بخشی از مقاله

ملاقات با مشتری قبل از طراحی یک پروژه مسکونی

مقدمه
قبل از طراحی یک پروژه مسکونی طراح باید چند کار مقدماتی را انجام دهد که هر کدام شامل جمع آوری سازماندهی و ارزیابی اطلاعاتی است که اساس مراحل بعدی طراحی را تشکیل می دهند. ملاقات و گفتگو با مشتریان معمولا اولین کار در مرحله تحقیق و آماده سازی بوده که در این فصل به تفصیل پیرامون آن بحث می نماییم.
دیگر اعمال مقدماتی بیشتر مربوط به خود محل بوده و عبارتند از :


1. بدست آوردن ابعاد و اندازه های مکان مورد نظر
2. ؟؟؟؟؟ bare sheet و نقشه پایه با مقیاس مشخص
3. ارزیابی و تحلیل مکان و بالاخره
4. نوشتن برنامه طرح که جملگی در فصول 6 و 7 ارائه خواهد شد.


ملاقات و گفتگو با مشتریان گام مهمی است چون زمینه تضمین مراحل طراحی را فراهم می کند. در این جاست که طراح با اطلاعات لازم در مورد خواسته ها و نیازهای مشتریان در مورد مکان طراحی آشنا می شود. چنانچه این ملاقاتها به درستی انجام شود نحوه تعامل بین طراح و مشتریان را در اداه مراحل طراحی مشخص خواهد شد. برخورد صادقانه و شفاف هر یک از دوطرف جهت اعتماد سازی و احترام متقابل بین آنها بسیار مهم است. در این فصل راهکارهای شروع مثبت و سازنده پروژه که شامل آگاهی در مورد طراح اولین تماس با مشتری ملاقات با مشتریها و تنظیم یک پیش طرح حاوی خدمات طراحی است، ارائه می گردد. تمام این موضوعات و اعمال اساس تعامل حرفه ای و لذت بخش بین طراح و مشتریان می باشد.


آشنایی با طراح
راههای احتمالی زیادی برای آشنایی ابتدایی مشتریان با طراح وجود دارند که معمولا با کسب آگاهی اولیه پیرامون طراحی و اطلاعات شغلی اساسی در مورد طراحی (حقیقی) و یا شرکت طراحی (حقوقی) مربوطه شروع می شود. این فرآیند آشنایی باید آنقدر برای مشتری بالقوه آسان و جالب توجه باشد تا وی را وادار به پیگیری از طریق تلفن یا حضور در دفتر کار طراح بنماید. مشتریان از راههای مختلفی می توانند با شرکت طراحی آشنا شوند که اهم آنها عبارتند از: تبلیغات، بروشور، وب سایت، تابلوی محل کار و بالاخره تبلیغ کلامی. از این رو طراحی باید از راههای مختلف جهت ارتباط با مشتریان استفاده نماید به گونه ای که نگاه و فکر آنها را جهت پیگیری خدمات طراحی جلب نماید. تبلیغات مالکین منازل می توانند از طریق تبلیغات موجود در روزنامه ها، مجلات محلی یا برنامه های رویدادهای ورزشی یا موسیقی یا از طرق تلویزیون و رادیوی محلی بایک شرکت طراحی آشنا شوند.


اندازه و محتوای این گونه تبلیغات کوتاه و مختصر بوده به طوری که با چند کلمه و تصویر جذاب توجه مشتری را به خود جلب می نمایند. باید این تصاویر تبلیغاتی خیلی جالب باشند چون اولین چیزی هست که نگاه مشتری به آن افتاده و دیگر اینکه آنها می توانند تا حد زیادی بیانگر احساس و سبک کار طراح باشند. در هر موقع ممکن؛ بهتر است یک طراح گرافیک حرفه ای یا شرکت تولیدی را برای تولید یک آگهی مناسب برای این منظور استخدام نمود. آگهی و تبلیغات علیرغم پر هزینه بودن آن در بعضی موارد توانایی جلب نگاه مشتریان زیادی را دارد.


بروشور: دفترچه یا جزوه ای است که حاوی اطلاعات مهم یا تبلیغاتی در مورد چیزی است و ؟؟؟؟ مفیدی برای شرکتهای طراحی است که می تواند از طریق پست یا تحویل مستقیم به مشتریان در اختیار آنها قرار گیرد. در این دفترچه علاوه بر درج اطلاعات مهم تبلیغاتی فلسفه طراحی، فرآیندی و تعرفه هزینه های مربوطه نیز درج می گردد تصویر 1-5 البته ظاهر و طرح بندی بروشور در برقراری ارتباطی موثر و ایجاد انگیزه در مشتری بسیار مهم می باشد.


وب سایت: در عصر الکترونیک شبکه اطلاعاتی اینترنتی لازم شغلی بدل شده است هر وب سایتی در اصل یک نسخه دیجیتالی از یک بروشور است.
با:
- از مزایای اضافی وب سایت به روز بودن و پیوند های متعدد هر سایت و در نتیجه امکان دسترسی به اطلاعات بیشتر را نام برد.
تصویر 1-5 نمونه ای از بروشور یک شرکت


تابلوی محل کار: روش موثر جهت جلب مشتریان نصب تابلوهای کوچک و در عین حال جذاب در محل کار است.
تبلیغ کلامی: در نهایت یکی از بهترین راههای اطلاع رسانی و آشنایی مشتریان با حرفه طراحی و یا هر حرفه دیگر شنیدن تجربیات مشتریان قبلی و کسانی است که با طراح به نوعی برخورد داشته یا کار کرده اند. شاید بهترین شکل آگهی رسانی داشتن مشتریان قبلی باشد که ؟؟؟؟؟ مثبت کارتان را به دوستان یا آشنایان خود بازگو می نمایند. بنابرانی کامل کردن کیفیت کار و حفظ روابط مستمر با مشتریان سابق برای یک طراح بسیار مهم است. ملاقات طی تعطیلات سالانه یا ارسال جدید ترین کارها برای مشتریان سابق می تواند آنها را در جریان وضعیت شغل حرفه ای قرار داده و احساس نمایند که هنوز برای شما ارزش دارند.


تصویر 2-5 شبکه اینترنت بهترین مکان برای ارتباط با عامه مردم است.
اطلاعات بدست آمده


روشهای قبلی ارتباطی با مردم از جمله راههای انتخابی آگاهی رسانی مشتریان در مورد طراح یا شرکت طراحی است. با این اشکال متنوع ارتباطی و نیز با تهیه اطلاعات اساسی در مورد طرح یا شرک طراحی همچون خدمات قابل دسترس علت و فلسفه طراحی فرآیند طراحی و تعرفه هزینه های می تون علاقه و انگیزه مشتریان بالقوه را بر انگیخت میزان معرفی و ارائه این اطلاعات تا حد زیادی بسته به وسایل ارتباطی مورد استفاده مخاطب مورد نظر زمان و مکان قابل استفاده و در نهایت مقدار بودجه تخصیص یافته تغیر می نماید. آگهی و تابلوی محل کار کمترین و بروشور و وب سایت ها بیشترین فرصت را جهت اطلاع رسانی در اختیار طراح یا شخصی که می خواهد کارش را به بازار معرفی نماید قرار می دهند.


خدمات قابل دسترس: آگهی، بروشور، وب سایت، تماماً بایستی نوع و نحوهخ دمات ارائه شده توسط شرکت طراحی یا طراح را به اطلاع مشتریان بلقوه برساند. اهم این اطلاعات عبارتند از: طراحی، ساخت که در ارتباط با سازه هایی چون تارس، دک و حفاظهاست. کاشت (درمورد گیاهان) و مراقبت و نگهداری (درمورد مراقبت مستمر منظره و محوطه بعد از ساخت و کاشت گیاهان در آن) می باشد. مشتریان بالقوه بایستی بدانند که شرکت طراح تا چه اندازه قادر به پوشش این خدمات گسترده ومتنوع است چون از این دیدگاه قوت و ضعف بسیاری از شرکتها شناخته می شود.


یک شرکت طراح منازل مسکونی را که کلیه خدمات طراحی، ساخت، کاشت گیاهان و مراقبت و نگهداری را با هم انجام می دهد شرکت طراح و سازنده یا تمام خدماتی می نامند. مزیتی که چنین شرکتی دارد اینست که می تواند یک بسته هماهنگ خدماتی را به مشتریان خود عرضه نماید و از این رهگذر جریان ملایمتر و خالی از کشمکش و افت و خیزی را از هر مرحله به مرحله بعدی ایجاد نماید. شرکتهای دیگر تنها خدمات طراحی را به عهده گرفته و سپس با پیمانکاران منظره دیگر برای اجرای مراحل دیگر وارد عمل می شوند. کیفیت کار چنین شرکتهایی معمولا عالی است چون از پرداختن به مسائل دیگر همچون ارزیابی گیاهان یا دیگر مصالح ساختمانی ؟؟؟ بوده و وقت خود را روی پیدا کردن طرحهای تازه و تزریق خلاقیت روی کارهای خدو می نمایند. بنابراین هر شرکت باید سابقه و قابلیتهای حرفه ای خود را به مشتری مطرح نماید تا آنها خود انتخاب کننده نوع شرکت تخصصی یا تمام خدماتی باشند.


فلسفه طراحی: مشتریان همچنین بایستی با فلسفه طراحی طراح یا اصول و ارزشهای اساسی که طراحی در پروژه های طراحی خود بکار می برد آشنا شوند. فلسفه های طراحی مفاهیم و احساساتی هستند که همچون زیبا شناسی یا آنچه که باعثص می شود تا طراح خوب شناخته شود درک و شناخت مزایای طرح اهمیت به فضای بیرون ساختمان مباشرت و نظارت زیست محیطی سبک یا سبکهای انتخابی مواد و مصالح انتخابی( گیاهی و ساختمانی) و بالاخره روش برخورد و کار با مشتریان طراح بایستی فلسفه طراحی طراحانی را پیدا نمایند که فلسفه های طراحی آنها با طرز فکر و باورها و ارزشهای شخصی آنها در مورد طراحی منظره هماهنگی داشته باشد.


فرآیند طراحی: مشتریان بایستی از نوع فرآیند طراحی که قرار است روی محل سکونت آنها اعمال شود آگاهی یابند. بسیاری از مالکین کاملا نمی دانند که برای تهیه نقشه اصلی محل مسکونی به چه چیز نیاز است و یا مراح مختلف آن کدامند. تهیه طرحی حاوی مراحل ضروری از فرآیند طراحی و مدت زمانی که هر مرحله طول می کشد برای هر طراحی مفید خواهد بود. مراحل زیر از فرآیند طراحی باید به عرض مشتریان برسد:


1. آنالیز محل
2. برنامه طراحی
3. دیاگرامهای کارکردی
4. طرح مقدماتی و بالاخره نقشه اصلی.
هر مرحله را بایستی به طور مختصر با زبان شفاف و عام الفهم تشریح نمود تا همه آنرا بفهمند. بعضاً از مثالهای گرافیکی نیز می توان جهت تکمیل توضیحات مکتوب استفاده نمود.
بایستی به مشتری فهماند که طراحی و رای انتخاب و آرایش گیاهان است. هر طرحی آمیزه ای زیبا شناختی و کارکردی خاصی از نیازهای منحصر به فرد مشتریان با مسائل و پتانسیل محل است که تماماً با حرفه طراحی گره خورده اند. بنابراین مشتریان باید اعمال و مرحل مربوط به فرآیند طراحی را بدانند.


قیمتها و تعرفه هزینه ها: اکثر مشتریان مایلند تا از هزینه تمام شده نقشه اصلی و اجرای آن اطلاع یابند. این امر را می توان با تهیه یک تعرفه کلی بر اساس نرخ ساعتی و یا به طور یکجا برای تهیه یک نقشه اصلی تنظیم شده به انجام رساند. این اطلاعات هر چند می تواند برای مشتریان بسیار سودمند باشد بعضی از طراحان به خاطر اینکه مبادا مشتریان از مبالغ مندرج بترسند یا اینکه رقبای آنها به خاطر تقویت جایگاه یا بهتر جلوه دادن خود در بازار قیمتهای پایین تر ارائه دهند به دیده شک به این موضوع می نگرند که هر دوی این نگرانی ها طبیعی و بر حق است. در هر صورت طراحی باید در مقطعی از فرآیند طراحی تعرفه قیمتی را به مشتری اعلام نماید. معمولا بهتر است تا به مشتری این اجازه را بدهیم تا هر چه زودتر قیمت پیشنهادی را به دلیل عمدم صرفه اقتصادی رد کند.


مساله دیگر پرداخت یا عدم پرداخت بهای طرح است. بعضی از طراحان از مشتریان خود در صورت امضای قرار داد اجرای طرح پولی بابت خود طرح نمی گیرند که این عمل معمولا « طرح مجانی» می گویند. بعضی از طرحهای مجانی بایستی رایگان باشند چون آنها تنها نقشه ساده ای از محل قرار گیری گیاهان خاص در محل می باشند. غالبا این طرحها را به همراه فهرستی از گیاهان و قیمت آنها روی نوشت افزار شرکت ترسیم می نمایند.


درهر صورت طرحهای رایگان دیگری نیز وجود دارند که قیمت آنها بایستی به اطلاع مشتریان برسد. اینها در واقع طرحهایی اند که زمان زیادی برای طراحی و تهیه آنها صرف شده و برای کشیدن مشتریان پای میز قرار داد بکار می روند. ولو اینکه به مالک گفته شود که طرح رایگان است با این وجود زمان صرف شده جهت تهیه طرح مطمئنا در کل هزینه پروژه منظور خواهد شد.


احتمالا یک طرح مجانی درک مشتری از ارزش مشاوره ی حرفه ای طراح را تحت تاثیر خود قرار دهد طراحان حرفه ای بهایی بابت مشاوره و خدمات خود پول دریافت می دارند. چنانچه طراحی طرح ارزشمند و تخصصی را مفت در اختیار دیگران بگذارد چه چیزی به جای ذوق و استعدادی که بابت تهیه طرح صرف شده را می گیرد؟ مطمئنا ارزش زمان صرف شده برای طراحی با هیچ چیز برابری نمی کند و مشتریان باید آن را درک کرده و هزینه فرصت آن را بپردازند.
ارتباط اولیه با مشتری


چنانچه مشتری به طور مثبت تحت تاثیر آگهی قرار گرفته یا به طور مناسبی از طریق بروشور یا وب سایت اطلاع رسانی شود، در آن صورت شرکت یا خود طراح باید مستقیماً از طریق تلفن یا پست الکترونیکی و یا قرار ملاقات گذاشتن در دفتر شرکت یا محل کار، پیگیری لازم را صورت دهند تصویر3-5 . مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر و یافتن پاسخ سوالات اوليه خوى و گذاشتن قرار ملاقات برای تشریح دقیقتر نحوه ومیزان حق الزحمه طراح یا شرکت مربوطه برای نوشتن نقشه اصلی محل مسکونی خود از طرف مقابل در خواست اطلاعات می نماید.


از آن طرف طراح نیز هر موقع که لازم باشد جهت پاسخگویی به سوالات مشتری پاسخ خواهند داد. اطلاعاتی که قبلا به مشتری از هر طریق دیگر داده شده اگر شده شخصا دوباره تکرار و اینکه می توان با آنها کار کرد یا نه بایستی یکسری سوالاتی از آنها بپرسد. در صورت ثمر بخش بودن مذاکرات اولیه طراحی می تواند قرار ملاقات بعدی را در منزل مشتری بگذارد.
اولین تماس با طراح معمولا تلفنی می باشد.
ملاقات مشتریان


گام بعدی ملاقات رو در روی مشتریان با طراح به منظور بررسی مشخصات دقیق تر مشتری و محل آنها می باشد. جهت بازدید محل و ساختمان از نزدیک بهتر است این ملاقات در منزل مشتری برگزار شود تصویر 4-5 . ملاقات در ساختمان مشتری بهترین فرصت را جهت شناخت کامل نظرات و علایق مشتریان از مکان خود که در آن بیشترین احساس راحتی را می نمایند در اختیار طراح قرار می دهد از این طریق همچنین بهترین فرصت را برای کسب اطلاعات لازم جهت امکان پیشرفت مناسب فرآیند طراحی به طراح می دهد. در بعضی موارد بهتر است یا حتی ضروری است که این ملاقات در دفتر طراح انجام شود که در این صورت بازدید طراحی از محل مشتری به بعد موکول میشود.
تصویر 4-5 ملاقات اولیه باعث دیدن شخص طراح از محل و ساختمان مورد نظر می شود


اطلاعات مشتری:
هدف عمده طراح از اینگونه ملاقاتها کسب اطلاعات اولیه ضروری از مشتریان است که اساس طراحی مناسب و اصولی را تشکیل می دهند. این اطلاعات بایستی شامل :
اطلاعات خانوادگی خواسته ها و نیازهای مشتری (برنامه اولیه) نکات مورد علاقه و نفرت مشتری از منظره خود، سبک زندگی و ویژگی های مشتری و بالاخره مشاهدات و نظرات مشتری در مورد ساختمان و محل خود . بعلاوه با این ملاقات فرصتی به هر دو طرف دست می دهد تا در مورد فرآیند طراحی و تعرفه قدیمی و هزینه های مربوط به پروژه بررسی نموده ضمن پرسش و پاسخ کلیه جوانب مربوط به فرآیند روشن شود. بارها اتفاق افتاده که طراح مجبور شده جهت مطالعه و بررسی دقیقتر و عمیق تر محل بعداً به آن جا مراجعه نماید (به فصل هفتم رجوع شود) هدف نهایی این ملاقات هم برای مشتری و هم رسیدن به توافق کاری روی طراحی محل مورد نظر مشتری می باشد.


اطلاعات خانوادگی: این اطلاعات شامل تعداد اعضاء خانواده و سن هر یک اشتغال جوانان علایق اعضاء خانواده به ویژه آنهائیکه با فضاهای باز سروکار دارند. نوع و تعداد حیوانات خانگی و غیره می باشد.
خواسته ها و نیازهای مشتریان: طراح باید از تفکر و تخیل مشتریان در مورد مکان زندگی خود برای تبدیل آن به صورت برنامه طرح آگاهی داشته باشد. برای این منظور طراح بایستی با کمک تعاریف کلی آنچه پیش بینی می نماید. و فضاهای خاص یا موارد استفاده مورد نظر آنها به خواسته های مشتریان پی ببرد. منظور از تعاریف کلی یا اهداف تشریح احساس یا جوی است که خواست مشتری بوده و معمولا در غالب عبارات زیر بیان می گردند:


می خواهیم که حیاط جلویی مکانی آرام بوده و فضایی جالب برای مهمانان ما باشد.
تصور ما از یک باغ پناهگاه و مامنی جهت فراغت از مشغله دنیوی و در آن پرندگان و دیگر جانوران وحشی را می بینیم.
پیش بینی و باور من از محیط زیست جایی است که در آن اعضای خانواده و دوستان می توانند در فضای آرام دور هم جمع شوند.
طراح با استفاده از این اطلاعات می تواند سبک و مشخصه طرح را پایه ریزی نماید. بعلاوه طراح می بایست از مشتریان جهت شناخت فضاهای خاص یا زمینه های استفاده از فضاهای بیرون ساختمان که می خواهد در طرح پیاده شوند سوال نماید. ممکن است این خواسته ها به صورت زیر بیان شود: ما برای چهار نفر در مکانی نسبتا خصوصی به ................. نیاز داریم.


می خواهیم تقریبا 12 درخت سیب نزدیک پشت ملک خود بکارم.
یک سکوی چند طبقه بجای یک دک یک طبقه بزرگ را ترجیح می دهم .
به یک فضای پارک اضافی چسبیده به گاراژ نیاز دارم.


به یک فضای جدید برای بازی یک چنین کاری بزرگ برای بازی بچه ها و یک محل نشین کنار درخت در حیاط پشتی ساختمان نیاز داریم.
طراح از این نوع اطلاعات برای برنامه ریزی طرح استفاده خواهد کرد (فصل 7 را ببینید.)


علایق و تنفر های مشتری: طراح بایستی بفهمد که مشتری چه چیز از طرح منظره برایش خوشایند است و چه چیز نا خوشایند هدف از بیان این مطلب عموما تعریف و تعیین امتیاز مربوطه به سبک طرح زیبا شناسی مواد و مصالح گیاهی و ساختمانی و عناصر یا ویژگیهایی از طرح است که مورد توجه خاص مشتریان است. هدف تعریف و تعیین زیبا شناسی و مواد طراحی منظوره است. طراح می تواند در مورد هر یک از این مقوله ها از مشتریان سوال کند طرح همچنین باید به چیزهایی که مورد علاقه مشتریان نمی باشد اشراف داشته باشد. در بعضی موارد مشتریان تنها شناخت مبهمی از آنچه می خواهند دارند، لیکن آنچه را که دوست ندارند می توانند بوضوح بیان کنند. در ذیل نمونه اهم جملاتی که تنفر و دوست داشتن را بیان می کنند می بینید.


من چیزی را دوست دارم که مختص خودم است.
ما از چیزی برجسته و قابل توجه باشد بدمان می آید. چون خانواده ای نسبتا محفظه کاریم.
من در بسیاری از خانه های متفاوت حفاظهای یک جور می بینم از چیزی خوشم می آید که با ساختمان هماهنگ باشد.
اگر می توانستیم چیزی نسبتا ساده ولی متفاوت از بقیه داشته باشیم خیلی راضی خواهیم شد.


بعضی نظریات مربوط به تنفرات و علایق افراد منحصر به فرد بوده و تلفیق آنها با برنامه طراحی نسبتا آسان می باشد حال آنکه تغییر نظریات افراد دیگر در این مورد ممکن است کلی و عمومی است تصویر 5-5 . نظریاتی که حاوی کلیاتی چون ویژه ، مختص، متفاوت، یا ملایم و نرم و یا محافظه کارانه می باشند ذهنی بوده و بیانگر اندیشه ها و تفکرات مشتریان در مورد پروژه پیشنهادی آنهاست که در ذهن خود آنرا ساخته اند.
یک طراح چگونه می تواند این جملات ذهنی را تفسیر کند؟


یک طراح چگونه می تواند نظراتی شبیه آنچه که در بالا ذکر شد ر به اطلاعات سودمند و با معنی طراحی تبدیل نماید.
چگونه یک فرد این تفسیرها را با راه حل طراحی پیشنهاد شده تلفیق می نماید؟
دقت کنید کلمه خاص برای یک فرد عامی یک معنی دارد و برای طراح مجرب و حرفه ای معنی کاملا متفاوت دیگری دارد و به همین ترتیب کلمات مختص بی نظیر و متفاوت باید برای تبیین اظهارنظر های ذهنی بدنبال اطلاعات دیگری بود. سوالات زیر مثالهایی اند که با پاسخ به آنها می توان به اطلاعات عینی تری دست یافت.
جمله ی اول:


من چیزی را دوست دارم که فقط مال خودم باشد.
سوالات شفاف کننده:
آیا می توانید به طور ؟؟؟؟ و مشخص تر واژ] مختص را معنی کنید ؟
آیا می خواهید که طرح چیزهای خاصی همچون مواد الگوها یا رنگهایی را که شما ترجیح می دهید منعکس سازد؟
جمله اولیه


چیزی که برجسته و قابل توجه باشد را دوست نداریم ما نسبتا انعطاف پذیر و محافظه کاریم.
سوالات شفاف کننده :
آیا می تواند چند مثال دیگر ازچیزهایی که به نظرتان قابل توجه اند را ارائه دهید؟
آیا می توانید منظور خود را از کلمه محافظه کار یا انعطاف پذیری که می فرمایید دقیق تر بیان کنید؟
جمله اولیه


من در بسیاری از خانه های مختلف حفاظهایی مثل هم می بینیم از چیزی خوشم می آید که با ساختمان هماهنگ باشد.
سوالات شفاف کننده
آیا می توانید معنی مثل هم یک جور را که در این مکانهای دیگر که فرمودید توضیح دهید؟
معنی هماهنگ از نظر شما چیست؟
جمله اولیه:
اگر می توانستیم چیزی نسبتا ساده ولی متفاوت از بقیه داشته باشیم خیلی راضی خواهیم شد
سوالات شفاف کننده


می توانید در مورد آنچه که از نظر شما ساده است صحبت کنید یا مثالهایی ارائه دهید؟
معنی شما از کلمه متفاوت چیست؟ متفاوت ازچه ؟ آیا چیزهایی هستند که شما واقعا دوست ندارید ؟ بنابراین بخواهید متفاوت با آنچه که دارید باشید؟
اینها صرفا چند مثال هستند. شناخت کامل ترو بهتر از سخنان و اندیشه های مشتری بسیار حائز اهمیت است. همیشه سوالات تنها کافی نخواهند بود. برای اینکه یک طرح تصویری بهتری از چیزی که مشتری به آن فکر می کند به دست آورد؛


در یافته ایم که بسیاری از نظریات ذهنی مشتریان مرتبط با گرایش آنها به مشخصه طرح یا ظاهر عناصر موجود در طرح پیشنهادی است.
علایق و سبک زندگی مشتریان: مضافا بر موارد بالا طراح می بایست سعی کند تا به سبک زندگی مشتریان پی ببرد و بدین معنی که در حال حاضر مشتریان از ساختمان و محل زندگی خود چگونه استفاده می نمایند و در صورت اصلاح منظره آن این امر چگونه تغییر می کند؟ طراح باید سوالهای زیر را از مالک بپرسد:
1. از محیط اطراف ساختمان خود چگونه استفاده می کنید؟


2. چه قدر به محیط پذیرایی و برای چه اشخاصی نیاز دارید؟
3. مهمانی های دسته جمعی شما چه اندازه است؟
4. آیا در محوطه خارج از ساختمان غذا خواهید پخت و خورد؟ در این صورت هر چند وقت به چند وقت؟
5. آیا سرگرمی و امور دیگری نیز دارید که در خارج ساختمان انجام دهید؟
6. آیا به باغ و باغچه علاقه دارید؟


7. از چه نوع اعمال تفریحی که در محوطه خانه انجام شود لذت می برید؟
اطلاعات مربوط به محل زندگی مشتریان: طراح بایستی با پرسش سوالاتی از مشتریان در مورد دارایی و مسائل مربوط به محل زندگی شان وضعیت آنرا مشخص سازند. هر چند یک طراح بایستی یک بررسی خاصی از محل به عمل آورد (فصل هفتم) اطلاع رسانی به مشتریان نیز برای وی بسیار مفید خواهد بود در حقیقت این مشتریان هستند که بیش از هر کس دیگری راغب به دانستن بیشتر در مورد محل زندگی خود هستند. چون در شرایط مختلف برای سالها در آن زندگی کرده و مدام چشمشان به آن می افتد پس این حق آنهاست که به منظره ای دل نواز چشم بگشایند!


مشخصات و اطلاعات معماری محل زندگی مشتری: در نهایت پرسیدن نظر مشتری در مورد ساختمان و سبک معماری آن برای یک طراح می تواند خیلی مفید باشد و همچنین محل زندگی اندیشه ها و اطلاعات مشتر در مورد ساختمان خود می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار طراح قرار داده و طرح با کمک آنها می تواند به خلق ایده های تازه و بهتری جهت تهیه نقشه اصلی محل زندگی مشتری خود بپردازد.
برای این منظور ابتدئاً طراح بایستی از مشتری بپرسد که :
بعنوان مثال:


تصویر 6-5 بخشی را از میان چندین اطاق یک ساختمان نشان می دهد در چنین ساختمانی به مشتریان معمولا سه چیز خاص را دوست دارند. یکی اینکه ؟؟؟؟ قوسی و آرایش زیبای دور تا دور آن را در اطاق طرف چپ تصویر دوم ؟؟؟؟ و الگوی خاص زاویه دار اطاق بزرگ وسطی بالاخره کچ کاری سفید رنگ بسیاری از دیوارهای ساختمان را این اطلاعات را باید به طور کامل ثبت کرده تا از آنها بعدا موقع بررسی مواد الگوها و آرایش ساختمان بتوان استفاده نمود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید