بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سیتومگالوویروس (CMV) یکی از اعضاء خانواده هرپس ويروس ها است دارای DNA دو رشته‌ای که به نام هرپس ویروس انسانی نیز شناخته می‌شود. مشخصه آن اين است كه توانايي باقي ماندن و سكون را در بدن افراد به مدت طولاني دارد. اين ويروس مي تواند در مايعات بدن افراد مثل ( ادرار ، بزاق ، خون ، اشك و شير ) بطور متناوب جاري شود .
 

اسلاید 2 :

 cmvويروسي است كه مي تواند به جنين در حال رشد انتقال پيدا كند. عفونت cmv عموما بي ضرر است و بندرت ايجاد بيماري مي كند . براي بيشتر افراد سالمي كه بعد از تولد دچار اين عفونت مي شوند عوارض و علائم كمي وجود دارد و وقتي شخص براي بار اول دچار عفونت cmv  مي شود ويروس در حال كمون در بدن او باقي مي ماند .
 
 اگر سيستم ايمني فرد ضعيف باشد ويروس مي توند فعال شود و بيماري ايجاد كند .
 
در ایمنی علیه cmv ایمنی هومورال و سلولار هر دو نقش دارند.

اسلاید 3 :

85-50 % از بالغين ايالات متحده به اين عفونت مبتلا مي شوند .
 
 
در كشور هاي در حال توسعه و مناطقي كه سطح اجتماعي – اقتصادي پاييني دارند بسيار قابل انتشار و گسترده است .  

اسلاید 4 :

مهمترین مشکلی که در درگیری با CMV ایجاد می‌شود در درجه اول آلودگی جنین در حین بارداری و سپس عفونتهای فعال در مبتلایان به نقص ایمنی و پیوند عضو است. 
 مادری كه  حین بارداری به عفونت فعال مبتلا شود حدود 40-30 درصد خطر انتقال به جنین وجود دارد ولی در صورتی که مادری قبل ازبارداري آلوده شده باشد فقط ۵-2 درصد خطر انتقال به جنین وجود خواهد داشت.
 در کل ۲-۵ درصد از نوزادانی که در تمام جهان متولد می‌شوند به CMV مبتلا هستند و CMV شایعترین علت عفونت مادرزادی (congenital infection) محسوب می‌شود.
 

اسلاید 5 :

بيشتر نوزادان و بالغيني كه دچار عفونت مي شوند علائم زيادي ندارند با اين حال ممكن است بعد از 3 تا 12 هفته بعد از مواجهه نشانه هاي ذيل را تجربه كنند :
تب
متورم شدن غده ها
تحليل رفتن نيروي جسماني بدن
از بین نوزادان مبتلا ۱۵٪ در هنگام تولد شواهد درگیری با CMV را نشان می‌دهند که این علائم عبارتند از:
تظاهرات جلدی شامل (پتشي و پورپورا )، هپاتواسپلنومگالی، کوریورتینیت، اختلالات خونی، میکروسفالی، کاهش شنوائی حسی- عصبی و تقریباً تمام این کودکان درجاتی از عقب ماندگی ذهنی و درگیری مغزی را دارا می‌باشند.

اسلاید 6 :

در بيشتر مواقع عفونت ناشي از cmv بندرت تشخيص داده مي شود زيرا ويروس بندرت ايجاد نشانه و علائم مي كند . انجام آزمايش خون براي اندازه گيري ميزان آنتي بادي هاي بدن افراد و يا كشت ويروس گرفته شده از ادرار ، سواپ دهان و نمونه بافت از كارهاي تشخيصي قابل اجراست . البته اين تست هاي آزمايشكاهي براي تشخيص CMV گران هستند و در دسترس عموم قرار ندارند .
راه هاي كمي براي تشخيص ابتلاي جنين در مادراني كه به اين عفونت مبتلا مي شوند وجود دارد . آمنيوسنتز يكي از اين راه هاي تشخيصي است .
علائمي كه در اين جنين ها وجود دارد شامل : كاهش مايع آمنيوتيك ، كاهش رشد داخل رحمي ، افزايش بافت مغز . كه البته بعد از به دنيا آمدن نوزاد ، ادرار و خون او مورد آزمايش قرار مي گيرد .

اسلاید 7 :

 

كاهش شنوايي
كاهش بينايي
عقب ماندگي ذهني
مشكلات ريه ، كبد ، طحال 
مشكلات خونريزي 
محدوديت رشد 
 
 اين عوارض 90- 80 % در سال هاي اوليه زندگي بروز پيدا مي كنند و كساني كه در اوايل تولد هيچگونه علائمي ندارند در سال هاي بعد دچار درجات متغيري از ناتواني هاي ذهني و شنوايي مي شوند . 

اسلاید 8 :

 
براي درمان مادراني كه به اين عفونت دچارند در موارد شديد از يك يا دو دارو (مانند :گانسيكلو وير)  استفاده مي كنند ولي در مراحل پيش از بارداري و پس از زايمان هيچ دارويي براي مقابله وجود ندارد و ساخت واكسن نيز براي درمان اين بيماري در مرحله تحقيق است . 

اسلاید 9 :

اگر علائمي شبيه يك بيماري ويروسي در بدن شان وجود دارد حتما خود را از نظر عفونت CMV چك كنند .
 
ديگران را از خوردن و نوشيدن در ظروف غذاي خود منع كنند . 
 
اگر در حال حاضر به عفونت CMV دچار شده اند پزشك مي تواند آنتي بادي هاي بدن شان را با انجام آزمايش خون تعيين كند .
 
شيردادن نوزاد خيلي مهم تر است از احتمال اندكي كه در انتقال CMV وجود دارد . 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید