بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللّهم صلّ علی محمّد و ال محمّد و عجّل فرجهم
اسلاید 2 :
آموزش فلسفه، مرور تا درس 17:
مباحث مقدماتی(نه تنهاجواز فلسفه بلکه ضرورت، آن هم حداقل از 4جهت)
معرفتشناسی:
مقدمه شناختشناسی(اهمیت، تاریخچه و تعریف)
بداهت اصول شناختشناسی(کیفیت نیاز فلسفه به شناختشناسی، امکان شناخت، بررسی ادعای شکگرایان، شبهه شکگرایان)
اقسام شناخت(سنگبنای شناخت، نخستین تقسیم علم، علم حضوری(راز عدم خطا، همراهی حصولی با آن، مراتب آن))
علم حصولی(لزوم بررسی، تصور و تصدیق، اجزاء قضیه، اقسام تصور، تصورات کلی، تحقیق در باره مفهوم کلی)
اقسام مفاهیم کلی( اقسام معقولات، ویژگی هر یک از معقولات، مفاهیم اعتباری، مفاهیم اخلاقی و حقوقی، باید و نباید، موضوعات اخلاقی و حقوقی)
حس گرایی(گرایش پوزیتویسم، نقد پوزیتویسم، اصالت حس یا عقل)
اسلاید 3 :
نقش عقل و حس در تصورات، شامل:
اصالت عقل یا حس در تصورات
نقد
تحقیق در مسأله
اسلاید 4 :
اصالت عقل یا حس در تصورات:
عقلگرایان غربی
تجربهگرایان غربی
اسلاید 5 :
اصالت عقل یا حس در تصورات:
عقلگرایان غربی:
دکارت
کانت
اسلاید 6 :
اصالت عقل یا حس در تصورات:
عقلگرایان غربی:
دکارت: مفاهیم فطری:
خدا و نفس، از امور غیر مادی.
کیفیات اولیه(امتداد و شکل)، از امور مادی (صفاتی که مستقیما از حس دریافت نمیشود) در مقابل کیفیات ثانویه نظیر رنگ و بوی و مزه.
نکته: دکارت اصالت عقلی است هم از حیث استقلال و هم از حیث ارزش معرفتی.
اسلاید 8 :
عقلگرایان غربی:
دکارت.
کانت:
مفاهیم به ماتقدم /ما قبل تجربه و ماتاخر/ما بعد تجربه، تقسیم میشود.
مفاهیم ماقبل تجربه به دو مرتبه حساسیت و فاهمه تقسیم میشود.
مفاهیمی که در مرتبه حساسیت(درک جزئی) هستند، زمان و مکاناند.
مفاهیمی که در مرتبه فاهمه(درک کلی)، هستند، مقولات دوازدهگانه میباشد
اسلاید 10 :
آموزش فلسفه، درس 17: نقش عقل و حس در تصورات، اصالت عقل یا حس در تصورات، جدول مقولات کانت:
اسلاید 11 :
آموزش فلسفه، درس 17: نقش عقل و حس در تصورات، اصالت عقل یا حس در تصورات، جدول مقولات کانت:
قضیه از چهار حیث قابل بررسی است:
کمیت، کیفیت، نسبت، جهت
اسلاید 12 :
آموزش فلسفه، درس 17: نقش عقل و حس در تصورات، اصالت عقل یا حس در تصورات:
عقلگرایان غربی.
تجربهگرایان غربی:
هیچ مفهوم عقلی بدون کمک گرفتن از تجربه، امکان ندارد و بدین ترتیب مفاهیم عقلی یا از تغییر شکل دادن ادراکات حسی حاصل میشود یا ادراکات حسی زمینه ادراک عقلی را فراهم میکند.
اپیکوریان در یونان باستان(چیزی در عقل نیست مگر اینکه قبلا در حس بوده است)
کندیاک فرانسوی(فقط تجربه حسی است که موجب پیدایش مفاهیم ذهنی است)، جان لاک(تجربههای درونی نیز)، بارکلی(اصلا فقط تجربه درونی) و هیوم(فقط حس آن هم بطور مستقیم) دردوره مدرن
اسلاید 13 :
آموزش فلسفه، درس 17: نقش عقل و حس در تصورات، نقد:
نقد:
نقد عقلگرایان غربی:
قائل شدن به وجود مفاهیم عقلی از آغاز وجود انسان(کیفیات اولیه دکارت)، یا پیدایش خودبخودی آنها در زمان خاصی(مفاهیم قبل از تجربه کانت)، بدون دلیل و بر خلاف وجدان است.
بر فرض فطری بودن، چگونه آن را اثبات میکنید؟ همین که گفتید فطری، واقعنمایی آنها اثبات میشود؟!
اسلاید 14 :
آموزش فلسفه، درس 17: نقش عقل و حس در تصورات، نقد:
نقد:
نقد تجربهگرایان:
اگر ادراکات عقلی بتمامه وابسته به ادراک حسیاند، چگونه متافیزیک را شمای حسگرا بوسیله عقل اثبات میکنید؟(یک بام و دو هوا)
اگر مفاهیم عقلی از تغییر شکل یافتن ادراکات حسی، حاصل میشود، بایستی 1. خود آن ادراکات بعد از تبدیل شدن باقی نمانند 2. علم مجرد نباشد 3. معقولات ثانیه نیز صورت حسی و خیالی داشته باشند.
ادراک حسی تنها میتواند زمینه بعضی از ادراکات عقلی(ماهیتهای محسوس) باشد نه همه ادراکات عقلی.
اسلاید 15 :
آموزش فلسفه، درس 17: نقش عقل و حس در تصورات، تحقیق در مساله:
تصورات:
تصورات حسی = اصالت حس
تصورات خیالی = اصالت حس
تصورات کلی برگرفته از تصورات جزئی حسی(مفهوم سبزی، قرمزی، رنگ و . ) = اصالت حس
تصورات کلی برگرفته از یافتهای حضوری(مفهوم ترس، عشق، محبت، شادی و امید و . ) = اصالت عقل(تجربه درونی)
تصورات کلی منطقی (مفهوم کلی، جزئی، جنس، فصل، نوع، قضیه، تصور، تصدیق، استدلال)= اصالت عقل(تجربه ذهنی)
تصورات کلی فلسفی(مفهوم علت، مفهوم معلول و . ) = اصالت عقل(علم حضوری)
اسلاید 16 :
آموش فلسفه، درس 17، پایان:
و الحمد لله ربّ العالمین
و العاقبة للمتّقین
جعلنا الله منهم
آمین یا ربّالعالمین
بحقّ محمّد و اله الطّاهرین
صلواتک علیهم اجمعین