بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

رگ نگاری یا آنژیوگرافی ،پرتونگاری از عروق پس از پرکردن آنها از ماده حاجب ،برای مشاهده و معاینه دقیق آنهاست،این کار روشی برای تشخیص پاتولوژی فضای داخل رگهای خونی ،یا لومن است.امروزه رادیولوژیستها و کاردیولوژیستها ،با استفاده از X-RAY ANGIOGRAPHY جراحی های تهاجمی بسیار ظریفی را در سیستم گردش خون انجام می دهند.

اسلاید 2 :

آنژیوگرافی روندی است که دقیق ترین اطلاعات ممکن از عروق را تهیه و قبل از عمل در اختیار پزشک قرار می دهد.بر پایه این اطلاعات پزشک می تواند ،برخی از بیماریها را بدون نیاز به جراحی باز ،درمان کند و در صورت نیاز به عمل باز این اطلاعات جراح را در انجام سریع ودقیق این امر یاری رسانده و بهترین شرایط ایمنی را برای بیمار فراهم می کند.

اسلاید 3 :

آنژیوگرافی از دو کلمه آنژیو به معنای رگ یا عروق و کلمه گرافی به معنای نگاشتن تشکیل شده است و به طور کلی به مطالعه رادیولوژی سرخرگها با ماده حاجب ید دار محلول در آب ،که ممکن است مستقیم یا با کاتتریزاسیون انجام گیرد آنژیوگرافی گفته میشود.

اسلاید 4 :

انجام این آزمون از همان اوایل سالهای کشف اشعه ایکس آغاز شدو اولین بار در سال 1896 ،هایپیک و لیندنتال ،با تزریق ماده حاجب ،سرخرگهای دست بریده شده انسان را نشان دادند .
در سال 1923،اولین ونوگرافی با استفاده از ماده حاجب برومید استرانسیوم و یک سال بعد اولین آنژیوگرافی ران با ماده حاجب یدید سدیم روی انسان زنده صورت گرفت.
سرانجام اولین آنژیوگرافی از عروق مغزی در سال 1927،توسط مونیز انجام شد.آنژیوگرافی به روشی که امروزه انجام میشود از سال 1953 و توسط سلدینگر و با جایگزینی کاتتر آغاز شد.

اسلاید 5 :

کرونری
مغزی
محیطی
احشایی
ریوی
لنفاوی
بطنی از طرف چپ
بطنی از طرف راست
آنژیوگرافی آئورت
شبکیه ای
تشدید مغناطیسی
CTآنژیوگرافی

اسلاید 6 :

توانایی رادیوگرافی به صورت سریال روی فیلم حتی تحت زاویه
تابش زاویه ای
دریافت اطلاعات با دقت بسیار بالاو امکان پردازش تصاویر
توانایی برنامه ریزی کردن انژکتور اتوماتیک و سیستم کنترل ژنراتور اشعه و ابزار ثبت آثار حیاتی
ژنراتور مناسب،توان مناسب ،ثبات فاکتورهای رادیوگرافی،تششع کنترل شده و پر کیفیت
عدم نیاز به حرکت دادن بیمار
توانایی عملکرد به عنوان یک تشخیص اورژانس
فضای مناسب برای کار پزشک و دستیاران
قابل استریل بودن دستگاه و لوازم و...
دوز کمتر اشعه
سهولت انجام کار با ابزار

اسلاید 7 :

همانطور که پیشتر هم اشاره شد ،در این تکنیک با هدایت کاتتر از عروق بدن تصویر برداری صورت می گیرد.
یکی از مهمترین قسمت های دستگاه آنژیوگرافی ،دستگاه فلوروسکوپی می باشد.به دلیل نیاز به تابش های سریع و پشت سر هم و تولید حرارت زیاد در آند،از ژنراتورها و تیوب های اشعه ایکس با توان بالا استفاده می شود.توان تیوب اشعه ایکس و ژنراتوردستگاهای آنژیوگرافی از دستگاههای رادیوگرافی و فلوروسکوپی بیشتر است.

اسلاید 8 :

به منظور تصویر برداری سریع و پی در پی از عروق عمومی بدن در گذشته ،از دستگاه های فیلم رد کن سریع استفاده می شد،با پیشرفت علوم کامپیوتری ،روشهای دیجیتال نیز در ساخت دستگاه های آنژیوگرافی وارد شد و دیگر نیازی به استفاده از فیلم رد کن های سریع نمی باشد.در این تکنیک تصاویر به سیگنال های دیجیتال تبدیل شده و وارد کامپیوتر می شود و پس از پردازش می توان تصاویر را بروی کامپیوتر مشاهده کرد.

هم چنین امکان حذف تصاویر مربوط به سایه های استخوانی از روی عروق وجود دارد در نتیجه امکان بررسی بهتر عروق فراهم می گردد. به این تکنیک اصطلاحا DSA گفته می شود.پس از ایجاد تغییرات دلخواه ،آنها را بوسیله پرینترهای مخصوص بری فیلم چاپ می کنند.

اسلاید 9 :

از آن جایی که این تیوب ها هم برا فلوروسکوپی وهم برای رادیوگرافی پی در پی وسریع استفاده می شوند
،لذا باید ظرفیت حرارتی بالاتری نسبت به تیوب دستگاه های معمولی داشته باشند.
محدودیت های استقاده از لکه کانونی کوچک در انژیوگرافی :
افزایش حرارت تولید شده در آند
کاهش میدان تابش
افزایش اثر پاشنه آند
اندازه لکه کانونی در تیوب های انژیوگرافی عمومی بین 0/6 – 1/2 میلی متر است و در مواردی که بزرگنمایی عروق مغزی مد نظر است باید از لکه کانونی 0/3 میلی متر یا کوچکتر استفاده کرد.

اسلاید 10 :

در این تکنیک تصاویر مربوط به سایه های استخوانی به روش دیجیتالی حذف می شوند ،به طوریکه در نهایت تنها تصاویر عروق دیده می شود.پس از ورود تصاویر به صورت سیگنال های دیجیتال به کامپیوتر ،تکنیک تفریق دانسیته با دو روش زیر ،بروی تصاویر انجام می شود:
ساب تراکشن زمانی
ساب تراکشن بر اساس اختلاف انرژی

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید