بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


فصل 8                                      

تضمین کیفیت نرم افزار

اسلاید 2 :


نگاه اجمالی:

تضمین کیفیت نرم افزار چیست؟تنها گفتن اینکه کیفیت نرم افزاری مهم است کافی نمی باشد 1)باید به روشنی بیان کنید که وقتی میگویید “کیفیت نرم افزار”منظورتان چیست2)یک مجموعه فعالیت هایی را به وجود اورید که به تضمین کیفیت بالای هر محصول مهندسی نرم افزاری کمک می کنند3)فعالیت های تضمین کیفیت را بر روی هر پروژه نرم افزاری اجرا کنید4)متریک هایی را برای توسعه راهبرد هایی برای بهبود فرایند نرم افزاری خود به کار ببرید و در نتیجه کیفیت محصول پایانی را بالا ببرید

اسلاید 3 :


8-1 مفاهیم کیفیت

کنترل تنوع قسمت اصلی کنترل کیفیت است.یک تولیدکننده حتی وقتی به  کاری ساده چون کپی کردن دیسک میپردازد تلاش دارد با گوناگونی دربین تولیدات به حداقل برساند اما ممکن است به دلیل تنوع بین نمونه ها بامشکل مواجه شود. ما نه تنها می خواهیم تعداد نقایصی را  که  وارد  محیط ما شده اند به حداقل برسانیم بلکه تمایل داریم مطمئن شویم که واریانس تعداد اشکالات نیز درهر نشر نسبت به دیگری به حداقل رسیده است. ما دوست داریم تفاوت های  موجود در سرعت و دقت پاسخ های حمایتی  فوری  خود به مشکلات مشتری را به حداقل کاهش دهیم.

اسلاید 4 :


8-1-1 کیفیت

کیفیت به عنوان خصیصه چیزی به ویژگیهای قابل سنجش چیزی اشاره دارد . چیزهایی که ما می توانیم آن ها را با استاندارد های شناخته شده ای چون طول رنگ وغیره مقایسه کنیم.علی رغم این مقیاس هایی برای ویژگیهای یک برنامه وجود دارد. این ویژگیها عبارتنداز:پیچیدگی سیلکومتیک یکپارچگی تعدادامتیازات کارکردی خطوط برنامه نویسی و... وقتی ما چیزی را بر مبنای ویژگیهای قابل سنجش ان می ازماییم ممکن است با دو نوع کیفیت رو به رو شویم:کیفیت طراحی وکیفیت تطابق.

کیفیت طراحی مربوط به ان ویژگیهایی است که طراح به چیزی اختصاص داده است .

کیفیت تطابق میزان رعایت مشخصات طراحی به هنگام ساخت محصول است

اسلاید 5 :


8-1-2 کنترل کیفیت

تغییر کنترل ممکن است  با کنترل کیفیت برابر گردد.کنترل کیفیت عبارت است از مجموعه بازرسیها بررسی و آزمون هایی که درروند فرایند نرم افزاری انجام میگیرد وهدف آن تضمین تطبیق تولیدهر کالا با نیازهایی است که به خاطرآن تولید می شود.

اسلاید 6 :


8-1-3 تضمین کیفیت

تضمین کیفیت شامل حسابرسی وگزارش کارکردهای مدیریت است.هدف تضمین کیفیت فراهم کردن اطلاعات لازم برای مدیریت است که به وسیله انها از کیفیت تولید اگاه می شود و در نتیجه اطمینان کامل حاصل میکند که کیفیت تولید در جهت براوردن اهداف است.

اسلاید 7 :


8-1-4 هزینه کیفیت

هزینه کیفیت شامل تمام هزینه هایی است که  در جهت نیل به کیفیت   یا اجرای فعالیت های مربوط به کیفیت به بار میایند.هدف انها فراهم کردن  بستری برای هزینه  کیفیت فعلی شناسایی فرصت هایی برای کاهش هزینه کیفیت  و فراهم کردن یک اساس طبیعی  برای مقایسه می باشد.هزینه های کیفیت ممکن است به هزینه هایی که مربوط به پیشگیری ارزیابی وشکست میباشد تقسیم کرد.هزینه های پیشگیری عبارتند از:

برنامه ریزی کیفیت
بررسیهای منظم فنی
تجهیزات ازمون
اموزش


اسلاید 8 :


        هزینه های ارزیابی شامل فعالیت هایی برای اگاهی از وضعیت تولید در اغاز هر فرایند میباشد.مثالهایی از هزینه های ارزیابی عبارتند از:                                1)بازرسی درون-مرحله ای و بین-مرحله ای
2)تعمیر و نگهداری تجهیزات
3)انجام ازمون
هزینه های شکست انهایی هستند که در صورت معلوم نشدن نقصی قبل ازتحویل محصول به مشتریان مرتفع خواهند شد.هزینه های شکست ممکن است به هزینه های شکست درونی وهزینه های شکست بیرونی تقسیم گردند .هزینه های شکست داخلی عبارتند از:
1)کار دوباره
2)تعمیر
3)تجزیه وتحلیل وضعیت شکست
هزینه های شکست بیرونی انهایی هست که مربوط یه نقایصی هستند که بعد از ارسال محصول به مشتری پیدا شده اند.نمونه هایی از هزینه های شکست داخلی عبارتند از:

اسلاید 9 :


1)هزینه رفع و رجوع شکایات و دعاوی حقوقی
2)بازگشت و تعویض
3)پشتیبانی و کمک های حمایتی
4)انجام تعهدات تضمین داده شده
همان طور که انتظار می رفت هزینه نسبی پیدا کردن و رفع یک نقص باحرکت مااز پیشگیری به تشخیص و سپس به هزینه های شکست داخلی و شکست خارجی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.تصویر صفحه بعد براساس داده هایی که بوهم [BOE81]و دیگران جمع اوری کرده اند این پدیده را نشان می دهد.

اسلاید 10 :


8-2حرکت کیفی

امروزه مدیران مسئول  کمپانی های سراسر جهان  صنعتی فهمیده اند که تولید با کیفیت بالا منجر به صرفه جویی در هزینه ها ومجصول پایانی بهترمی شود. ژاپنی ها با مبناقراردادن عقاید دمینگ رهیافت نظام بندی به وجود اوردند که هدف ان از بین  بردن علت  نقص های موجود  در محصولات بود . اگر چه کمپانی ها  و نویسندگان مختلف  اصطلاحات  متفاوتی  در این زمینه به  کار می برند اما در هر برنامه مدیریت کیفی کلی مطلوبی معمولا با  یک  توالی   چهار مرحله ای اصلی به عنوان زیر بنا روبه رو می شویم.

مرحله اول: کایزن گفته میشود و اشاره به سیستمی  با  روند پیشرفت دایمی دارد. هدف ان به وجود اوردن فرایندی قابل مشاهده تکرارپذیر و سنجش پذیر است.

مرحله دوم: که تنها پس از به  نتیجه رسیدن مرحله کایزن اغاز می گردد. اتاریما هینشیتسو گفته میشود.این مدحله به بررسی عوامل پنهانی که بر روند کارتاثیر انها برروند کار راخوش بینانه نماید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید