دانلود فایل پاورپوینت مقایسه معماری زیگورات چغازنبیل با نمونه های مشابه در بین النهرین

PowerPoint قابل ویرایش
43 صفحه
8900 تومان

لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت مقایسه معماری زیگورات چغازنبیل با نمونه های مشابه در بین النهرین توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت مقایسه معماری زیگورات چغازنبیل با نمونه های مشابه در بین النهرین قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

مقدمه
درمجموعه سعی شده است با مطالعه کتابها مقالات متعدد به معرفی مقایسه معماری زیگورات چـغازنبیل با نمونه های مشابــه در بین النهرین  پـرداخته شود در مورد فلسفه پیدایش زیگورات ها در ایران و بین النهرین توضیحاتی داده شده اسـت که زیگورات چه نوع بنایی است و هـدف از ساخـت ایـن نوع ساختمانها یـا معابد چیـست . چغازنبیل در دوره عیلام میـانی در قرن ۱۳ قبل از میلاد ، توسط اونتاش گال در شهر دور اونتاش ساخـته شـده اسـت . دور اونتاش یک شهر مذهبی اسـت و در دوره شکوفـایی و تـولد دوباره عـیلامی ساخته شده است و قبل از پایان یافتن سلسله خاندان پادشاهی تحـت ضـربات دشمـن رنـگ میبازد. در ایـن مجـموعه بـه مـعـرفی بـناهای داخل حـصارهای چغازنبیل و معماری انها و مواد ومصالح به کار رفته ونوع ساختار چغازنبیل پر داخته شده است.و همچنین چند نمونه از زیگوراتهای بین النهرین معرفی شـده ، در مـورد نـوع ساخـتار انهـا وطبـقات ومـواد مصـالح و پلـکانهای توضـیحاتی داده شده است  .

اسلاید ۲ :

فلسفه بیدایش زیگورات
در میان معابد و بناهای دنیای باستان، زیگورات ها یکی از شگفت انگیزترین آثار بر جای مانده هستند که در منطقه میان رودان یا بین النهرین و همچنین در داخل ایران امروزی قرار گرفته اند. عظمت این ساختمان ها و ساختار معماری آنها، همیشه برای انسان امروزی عجیب و رمز آلود بوده است. فلسفه پیدایش زیگور ریشه واژه زیگورات به واژه ی «زیقوره» در زبان الکدی، یکی از زبانهای بین النهرین باز می گردد و به معنای بلند و بر افراشته ساختن است. زیگوراتما ساختمانها و معابد پلکانی شکل هستند که مانند هرم، هر طبقه ی بالایی نسبت به طبقه پایین تر خود مساحت کمتری دارد. برروی وجوه این هرم های بزرگ، پله هایی برای رسیدن به آخرین طبقه وجود دارد.در اخرین طبقه بعضی از زیگوارتما، ساختمان مکعبی شکل وجود داشته که احتمالاً محل برگزاری نیایش بوده است. حدس و گمان های مختلفی در مورد فلسفه وجودی این معابد عظیم وجود دارد. رایج ترین تصور در مورد زیگورات آن است

اسلاید ۳ :

که این معابد در حقیقت پلکانی بزرگ برای رسیدن به خدا یا خدایان مورد پرستش مردمان آن شهر بوده اند پله ای در ابعاد غیر قابل تصور که از یک سو انسان از آن بالا می رفته و از سوی دیگر خدا از آن پایین می آمده تا در اخرین طبقه و آنجایی که معبد قرار داشته انسان و خدا یکدیگر را ملاقات کند. با این حال زیگورات محلی برای نیایش های عمومی نبوده بلکه خانه ای برای خدایان بوده است و معمولاً افراد مانند کاهن ها یا پادشاه می توانستند از آن صعود کنند. زیگراقما ساختمانهای توپر آجری و خشتی هستند و درون خالی نیستند بلکه هر طبقه تا پایین و روی زمین ادامه دارد. در شهرهای میان رودان ، زیگورات بزرگترین و مشخص ترین ساختمان آن شهر بوده است. ارتفاع بعضی از این ساختمانها به پیش از چهل متر نیز می رسیده است. معمولاً این معابد در میان سایر معابد و ساختمانهای مقدس دیگر ساخته می شدند و یک مجموعه به هم پیوسته را تشکیل می دادند. دلتنگی های قومی برای کوه های شرق حدسیات دیگری نیز در مورد زیگورات مطرح است. برخی بر این باورند که ساختمان این کوه های عظیم خشتی در دشت های جنوب ایران و منطقه میان رودهای دجله و فرات، که منطقه ای است بدون پستی و بلندی، یاد آور کوه های سر به فلک کشیده فلات ایران است.
شاید سازندگان زیگورات ها، دلتنگی و یا خاطره قومی خود را از کوه های مقدس داخل فلات ایران که می توانستند خاستگاه و سرزمین اصلی آنان باشد، با ساختمان این قطعه های بلند آجری نشان داده اند. هر چه که هست، زیگورات نشان دهنده محترم و مقدس بودن ارتفاع و بلندی در ذهن سازندگان آن است. نخستین نمونه های شناخته زیگورات را مربوط به پنج هزار پیش می دانند. یکی از قدیمی ترین زیگورات کشف شده، زیگورات شهر اور (ur) در بین النهرین است. در حدود ۳۰ زیگورات در منطقه میان رودان و فلات ایران شناسایی شده است. از این میان برخی از آنها را قطعیت زیگورات می دانند و برخی دیگر از روی متون ادبی، مذهبی و تاریخی بر جای مانده یه حدس و گمان شناسایی می کنند، بین چهار زیگورات در ایران وجود دارد. زیگورات سیلک کاشان – زیگورات چغازنبیل و و زیگورات ده نو و جیرفت . زیگورات چغازنبیل بزرگترین معبد بر جای مانده از این گونه است.

اسلاید ۴ :

تاریخچه و موقعیت عیلامیان :
بخشی از ساکنان بومی فلات ایران برای نخستین بار از اواخر هزاره چهارم قبل از میلاد در جلگه های بین زاگرس و شرق بین النهرین در دشتهای رسوبی خوزستان که یکی از کهن ترین مناطق فرهنگی ایران است و سرزمین خدایان لقب گرفته بود. قدیمی ترین سیستم حکومتی را ابداع کردند و امپراطوری عظیم عیلام را بوجود اوردند، این مردمان شهرهای قدیمی جهان را پایه ریزی کردند و قدیمی ترین پایتختهای جهان را بنیان گذاردند. عیلامیان در جنوب و جنوب غرب ایران یکی از اقوام متمدن تر نسبت به بقیه اقوام ایرانی بودند. علاوه بر شوش سایر یاتختهای عیلامیان که در کتیبه ها ثبت شده است عبارتند از:‌ایلات «اوان» در شمال غرب شوش که احتمالاً شوشتر امروزی بوده است. از حدود ۲۷۰۰ ق م . تا ۲۲۰۰ ق م می باشد. ایالت «سیماش» در شمل شرقی دشت خوزستان که احتمالاً خرم آباد امروزی است. ایالت «انزان» در شرق و جنوب شرقی دشت خوزستان که احتمالاً فارس امروزی است. بقایای این شهرها نمونه های بارز شهرسازی و نخستین شهرهای سازمان یافته دنیا هستند. از وقایع بسیار مهم دوران عیلامیان اختراع خط میخی ایلامی که در اواخر هزاره چهارم ق م. به صورت گل نوشته و آجر کتیبه دار و یا اشیا دیگر بخشی از میراث مکتوب ما را تشکیل می دهند. عیلامیان تنها قومی بودند که از خط استفاده می کردند، خط آنان خط «عیلام مقدم» و یا «پرتو عیلامای» است.

اسلاید ۵ :

چگونگی بنای شهر دور انتاش یا چغارنبیل:
حدود اواسط قرن ۱۳ ق.م پشته وسیعی پیش از ۳۰ متر از رودخانه آب «دز» یکی از شعبات رود کارون را از مسیر مستقیم خارج و به آن قوس می داد توسط شاه عیلام اونتاش – گال انتخاب شد تا در آن شهر مذهبی بنیان نهاده شود. این شهر دور انتاشی نامیده شد که چنین نامی برگرفته از نام بنیانگذار آن بود. پشته ای که انتخاب شده بود قبلاً خالی از سکنه و ناحیه بکری بود و فقط در دوره کوتاهی از هزاره چهارم قبل از میلاد مسکونی بوده است. انتاش – گال شاه مهمترین بنای شهر دور انتاش یعنی معبد یا زیگورات چغازنبیل را برای خدای اینشوشیناک بنا نهاد ابن یرج مقدس برای آنها نمایش از خط ارتباطی بین زمین و آسمان را ارائه می کرد. اگر فرضیه سلطنت ۲۰ ساله (۱۲۴۵-۱۲۶۵) که به انتاش – گال نسبت داده می شود صحیح باشد، عملیات ساختمانی دور انتاش دقیقاً بلافاصله پس از به قدرت رسیدن این شاهزاده بوده و قطعاً در طول تمام این دوره ۲۰ ساله روی این شهر کار شده، ولی عملیات ساختمانی ایـن بـنا و شـهرک هـرگز به پـایـان نـرسیده است. پـس از مرگ انتاش گال هیچ یک از شاهان که در قرن ۱۳ ق م بر عیلام حکومت مـی کــردنـد وابستـگـی چندانی از خود به شهر دور انتاش نشان نداند و این شهر مقدس به صورتی آرام قرن ها به موجودیت خود ادامه می دهد تا اینکه با حمله و تهاجم آشوریها به این شهرک و فتح آن در سال ۶۴۰ ق م – این شهر متروک می شود سالنامه های آشو بنیپال که به ذکر هشتمین لشکرکشی می پردازد، تصویر این خرابی و انهدام را که سربازان آشوری به این شهر وارد کردند را در ذهن زنده می کند.

اسلاید ۶ :

معرفی چغازنبیل:
در طی حفاریهای به عمل آمده شهری که در آن چغازنبیل پیدا شده وسعتی بالغ بر ۴ کیلومتر مربع داشت و در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش واقع شده است. بلندی آغازین آن ۵۲ متر و ۵ طبقه بوده است. امروزه ارتفاع آن ۲۵ متر و تنها ۲ طبقه و نیم از آن باقی مانده است.
بناهای مهم چغازنبیل:
حصار اول: این حصار در برگیرنده زیگورات و معابد و بنای نیایشگاه است که در آن ۶ دروازه وجود دارد و از طریق همین دروازه ها زائران به محوطه معبد وارد می شدند. این حصار دارای ناودان هایی است که وظیفه دفع آب را بر عهده داشتند. مصالح به کار رفته در حصار اول خشت و گل کوبیده هستند. به این حصار «تمنوس» می گفته اند.
حصار دوم: حصاری است که حصار اول و بخشی از بناهای تاریخی چغازنبیل را در بر گرفته است.
حصار سوم: حصار سوم چغازنبیل نشانگر محدوده شهر بوده است و حصار اول و دوم و مجموعه بناهای چغازنبیل را در بر گرفته است. مصالح به کار گرفته شده در ساخت این حصار عموماً خشتی هستند.

اسلاید ۷ :

بناهای داخل حصار اول:
معبد چهار گوش غربی:
 هر یک از اضلاع این معبد ۱۷ متر است و هر یک از چهار زاویه آن همچون زیگورات در جهت یکی از جهات اربعه قرار دارد. ورودی این معبد در شمال شرقی آن تعبیه شده است، سقف اتاق ها در این معبد با خشت خام بصورت طلاق هلالی از نوع آهنگ پوشیده شده است.
معبد چهار گوش جنوب شرقی:
هر یک از اضلاع این معبد که زوایای آن به طرف جهات اربعه است ۱۸ متر بوده است. وجوه آن دارای پیش آمدگی ها و پس رفتگی هایی بوده که در روی از وجوه، تشکیل دو ستون بزرگ چهار گوش ۵۰/۴ متری و یک ستون مرکزی را می داده که همه اینها ۳۰ سانتیمتر برجستگی داشتند. نقطه این معبد شامل حیاطی است که در زاویه غربی بنا قرار گرفته است، اتاق های این معبد همانند معبد چهار گوش غربی در دو ضلع آن قرار گرفته است و همه آنها به این حیاط وابسته اند، ورودی آن در روی وجه جنوب شرقی قرار گرفته و بر دالان کوچکی به ابعاد ۵۰/۲ در ۵۰/۳ باز می شود. نقشه این معبد خیلی شبیه به معبد غربی است. با این تفاوت که ورودی آن به جای اینکه به طرف شمال شرقی باز شود در ضلع جنوب شرقی قرار دارد.

اسلاید ۸ :

معبد الهه اینشوشیناک:
در بخش شرقی جنوب شرقی، معبد B که به الهه اینشوشیناک هدیه شده وجود دارد. این معبد دارای ۵ اتاق است که همگی آنها در یک ردیف قرار داشته اند. در مدخل ورودی معبد، یک سر در هلالی به شعاع ۵/۷۲ سانتیمتر که مصالح آن از خشت و ملات گچ است. در زیر اتاق ورودی دروازه معبد که به «دروازه مجلل» معروف می باشد، آجر نوشته هایی دیده می شود. این آجر نوشته ها در هر دو سمت دروازه وجود دارند. معبد اینشوشیناک B دارای برخی از سالمترین و بهترین کلون ها و لوله های در و همچنین پاشنه های سنگی است.
مجموعه معابد شمال غربی:
از بین تمام نیایشگاه های پیدا شده در دور انتاش فقط ۳ نیایشگاه جای ویژه ای را که نسبت به سایر جاها ممتاز بوده اشغال کرده اند. این مجموعه در مجاورت حصار درونی در جبهه شمال غربی زیگورات قرار دارند. دو نیایشگاه برای ایشنی کاراپ وکی ری دیشا که مستقیماً به صحن شمال غربی باز می شوند و نیایشگاه سوم که برای خدای (گال) ساخته شده در نزدیک دروازه شمالی دیوار حصار قرار دارد.

اسلاید ۹ :

دروازه ارابه ها:
این دروازه در گوشه جنوبی حصار اول واقع شده است. عرض دروازه در حدد ۴۰/۲ متر می باشد، و کف پوشی از سنگ بر روی سطح دروازه دیده می شود. درز این کف پوش سنگی را با ملات قیر معدنی پر کرده اند. بر روی این سنگ فرش آثاری شبیه به آثار چرخ گاری دیده می شود و به همین دلیل این دروازه به نام دروازه ارابه ها مشهور شده است. چهار پایان را برای قربانی کردن د عابد از این دروازه وارد می کردند.
دروازه شاهی:
دروازه شاهی بزرگترین و عریض ترین دروازه است که در دیوار حصارهای اطراف حصار زیگورات تعبیه شده است. در اینجا کلون های سنگی مشابهی بسته می شده که توسط بست های فلزی به درچوبی متصل بودند. در درون این دروازه ۲ عدد تنگ سفالی پیدا شده که حالت و شکل آنها متاخرتر بوده و می توانستند مربوط به زمان فتح شهر توسط آشوری ها بوده باشد. دو قطعه از مجسمه های کوچک الهه عریان، قطعه ای از سفال رنگی، نصف مهر استوانه از جنس خمیر شیشه و یک قطعه کوچک مفرغ پایان پخش این مجموعه هستند.

اسلاید ۱۰ :

دروازه شمال شرقی:
این دروازه بزرگترین و مهمترین دروازه تمنوس و متکی به چهار برج می باشد دو برج در خارج و دو برج دیگر در داخل حصار است. این دروازه در ۲۶۵ متری زاویه شمالی تمنوس در دیوار شمال شرقی باز می شد.دو برج درونی آن از دیوار حصار ۸/۱۰ متر پیش آمدگی داشتند، که پهنای هر کدام از آنها در هر طرف زیگورات ۶/۶۰ متر و محدود به گذرگاهی به شکل مربع می شدند. تمام کف دروازه با آجرهای شکسته ای که هنوز هم لکه هایی از آنها باقی مانده خوش شده بود، همچنین کفسازی عریضی از آجر شکسته در مقابل دروازه، در تمنوس گسترده شده بود.
جبهه شمال شرقی:
این جبهه بیشترین میزان تغریب را دارد. عمود بر دروازه جبهه، مسیری کفسازی شده تا تا دروازه شمال شری وجود دارد. در جلوی این جبهه معبدی یافت نشده است. پلکان دروازه شمال شرقی به عرض ۵۵/۴ متر ورودی سراسری خارجی این دروازه را تشکیل می دهد ارتفاع هر یک از پله ها در حدود ۲۹ سانتیمتر و پوشیده از کف سازی سنگی بوده اند. در ورودی سَرْ سَرای در حدود ۵/۱ متر پهنا دارد. در جلوی این در ورودی دو اولا و کلون سنگی یافت شده اند. از مهمترین یافته های این جبه پیدا کردن قطعات متعددی از یک حیوان به صورت برجستگی های مدور و از جنس سفال لعابدار بود که جمع آوری و مرمت مشخص شد که مجسمه یک گاو نر نسبتاً بزرگ است. این حیوان حکم یک نگهبان دروازه را برای زیگورات چغازنبیل داشته است.

مطالب فوق فقط متون اسلاید های ابتدایی پاورپوینت بوده اند . جهت دریافت کل ان ، لطفا خریداری نمایید .
PowerPointقابل ویرایش - قیمت 8900 تومان در 43 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد