بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
كارت گرافیك در كامپیوتر شخصی دارای جایگاهی خاص است . كارت های فوق اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط كامپیوتر را اخذ و آنها را بگونه ای تبدیل می نمایند كه برای انسان قابل مشاهده باشند. در اغلب كامپیوترها ، كارت های گرافیك اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر ، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می كنند.
هدف یك كارت گرافیك ، ایجاد مجموعه ای از سیگنالها است كه نقاط فوق را بر روی صفحه نمایشگر ، نمایش دهند.
اسلاید 2 :
اگر از فاصله بسیار نزدیك به صفحه نمایشگر یك كامپیوتر شخصی نگاه كنید ، مشاهده خواهید كرد كه تمام چیزهائی كه بر روی نمایشگر نشان داده می شود از "نقاط" تشكیل شده اند . نقاط فوق " پیكسل " نامیده می شوند
هر پیكسل دارای یك رنگ است . در برخی نمایشگرها ( مثلا" صفحه نمایشگر استفاده شده در كامپیوترهای اولیه مكینتاش ) هر پكسل صرفا" دارای دو رنگ بود: سفید و سیاه
امروزه در برخی از صفحات نمایشگر ، هر پیكسل می تواند دارای 256 رنگ باشد.
اسلاید 3 :
، توانایی برنامه نویسی برای سایهزنی با ظهور رابط کابری نسخه ۸ و توابعی مشابه بانام
اضافه شد GPU، به قابلیتهای
.
. بازار را با ارایهٔ اولین چیپ که توانایی سایهزنی به صورت نرم افزاری را دارا بود، در دست گرفت
اسلاید 4 :
پورت فوق امكان دستیابی مستقیم كارت گرافیك به حافظه را فراهم می آورد.ویژگی فوق باعث می گردد PCI كه سرعت پورت های فوق نسبت به
چهار مرتبه سریعتر باشد. بدین ترتیب پردازنده اصلی سیستم قادر به انجام فعالیت های خود بوده و تراشه موجود بر روی كارت گرافیك امكان دستیابی مستقیم به حافظه را خواهد داشت .
اسلاید 5 :
یک پردازنده کارت ویدئو تعداد بیشماری از محاسبات را انجام میدهد و همچنین میزان زیادی حرارت تولید میکند. برای خارج نمودن حرارت از پردازنده مورد استفاده قرار میگیرد
اسلاید 6 :
Ø مدهای کارت گرافیک:
یک کارت گرافیک معمولاً در دو مد متنی و گرافیکی کار می کند.
- مد متنی:
به ازای هر کاراکتر 2 بایت حافظه نیاز داریم که اطلاعات آن به صورت زیر است:
اسلاید 7 :
- Light : رنگ روشن برای کاراکتر ( 0 : روشن 1 : تیره )
- چشمک زن : ( 0 : چشمک زن 1 : ثابت )
برای یک مانیتور 80 * 25 حافظه مورد نیاز در کارت گرافیک برابر است با :
Kb 4 = byte 4000 = 2 * 80 * 25
اسلاید 8 :
q انواع کارت های گرافیکی
- MDA (MONOCOLOR DISPLAY ADAPTER ):
كارتهای MDA فقط دارای یک حالت عملیاتی هستند و آن هم حالت text با 80 ستون و 25 سطر می باشد، اين کارتها دارای گرافیکی محدود بودند بنابراین فقط قابلیت نگهداری اطلاعات یک صفحه را در خود داشتند.
- CGA (COLOR GRAPHIC ADAPTER ):
این کارت قابلیت نمایش گرافیکی را نیز دارد با این کارت ها علاوه بر اینکه می توانستند از مانیتور استفاده نمایند کارت قابل نصب بر روی تلویزیون نیز می باشد
- HGC :
این کارت براساس پردازنده Motorola mc6485 ایجاد شد و با کارت گرافیکی MDA سازگاری کامل داشت و می توانست دو صفحه 340 *720 را در خود نگهداری نماید در کل این نوع از کارت گرافیکی محبوبیت زیادی ندارد چون وابسته به سخت افزار خاصی می باشد
اسلاید 9 :
- EGA ( ENHANCED GRAPHIC ADAPTER ):
کارتهای گرافیکی EGA دارای مدهای مخصوص به خود می باشند. همچنین این کارتها با MDA و CGA سازگاری کامل دارند. کارت EGA اولین کارتی بود که هم دارای حالت رنگی و هم حالت تک رنگ بود در این نوع کارت گرافیکی تمام اطلاعات صفحه در RAM کارت گرافیکی ذخیره می شد و به علت اینکه سایز پیکسل ها در این کارت کوچک می باشد resolution تصویر بیشتر می باشد. حداکثرresolution ي که این کارت می تواند ایجاد کند 350 *640 می باشد.
- VGA (VIDEO GRAPHIC ADAPTER ):
مزیت اصلی این کارت نسبت بهEGA تکنولوژی بالاتر آن می باشد و بر خلاف کارت EGA این کارت به جای سیگنال های دیجیتال سیگنال های آنالوگ را به مانیتور ارسال می کند که این عمل اجازه می دهد تا مانیتور بتواند 26000 رنگ را تولید کند
- SPGA (SUPER VIDEO GRAPHIC ADAPTER ):
این نوع کارت گرافیک می تواند 256 رنگ را در resolutionهای 200 *640 و350 *640 و 480 *640 تولید نماید، همچنین این کارت قابلیت نمایش های 600 *800 و 768 * 1024 در صورتی که RAM گرافیکی به اندازه کافی وجود داشته باشد می تواند تولید کند.
اسلاید 10 :
کارت گرافیک یکی ازعناصر مهم در کامپیوتر است که با توجه به نوع استفاده و نياز کاربران، دارای مدل های متفاوت با پتانسيل های مختلف می باشد. کاربران با توجه به امکانات کارت گرافيک قادر به استفاده از بازی های کامپیوتری پيشرفته ، مشاهده فیلم و انجام عملیات حرفه ای نظير ضبط و ويرايش فیلم ، می باشند
در زمان استفاده از تصاوير گرافيکی حجيم و يا برخی بازی های کامپيوتری، ممکن است تصاوير بصورت منقطع نمايش داده شوند، در چنين مواردی استفاده از يک کارت گرافيک مطلوب و با سرعت مناسب ، علاوه بر افزايش کارآئی سيستم ، امکان پردازش تصاوير دو بعدی و يا تصاوير سه بعدی استفاده شده در بازی های کامپيوتری را با سرعت بيشتر فراهم می نمايد