بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :


مروری اجمالی برمفهوم و جایگاه ولايت فقيه

ولايت از ريشه ولي به معناي قرب و نزديکي است و درکاربردهای مختلف (گاهي به کسر واو و گاهي به فتح آن) در معاني حبّ و دوستي، نصرت وياري، متابعت و پيروي و بيش از همه سرپرستي و مديريت کلان جامعه به کار رفته است که در همه آنها معناي قرب و نزديکي لحاظ شده است لکن ولايتي که همتای تفکيک‌ناپذير قرآن و تضمين کننده هدايت الهي است و در آيات و روايات بارها مطرح شده ، ولايت به معناي سرپرستي و زعامت و مديريت جامعه ديني است نه معاني ديگر.

 ولايتي که به اقتضاي توحيد ربوبي ذاتاً مختص خداست و بالعرض براي انسان‌هاي برگزيده و جانشينان مستقيم و غير مستقيم او تجلي مي‌يابد.

إِنَّمَا وَلِيُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ.      مائده/55

اسلاید 2 :

مقام معظم رهبري در تبيين شأن ربوبي ولايت مي‌فرمايد:

عبوديّت يکسان همه موجودات در برابر خدا مستلزم آن است که هيچ يک از بندگان خدا خودسر و مستقل حقّ تحکم و فرمانروايي بر بندگان ديگر نداشته باشد (نفي طاغوت) و زمامدار و مدير و مدبر امور زندگي انسان‌ها فقط کسي باشد که خدا خود به حکومت برگزيده است (يا به شخص مانند امامان عليهم‌السلام و يا به علائم و ملاک‌ها مانند حاکم اسلامي در زمان غيبت امام معصوم عليه السلام).    (طرح کلي انديشه اسلامي در قرآن، ص 38)

نصب‌ الهی‌ حاکم

 در فرهنگ‌ شیعی‌ هر حاکمی‌ که‌ حاکمیتش‌ به‌ نحوی‌ به‌ نصب‌ الهی‌ منتهی‌ نشود، حاکم‌ غیرشرعی‌ و طاغوت‌ خواهد بود. قرآن‌ تصریح‌ می‌کند:

«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُواْ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاکَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَکْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلاَلاً بَعِيدًا »     نساء/ 60

آيا نديدى کسانى را که گمان مى‏کنند به آنچه بر تو و بر پيشينيان نازل شده، ايمان آورده‏اند، ولى مى‏خواهند براى داورى نزد طاغوت و حکّام باطل بروند؟! با اينکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند. امّا شيطان مى‏خواهد آنان را گمراه کندو به بيراهه‏هاى دور دستى بيفکند.

اسلاید 3 :

پس‌ وظیفه‌ مردم‌ مؤ‌من‌ در آن‌ وضع‌ چه‌ بود؟

خود معصومین(ع) راهکار مناسبی‌ در اختیار شیعیان‌ گذاشته‌ بودند و آن‌ اینکه‌ در مواردی‌ که‌ محتاج‌ به‌ مراجعه‌ به‌ حاکم‌ هستید و حاکم‌ رسمی‌ جامعه‌ حاکمی‌ غیرشرعی‌ است، به‌ کسانی‌ مراجعه‌ کنید که‌ عارف‌ به‌ حلال‌ و حرام‌ باشند. و در صورت‌ مراجعه‌ به‌ چنین‌ شخصی‌ حق‌ ندارید از حکم‌ و داوری‌ او سرپیچی‌ کنید  این‌ کار رد‌ امام‌ معصوم‌ است‌ و رد‌ امام‌ معصوم‌ در حد‌ شرک‌ به‌ خداست.

«فقیه» در اصطلاح‌ امروز همان‌ است‌ که‌ در روایات‌ با تعبیر «عارف‌ به‌ حلال‌ و حرام» معرفی‌ شده‌ است.

  • ولايت فقيه، تداوم رهبري معصومان

در دوران حضور و حيات پيامبر (ص) و امام (ع) رهبري سياسي جامعه به عنوان شأني از رهبري ِهمه جانبه پيامبر و امام، به عهده آنها بود.

 اما در دوران عدم حضور و غيبت پيشوايان معصوم  از آنجا كه رشد و تكامل جامعه و شهروندان مسلمان جز ازطريق تشکيل حکومت و تحقق دين اسلام در متن زندگي فردي و اجتماعي  ميسر نيست، تنها كسي توان رهبري در جامعه اسلامي را دارد كه داراي ويژگي‏هاي علمي - اخلاقي و مديريتی لازم باشد.

اسلاید 4 :

نقش آفرینی حضرت آيت‌ا…العظمي خامنه‌اي در کارآمدی جمهوری اسلامی

  • رهبرمعظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌ا…العظمي خامنه‌اي به تأسي از قرآن كريم، سيره معصومين(ع) و رهبري امام خميني(ره) همچنین تجارب و توانمنديهاي هوشمندانه خود و بكار بستن استانداردهاي علمي ، امور كشور را هدايت و رهبري نموده اند که در چهار محور بررسی می شود:

 مبحث اول: هدايت و تدبيردرخصوص مسایل داخلی كشور

 مبحث دوم: هدايت و تدبيردرخصوص سياست خارجي كشور

 مبحث سوم :گفتمان‌سازی براي جهت دهي به افكار عمومي

 مبحث چهارم:ترغيب نخبگان ومسئولان به مهندسی فرهنگی کشور

اسلاید 5 :

مبحث اول: هدايت و تدبيردرخصوص مسایل داخلی كشور:

1- توجه دادن مردم و مسئولان كشور به خدا و قرآن و سنت معصوم و تاريخ پر فراز و نشيب اسلام و تبيين صحيح دين براي نسل حاضر

2- تفسير و احياي افكار و انديشه‌هاي امام خميني(ره

3- تبيين صحيح و شفاف نقش ولايت و رهبري و نهادينه ساختن آن

4- فرهنگ سازي و الگوپردازي

5- ترسيم فرآيند تحقق اهداف اسلامي در 5 مرحله و تبيين ويژگيها و الزامات آن

6- حمايت از دولتمردان و تعيين خط مشي نخبگان و مسئولان نظام در قواي سه گانه و دستگاههاي مختلف كشور و هشدار نسبت به كجروي برخي از آنها با بحث ارزشمند عوام و خواص

7- حاكم ساختن فرهنگ جهادي و تفكر بسيجي در جامعه

8- تأكيد بر احياء فريضه امر به معروف و نهي از منكربراي اصلاح جامعه

9- فرهنگ سازي و بسترسازي مدبرانه و هوشمندانه براي حضور گسترده مردم در صحنه انتخابات

10- تبيين عبرتها و درسهاي عاشورا  و كاربردي ساختن آنها

11- هدايت و تئوريزه ساختن مطالبات ملي قشرها و اصناف گوناگون كشور

12- تبيين وظايف و رسالت‌هاي اصلي مسئولان در سطوح مختلف سيستم مديريتي عالي و مياني و محلي در اقصي نقاط كشور

اسلاید 6 :

13-بسترسازي براي تبديل اصولگرايي و ارزش مداري به گفتمان ملي و تبيين شاخص‌هاي آن

14- عمق بخشي به ايمان و اعتقادات مردم درباره حكومت اسلامي و ولايت و رهبري در اسلام و ولايت مطلقه فقيه.

15- تعيين سياستهاي كلان، استراتژيها و اصول كلي

16- شفاف‌سازي و كنترل بحران روزنامه‌هاي زنجيره‌اي و مهار توطئه خيانت‌بار قتل‌ها زنجيره‌اي.

17- كنترل افراطي‌گري سياسي در كشور

18- هشدارهاي بموقع و سازنده نسبت به تهاجم فرهنگي،شبيخون فرهنگي، استحاله فرهنگي و در شرايط كنوني نسبت به ناتوي فرهنگي دشمن.

19- تحقق وحدت و اتحاد ديني و ملي،پيشگيري از درگيري‌هاي داخلي اعم از نزاع گروهها و جريانات سياسي با يكديگر

20- فراهم ساختن زمينه‌هاي رشد و پيشرفت علمي صنعتي و…

21- تبديل ايران به ام القراي جهان اسلام، و موتور محركه حركتها و خيزشهاي اسلامي در جهان و كانون توجه تحولات منطقه‌اي.

اسلاید 7 :

مبحث دوم: هدايت و تدبيردرخصوص سياست خارجي كشور:

:

 1-تبيين صحيح جايگاه فلسطين در جهان اسلام

2- حمايت مدبرانه از منافع ملت لبنان و تقويت همه جانبه حزب ا…لبنان

3- ناكام گذاشتن سياستهاي استعمارگرانه دولتهاي مختلف آمريكا

4- خنثي ساختن توطئه‌هاي جنگ رواني و رسانه‌اي دشمن

5-اتخاذ تدابير هوشمندانه در تنظيم ديپلماسي هسته‌اي كشور

6- دفاع از حقوق مسلمانان در اقصي نقاط جهان.

7- استفاده مطلوب از نهادها و مجامع بين‌المللي و منطقه‌اي

8- تقويت بيداري اسلامي و افشاي ماهيت استكبار جهاني

9- عبور دادن نظام از تهديدات و شيطنت‌هاي غرب

10- تدبير ديپلماسي

11- به چالش كشاندن فرهنگ غرب و آشكار ساختن تناقض در ادعاها و رفتارهاي آنان

12- ناكام گذاردن توطئه دشمنان خارجي براي نفوذ در نظام

اسلاید 8 :

مبحث سوم :گفتمان‌سازی براي جهت دهي به افكار عمومي:

 1- گفتمان خواص و عوام

2- گفتمان‌سازی ریزش‌ها و رویش‌ها

3- گفتمان‌ خودی و غیرخودی

4- گفتمان اصولگرایی و اصولگرایی اصلاح‌طلبانه

5- نامگذاری سالها با مفاهیم و معارف اسلامی وانقلابی

6- گفتمان دولت اسلامی

7- جنبش‌نرم‌افزاری و نهضت تولید علم

8- تدوین چشم‌انداز بلندمدت نظام

9- چرا مذاکره با آمریکا نه؟

 10- گفتمان مردم سالاری دینی

11- معنویت‌گرایی

12- همبستگی ملی و مشارکت عمومی و نیز اتحاد ملی و انسجام اسلامی

13- گفتمان هنر متعهد

14- گفتمان خدمت‌رسانی بی‌منت

15- گفتمان پاسخگویی مسئولان

16-گفتمان برتر عدالت‌خواهی

اسلاید 9 :

 مبحث چهارم:ترغيب نخبگان ومسئولان به مهندسی فرهنگی کشور:

 در هر زمینه ای همواره برخوردهای افراطی و تفریطی وجود دارند که مشکلات و آسیب هایی را در روند حرکت ایجاد می کنند. ولی امر مسلمین در این زمینه نیز هشدارهای جدی داده اند: «ما نمی خواهیم با نگاه افراطی به مقوله فرهنگ نگاه کنیم، بایستی نگاه معقول اسلامی را ملاک قرار داد و نوع برخورد با آن را بر طبق ضوابطی که معارف و الگوهای اسلامی به ما نشان می دهد، تنظیم کرد. برخورد افراطی از دو سو امکان پذیر است و تصور می شود، یکی از این طرف که ما مقوله فرهنگ را مقوله ای غیر قابل اداره و غیر قابل مدیریت بدانیم، مقوله ای رها و خودرو که نباید سر به سرش گذاشت و وارد آن شد. متاسفانه این تفکر در جاهایی هست و عده ای طرفدار رها کردن و بی اعتنایی و بی نظارتی در امر فرهنگ هستند. این تفکر، تفکر درستی نیست و افراطی است. در مقابل آن، تفکر افراطی دیگری وجود دارد که سخت گیری خشن و نظارت کنترل آمیز بسیار دقیق است. این تفکر هم به همان اندازه غلط است».

 مقام معظم رهبری در تشریح گزینه صحیح برای مهندسی فرهنگی و مدیریت آن، از استعاره باغ و باغبان کمک می گیرند و با زیبایی و درایت هر چه تمام تر می فرمایند: «در مقوله فرهنگ، رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل باغبان باشد، باغبان به هنگام، نهال می کارد، به هنگام، آبیاری می کند، به هنگام، هرس می کند، به هنگام، سمپاشی می کند و به هنگام هم، میوه چینی، باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد. یعنی مسئولانه و با دقت این مقوله را دنبال کرد.

اسلاید 10 :

تلاش استكبار برای در هم شكستن اصل ولايت فقيه و رهبري

نمونه هایی ازسابقه اظهارات دشمنان براي درهم شكستن اصل ولايت فقيه و تضعيف رهبري:

 معاون وقت رئيس سازمان امنيت ملي آمريکا در زمان بوش صريحا اعلام کرده بود: «آنچه تاکنون همه تحريکات ما را براي براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران با ناکامي مواجه ساخته است، اعتقاد مردم ايران به ولايت فقيه است.»

در واقع از ديدگاه سيا که توسط ادوارد شرلي از کارشناسان برجسته آن بيان شده است، تنها حذف ولايت فقيه از ساختار جمهوري اسلامي، به منزله تغيير ماهيت رژيم ايران است. شرلي در جولاي 1998 (تير 1377) در فصلنامه آمريکايي خاورميانه و طي يک ميزگرد چهارنفره تصريح کرد:

«اگر نظام ولايت فقيه در ايران از هم بپاشد آن وقت مي توان پذيرفت که جمهوري اسلامي تغيير ماهيت داده و برقراري روابط ممکن خواهد شد»

 

راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد: «يك اصل در قانون اساسي ايران هست كه در اين سال‌ها بسيار دردسر ساز بوده و آن اصل ولايت فقيه است»

 «هنري پرگت» از مسئولان سابق سازمان سيا در امور ايران وکارمند وزارت امور خارجه امريكا در اين خصوص گفت: «اگر تجديد نظرطلبان در ايران بتوانند از حريم ولايت و رهبري عبور كنند و از آن طريق ولايت فقيه را در كشتي ترديد سوار كنند در آن روز بار سنگيني از دوش امريكا برداشته خواهد شد»

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید