بخشی از مقاله

چکیده: استارتآپ سازمانی است موقت که به دنبال یافتن یک مدل کسب وکار تکرارپذیر، مقیاس پذیر و سودآور است. استارتآپ در راه کسب محصول، مشتری و بدست آوردن پول تاسیس میگردد. همین که به هر سه مورد دست یافت، از نوپا بودن خارج شده و به کسب و کاری واقعی تبدیل میشود. قاعدتا تمامی استارتآپ ها به موفقیت نخواهند رسید و تعدادی بسیاری رشد نداشته و یا با شکست مواجه میشوند.

از این رو استارتآپ ها کسب و کار نوپایی هستند که در تلاش برای بقا داشتههای ذهنی مردم را بر هم میزنند و با ارائه خدمت و یا محصولی نوین سعی در رفع نیازهای آنان میکنند. نقش مدیریت فرایند در استارتآپها یکپارچهسازی و نظاممندی برای طراحی، اجرا و مدیریت اداره آن است. سیستم مدیریت فرایند در استارتآپها بستری را فراهم میکند تا انجام کلیه فرایندها در استارتآپها به صورت خودکار درآیند. مدیریت فرایند به عنوان هسته مرکزی همه فعالیتها را سازماندهی میکند. در این مقاله انواع دادههای مربوط به یک فرایند عنوان شده و سپس یک مدل یکپارچه برای هماهنگی این دادهها با مدیریت فرایند استارتآپ بیان میگردد.

-1 مقدمه:

استارتاپها عموما به شرکتهای نوپایی گفته میشوند که در فاز تحقیق و توسعه بازار هستند و عموما این شرکتها با فناوری رشد و توسعه پیدا میکنند. - اکبری و همکاران - 1395 یکی از مراحل مهم در شروع یک کسب و کار نوآورانه این است که بدانیم ایده جدید ما برای راه اندازی کسب و کار چگونه است و چقدر ارزش دارد. ارزیابی و سنجش ایده قبل از شروع به کار میتواند کمک شایانی به شروع یا عدم شروع یک بیزینس کند. - نوروزی و همکاران - 1395 با توجه به اینکه ایجاد کسب و کارهای نوپا، اخراًی به شدت مورد توجه قرار گرفته است؛ بسیاری، اقدام به ایجاد این نوع کسب و کارها، در چارچوب کسب و کارهای سنتی مینمایند.

با توجه به ویژگیهای خاص این نوع کسب و کارها، از لحاظ بدیع بودن ایدهها، نیاز به سرمایهگذاری، غیرقابل پیش بینی بودن عکس العمل بازار به محصولات پیشنهادی و غیره، چارچوب های سنتی توسعه کسب و کار، پاسخگوی نیازهای راه اندازی اینگونه کسب و کارها نمیباشند. - محمدیان و همکاران - 1394 راهاندازی سازمان جدید، چه یک استارتآپ مبتنی بر فناوری، چه یک کسب و کار کوچک یا بخشی درون شرکتی بزرگ، کاری دشوار است. شما ایدهای دارید که زندگی مخاطبان هدفتان را بسیار غنی تر خواهد ساخت؛ اما وظایفی که برای رسیدن به پیروزی باید انجام دهید، بسیار زیاد و متنوع است. استارتآپ، ویژگیهایی دارد که میتوان با کمک آن از مشتری بازخورد مناسب گرفت.

ریسک کمتر به همراه سود بیشتر، کاهش زمان و هزینه توسعه محصول، شناخت سریع مشتریان و همچنین یافتن کسانی که جزو اولین افرادی باشند که از محصول ما استفاده میکنند، همگی جزو مزیتهایی است که کمینه محصول پذیرفتنی را پررنگتر ساخته و ما را برای استفاده از این شیوه در امر کسب و کار ترغیب میکند. - کارزار جدی وند و همکاران - 1395 فضای حاکم بر استارتآپها همواره کارآفرینان را با مشکلاتی همچون: کمبود منابع و سرمایه، عدم وجود اطلاعات کافی، عدم اطمینان و ریسک بالا به چالش کشیده است. این که کارآفرینان چگونه و با چه راهکاری بر موانع پیش رو فائق میآیند همواره مورد توجه و مطالعه محققان حوزه کارآفرینی بوده است.

-2 روش پژوهش

هدف این پژوهش، نقش سیستم مدیریت فرایند در استارتآپ است. پژوهش از نوع نظری و روش آن توصیفی تحلیلی است و برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شده است.

-3 شرکت نوپا

شرکت نوپا، سازمانی متشکل از انسانهاست که برای ایجاد محصولات و خدمات جدید، تحت شرایط عدم قطعیت شدید، طراحی شده است. شرکتهای نوپای موفق، تمامی فعالیتهای مرتبط با ایجاد یک سازمان را به طور کامل انجام میدهند. اینکه محصول یا خدمت یک شرکت نوپا، یک نوآوری جدید است؛ بخش بسیار مهمی از تعریف آن محسوب میشود. محصول یا خدمت یک شرکت نوپا، هر نوع منبعی است که برای افرادی که مشتریان یک شرکت نوپا هستند؛ ارزش به همراه میآورد. هر چیزی که مشتریان شرکت در طی فرآیند تعامل با شرکت تجربه میکنند؛ بخشی از محصول شرکت میباشد. یک بخش مهم دیگر این تعریف، شرایطی است که در بستر آن نوآوری رخ میدهد.

شرکتهای نوپا طوری طراحی شدهاند تا بتوانند با شرایط عدم قطعیت شدید مقابله کنند. آینده شرکتهای نوپا غیرقابل پیش بینی است؛ مشتریان این شرکتها با مجموعهای از گزینههای در حال رشد روبرو هستند و سرعت تغییرات این شرکتها همیشه در حال افزایش است. - رایس - 2011 شرکتهای نوپا میتوانند در هر شکلی و به هر اندازهای ایجاد شوند. سرمایهگذارها به طور کلی به آن دسته از شرکتهای نوپایی جلب میشوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاسپذیرتر هستند، و بنابراین هزینه راهاندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوه بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند. معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جا افتاده دارد، یعنی میتواند با سرمایهای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکتهای قدیمی داشته باشد.

شرکتهای نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینههای مختلفی دارند. شرکتهای دیگر یا افراد سرمایهگذار میتوانند به شرکتهای نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. در عمل خیلی از شرکتهای نوپا توسط بنیانگذارانشان سرمایهگذاری میشوند. وظیفه مهم در راهاندازی یک کسبوکار، تحقیق برای اعتبار، ارزیابی و توسعه ایده یا مفاهیم آن کسب و کار است.

-5 فرایند

فرایند مجموعه فعالیتهای متوالی و مرتبط به هم بوده که محصول خاصی را به وجود میآورد و برای ایجاد این محصول به درون دادههای خاصی - ورودی - نیاز دارد که زمینه را برای درست عمل نمودن آن فراهم میسازند. فرآیندهای موجود طراحی شدهاند، تا با عملکرد بهتر نیازهای اساسی مشتریان را تأمین نمایند. برای پاسخگویی به نیازها و خواستههای مشتریان باید فرایندهای موجود کارایی و اثر بخشی لازم را داشته باشند. یک فرایند زمانی کارایی لازم را خواهد داشت که بصورت درست انجام گیرد و زمانی از اثر بخشی برخوردار خواهد بود که بصورت درست انتخاب و طراحی شده باشد.

انواع فرایند

·    فرایندهای مدیریتی:

این فرایند ها فعالیت های نظام مند مثل مدیریت راهبردی و نحوه اداره استارت آپ را حمایت می کنند.

·    فرایندهای عملیاتی:

این فرایند ها ارزشی را در راستای کسب و کار اصلی استارت آپ ایجاد میکنند. مثل خرید، تولید، بازاریابی و فروش.

·    فرایندهای پشتیبانی:

این فرایندها فرایند های عملیاتی را پشتیبانی میکنند. مثل: حسابداری، استخدام و فناوری اطلاعات.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید