بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

این آزمایش از  همان اوایل کشف اشعه ایکس آغاز گردید .  به طوری که اولین باردرسال 1896 هابیک و لیندنتال با تزریق ماده حاجب امولسیون مخلوط گچ سرخرگ های یک دست قطع شده  انسان را نشان دادند. به علت نبودن موادحاجب مناسب تا سال 1923 هیچ آزمایشی به روی عروق خونی انسان زنده صورت نگرفت.در سال 1923 اولین ونوگرافی با استفاده از برومید استرنسیوم  و یک سال  بعد اولین آنژیوگرافی ران با یدید سدیم (NaI) به روی انسان زنده انجام گردید. امروزه  روش  تکامل  یافته تر  آنژیوگرافی  همراه  با  درمان موضعی تحت عنوان  آنژیو پلاستی  صورت    می گیرد. این روش در  سرخرگ هایی  که دچار گرفتگی یا  انسداد می باشند انجام  می شود  و   با  عنوان  (P.T.A.( Percotaneous Transluminal Angioplasty برای اولین  بار در سال 1964 توسط دوترو انجام گرفت. این روش در درمان بیماری تصلب شرایین کاربرد  بسیار گسترده ای دارد  و  در  مقایسه با  عمل جراحی از مزایای متعدد از جمله درد بسیار کم، کاهش خطر مرگ و میر و اقتصادی بودن برخوردار است.  روش PTA  نه تنها در درمان  بیماری های شریانی  به ویژه تنگی  و   انسدادها  بلکه در درمان سرخرگ های کوچک قلب نیز کاربرد گسترده ای دارد.امروزه  آزمون آنژیوگرافی ریه نیزبه طور گسترده ای در بخش های آنژیوگرافی انجام می گیرد.

اسلاید 2 :

در این تکنیک، با هدایت کاتتر و تزریق مواد حاجب، از عروق بدن توسط دستگاه آنژیوگرافی(دستگاه فلوروسکوپی) تصویربرداری صورت می گیرد، بدین منظور تحت کنترل فلوروسکوپی، کاتتری به داخل شریان ها فرستاده شده و پس از تزریق ماده حاجب از طریق کاتتر، عمل تصویربرداری آغاز می شود.
از آنجایی که سرعت خون بالا است، اگر بلافاصله پس از تزریق عمل تصویربرداری آغاز نشود، مواد حاجب رقیق شده و تمام زحمات به هدر می رود. از اینرو بلافاصله پس از تزریق، تیوب تقویت کننده از میدان تصویربرداری خارج شده و سیستم ثبت تصویر در معرض تابش اشعه قرار می گیرد.

اسلاید 3 :

به دلیل نیاز به تابش های سریع و پشت سر هم و تولید حرارت زیاد در آند، از ژنراتورها و تیوب های اشعه ایکس با توان بالا استفاده می شود. توان تیوب اشعه x و ژنراتور دستگاه های آنژیوگرافی از دستگاه های رادیوگرافی و فلوروسکوپی معمولا ً بیشتر است.
به دلیل زیاد بودن سرعت جریان خون، نمی توان مواد حاجب را به صورت دستی تزریق کرد. لذا از تزریق کننده های اتوماتیک (injector) استفاده می شود. این دستگاه ها قادرند مواد حاجب را با سرعت تنظیم شده و درجه حرارت مطلوب تزریق نمایند.
به منظور تصویربرداری سریع و پی در پی از عروق عمومی بدن، در گذشته از دستگاه های فیلم رد کن سریع (Rapid Film changer) استفاده می شد و امروزه بندرت از این روش استفاده می شود. در آنژیوگرافی از عروق قلبی از دوربین های Cine Fluorography استفاده می شود و هنوز از این روش جهت ثبت تصاویر قلبی بر روی فیلم های سینمایی استفاده می شود.

اسلاید 4 :

 
برای آنژیوگرافی در کاربردهای مختلف، تعویض کننده فیلم از ابزار اصلی به حساب می آید. این ابزار بسیار سریع برای آنژیوگرافی سیستم گردش خون و تعویض کننده فیلم با سرعت های متوسط و کم برای آنژیوگرافی عروق مغزی و اندام شکمی به کار می رود. 
 
در آنژیوگرافیهای دو جهتی وجود دو تعویض کننده فیلم یکی رو به بالا (برای نمای نیمرخ) و دیگری با زاویه ۹۰ درجه (نیمرخ) طوری قرار می گیرند که بتوانند در هر دو حالت بصورت ترکیبی کار کرده و طبق برنامه ریزی مورد نیاز با هماهنگی با ژنراتور مولد اشعه و سایر ضمایم، فیلم رادیولوژی را در مقابل میدان تشعشع قرار دهند. تعویض کننده های فیلم عموماً با کلیشه ۳۵×۳۵ کار می کنند و می توانند فیلم را (بین ۲۰ تا ۳۰ برگ)، حداکثر با سرعت ۳ تا ۶ کلیشه در ثانیه در معرض تابش قرار دهند. برای جابجایی و تنظیم محل قرار گرفتن تعویض کننده فیلم (یک یا دو دستگاه توأم) پایه هایی طراحی شده اند که می توانند به صورت افقی (نمای روبرو) و یا عمودی (لترال)، حرکت کرده و با تخت آنژیو و میدان دید تابش هماهنگ شوند. 

 

اسلاید 5 :

دستگاه های آنژیوگرافی به دو دسته تقسیم می شوند 
آنژیوگرافی عروق عمومی (General Vascular) 
 آنژیوگرافی قلبی (Cardiac)
دستگاه های آنژیوگرافی عروق عمومی، جهت آنژیوگرافی از کل عروق بدن به غیر از قلب طراحی شده اند و دستگاه آنژِیوگرافی قلبی به منظور تصویربرداری از عروق قلبی و حفره های قلبی طراحی شده است . 

اسلاید 6 :

در دستگاه های آنژیوگرافی از ژنراتورهای فرکانس بالا (High Frequency) به دلیل داشتن توان بالا استفاده می شود. ژنراتور به کار برده شده، باید بتواند جریانی بین 800-1500mA را تأمین کند. به علت استفاده از جریان بالا در تولید اشعه x، کیلوولتاژ دو سر تیوب و در نتیجه انرژی اشعه x تولید شده کاهش می یابد. این عمل باعث بهتر دیده شدن ساختارهای عروقی حاوی مواد حاجب در مقایسه با بافتهای اطراف می گردد.
کیلوولتاژ مورد نیاز در آنژیوگرافی بین 50-100KVP (عمدتا ً 70-80KVP) می باشد.
در آنژیوگرافی از عروق، مدت زمان هر تابش به کمتر از 1 میلی ثانیه می رسد. بنابراین نیاز است که ولتاژ تولید شده نوسان خیلی کمی داشته باشد تا بتواند در مدت 1 میلی ثانیه اشعه یکنواختی تولید نماید

اسلاید 7 :

باید توجه داشت که در تیوب های آنژیوگرافی نمی توان از لکه کانونی بزرگ استفاده کرد زیرا نیم سایه در تصویر افزایش پیدا کرده و موجب کاهش جزئیات ثبت شده می گردد. از اینرو به منظور حفظ جزئیات تصویر باید از لکه کانونی کوچک استفاده شود.
اما این کار با یکسری محدودیت ها همراه است که عبارتند از :
افزایش حرارت تولید شده در آند
کاهش میدان تابش
افزایش اثر پاشنه آند
اندازه لکه کانونی در تیوب های آنژیوگرافی عمومی بین 1.2-0.6 میلیمتر است و در مواردی که بزرگنمایی عروق مغزی مد نظر است باید از لکه کانونی 0.3mm یا کوچکتر استفاده شود.

اسلاید 8 :

از آنجایی که از این تیوب ها هم برای فلوروسکوپی و هم برای رادیوگرافی پی در پی و سریع استفاده می شود لذا باید ظرفیت حرارتی بالاتری نسبت به تیوب های دستگاه های معمولی داشته باشند. برای این تیوب ها دو نوع ظرفیت حرارتی تعریف می شود.
ظرفیت حرارتی پیوسته: به مقدار حرارت قابل تحمل آند در حین فلوروسکوپی
ظرفیت حرارتی کوتاه مدت: به مقدار حرارت قابل تحمل آند در تصویربرداری های سریع
در گذشته از تیوب های با محفظه شیشه ای و زاویه هدف 11 و آند ترکیبی از مولیبدنیوم – رنیوم – تنگستن استفاده می شد. مقدار ظرفیت حرارتی پیوسته آنها در حدود 300 کیلووات و ظرفیت حرارتی کوتاه مدت بین 50-150 کیلووات است.
در تیوب های سرامیکی – فلزی جدید با محفظه فلزی، زاویه هدف 11 درجه است و آند ترکیبی از مولیبدنیوم – رنیوم – تنگستن و گرافیت می باشد. مقدار ظرفیت حرارتی کوتاه مدت آن بین 85-40 کیلووات و ظرفیت حرارتی پیوسته به 750 کیلووات می رسد.

اسلاید 9 :

در آنژیوگرافی قلب به جای استفاده از تیوب های معمولی از تیوب های گریددار استفاده می شود. لذا می توان اشعه x را به صورت پالسی قطع و وصل کرد.
معمولا ً کلید قطع و وصل تیوب را به دریچه دوربین Cine Flourography وصل می کنند و همزمان با باز شدن دریچه دوربین، تولید اشعه x آغاز می شود و با بسته شدن آن، تیوب اشعه x را متوقف می نماید.
 این کار سه مزیت عمده دارد : 
کاهش دز جذبی بیمار
کاهش تولید حرارت در آند
تولید اکسپوژرهای خیلی کوتاه
عمدتا ً از تیوب های سرامیکی – فلزی با تکنولوژی بلبرینگ مایع (liquid Bearing) در این دستگاه ها استفاده می شود. زاویه هدف 9 درجه بوده و در ساخت دیسک آند از آلیاژهای مولیبدنیوم – رنیوم – تنگستن و گرافیت استفاده شده است. 
 

اسلاید 10 :

به منظور اندازه گیری واحد حرارتی تولید شده در آند باید از فرمول زیر استفاده کرد :
 
HU = KVP × MA × sec ×C × EXP
HU = واحد حرارتی         S   =زمان بر حسب ثانیه 
 KVP = کیلوولتاژ پیک      C = ضریب ثابت 
 MA = میلی آمپر            EXP =تعداد اکسپوژرها 
 
مثال : حداکثر حرارت تولید شده در آند را برای 12 اکسپوژر با شرایط 300 MA , 70 KVP و در مدت 0.1 sec با استفاده از یک ژنراتور سه فاز 6 پالس حساب نمایید :
 
HU = 70 × 300 × 0.1 × 1.35 × 12 = 34020   واحد حرارتی 
این تیوب همانند سایر تیوب ها انواع نمودارهای میزان تحمل تیوب، نمودار خنک شدن آند و محفظه تیوب را داراست و می توان شرایط تابشی و مدت زمان مورد نیاز بین هر اکسپوژر را از روی منحنی ها بدست آورد.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید