بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

  • بيماريهاي عفوني واگيردار از قديمي ترين دشمنان سلامت بشر هستند . همه گيريهاي بزرگ ايجاد شده توسط برخي از آنها ( مانند وبا ، طاعون و آنفلوآنزا ) در قرنهاي گذشته خسارات سنگيني بر جامعه بشري وارد كرده است . عليرغم پيشرفتهاي شگرف علم پزشكي در زمينه هاي پيشگيري و درمان بيماريهاي واگيردار ، متاسفانه هنوز هم بيماريهاي عفوني با قابليت ايجاد اپيدمي به عنوان يك مشكل بهداشتي در سراسر جهان مطرح هستند . بروز مقاومت دارويي در عوامل بيماريزا و يا ناقلين آنها ، بازگشت مجدد برخي بيماريها به مناطقي كه سالها عاري از بيماري بوده اند ( بيماريهاي بازپديد ) و ظهور بيماريهاي جديد ( بيماريهاي نوپديد ) ،‌همه از دلايل لزوم توجه همه بخش هاي درگير سلامت به اين بيماريها هستند .

اسلاید 2 :

تعريف:

  • آگاهی از علائم و نشانه های بیماری های شایع در مدرسه می تواند گام مثبتی برای پیشبرد بهداشت مدرسه باشد. بهورز، مدیر و معلم با آگاهی از چگونگی علائم و سیر بیماری ، با انجام اقدامات به موقع و موثر می توانند از پیشرفت بیماری در فرد و همه گیر شدن آن بیماری بین دیگر دانش آموزان جلوگیری کنند.
  • علائمی از قبیل رنگ و روی پریده یا برافرخته ، چشمهای قرمز ، آبریزش از بینی ، پلکهای متورم و قرمز ، بثورات جلدی ، سرفه و عطسهٔ زیاد ، خستگی بدون دلیل ، سردرد ، سرگیجه ، تب ، دل درد هر علامت غیر عادی دیگر ممکن است مقدمهٔ یک بیماری باشد که باید آن را مورد توجه قرار داد.

اسلاید 3 :

از شایعترین بیماری های واگیردار در سنین مدرسه می توان  :

گلودرد چرکی ، انگلهای دستگاه گوارش بیماری های اسهالی ، هپاتیت های ویروسی خصوصا هپاتیت  ، کچلی ، سرما خوردگی ، آنفلوانزا، ژیاردیا، سرخک و سرخجه، گال، شپش، عفونتهای ادراری ،اوریون و آبله مرغان را نام برد که در مورد هر یک از این بیماری ها در مبحث بیماری های واگیردار توضیحات لازم داده شده است.

اسلاید 4 :

1-آبله مرغان Chicken pox

علائم :

    شروع بيماري اغلب با تب خفيف، خستگي و بي اشتهايي به مدت يك تا دو روز، سپس بروز دانه هاي خارش دار سرخ رنگ كه در عرض چند ساعت پر از مايع مي گردد اين دانه ها بصورت تاول ظاهر می شود. تاولها پاره شده،خشك شده وحالت پوسته ريزي پيدا مي كنند.  دانه ها ابتدا در پشت بيمار و به دنبال آن به فاصله چند ساعت روي شكم  و قفسه سينه ظاهر مي شود.

اسلاید 5 :

آبله مرغان

راه های انتقال :  انتقال بوسيله تماس مستقيم با بثورات و يا از طريق ترشحات  مجراي تنفسي بيماران صورت مي گيرد اين بيماري مي تواند از مادر به نوزاد منتقل شود.

و یا بصورت غير مستقيم : بوسيله لوازمي كه به تازگي به ترشحات وآبدانه فرد بيمار آلوده شده است.

اسلاید 6 :

اقدامات پشیگیری کننده

1-   گزارش موارد مشكوك بيماري به مركز بهداشتي  درماني

2-  آموزش به اطرافيان بيمار  در مورد ضد عفوني كردن وسايل و لوازم بيمار

3- جداسازي بيمار در طول دوره واگيري در صورت امكان

4-   آموزش به بيمار  و اطرافيان وي در خصوص كوتاه كردن ناخنها

5-  براي جلوگيري از اضافه شدن عفونت  به تاولها حمام گرفتن روزانه توصيه مي شود( با آب سرد )

اسلاید 7 :

مدت ممنوعیت از مدرسه

تا یک هفته بعد از شروع بثورات که معمولاً با خشک شدن بثورات همراه است

عوارض بيماري:ورم مغزي، ذات الريه، گوش درد چركي،ورم مفصلي ،زخم قرنيه و باد سرخ

اسلاید 8 :

2-اوریون(بناگوشك)Mumps

علائم : یك یا دو روز پیش از شروع علائم عمده، كودك دچار بد حالی عمومی می شود ، سپس غدد بزاقی در ناحیه بناگوش(پاروتيد) و زیر چانه متورم می شوند ، این علامت می تواند همراه تب دیده شود. تورم ممكن است نخست در یك طرف صورت ایجاد شده و سپس طرف دیگر را درگیر سازد و یا این كه همزمان در هر دو طرف بروز كند. تورم غدد بزاقی سبب درد هنگام بلعیدن می شود. همچنین ممكن است به علت توقف ترشح بزاق از غدد بزاقی ، خشكی دهان وجود داشته باشد. تورم بیضه ها یا تخمدان در موارد نادر دیده می شود،

اسلاید 9 :

اقدامات پشیگیری کننده در اوريون

واکسیناسیون (البته مصونیت واکسیناسیون صد در صدنمي باشد .)

2-جدا کردن بیمار از سایرین

*** به اولیاء دانش آموز بیمار آموزش دهید :

1- برای تأیید تشخیص هرچه زودتر با پزشك مشورت كند. همچنین در صورت بدتر شدن بیماری پس از گذشت 10 روز و و جود سردرد یا سفتی گردن حتماً با پزشك تماس بگیرد.

2- درجه حرارت بدن را كنترل كند و اگر حرارت بالا بود با استفاده از اسفنج مرطوب ، تب را پایین بیاورد
3- از غذاهای مایع برای كودك استفاده كند؛

4- برای برطرف كردن خشكی دهان ، مایعات فراوان به كودك بدهد و در صورت وجود مشكل در نوشیدن از نی استفاده كند؛

5- یك كیسه آب گرم را در یك حوله پیچیده و آن را روی موضع درد قرار دهد؛

اسلاید 10 :

مدت ممنوعیت از مدرسه

تا 9 روز بعد از شروع ورم غدد بناگوشی که معمولاً با رفع ورم غدد همراه است .

عوارض بيماري:اوركيت ، مننژيت، ضايعه عضو كورتي و كري

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید