بخشی از مقاله

مقدمه
شركت صنعتي مينو يك شركت توليد كننده محصولات غذايي مي باشد كه از قدمت طولاني بر خوردار است . اين شركت در ابتدا تاسيس خود محصولات كمي را توليد مي كند . اما به مرور زمان محصولات ايت شركت افزايش يافته و در حال حاضر بيش از ده نوع محصول متنوع را توليد و عرضه مي كند . اينجانب به دليل رشته تحصيلي در چار قسمت شركت كارآموزي خود را گذراندم . ابتدا در تاسيسات برق در قسمت سيم پيچي قسمت الكترونيك و بالاخره در قسمت بسته بندي بيسكويت .

ابتدا به عمده فعاليتهاي قسمت هاي  ياد شده مي پردازم :
1-    قسمت تاسيسات برق :
قسمت تاسيسات برق يكي از قسمت هاي مهم و در عين حال ضروري براي هر شركتي مي باشد . افراد مشغول در تاسيسات همگي بايد داراي ديپلم و يا فوق ديپلم برق باشند . مهم ترين كار اين افراد بازرسي از پست هاي فشار قوي و بازديد از چاههاي عميق مي باشد . به اين صورت كه هرروز در شيفت صبح و شب بايد از پست هاي فشار قوي قسمتهاي مختلف بسته بندي مواد غذايي بازديد كرده و آمپرهاي مصرفي آنها را يادداشت كرده و به اطلاع سرپرست مي رسانند .
 در صورتي كه هر قسمتي آمپري بيشتري و يا كمتر مصرف كند بايد آزمايشات لازم را انجام دهند . بازديد از چاههاي عميق نيز به همان صورت عمل مي كنند و آمپر مصرفي را يادداشت مي كنند .


از ديگر فعاليتهاي اين قسمت مي توان به كارهاي خدماتي برق شامل كابل كشي كارگاهها  ، نصب كولر ، تعويض موتورهاي برق ، سيم كشي ساختمانها ، تعويض لامپ و ... اشاره كرد .
 در واقع اين قسمت يكي از قسمت هايي مي باشد كه بايد در 24 ساعت شبانه روز هميشه در خدمت باشند تا اگر در اثر اتصال كوتاه و يا مشكلي ديگر قسمتي دچار مشكل شدند سريعاً آن مشكل را برطرف كنند .
 
2-    قسمت سيم پيچي :
اين قسمت عهده دار مسئوليت و نگهداري موتورهاي سوخته را دارد . در اين قسمت همه نوع موتور از قبيل موتورهاي كولر ، موتورهاي نوارهاي بسته بندي و انواع موتورهاي ديگر سيم پيچي  تحويل داه مي شود .

3-    واحد الكترونيك :
در اين واحد خدمات الكترونيكي ارائه مي شود . مانند تعمير كنتاكتور ها ، تعمير ميكروسوئيچها ، رله ها و بي متال ها .

4-    قسمت بسته بندي بيسكويت :
اين قسمت نياز چنداني به نگهداري از تاسيسات برقي ندارد و كاركنان برق اين قسمت بيشتر نقش نظارتي دارند تا خدماتي .

گزارش فعاليتهاي انجام شده در قسمت تاسيسات برق :
اينجانب بنا به اقتضاي رشته تحصيلي خود بيشتر اوقات كارآموزي خود را در اين قسمت گذراندم كه به اختصار توضيح مي دهم .
در اين واحد صبحها به همراه تني چند از كاركنان به بازديد از پستهاي فشار قوي برق رفته و پس از بازديد و سركشي از آنها و برداشتن اطلاعات لازم به چاه عميق رفته و عمليات لازم را انجام مي داديم . در اين قسمت پس از رفتن به تونلهاي زير زميني كه محل لوله كشي آب از چاه به قسمتهاي مختلف بود . به بازديد از آمپرهاي و ولتمتر ها مشغول شده و يادداشت هماي لازم را برداشته و به طرف قسمت روانه مي شديم . بعد از اين كار بر اساس تماس هاي گرفته شده از ساير قسمتها براي رفع عيوب به قسمت هاي مورد نظر مي رفتيم .


در روز اول ابتدا به قسمت كارگزيني رفته و چند لامپ مهتابي را تعويض كرده و سپس به تعويض يك پمپ آب كولر آبي اقدام نموديم . سپس به رستوران رفته و يك موتور سه فاز را براي كولر رستوران نصب كرديم .


 در اين روز طريقه نصب كولر سه فاز آبي را ياد گرفتم كه به اين صورت بود :
ابتدا سه فاز موتوري را به سه فاز مي داديم سپس يكي از فازها را به پمپ آب و ورودي ديگر را مستقيماً به نول وصل كرديم . در روزهاي ديگر نيز بيشتر وقت ما به كارهاي خدماتي گذرانده مي شد . كارهاي خدماتي از قبيل تعويض لامپ هاي سوخته ، لامپ هاي مهتابي سوخته و يا تعويض موتور كولر هاي آبي سوخته .


 در روز سوم براي سيم كشي به يكي از ساختمانهاي مديريت رفتيم . اين ساختمان بعد از رنگ آميزي بايد به صورت روكار سيم كشي مي شد . ابتدا به محل مورد نظر رفته و سپس از برآورد متراژ سيم مورد نظر و همچنين تعداد كليد پريزها و برداشتن مواد لازم به سمت محل مورد نظر رفتيم . پس از سوراخ كردن ديوار و پيچ كردن قابها درون ديوار جاي كليد پريزها را مشخص كرده و علامت گذاري كرديم . سپس سيم كشي را كرده و كار به اتمام رسيد . در اين روز با طرز بستن و نصب چند كليد تك پل ، دو پل ، تبديل و شاسي زنگ كه قبلاً آشنا شده بوديم به صورت عملي بيشتر با آنها آشنا شديم .


تعويض لامپهاي كانال زير زميني آب براي لوله كشي نيز از كارهاي ديگر ما بود . بدليل كارهاي زياد در بخش بسته بندي بيسكويت موتورهاي نوار اين قسمت ها زود به زود مي سوختند . به همين دليل چندين مرتبه براي تعويض موتور نوارها به اين قسمت مراجعه كرديم . براي كارگراني نيز كه در كانالهاي آب كار مي كردند چندين تهويه سه فاز نيز نصب كرديم . در اين قسمت همچنين تعميرات لوازم مختلفي نيز انجام مي گرفت از قبيل تعمير سماور ، تعمير حشره كش هاي برقي و ...   .


براي قسمت بسته بندي بيسكويت نيز يك تابلوي مدار فرمان طراحي و ساخته شد كه در آن براي بكار انداخاتن و يا از كار انداخاتن نوارها تعدادي كنتاكتور و فيوز تعبيه شده بود . در اين تابلو براي راه اندازي كل قسمت يك كليد سه فاز تعبيه شده بود . سپس براي قسمت فر ، قسمت بسته بندي ، و نوارهاي انتقال جعبه ها به انبار نيز كنتاكتور و فيوزز جداگانه اي نصب شده بود . در صورت خرابي و يااشكال در هر يك از قسمت هاي فوق كنتاكتور مربوط به آن قسمت قطع شده و دستگاه مورد نظر از كار مي افتاد .


در روزهاي آخر فعاليت بنده در قسمت تاسيات برق ، كابل كشي يك سالن بزرگ كه توليد كننده كيك بود نير در دست اجرا بود .  پس از رفتن به آن سالن و بازديد از آن متراژهاي تقريبي كابل و لوازم مورد نياز ديگر را برآورد كرديم . همچنين براي اين سالن  يك تابلوي برق بسيار عظيم را از انبار فني آورده و لوازم مورد نياز را كه احتياج بود براي نصب در تابلو به آنجا آورديم . پس از نظافت اين تابلو ، تابلو را براي نصب كنتاكتور ها ، فيوزها و ... به داخل قسمت برديم . طراحي مدار فرمان لازم براي قسمت كيك را كرده و پس از طراحي و فراهم آوردن لوازم لازم مشغول نصب تابلو شديم . پس از اتمام كار تابلو مدت كارآموزي من در اين قسمت به اتمام رسيد .

 بطور كلي مواردي را كه در اين قسمت آموختم به اختصار بيان      مي كنم :
1-    آشنايي پست هاي فشار قوي كه مي توان گفت مهمترين قسمت و يكي از كاربردي ترين مسائل در طي دوره كارآموزي بود . در پست هاي فشار قوي براي گرفتن آلپ از فازمترهايي استفاده مي كنند كه حدوداً يك متر مي باشد . اگر به شمس هايي كه در اين پست ها وجود دارد نزديك شويم از فاصله 20 سانتي متري امكان برق گرفتگي وجود دارد . زيرا تمامي اين پست ها فشار قوي مي باشد و برق مصرفي آنها سه فاز است و در صورت سهل انگاري خسارات جبران ناپذيري را چه از لحاظ جاني و چه از لحاظ مالي به وجود مي آورد .
2-    آشنايي كامل با سيم كشي ساختمان ، طرز استفاده از كليدهاي مختلف ، پريزها و ...  
3-    طريقه نصب  انواع كولر هاي آبي سه فاز و تك فاز .
4-    آشنايي با تابلوهاي مدار فرمان ، طريقه طراحي مدارهاي فرمان ، طريقه نصب تابلو ، نصب كنتاكتور ها ، فيوزها ، كليدهاي قدرت و سه فاز و همچنين نصب آنها در مدار فرمان .

قسمت سيم پيچي :
در اين قسمت همان طور كه از اسم آن برمي آيد عهده دار سيم پيچي انواع موتور هايي مي باشد كه در حين كار مي سوزد. در اين قسمت پس از اينكه  يك موتور سوخته به اين قسمت آورده شد ، ابتدا مشخصات موتور را از روي پلاك آن يادداشت كرده و سپس بقيه عمليات مربوط به موتور را انجام مي دهند . در اين قسمت براي تجديد سيم پيچي موتورهاي سوخته بيشتر از روشهاي تجربي استفاده مي كنند تا روشهاي علمي .

 

اگر موتور سوخته اي كه براي سيم پيچي آورده اند در دفتر مشخصات  داراي مشخصاتي بود‌، با توجه به همان مشخصات موتور را سيم پيچي مي كنند و اگر نبود بايد از همان روش هاي قديمي براي سيم پيچي استفاده نمود . ابتدا سه فاز يا تك فاز بودن موتور را مشخص كرده و پس از باز كردن درپوش موتور ، سيم پيچي موتور را  تحت حرارت قرار داده تا لاك بين سيم ها از بين برود . پس از اينكار با ضرباتي به كله كلافها ،كله كلافها را از بقيه سيم پيچي جدا كرده  و از ته سيم پيچي را به بيرون مي كشند .


ابتدا اندازه سيم را مشخص مي كنند . سپس با توجه به نوع و مشخصات موتور ، تعداد دور هر كلاف و تعداد كلافهاي مورد نياز را برآورده كرده اند . و سيم پيچي را شروع مي كنند . پس از پيچيدن تعداد كلافهاي مورد نياز ، نوبت به جا انداختن كلافهاي درون شيارهاي موتور مي شود . پس از جا انداختن كلافها ، سر كلافها را سر بندي مي كنند. پس از اتمام سر بندي موتور را بسته و موتور آماده تحويل مي باشد . در اين بخش موتورهاي مختلفي براي سيم پيچي آورده مي شد . از قبيل موتورهاي سه فاز ، تك فاز ، موتور كولر، پمپ آب كولر كه هر يك از اينها سيم پيچي مخصوص به خود را دارند .
 

قسمت الكترونيك :
در قسمت الكترونيك چون اقتضاي زيادي به رشته بنده نداشت ، زمان زيادي را در اين قسمت نگذراندم . اما در اين قسمت بيشتر به تعميرات قطعات الكترونيكي نظير كنتاكتورهاي  معيوب ، رله ها و ديگر قطعات الكترونيكي كه نياز به تعمير داشته باشند پرداخته مي شود .

قسمت بسته بندي بيسكويت :
قبل از هر چيز لازم است  كه كمي در مورد اين قسمت توضيح دهم . اين قسمت خود از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است . قسمت خمير گيري ، فر ، بسته بندي و ... ابتدا خمير توسيط دستگاهها گرفته شده و سپس اين خمير توسط دستگاهها قالب گيري در قالب ريخته مي شود .

 

پس از قاللب گيري خمير ، آنها توسط نوار به داخل فر رفته و پس از مدتي بيسكويت پخته شده آماده مي شود . در قسمت بسته بندي بيشتر كارها مكانيزه مي باشد . در اين قسمت بيشتر كارهاي تاسيساتي  برق به صورت نظارتي مي باشد . شامل تعويض موتورهاي سوخته ، نظارت بر كار دستگاهها . در قسمت تافي و آبنبات نيز كه بيشتر دستگاهها كامپيوتري و بر اساس PLC كار مي كنند . تمامي اين دستگاهها ساخت شركت BOSCH آلمان هستند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید