بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

به نام خدا

مقدمه :

در صنایع شیمیایی مواد ارزشمند مانند بنزین یا گاز مایع طی فرآیندهای مختلفی از مواد شیمیایی خام جدا شده یا از آنها بوجود می آید. چند راه برای انتقال مواد خام از منابع تامین کننده به واحد های فرآیندی وجود دارد مانند خطوط انتقال و تانکها که بر حسب مورد و شرایط از یکی آنها استفاده می شود همچنین محصولات تولیدی به روشهای مختلف به بازار داخلی و خارجی عرضه می گردد.

اسلاید 2 :

به دلایل زیادی از جمله یکسان کردن کیفیت محصول و اندازه گیری حجم محصول جهت فروش امکان بارگیری و انتقال به تانکرها و یا کشتی از حداقل زمان ممکن سبب می شود تا مواد محصول را بعد از تولید در مخازن یا تانکهای مناسب ذخیره کرد . از اصطلاح تانک برای ظروف ذخیره سازی و اندازه گیری و حمل ونقل مایعات استفاده می شود. به عبارت دیگر مخازن چند وظیفه اصلی دارند:

1- ذخیره مواد اولیه و خوراک واحدها

2-ذخیره مواد واسطه که در فرآیند تولید میگردد

اسلاید 3 :

3- ذخیره فرآورده

4- ذخیره مواد برای بارگیری و پخش

5- همسان نمودن کیفیت محصول

6- معیاری برای اندازه گیری مهم خوراک و تولید شده

نکته : درام ها نیز کارشان در صنایع از لحاظی مانند تانکرها هستند با این تفاوت که اندازه ی آنها با یکدیگر فرق دارند و زمان اقامت یک جریان جریان مداوم در یک درام از چند دقیقه تجاوز نمی کند. در صورتی که در تانک این زمان به چندین ساعت میرسد . درام ها در خطوط فرآیند قبل یا بعد از دستگاههای فرآیندی استفاده میشود

اسلاید 4 :

با توجه به این‌كه مواد گوناگون دارای خواص شیمیایی و فیزیكی مختلفی هستند، لذا نحوه ذخیره سازی مناسب آنها با یكدیگر تفاوت دارد. از مهمترین پارامترهایی كه باید در انتخاب نوع مخزن مورد توجه قرار ‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1-فراریت یا به عبارت دیگر فشار بخار،
2-سمیت
3-میزان آتشگیری ماده مورد نظر

اسلاید 5 :

تانك های درباز
مخازن ذخیره سازی روباز، یكی از ساده‌ترین اشكال مخازن بوده و به شكل دیواره ای بدون سقف می‌باشند. از این نوع مخازن بدلیل نبود سقف و تماس سیال با محیط بیرون برای ذخیره سازی موادی استفاده می‌گردند كه:

1-میزان فراریت آنها بسیاركم باشد، زیرا بالا بودن میزان فراریت باعث تبخیر و اتلاف ماده می شود
2-خاصیت اشتعال زایی نداشته باشند، زیرا امكان بروز آتش‌سوزی بوجود می آید

اسلاید 6 :

3-مواد گران قیمتی نباشند، زیرا امكان آلوده شدن ماده وجود دارد مگر آنكه خالص بودن سیال اهمیت چندانی نداشته باشد و یا قبل از استفاده تصفیه شود.

این دسته از مخازن ذخیره‌سازی عموماً دارای اندازه‌های بزرگی هستند. تانك‌های باز معمولاً در محدوده قطرهای تا 70 متر و عمق تا 7 متر و بعضاً بزرگتر ساخته می‌شوند. جنس این مخازن ممكن است از استیل، بتون و... باشد.

اسلاید 7 :

از جمله موادی كه در این مخازن ذخیره می شوند آب، آب نمك، كودهای شیمیایی كه به شكل دوغاب هستند و ... می تواند نام برد. مخازن ذخیره آب نمك در واحدهای كلرآلكالی پتروشیمی ها از این نمونه هستند.

                   تانکهای سربسته

گازها، سیالات آتشگیر، مواد شیمیایی خطرناك مثل اسیدها یا بازها و سیالاتی كه از خود گازهای سمی منتشر می‌كنند، باید در مخازن دربسته نگهداری و ذخیره شوند.

اسلاید 8 :

مخزن باسقف ارتجاعی :

بدنه اين نوع مخازن نيز استوانه ای شکل بوده و سقف آنها مخروطی شکل و از بدنه مجزا بوده و با واسطه يک مايع واسط به نام (sealing liquid )   به بدنه اتصال دارد. در اين نوع مخازن اتلافهای تنفسی دقيقا معادل صفر بوده و اتلافهای بهره برداری  نيز قابل ملاحظه نمی باشد. فضای فوق مايع بين محتوی مخزن و مايع واسط در حال انبساط و انقباض است. اگر احيانا فشار فوق مايع از مقدار مجاز تجاوز کند مقداری بخار از راه شیر کنترل موجود خارج می گردد. بنابراین ضایعات تبخیری بهره برداری تا حدودی وجود دارد ولی مقدار آن نسبت به مخازن با سقف ثابت بطور فاحش و نسبت به مخازن با سقف شناور تا حدودی کمتر است

اسلاید 9 :

از مخازن دربسته می توان به مخازن با سقف ثابت، مخازن سقف شناور، مخازن كروی، استوانه‌ای و مخازن سرد اشاره نمود.

1-مخازن با سقف ثابت:

 اين نوع مخزن هاي استوانه اي ، قائم و با سقف ثابت مخروطي شکل بوده ، بر پايه مناسبترين اندازه قطر و بلندي براي تامين ظرفيت مورد

نياز استاندارد شده است و براي انباشتن فرآورده هاي گوناگون نفتي مورد استفاده قرار مي گيرد

اسلاید 10 :

لازم به ذكر است كه چنانچه فشار بخار سیال ذخیره شده بالا باشد، تمایل زیاد مایع به تبخیر، سبب تشدید پدیده‌ای به نام اتلاف تنفسی در این نوع مخازن می‌گردد كه سبب از بین رفتن مقادیری از مواد شده و در صورتیكه مواد سمی و یا آتشگیر باشند، مسائل و مشكلات ایمنی و محیط زیستی را نیز به همراه خواهد داشت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید