بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

استارت :

انواع استارت : نشسته و ایستاده

استارت نشسته و حالات آن :

الف ـ استارت کوتا ( جمع ) یا بسته

این استارت بهتر است برای کودکان و نوجوانان و مبتدیان دو انجام گیرد . در همه استارت ها نشسته ، طاق دست ها رو به جلو باشد .

ب ـ استارت متوسط :

مناسبترین استارت ، استارت متوسط است . هم قدرت زیاد نمی خواهد و هم زیاد بسته نیست ، هم تا کنون کاربرد بیشتر در بین دوندگان داشته و تقریباً وزن بدن بطور متوسط روی دستها و پاها است . در استارت متوسط وضعیت سر و گردن بالا چشم ها تقریباً 3 تا 4 متر جلو خط شروع دوخته می شود .

اسلاید 2 :

ج ـ استارت بلند ( باز )

تعادل بدن مناسب نیست و تمایل به جلو کمی بیشتر از سایر استارتها می باشد در ضمن نیاز به قدرت و نیروی بیشتری است . بیشتر دونده ای مثل تامی اسمیت از این استارت استفاده می نماید . استارت هایی که در قوس می باشد مشکل تر است مانند دو 200 متر و 400 متر که حتماً تخته استارت باید در لبه داخلی باند قرار گیرد تا دونده بتواند در خط مستقیم سرعت بگیرد و تعادل خود را در گریز از مرکز قوس حفظ نماید و به حد اکثر سرعت خود تا 30 متری مسافت برسد . در 200 متر و 400 متر خروج از قوس و تغییر حالت بدن مهم است .

اسلاید 3 :

 مراحل آموزش استارت :

1ـ خود مربی چندین بار به استارت بنشیند و کاملاً تکنیک استارت نشسته را برای مبتدیان توضیح دهد .

 2ـ تعیین پای راهنما : با انجام تمرینهای لی لی روی یک پا ، حرکت سقوطی رو به جلو و عکس العمل پای اول ( پای راهنما ) ضربه زدن به توپ با یک پا ، تاب تناوبی پاها به بالا . پای جلو پای راهنما می باشد که در استارت پای راهنما در عقب و پای اتکا در جلو ی باشد .تمرین فرد  و فرد ( به جای خود ) ( حاضر ) و حرکت و کنده شدن پاها از زمین آموزش داده شود . نو آموزان این مراحل را از عقب ، طرفین ، جلو مشاهده کنند . عکس العمل جدا شدن را چندین بار تکرار نمایند و تا 30 متری ادامه دهند تا نسبت به صدا شرطی شود . اجرای تمرین هر مرحله جزء استارت جداگانه کنترل شود .

اسلاید 4 :

تمرین استارت در سر بالایی با پوشیدن جلیقه سنگین ، استارت روی ماسه نرم بعد از استارت تاکید بر طول گام ، در استارت کاملاً دستها عمود باشد از کوتاهترین گام استفاده نماییم یعنی نخستین گام در حدود 45 سانتی متری فرود آید .

تمرین مناسب برای دو سرعت :

1ـ دویدن با زانو بلند با هماهنگی دست ها و پاها با قدم های کوتاه و فرود روی پنجه و سپس کف پا .

2ـ لی لی کردن روی یک پای جهش و نزدیک کردن زانو به سینه و لی لی دو پا برای افزایش طول .

اسلاید 5 :

3 ـ دویدن سریع در جا و آهسته زانو بالا بدون تماس پاشنه به زمین .

4 ـ راه رفتن روی لبه ـ راه رفتن روی پنجه و دست ها کشیده بالا ، لگن خاصره نیز بالا .

5 ـ جهش و زدن پاشنه به نشیمنگاه .

6 ـ دویدن بصورت گام جهشی .

7 ـ دویدن با طول گام بلند و حتماً پا را جلوتر از خط مرکز ثقل بدن قرار داد .

8 ـ دویدن با تاکید بر کنترل دستها و آرنج ها نزدیک بدن .

اسلاید 6 :

عوامل موثر در سرعت :

طول عضله : هر چه تار عضلاتي بلند تر باشد به همان ميزان انقباض آن سريعتر است .

نيرو : ميزان سرعت بستگي به نيرو و قدرت دونده دارد .

سن و جنس : جنسيت بر سرعت در مردان تا 20 سالگي افزايش چشمگيري مي يابد در بانوان تا 17 سالگي مي باشد و عامل اين اختلاف به قدرت بر مي گردد زيرا قدرت مردان نسبت به بانوان بيشتر است .

شكل بدن : افراد سرعتي معمولاً عضلاني و استخواني مي باشند . ( جهت استعداد يابي )

اسلاید 7 :

انعطاف پذيري : بخصوص در همسترينگ ـ چهار سر راني و ناحيه عضلات مفصل لگن خاصره . لازم به ذكر است كه مربيان بايد بدانند كه سرعت مادر زادي نيست با كم كردن حركات اضافي دستها به طرفين با استارت خوب با انعطاف لگن خاصره ، با جلو بردن پا يعني جلوتر از مركز ثقل ، با راندن بدن به جلو ، تاب زانو به بالا و جلو ، تمايل بدن به جلو و با پايان خط خوب يعني بوسيله سينه يا يكي از شانه ها با تمايل بدن خط را قطع نمايد . ميتوانيم سرعت مناسب را بدست آوريم .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید