بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

از دیر باز تا کنون سیر در احوالات زندگی ملل گذشته برای انسان امروزی از لذت خاصی برخوردار بوده است , در این میان مللی بوده اند که نحوه زندگیشان پایه تمدن دنیای امروزی را ساخته است , یکی از این تمدنها که میتوان آن را جزء اولین تمدنهای بوجود آمده و سرمنشاء تحولات دنیای امروزی دانست تمدن بین النهرین می باشد .

امید است که با پرداختنن به این موضوع بتوانیم اندکی به شناخت بیشتر فرهنگ و تمدن این آب و خاک کمک کرده و دین خود را ادا نمائیم ...

اسلاید 2 :

باستان شناسی بین النهرین

از آنجا که سنگ در بین النهرین به خصوص قسمتهای جنوبی کمیاب بود ه خانه ها و اغلب بناهای کهن با گل و خشت خام ساخته شده و آجرهای پخته  و ملاط نیز خاص معابد و قصرها بوده است از این رو طی هزاران سال خشت ها و دیوارهای گلی در معرض فرسایش قرار گرفته و اکنون از بقایای شهرهای بزرگ جز تله خاکی باقی نمانده است .

از دیر باز تا کنون سیر در احوالات زندگی ملل گذشته برای انسان امروزی از لذت خاصی برخوردار بوده است , در این میان مللی بوده اند که نحوه زندگیشان پایه تمدن دنیای امروزی را ساخته است , یکی از این تمدنها که میتوان آن را جزء اولین تمدنهای بوجود آمده و سرمنشاء تحولات دنیای امروزی دانست تمدن بین النهرین می باشد .

امید است که با پرداختنن به این موضوع بتوانیم اندکی به شناخت بیشتر فرهنگ و تمدن این آب و خاک کمک کرده و دین خود را ادا نمائیم ...

اسلاید 3 :

تمدن بین النهرین

اصطلاح بین النهرین به معنای سرزمین میان دو رود است و اساساً به دشت های مسطح میان دو رود دجله و فرات اطلاق می‌شود که سرزمین کنونی عراق را در بر می گیرد . بخش اعظم دشت ها و تپه های پیرامون این دو رود که مجموعاً بخش مرکزی خاور نزدیک را تشکیل می دهد نیزبخشی از بین النهرین محسوب می‌شدند . بین النهرین از شمال به کوههای ارمنستان , از شرق به رشته  کوه زاگرس , از جنوب به خلیج فارس و صحرای عربستان و از غرب به کویر شام محدود می گردد . به علاوه کلمه بین النهرین نیز به طور کلی به تک تک مردمانی که در دوران باستان ساکن یا حاکم این سرزمین بودند اطلاق می‌شد .

اسلاید 4 :

تمدن بین النهرین

بیشتر مورخان و باستان شناسان عقیده دارند که بین النهرین محل پیدایش تمدن بوده است وجود رودخانه پر آب آنرا مهد مهمترین تمدنهای رودخانه ای ساخت و موقعیت ار تباطی بسیار مناسب آن موجب تماس با سرزمین های دیگر و درنتیجه پیشرفت و انتشار تمدن گردید . چنانچه بعضی از علوم و از همه محمتر پیدایش خط از بین النهرین باستان می‌باشد . نخستین شهرهای مهم  تاریخ نیز در همین سرزمین بوجود آمدند و به دنبال خود قواعد زندگی مدنی را پدید آوردند .

اسلاید 5 :

اسطوره اتره خسیس

شواهد باستان شناختی متعلق به حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح , حکایت از آن می‌کند که معابدی در این شهرها ساخته شده است . این معابد برای پرستش خدایانی خاص احداث می شده , مخاطره بودن زندگی ایجاب می‌کرده مه خدایانی از شهر ها محافظت کند و مسئول شهر و مردم آن شهر باشد .خدایان مهمتر و معروف تر به دفعات بیشتر در اسطوره ها ظاهر می شدند . این خدایان به شرح زیر بودند :

انو : خدای آسمان

ایشتر : الهه عشق

ال لیل : پسر انو

سین : خدای ماه

ان نوناکی ها : خدایان سومری

اسلاید 6 :

اتره خسیس پسر او برو-توتو پادشاه شوروپک بود , در واقع اتره خسیس به معنای ( خرد بیش از حد ) بود . این اسطوره از آنجا آغاز می شود که خدایان همه کارهای سخت را انجام می‌دهند در حالیکه این کار را دوست ندارند .پس از گذشت 3600 سال به این نتیجه می‌رسند که به اندازه کافی کار کرده اند و خود را در مقابل ال لیل مسلح می‌کنند .ال لیل ناراحت شده و همه خدایان بزرگ را گرد هم جمع می‌آورد و حرف آنها را می‌شنود و آنها تصمیم می‌گیرند که بیلیت ایلی را بیافرینند و از آن پس او همه کارهای سخت را انجام می‌دهد و ...

اسلاید 7 :

سومریان

جنوب بین النهرین را سومر می نامیده اند . کشفیات باستان شناسان نشان می‌دهد که سومر از هزاران سال پیش ساکنان مکی داشته . در حدود 5000 سال پیش مردمی به این سرزمین مهاجرت کردند که سومری نامیده می‌شوند .طبق افسانه های قدیمی آنها از طریق دریا یعنی خلیج فارس به سومر وارد شده اند .شهرهای اور , ارک , گاش , نیپور , کیش , و اریدو از مهمترین شهر های سومر باستان هستند .

اسلاید 8 :

خط

 سومریان نخستین قومی بودند که موفق به اختراع خط شدند خط سومریان خط میخی بود و ÷یدایش آن به دلیل رشد و رونق زندگی شهری و گسترش تجارت بود .خط بابلیها و آشوریها نیز از خط سومری ها تبعیت می‌کند . خط میخی سومری ها دارای 600 علامت بود و با وسیله ای نوک تیز به لوح گلی نقش می‌شد .

اسلاید 9 :

زیگورات شهر اور

 در پايان هزاره چهارم پيش از ميلاد بناهاي سنگي و خشتي بزرگي در نقاط مختلف ميان رودان بنا شدند. اين بنا ها در كانون توجه و اهميت ساختار شهر قرار مي گرفتند. از ميان شهرهاي سومري ، اور بيشتر از بقيه يادگارهايش را حفظ كرده است. زيگورات شهر اور از معدود پرستشگاه هايي است كه همچنان رو به آسمان (نيايش گونه) ايستاده است. ساخت زيگورات ابتكار سومري ها است. آنان براي خدايان خود پرستشگاهاي مرتفعي مي ساختند كه شبيه هرم و داراي طبقات متعدد بود. كاهنان در اين معابد به قرباني و نيايش مي پرداختند. چرا كه جايگاه خدايان بين النهريني عموما در كوهستان هاي شرقي بود و شايد ساختار اين بناها ياد آور جايگاه اين خدايان بوده است. آخرين طبقه معبد مكاني بود كه مجسمه رب النوع يا الهه در آن قرار مي گرفت و هيچ كس جز بالاترين مقام روحاني شهر حق ورود به آنجا را نداشت.

اسلاید 10 :

 از اين معبد تنها چند نمونه در جهان باقي مانده است كه شامل زيگورات اور ، چغازنبيل در شوش (ايران) و زيگورات هاي اريدو ، اورك و نيب پور هستند. اين زيگورات را اور-نامو پادشاه شهر اور (2113 تا 2096 ) براي نانا خداي ماه و محافظ شهر ساخت. اين بناي عظيم كه 5000 سال از عمر آن مي گذرد ، در سه طبقه ساخته شده است. اور- نامو 17 سال بر آنجا حكومت كرد. با توجه به بقاياي اين بناي بزرگ ، ارتفاع واقعي آنرا 60 متر تخمين زده اند. همچنين اين معبد سومري ها بعدا در عصر نبونيد ( آخرين پادشاه بابلي سال 556 تا 539 پ . م ) مرمت شده است.

 بناي فعلي زيگورات بيش از 11 متر ارتفاع دارد. پايه هاي اين بنا نيز در حال حاضر در 340 كيلومتري شمال بغداد ، در استان قادسيه و در غرب رود فرات (15 كيلو متري جنوب شهر ناصريه ) واقع شده است. رونق اين زيگورات ها تا سال 500 (پ . م ) كه عصر ايراني بين النهرين آغاز شد ، ادامه يافت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید