بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

سازمان‌ها براي حفظ مشتريان، تعامل با تأمين‌كنندگان، بهره‌وري بيشتر كاركنان و ارتقاي مزيت‌هاي رقابتي، نيازمند شناخت رقبا، ابزار و مقايسه عملكرد خود در حوزه‌هاي مختلف كاري هستند. استراتژي‌هاي مختلفي براي بقا در ميدان رقابت معرفي مي‌شود. يكي از اين راهبردها، شناخت بازار و نحوه عملكرد ديگر سازمان‌ها و الگوبرداري از رفتار آنهاست. شركت‌هايي كه استراتژي تحليلي را سرلوحه بقاي خود قرار مي‌دهند، بهينه كاوي يا بنچ ماركينگ را به عنوان يكي از راه‌هاي مؤثر بهبود مستمر و تعيين موقعيت خود در ميدان كسب و كار مي‌دانند.

اسلاید 2 :

بنچ مارکینگ یا الگو برداری از بهترین ها یا بهبود تطبیقی

بنچ مارک از حوزه نقشه برداری اقتباس شده و منظور از آن ، نقطه ی مرجعی است که سایر نقاط و موقعیت های زمین (پستی و بلندی) را با آن مقایسه می کنند. در کل یادگیری بر دو نوع است : مستقیم و غیر مستقیم (یادگیری از دیگران) که بنچ مارکینگ مصداق عینی یادگیری از دیگران است.

اسلاید 3 :

تاریخچه Be chmarki g

در دهه 1950 ژاپنی ها این تکنیک را در مقیاسی وسیع و سازماندهی شده مورد استفاده قرار دادند. آنها از طریق بازدید صدها شرکت و کارخانه در سراسر جهان و بخصوص ایالات متحده آمریکا و اروپا در الگو برداری از ایشان تلاش نمودند.اما تولد بنچ مارکینگ به معنی امروزی آن به سال 1979 باز می گردد، زمانی که شرکت زیراکس آمریکا به سبب کاهش سهم خود از بازار و عرضه محصولات مشابه با قیمت ارزانتر توسط رقبای ژاپنی مجبور شد در رقابت با شرکت های رقیب خود از این تکنیک استفاده کند.

 

اسلاید 4 :

در آن دوره، شركت امريكايي زيراكس كه بتدريج موقعيت تجاري خود را در خطر مي‌ديد، به اين نتيجه رسيد كه براساس استنباط‌هاي گذشته همراه با پيش‌بيني حوادث آينده، نمي‌توان به اهداف استراتژيك رسيد. اين شركت براي شناخت كافي رقابتي از فرايند بنچ ماركينگ استفاده كرد و اهدافي را براي طرح‌هاي خود در نظر گرفت. زيراكس، فرايند بنچ ماركينگ را در تمام زمينه‌هاي شركت و با تأكيد ويژه بر نياز مشتريان و نقش مشاركت فعال كارمندان، اجرا كرد.

اسلاید 5 :

مفهوم بنچ مارکینگ

qكلمه  Be chmark  از دو كلمه انگليسي Be ch  به معناي نيمكت و Mark  به معناي علامتگذاري تشكيل شده است.

qواژه Be chmark قبل از اینکه در ادبیات مدیریت مطرح شود در علوم مهندسی ساختمان بکار گرفته شده ،به معنی شاخصی است که سایر نقاط و موقعیتها خود را با ان مقایسه کرده و تطبیق میدهند.اما امروزه این واژه به معنای بهترین در رده خود مطرح می شود

 

اسلاید 6 :

تعریف Be chmarki g

تعریف بنچ مارکینگ در مدیریت عبارت است از یک فرآیند پیوسته و سیستماتیک ارزیابی و مقایسه محصولات ، خدمات و فرایند های کاری یک سازمان، با پیشروان همان صنعت و یا سایر صنایع.

یا در تعریفی دیگر بنچ مارکینگ عبارتست از جستجو برای یافتن بهترین تجربیات صنعت یا خدمات برای رسیدن به بالاترین سطح عملکرد.

اسلاید 7 :

همانطور که میبینید تعاريف مختلفي براي بنچ ماركينگ ارائه شده است، اما به طور كلي مي‌توان آن را چنين تعريف كرد:


فرايندي مستمر و سيستماتيك، براي شناسايي، تحليل و پيادهسازي بهترين اقداماتي كه موجب ارتقاي عملكرد سازمانها ميشود.

اسلاید 8 :

بنچ مارکینگ کمی

شامل استفاده از استانداردهای اندازه  گیری برای مقایسه کمی عملکرد با شرکتها و سازمانهای الگو در زمینه هزینه ، کیفیت و زمان می باشد.

 

بنچ مارکینگ کیفی

در جستجوی مقایسه روشهای عملیات جاری(نه نتایج آن) با روشهای بکار گرفته شده توسط شرکتها و سازمانهای الگو است.

 

 

 

اسلاید 9 :


چرا
Be chmarki g؟

چرا بايد بنچ مارك كنيم؟

دلايل بسياري براي انجام بنچ ماركينگ وجود دارد. زماني، به دنبال بهترين هستيد، گاهي نيازمند شناخت تغيير و تحولات محيط پيرامون هستيد تا با استفاده از ابزار و امكانات، اهداف خود را با تغييرات جامعه همسو سازيد. با استفاده از بنچ ماركينگ مي‌توانيد عملكرد سازمان خود را بهبود بخشيد. برخي از دلايلي كه سازمان‌ها به بنچ ماركينگ رو مي‌آورند، عبارتند از:

 

اسلاید 10 :


چرا
Be chmarki g؟

     - برآوردن نيازها و انتظارات مشتري
 - يافتن روش‌ها و اقدامات مورد نياز براي دسترسي به اهداف سازمان
 - دستيابي به عملكرد بهتر
 - پياده‌سازي بهترين اقدامات
 -  توسعه اهداف و برنامه‌هاي استراتژيك شركت
 - ترويج تفكر خلاق
 - سنجش رقبا
 - تسريع در بهبود فرايندها
 - شناخت تكنولوژي‌هاي نوين

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید