش بر عهده دارد :

1- هماهنگ کردن کلیه اعمال کامپیوتر
2- انجام عملیات محاسباتی و منطقی روی داده ها

اسلاید 11 :

واحد پردازش مرکزی (CPU)
برای پردازش برنامه ای که در حافظه اصلی ذخیره شده است CPUهر دستور العمل را به ترتیب بازیابی نموده (به این کار واکشی دستور العمل گفته می شود .) دستور العمل را تفسیر می کند تا عملکرد آن مشخص گردد سپس داده هایی را که برای اجرای آن دستور العمل لازم است ، بازیابی می کند .آنگاه پردازش اصلی را روی داده های که بازیابی کرده است انجام می دهد.

اسلاید 12 :

دستگاه های ورودی و خروجی
برای برقراری ارتباط با کامپیوتر از دستگاه های ورودی و خروجی استفاده می نماییم.این دستگاه ها به ما اجازه می دهند تا برای محاسبات ، داده ها را وارد نماییم و نتایج حاصله از آن را مشاهده نماییم. از صفحه کلید به عنوان دستگاه ورودی و از صفحه نمایش به عنوان دستگاه خروجی استفاده می شود.

اسلاید 13 :

حل مسئله و برنامه سازی
چون کامپیوتر قادر تفکر نیست ، برای انجام کارهای مفید نیاز دارد.برنامه نویسی کامپیوتر چیزی بیشتر از نوشتن لیستی از دستور العمل ها ست . یکی از اجزاء اصلی برنامه نویسی حل مسئله است که به طراحی و تفکر زیادی احتیاج دارد.

اسلاید 14 :

استراتژی برنامه نویسی

اسلاید 15 :

زبان ها برنامه سازی
از زبان های برنامه سازی برای نوشتن برنامه ها استفاده می شود.
زبان ها به دو دسته تقسیم می شوند :

سطح پایین
سطح بالا

اسلاید 16 :

زبانهای سطح پایین
زبان های سطح پایین یا زبان ماشین زبان بومی یک کامپیوتر است.هر یک از دستورات زبان ماشین مجموعه ای از 0 ها و یک هاست که عملکرد خاصی را مشخص می کند.

اسلاید 17 :

زبانهای سطح بالا
زبان های سطح بالا از دستور العمل ها استفاده می کنیم ، که شبیه مکالمات روزمره هستند.
پاسکال ، فرترن، کوبول ، C ، C++ از زبان های برنامه نویسی سطح بالا هستند.

اسلاید 18 :

مراحل آماده سازی یک برنامه برای اجرا
فایل منبع
فایل منبع
اصلاح شده
سایر فایلهای شی
لیست خطاها

اسلاید 19 :

ساختن یک برنامه یا فایل
مراحل زیر را جهت ایجاد و ذخیره فایل برنامهتان دنبال کنید:

1- به برنامه ویراستار بروید و فرمان ایجاد یک فایل جدید را بدهید.
2- خطوط فایل برنامه را وارد(تایپ)کنید.
3- نامی به فایل برنامه تان بدهید (اگر در مرحله 1 به آن نام نداده اید) و آنرا به عنوان یک فایل ، در حافظه جانبی ذخیره کنید.
4- از برنامه ویراستار خارج شوید.

اسلاید 20 :

فصل دوم
پاسکال و حل مساله

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید