بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

دهه هفتاد تغییرات قابل توجهی در توجه و تمرکز روان شناسان اجتماعی را شاهد بوده است. بسیاری از روان شناسان اجتماعی تغییر جهت داده و توجه خود را به مسائل واقعی اجتماعی و یافتن راه حل آنها معطوف کرده و میراث لوین را دوباره زنده کردند.

اسلاید 2 :

کورت لوین را می توان جدی ترین مدافع ترکیب روانشناسی اجتماعی نظری با روانشناسی عملی در یک ساختار مشترک و زمینه یکسان دانست.

لوین نه فقط به ساختن نظریه ها علاقه مند بود بلکه همیشه دراین فکر بود که آنها را در عمل به کار گیرد. به همین جهت کوششهای او متوجه بعضی مسائل اجتماعی از قبیل مشکلات ازدواج برخورد ها و تضاد های کارگر و کارفرما ومسائل روانشناختی گرو ههای اقلیت بود. لوین با اطلاق عمل پژوهی به کارهای خود در این زمینه ها متوجه شده بود که سازمان ها و موسسات اجتماعی که مایل به از بین بردن یا پیشگری از مسائل اجتماعی بوده اند صرفنظر از اینکه با چه جدیت  و کوششی در این راه گام گذاشته اند غالبا در این کار ناموفق بوده اند . هدف او تبدیل این نیت خوب به عمل سازمان یافته و موثر بود. در این راه پاسخگویی جامعه به این سه سوال را ضروری می دانست:

qموقعیت فعلی چگونه است؟

qاشکالات کدامند؟

qو از همه مهمتر برای رفع آنها باید چه کار کرد؟

از نظر لوین عمل پژوهی شامل تجزیه تحلیل واقعیت یابی یا ارزشیابی و بعد تکرار کل این چرخه فعالیت و در واقع مارپیچی از این چرخه هاست محقق در عمل داده هایی درباره یک سازمان فراهم می اورد . همین داده هارا در مورد سازمان بکار می برد تغییرات ایجاد شده را اندازه می گیرد و دوباره این فرایند را تکرار می کند.

اسلاید 3 :

تحقیقات کاربردی برای بیشتر روانشناسان اجتماعی بیانگر تغییر مسیر مهمی در تفکرات است. بیکمن (1981) به تفاوت های موجود بین روانشناسی اجتماعی بنیادی و روانشناسی کاربردی در چهار حوزه اشاره کرده است: در هدف تحقیق در روش بکار رفته در زمینه ای که تحقیق درآن صورت می گیرد و در نقش شخص محقق. همه این وجوه تمایز در یک موقعیت منفرد به کار نمی روند اما تصویر کلی از تفاوتهای بین این دو حوزه به دست می دهند. در اصطلاح کلی تر ما میتوانیم هدف اصلی تحقیق نظری را افزایش دانش و معلومات و هدف تحقیق عملی را حل مسائل بدانیم . البته این مقایسه در حد افراط بیان شده است. تحقیقات عملی در عین حال ممکن است اطلاعات زیادی را در باره موضوعات نظری به ما بدهند. و تحقیق نظری نیز همان گونه که لوین اشاره کرد ممکن است پاسخهایی برای مسائل اجتماعی ارائه دهند.

اسلاید 4 :

بررسی چند مسئله روان شناسی اجتماعی

üمراقبتهای بهداشتی و پزشکی

ü صزفه جویی در مصرف انرژی

اسلاید 5 :

در بیشتر کشورهای مراقبت های بهداشتی به صورت یک حرفه اصلی و مهم درآمده است.

در کشورهای جهان سوم مراقبتهای بهداشتی عمدتاً روی جوانان یا مسائل مربوط به تولد و سوء تغذیه تمرکز دارد . در کشورهای پیشرفته تر که درصد رشد جمعیت به صفر نزدیک است توجه این گونه مراقبت ها عمدتا به سوی بیماری های افراد بزرگسال و مسن است.

اما در سال های اخیر نقش دیگر شاخه های علمی در این مورد شناخته شده و حوزه نوظهور پزشکی رفتاری پا به عرصه وجود  گذاشته است . پزشکی رفتاری را به ساده ترین صورت می توان به عنوان حوزه ای که علوم رفتاری و زیست پزشکی را تلفیق می کند تمرکز آن بر بهداشت و بیماری هاست و توجه ویژه ای به کاربرد دانش در پیشگیری تشخیص و درمان بیماریها دارد تعریف کرد این حوزه یک رشته علمی ترکیبی است و روان شناسان اجتماعی در کمک کردن به آن تنها نیستند اما کمک های روان شناسان اجتماعی هم عملا و هم بالقوه به حوزه پزشکی رفتاری قابل ملاحضه است و از تجزیه تحلیل علل بیماریها و پذیرش بیمار بودن از سوی بیماران تا شیوه های که خدمات پزشکی باید ارائه شود تفاوت می کند.

علل بیماریها . علل بیماریهای جسمی و روانی متعدد بوده و در مورد هر بیماری تفاوت میکند علتها ممکن است نسبت به شخص بیرونی بوده و در شرایط محیطی نهفته باشند یا اینکه ریشه در درون فرد و در شرایط زیست شناختی یا الگو های رفتاری وی داشته باشند.

اسلاید 6 :

علل محیطی

استاندارد آلودگی صنعتی

برخی روانشناسان به بررسی آثار رویدادهای محیطی بر سلامت مردم پرداخته اند برخی دیگر به ویژگی های اختصاصی افراد که ممکن آنها را مستعد دچار شدن به بیماری کند توجه کره اند یکی از معروفترین حوزه های تحقیق شکل گیری مفهوم الگویی رفتاری نوع A  بوده است .

تشخیص مسائل پزشکی

 تشخیص مسائل پزشکی لااقل مستلزم برداشتن دو گام است:

qبیمار باید بپذیرد که مسئله ای وجود دارد و به جستجوی کمک پزشکی برآید .

qپرسنل پزشکی باید تشخیص درستی بدهند.

در هر دو این مراحل اصول روانشناسی اجتماعی را می توان به کاربرد.

تشخیص عوارض بدنی ممکن است در افراد مختلف متفائت باشد ازجمله وجوهی که می توان سبب چنین تمیزی باشد خودآگاهی شخصی است.

پرسنل پزشکی همچنین ممکن است در باره بیماریها قضاوتهایی صورت دهند که تحت تاثیر قالبهاب فکری رایج قرارداشته باشند.

اسلاید 7 :

رویکرد های روانشناختی به پیشگیری از بیماریها نیز از تدابیر گوناگونی استفاده کرده اند از توجه به تفاوتهای فردی گرفته تا برنامه های مداخله گسترده  و وسیع در سطح فردی متغییری که توجه و علاقه عده ای از محققان را به خود جلب کرده مفهوم مکان کنترل سلامت است.

مکان کنترل سلامت یک مفهوم اختصاصی تر است و به باورهای مردم در این مورد که می توانند برحالتهای سلامت و بیماریهای خود اعمال کنترل کنند (مکان کنترل درونی سلامت ) و یا اینکه پیشگیری از بیماری ورای کنترل آنان است (مکان کنترل بیرونی سلامت ) اطلاق می شود.

ریچارد لائو و همکاران او مقیاسی برای اندازه گیری این شکل خاص ادراک کنترل طرح کرده اند . چند نمونه از سوالات این مقیاس به صورت زیرند:

qکسانی که از خود مراقبت به عمل می آورند سالم باقی می مانند.

qدر بسیاری از موارد بیماری زاییده بی دقتی است.

qمعاینه کامل (چکاپ)  مرتب کلید سلامت است

qمن وقتی بیمارم می توانم خود را معالجه کنم

اسلاید 8 :

در مطالعه بیشتر روی مقیاس مذبور لائو دریافت کسانی که در مقیاس مکان کنترل سلامت درونی نمره بالا کسب می کنند همان گونه که مورد انتظار ماست احتمال بیشتری دارد که عملا رفتارهای مراقبت بهداشت از قبیل خوردن غذاهای مناسب معاینه پزشکی مرتب  استفاده از کمربندهای ایمنی در اتومبیل و کنترل وزن خود را انجام می دهند . محققان دیگر دریافته اند که مکان کنترل سلامت با رفتار های دیگری از قبیل توانایی ترک سیگار کسب معلومات درباره بیماریها و استفاده موثر از وسایل کنترل موالید و نظایر آنها ارتباط دارد و همراه است.

 درمان بیماری

عوامل اجتماعی و عاطفی در معالجه بیماریها داراری اهمیت اند وبهبود یافتن به صورت فرایندی که تاحدود دو جانبه و متقابل بین پزشک و بیمار است دیده می شود . برای این بخش از فرایند از شفایابی روانشناسی اجتماعی بخوبی مجهز است.

الگوهای ارتباطی بین پزشکان و بیماران می تواند در فرایند درمان بیماریها حیاتی باشد به عنوان مثال کشف رمز پیام های غیر کلامی بیمار

درک کامل تصورات بیمار برای درمان موفقیت امیز ضروری و اساسی است. این تصورات غالبا نادرست است.

دادن اطلاعات کافی در مورد بیماری شخص می تواند وسیله ای برای کاهش فشار روانی باشد. لانگر جنیس و ولفر (1975)

اسلاید 9 :

 وقتی کشورهای عربی در سال های 1973 و 1974 برای مدت کوتاهی جریان نفت خود را به سوی غرب قطع کردند دنیا متوجه شد که انرژی یکی از موضوع های بسیار قابل اهمیت اجتماعی است . اگرچه اعتقاد عمومی بر امکان یک کمبود ناگهانی در جهان چندان جدی نیست، اما غالب صاحب نظران عقیده دارند که این کمبود سرانجام پیش خواهد امد . برخی از راه حل های این مشکل خارج از حوزه علوم اجتماعی است  و بیشتر به زمین شناسان و مهندسان شیمیدانان مربوط می شود. اما بکار گیری منابع انرژی مسئله ای است که با رفتار انسان ارتباط دارد همچنین است کوششها برای صرفه جویی ئر منابع انرژی موجود که کار روانشناسان اجتماعی در قبولاندن لزوم این صرفه جویی به حساب می آید. مثلا در همان دوره قطع جریان نفت اعراب دولت امریکا به کمک متخصصان انرژی جدول صفحه بعد را برای صرفه جویی در انرژی تنظیم کرد و از طریق تبلیغاتی به کمک روانشناسان اجتماعی به خوبی طراحی و قابل قبول شده بود به مردم عرضه کرد و از این طریق آنها را به صرفه جویی در انرژی تشویق کرد.

اسلاید 10 :

بعضی معتقد دارند که راه حل های سیاسی تنها امکان موجود است یعنی اعمال کنترل از سوی یک منبع قدرت بیرونی یا تهدید و اجبار را بهترین روش می دانند. عده ای دیگر عقیده دارند که صرفه جویی داوطلبانه شیوه بهتری است. اما واقعیت این است که تصور خود مردم از اینکه کدامیک از این دو سیاست ذکر شده بهتر است تعیین کننده عامل است . کسانی که کمبود انرژی را به اعمال دولت یا به کشورهای تولیید کننده نفت یا به شرکت های تولید کننده بزرگ نفتی نسبت می دهند فشار دولت برای صرفه جویی را بهتر می دانند . این فشار یا به کمپانیهای نفتی و یا اعمال محدودیتهایی برای مردم نظیر جیره بندی و کوپنی کردن به اجرا در می اید . برعکس کسانی که معتقد کمبود انرژی به خاطر مصرف بی رویه مردم به وجود می آید احتمال بیشتری دارد که از روشهای داوطلبانه مصرف انرژی حمایت کنند.

بخش عمده کار علمای اجتماعی در این حوزه بر یافتن راههایی برای تشویق افراد به کاهش مصرف انرژی متمرکز بوده است. از میان اصول روانشناختی بکار رفته برای رسیدن به این منظور می توان از تعیین هدف بازخورد تعهد و مشوقها نام برد . اجرای هریک از این راهکارها مستلزم برخی تعهدات رفتاری از سوی فرد روان شناسان اجتماعی تاکید دارند (همان گونه که در بحث تغییر نگرش ها آمد) تا زمانی که پیام ترغیب کننده دارای ویژگی های خاصی نباشد تغییر نگرش یا تغییر رفتار بسیار اندک خواهد بود سلیکمن و. همکاران وی (1979).

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید