بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فاضلاب صنایع غذایی یکی از بزرگترین آلوده کننده های محیط زیست محسوب می شوند .اگر چه مقدار پساب این صنایع کم است اما میزان آلودگی آنها زیاد است .

میزان آلودگی بالای پساب این صنایع سبب توجه ویژه به تصفیه پساب این صنایع شده است .

اسلاید 2 :

فاضلاب خروجی از کارخانه خمیر مایه حاوی  مقادیر زیادی موادآلی  ورنگ  است که  برای محیط  زیست

مضروخطرناک است .

دفع مستقیم ومستمر این پساب درخاک موجب کاهش کیفیت خاک وازبین رفتن محصولات کشاورزی می شود .

درصورت تخلیه در رودخانه یادریا حیات آبزیان رادرمعرض تهدید جدی قرار می دهد .

اسلاید 3 :

خمير مايه از نوعي  مخمر بنام ساكاروميسس سرويزيه تشكيل شده است. خمير مايه موجود زنده‌اي است تك سلولي كه طي روند پيچيده‌اي نشاسته و قندهاي موجود در آرد را نهايتاً تبديل به گاز كربنيك و الكل مي‌نمايد. گاز كربنيك توليد شده موجب متخلخل شدن بافت خمير و انبساط آن مي‌شود كه به اصطلاح خمير «ور» مي‌آيد. الكل توليد شده در هنگام پخت تبخير شده و يكي از عوامل اسفنجي شدن نان است.
خمير مايه به علت شكستن زنجيره‌هاي بلند نشاسته هضم نان را براي دستگاه گوارش آسان مي‌كند (همانطور كه تجربه كرده‌ايد نان‌هاي خميري كه درست تخمير نشده باشند يا با جوش شيرين تهيه شده باشند، در اغلب موارد موجب سوء هاضمه و يا به اصطلاح «ترش كردن» مي‌شدند. اما نان‌هايي كه به مدت طولاني تخمير شده باشند مانند سنگگ اين حالت را ايجاد نمي‌كنند.)

اسلاید 4 :

در پوسته گندم اسيدي وجود دارد به نام اسيد فيتنيك كه با مواد معدني مثل آهن و كلسيم تركيب مي‌شوند و آنها را غير محلول در آب و در نتيجه غير قابل جذب براي انسان مي‌كند اما اين اسيد به وسيله آنزيم فيتاز كه بر اثر تخمير به وجود مي‌آيد از بين مي‌رود و اين مواد قابل جذب براي انسان باقي مي‌مانند. نان‌هايي كه در آن جوش شيرين استفاده مي‌شود و يا تخمير كوتاهي دارند به علت همين واكنش و تركيب با جوش شيرين، مواد معدني موجود در اين گونه از نان‌ها غير قابل هضم باقي مي‌مانند.
خود خمير مايه حاوي مقدار زيادي پروتئين‌ها و مواد كاني و ويتامين‌ها است كه آن‌ها را به نان مي‌افزايد. واضح‌ترين عمل خميرمايه براي مصرف كننده ايجاد عطر و طعم مخصوص نان است كه به علت ايجاد اسيدهاي آروماتيك به وسيله خميرمايه ايجاد مي‌شود.

اسلاید 5 :

ماده اولیه تولید خمیر مایه جهت تغذیه ورشد این مخمرهرنوع ماده قندی می تواند باشد که امروزه از ملاس چغندرونیشکری که تفاله  حاصل از استحصال شکر می باشد به عنوان اصلی ترین ماده اولیه تولید خمیر مایه بکار میرود.

تولید خمیر مایه درکارخانه های مدرن صورت میگیرد به گونه ای که در محیطی کاملا استریل وبهداشتی بذر اولیه ونارس با ماده قندی ،تغذیه شده وپس از تکمیل مراحل رشد در واحد های سپراتور وفیلتر پرس به صورت خمیر وارد دستگاه خشک کن گردیده وپس از فرآیند خشک سازی ،بسته بندی وآماده عرضه به بازار می گردد .

اسلاید 6 :

. خميرمايه فشرده  Compressed yeast

خميرمايه خرد شده  Crumbled yeast

خميرمايه مايع  Liquid yeast

خميرمايه منجمد Free Flowing Frozen yeas

خميرمايه فوري  Instant yeas

خمير مايه خشك و فعال (Active Dry Yeast)

خميرمايه خشك ضعيف شده

مخمرهاي وحشي و آغازگرها (Wild Yeast and Starters)

 

اسلاید 7 :

.1.نگهداری ملاس ومواداولیه

.2. آماده‌سازي، رقيق‌سازي و پاستوريزه كردن ملاس

.3آماده‌سازي مواد شيميايي

.4تخمير آزمايشگاهي

.5بخش تخمير ملاس در خط توليد

.6 جدايشگرها

.7نگهداري شير خمير مايه

.8واحد آبگيري و رشته‌سازي

.9واحد خشك كن

.10بسته بندی

اسلاید 8 :

مواد اوليه اصلي خط توليد را ملاس نيشكر يا چغندر قند تشكيل مي‌دهد كه ملاس در مخازن ورق سياه با قطر 14 متر نگهداري مي‌شود.
ساير مواد شيميايي در بشكه، كيسه و يا بسته‌بندي‌هاي مخصوص در انبار مواد اوليه نزديك به خط توليد نگهداري مي‌شود.

اسلاید 9 :

در اين بخش از فرايند توليد خمير مايه، ملاس رقيق شده و پس از پاستوريزه كردن آن در دماي حدود 110 درجه سانتيگراد و سپس سرد كردن، آماده ارسال به بخش تخمير مي‌گردد و همزمان عمليات زلال‌سازي روي محصول صورت گرفته تا لجن و ساير ذرات حل نشدني از ملاس جدا شود.

اسلاید 10 :

در اين بخش يك سري مواد شيميايي و امولسيفاير و مواد معدني تهيه مي‌شود و جهت ارسال به مخازن بخش تخمير و شستشو و ضد عفوني خط توليد آماده مي‌گردد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید