بخشی از مقاله

چکیده:

پژوهش بنده با موضوع چگونه توانستم با استفاده از امکانات کلاس هوشمند عملکردتحصیلی دانشآموزان را در کلاس چند پایه کم توان بهبود بخشم، می باشد فضای جدید، تکنولوژی موجود در کلاس، وجود دانشآموزان کم توان که انطباق پذیری و سازگاری باوضعیت جدید در آنان کمی به تعویق افتاده است از طرف دیگر، باعث شده است که راه حلی برای برقراری ارتباط وایجاد تعامل بین فضای آموزشی جدید و دانشآموزانم پیدا کنم . همچنین با وجود چند پایه بودن وکمبود زمان در تدریس نمی توانستم تدریس خودرا با روش های نوین الگوهای برتر تدریس نزدیک سازم و تهیه آزمون های مربوط به چند پایه درسی برای ارزشیابی کلاسی برایم بسیار وقت گیر بوده ، و از طرفی بعضی از آن ها کند نویسی داشتند. این موضوع نیز مزید بر علت شد تا درمورد مشکل خود تحقیقی انجام دهم.

این پژوهش در جهت استفاده معلمان برای بهره وری از کلاس هوشمند و ایجاد ارتباط بین دانش آموزان با دنیای فناوری و تکنولوژی می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد؛ چرا که،معلمان مدارس عادی مطمئناً در کلاس خود دانشآموزان دیر آموزدارند که راه کاری برای کمک به آنان خواهد بود. چون آزمون های تعاملی درمقابل کندنویسی دانش آموزان دیرآموز، می تواند راهحل مناسبی باشد. بعد از انجام گردآوری اطلاعات با استفاده از ابزارهای مشاهده؛ مصاحبه ، پرسشنامه ؛ اسناد و مدارک واعتباربخشی راه حل ها توسط همکاران به نتایج زیر دست یافتم. با استفاده از تکنولوژی آموزشی و تلفیق کلاس هوشمند با روش تدریس فعال کار با دانشآموزان و نظام کلاس داری برای معلم آسانتر شد. و به اهداف و عملکردآموزشی بهتری دست خواهند یافت از همه مهم تر آن که استفاده از امکانات کلاس هوشمند باعث بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان شده است.

کلید واژه ها: کلاس هوشمند، عملکردتحصیلی ، کم توان ذهنی.

مقدمه:

در طی انجام تدریس با کودکان کم توان ذهنی با توجه به شرایط اختصاصی و ویژه این عزیزان در امر تحصیل و ملاحظات رفتاری و ذهنی آنان وایجاد تغییر و تحولات بنیادین و اساسی در آموزش که شامل گروه استثنایی هم شده و به کمک آنان آمده است. وجود کلاس هوشمند در پایه ششم و تلاش در جهت هوشمندسازی کلاس های بعدی، استفاده از برد هوشمند و فضای تکنولوژی پیشرفته برای یادگیری دانش آموزان ، چشم امید معلمان استثنایی را در جهت دست یابی به نتیجه ی بهتر آموزش و بکارگیری این ابزار درتدریس را بیش تر خواهد کرد. بنده نیز تصمیم گرفتم که بتوانم با کمک و استفاده هدفمند از کلاس هوشمند ، ساخت و تهیه آزمون های تعاملی الکترونیکی در حد فضای کلاس هوشمند مدرسه عملکردتحصیلی دانش آموزانم را در کلاس چند پایه کم توان ذهنی بهبود بخشم . از آنجایی که می دانیم هر معلمی در جهت ارائه تدریس یک درس نیازمند تدریس و داشتن طرح درس می باشد.

»طرح درس روزانه برنامه ایی است مدون و سنجیده که معلم فعالیت هایی ضروری آموزش را به ترتیب و یکی پس از دیگری، در مراحل و زمان های مشخص و به شیوه های منطقی پیش ببرد و نتایج حاصل از آن را برای تدریس در مراحل بعدی آموزش مورد استفاده قراردهد[9]« باید درصدد تدوین آن برآید و از طرفی جهت انتقال مفاهیم و درک و دریافت بهتر از آموزش، نیازمند استفاده از وسایل کمک آموزشی متناسب با تدریس می باشد که البته »معلم باید با توجه به هدف های طرح درس از میان انواع مواد و وسایل آموزشی مناسب ترین آن ها را انتخاب کند.[9]« اما آنچه که مسلم است این است که ورود به مکانی که تاکنون از آن تجربه ایی نداشته باشند و روبرو شدن با ابزار و وسایلی که تاکنون ندیده باشند سوال های زیادی را برای فرد ایجاد خواهد کرد. وجود پروژکتور و بردهوشمند و ابزار های وابسته به آن، برای دانش آموزان جایی بس، سوال وابهام ایجاد می کرد.

ابزاری عجیبی و غریب که نیازی به گچو پاک کن ندارد، سوال های پشت سرهم زیادی را بهمراه داشت. خیره شدن طولانی به ابزارها، آزمایش و لمس کردن برد هوشمند، به هم خوردن تمرکز و نظم و انضباط کلاسی را به ارمغان می آورد، چهره های خسته و مضطرب دانش آموزان ، امکان تدریس و مدیریت کلاسی را از دید بنده ربوده بود. همچنین با وجود چند پایه بودن دانش آموزان و تقسیم نمودن زمان کلاسی بین آنان ، تهیه سوالات تکوینی و پایانی برای هر پایه، ، طولانی شدن پاسخ به سوالات توسط دانش آموزان، روحیه همکاری دانش آموزان راتخریب کرده بود و زمان محدود تدریس را به وقفه می انداخت. بنابراین تصمیم گرفتم با بهره مندی از امکانات کلاسی در روش تدریس خود و ارزشیابی های کلاسی از آن ها به نحوه هدفمند استفاده کنم و با تلفیق نمودن تکنولوژی با روش تدریس، در جهت رسیدن به هدف های آموزشی بهتر تلاش نمایم.

توصیف وضعیت موجود و بیان مساله

هنگامی که در مهرماه شروع به تدریس دروس در کلاس چند پایه کردم متوجه شدم دانش آموزان تمرکز کافی جهت یادگیری را ندارند. هنگامی که برد هوشمند فعال بود و از آنان می خواستم که به پرسش های نوشته شده پاسخ دهند به نحوی امتناع می کردند، انگار ترس عجیبی آنان را فرا گرفته بود. نور پروژکتوری که بر روی صفحه برد هوشمند قرار می گرفت گهگاهی سوالاتی را بین تدریس برای دانش آموزان ایجاد می کرد که در ما بین تدریس، کنترل کلاسی را از دستم می ربود.»صحبت نابجای دانش آموزان می تواند جلسات درسی رامختل کند، دانش آموزانی که ضمن درس صحبت می کنند از انجام تکالیف باز می مانند و باعث پرت شدن حواس سایر دانش آموزان نیز می شوند.

اصلاح این بی انضباطی پیشرفت درس را کند و فضای کلاس را تا حدی ناخوشابند می کند..[4]که متاسفانه روند پیشرفت آن نیز رو به افزایش بود. به هنگام تدریس چهره های دانش آموزان مضطرب می شد و در انجام تدریس نمی توانستم از روحیه همکاریو مشارکت آنان استفاده کنم. احساس نمودم تدریس بنده در کلاس هوشمند موفقیت آمیز نیست. انگار قبل از تدریس، دانش آموزان را با محیط کلاسی و فضای آموزشی عجین نکردم و آن ترس و دلهره در دانش آموزان از مواجهه شدن با ابزار جدید وجود دارد.بنابراین زمانی که طرح درس روزانه را می نوشتم؛ در خصوص ایجاد انگیزه تلاش نمودم که فرآیند جذابیت و علاقمندی به درس را در دانش آموزانم را بیش تر سازم »قبل از شروع تدریس درس جدید، معلم باید دانش آموزان را برای توجه و یادگرفتن درس آماده سازد و در آنانانگیزه و شوق یادگیری ایجاد کند.[9]

« در ادامه تدریس هنگامی که به مرحله ی پرسش از دانش آموزان می رسیدم، متوجه شدم که دانش آموزان در پاسخ به سوالات شفاهی چندان علاقمند نبودند. »سوال شفاهی می تواند به منظور شرکت دادن دانش آموزان برای خلاصه،جمع بندی کردن و تفهیم بیش تر مفاهیم درس به کار رود .« [9] ولی از آن نتوانستم به طور سودمند در تدریس استفاده کنم درارزشیابی پایانی، تفهیم صورت مساله و مدت زمان پاسخ گویی به سوالات زمان بر می شد و گاهی از زمان تعیین شده تدریس می گذشت. »مهارت در پایان رساندن درس از نظر فنی، معطوف کردن توجه دانش آموزان به تکمیل وظایف خاص یا به سلسله مراتب یادگیری است. «[4]

احتمال دادم که کندی پاسخ به ارزشیابی شاید ریشه در آن داشته که دانش آموزان به درس با دقت گوش نداده بودند انگار تدریس درکلاس هوشمند هدف مثبتی را به دنبال نداشت و ارزشیابی ها به نحوه درست و مناسب در تدریس استفاده نمی شد. کهحاصل آن یک تدریس خسته کننده، فاقد تحرک و نشاط شده و استفاده از تکنولوژی موجود در کلاس به حد رکود خود رسیده بود در خصوص وضعیت درسی ، میانگین نمرات ماهانه دانش آموزان در ماه های اول سال تحصیلی روند پیشرفت خوشایندی را نشان نخواهد داد. چرا که تقریباً میانگین نمرات ماهانه از لحاظ توصیف ارزشیابی کیفی ، در حد توصیف سطح قابل قبول می باشد که این روندپیشرفت ضعیفی را به نمایش گذاشته بود ». توانایی مشکل شناسی در ارائه ی راه حل مناسب از مهم ترین ضرورت های مدیریت رفتار

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید