بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

جذام چیست؟

انتقال بیماری

انواع جذام

علائم بیماری

هپاتیت چیست؟

ويروس هپاتيت و انواع آن

سرطان چيست ؟

انواع سرطان

عوامل سرطانزا

نحوه ايجاد و انتشار سرطانها

منشاء سرطان

انواع تومور

علائم اوليه سرطان

سرطانها و تغذيه

اسلاید 2 :

در هر عصري از تاريخ ، بشر گرفتار ترس از يك بيماري بوده است جذام یکی از قدیمی ترین بلایایی است که بشر با آن دست به گریبان بوده است . سپس  سرطان و اينك از بيماري نوظهوري مانند ايدز رنج مي برد ،اما بي شك سرطان از نگران كننده ترين اين بيماريهاست و كشف راههاي پيشگيري از آن هدف اصلي پژوهشگران مي باشد.

اسلاید 3 :

جذام درحقیقت یک بیماری عفونی مزمن است که به وسیله باسیل های مقاومی به نام میکوباکتریوم لپرا (Mycobacterium leprae)به وجود می آید.این بیماری بیشتر پوست، اعصاب محیطی،مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و چشم ها گرفتار می کندولی بتدریج اعضای دیگرنیزگرفتار می شوند.

عامل این بیماری روی اعصاب حسی پوست اثر می گذاردوآنها رامختل می کندودر نتیجه نقاط انتهایی بدن بیمار مانند دست ها وپاها بی حس می شوند.این عامل موجب می شود بیماردر سوختن یا بریدن های مکرراحساس دردنکندودر نتیجه ضایعات دایمی ایجاد شود.درادامه روندبیماری ،عفونت به زخم ها افزوده وگاهی حتی نیاز به قطع عضواحساس می شود.این درحالیست که چشم هاومخاط بینی ازدیگرنقاط در معرض خطر هستند.

اسلاید 4 :

حمله باکتری جذام به اعصاب چشم باعث ازبین رفتن رفلکس پلک زدن  میشود.به این ترتیب محافظ اصلی چشم درمقابل صدمات از میان برداشته می شودودرادامه ممکن است شخص دچار کوری شود.

اسلاید 5 :

این بیماری درهرسنی  بوجود می آیدوهردوجنس رامبتلا می کند،امادربعضی نژادها بروز بیماری درمردان بیشتراززنان است.ازنظرشغلی ،اکثریت جذامیان ایران را کشاورزان تشکیل میدهند.

جدام نوع ترواگیرداراست.دراین نوع بیماری ،فردبیماردرهرشبانه روزحدود 100میلیون میکروب جذام راازطریق ترشحات بینی خود به محیط خارج دفع می کند.باتوجه به این که عامل جذام دربدن پشه خاکی وساس هایی که از بیماران درمان نشده تغذیه کرده اند یافت می شده است.

اسلاید 6 :

انواع جذام عبارتند از:

پسی - باسیلاری: بیماری جذامی با تعداد نسبتاً کمتر باکتری.

مالتی - باسیلاری: چون بیماران جذامی مالتی، تعداد بیشتری از باسیل ها را در بدن خود دارند، بیماری آنها واگیر دارتر خواهد بود، ضایعات پوستی بیشتری خواهند داشت و درمان طولانی تری در انتظارشان است

اسلاید 7 :

رنگ پریدگی پوست و بی حسی، اولین علائم جذام هستند . در بیماران مالتی- باسیلاری ، بسیاری از اندام های دیگر مانند غدد لنفاوی، بینی، بیضه و کلیه ها نیز ممکن است درگیر شوند . اما مهمترین معلولیت ناشی از جذام، درگیری اعصاب بالاتنه است که درنتیجه آن، بی حسی یا اختلال حرکتی در یک سری عضلات مشخص، به وجود می آید.

اسلاید 8 :

هپاتيت يه بيماري است كه موجب التهاب و صدمه ديدن كبد مي شود در نتيجه كبد را متورم و حساس مي كند.عاقبت احتمالي هپاتيت،ايجاد صدمه دائمي به كبد مي باشد.  شایع‌ترین علت ایجاد هپاتیت در سراسر دنیا، «ویروس»ها هستند. اگر هپاتیت كمتر از 6 ماه طول بكشد آن را «هپاتیت حاد» و اگر بیشتر از آن به طول بینجامد آن را «هپاتیت مزمن» می‌گویند

اسلاید 9 :

ویروس هپاتیت A

از خانواده پیکورنا ویروسها و جنس هپاتویروس است،اما اکنون بنام هپاتیت عفونی نامیده می شود این ویروس کروی شکل است و تقارن ۲۰ وجهی دارد. بدون پوشش است،RNA آن مثبت است. توسط دهان و مدفوع انتقال می یابد. دوره کمون آن تقریبا ۱ ماهه است. بیماری مزمن کبدی ایجاد نمی کند و به ندرت کشنده است و هیچ تشانه آنتی ژنی با دیگر ویروسهای کبدی ندارد. علایم بالینی آن شامل خستگی، بی اشتهای، ضعف، تهوع، شکم درد، یرقان، تیره شدن رنگ ادرار است و این بیماری در افراد بالغ شدید تر از از کودکان است.

اسلاید 10 :

ویروس هپاتیت B

جزء ویروسهای کبدی DNA دار طبقه بندی می شود. از طریق مایعات بدن، خون، مقاربت جنسی ودر ماههای آخر حاملگی از مادر به جنین منتقل می شود و ابتلا به این بیماری هیچ ارتباطی به سن، فصل و جنس ندارد

این ویروس کوچک، دارای پوشش، دارای DNAدو رشته و حلقوی که قسمتی از آن تک رشته ای است ودارای آنزیم : ریورس ترانسکرپیتاز (RTase) است که این آنزیم چسبیده به ژنوم ویروس است و دارای فعالیت ریبونوکلئاز است. این ویروس دارای ۳ نوع آنتی ژن مهم به نامهای آنتی ژن سطحی، آنتی ژن مرکزی و یک آنتی ژن دیگر است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید