بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

برنج خوب برنجي است كه دانه ها يكدست و حالت شيشه اي توپر،بدون داشتن دانه هاي سفيد و خرده باشد.

 

نوك برنج نبايد حالت سفيد داشته باشد.

 

برنج پخته در مقايسه با برنج خام بايد سفيد رنگ ،كشيده،دانه ها يك اندازه و داراي طعم و بو و رنگ مناسب باشد.

تفاوت برنج ايراني و پاكستاني:برنج پاكستاني حالت شيشه اي دارند و دانه ها اگر در نور بگيريم از پشت سايه مي اندازد ولي برنج ايراني حالت شيشه اي توپر دارد و از پشت سايه نمي اندازد.

اسلاید 2 :

گوشت گاو:رنگ گوشت صورتي رنگ باشد ،چربي امعا و احشا زرد رنگ نباشد .رنگ قلم بايد شفاف و آبي رنگ باشد و اگر حالت سفيد شيري باشد پير است.

 

 

گوشت گوسفند:بايد نر باشد،رنگ گوشت نيز صورتي باشد.

اسلاید 3 :

مهمترین علایم فساد گوشت ها جهت تشخیص و پیشگیری از مسمومیت های غذایی به شرح زیر است:شل شدن بیش از اندازه و لزج و چسبناک شدن گوشت,تغییر رنگ گوشت از حالت طبیعی به سمت سبز یا قهوه ای ,وجود لکه های کوچک رنگی  ویا کرکی شدن سطح پوست ,وجود بوی نامطبوع مثل ترشیدگی ,تعفن, تغییر رنگ در چربی  گوشت و تند شدن بو و طعم چربی ,متلاشی شدن بافت گوشت,خشکی و چروکیدگی گوشت

 

اسلاید 4 :

ساده ترین روش برای تشخیص فساد گوشت قرمز وارد کردن  چاقوی تمیز در گوشت و بو کردن آن است,چنانچه  بوی نامطبوع به  مشام برسد نشانه فساد گوشت است.

اسلاید 5 :

ماهي ها مواد غذايي پروتييني و گاهي چرب هستند كه داراي بافت عضلاني سست تر نسبت به گوشت مرغ و گوشت قرمز هستند.بنابراين براي فاسد شدن مستعدترند.

اسلاید 6 :

منظره عمومي:ماهي تازه صيد شده سطح بدنش را قشر لزجي فرا گرفته و داراي برق و جلاي فلزي مي باشد.قشر لزج سطح بدن تا اندازه اي در اثر شستشوي بعد از صيد از بين ميرود.

 

فلس ها:فلس ها در ماهي تازه براق و اتصالشان به بدن محكم است.

 

باله ها:در ماهي تازه و سالم باله ها داراي حالت طبيعي و شعاع هاي آن از هم باز است.

 

چشم ها:درخشان،شفاف،روشن و برجسته بوده و تمام حدقه چشم را پر مي كند.مردمك چشم سياه و عريض و عنبيه طلايي و بندرت قرمز است

 

آبشش ها:رنگ آبشش ها در ماهي سالم از صورتي تا قرمز پررنگ مي باشد.

 

اسلاید 7 :

بو:بوي طبيعي ماهيان تازه شبيه بوي مرداب بوده و بوي گنديدگي ندهد.

 

صلابت نعشي:در حالت تازه بودن گوشت ماهي سفت و سخت و مرتجع بوده و در زير انگشتان مقاومت كرده،به طوري كه آثار انگشت بر روي ماهيچه آن باقي نمي ماند.

 

آنوس و شكم:آنوس در ماهي تازه و سالم ،فرو رفته،رنگ پريده و بسته است و شكم آن نسبتا برآمده مي باشد.

 

 

اسلاید 8 :

منظره عمومي:ماهي كهنه سطح بدنش خشك و كدر است و در صورت فاسد شدن ممكن است فلس ها كنده شده و تغيير رنگ در سطح ماهي ظاهر شود.

 

فلس ها:در ماهي كهنه ،كدر و اتصال آن به بدن حيوان سست بوده و در اثر دست زدن به آساني كنده مي شود.

 

باله ها:خشك،شل و افتاده مي باشد.

 

چشم ها:رنگ طبيعي خود را از دست داده و كدر مي شود.در ابتداي گنديدگي چشم ها كم كم فرو رفته و حدقه چشم را پر نميكنند.مردمك چشم غير مشخص گرديده و تمام قسمت كره چشم يكرنگ ميگردد.محوطه خوني موجود در چشم نيز با افزايش فساد پيشروي كرده و كل چشم را فرا مي گيرد.

اسلاید 9 :

بو:هرچه فساد بيشتر شده باشد بوهاي غير طبيعي نيز زيادتر ميشوند.

 

صلابت نعشي:عضلات پشتي براحتي و به آساني از ستون فقرات ماهي جدا شده ودر حين انجام اين عمل مقاومتي حس نخواهد شد.

 

اندرونه ها:با قشر لزجي پوشيده شده ودر موقع باز كردن شكم بوي تعفن احساس ميشود.اندامها نيز تغيير رنگ داده و كدر مي شوند.گاهي توليد گاز توسط باكتريها به قدري زياد است كه اگر ماهي را در آب بيندازند در آب شناور ميشود.

 

آنوس و شكم:عضلات مقعد حالت انقباضي خود را از دست داده و مجراي آن باز مي ماند.رنگ اطراف مقعد قرمز رنگ ميشود.شكم نيز تغيير حالت داده و فرورفته به نظر ميرسد.

اسلاید 10 :

تغييرات ظاهري و رنگ:بر اثر دناتوره شدن يا تغيير ماهيت پروتييني پس از رفع انجماد هم ،عضلات ماهي مات،بي رنگ و كدر شده و بافت حالت اسفنجي پيدا ميكند.

 

تغييرات طعم:طعم ماهي در طول نگهداري در سردخانه تغيير مي نمايد.براي آزمودن طعم بايد ماهي منجمد پس از رفع انجماد ،پخته و از نظر چشايي كنترل گردد.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید