بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

احكام سنين دبستان :
 
 
از آنجايي كه دسترسي به احكام نونهالاني كه در سنين دبستان به سر مي برند كمبود چنين مجموعه اي در فضاي مذهبي كشور حس مي شد واستخراج احكام مربوط به اين سنين از كتاب هاي مراجع براي اين عزيزان ممكن بود كمي دشوار باشد و عواقبی در اثر حس کنجکاوی زیاد داشته باشد. بر آن شديم كه مجموعه ي پيش رو را با در نظر گرفتن تمام نيازهاي اين سنين وبا انتخاب گزینشی مسائل گردآوري كنيم. اميد است كه اين مجموعه مورد رضاي حق تعالي ومخاطبين گرام قرار بگيرد.

اسلاید 2 :

ادامه ی مقدّمه: کودکان و احکام دینی:
عبادت، دعا و نیایش تمرینی کودکان در پیشگاه خداوند، اثر درخشانی بر درون کودک می گذارد. اگر چه کودک ممکن است معانی،الفاظ و عبارات نماز را نفهمد، ولی توجه به خداوند،راز و نیاز، درخواست کمک از پروردگار، دعا و خواهش در پیشگاه الهی را، در همان عالم کودکی درک می کند و دلش را به خداوند و رحمت نامحدود وی مطمئن می سازد و در باطن خود تکیه گاهی برای خویش احساس می کند و هنگام سختی ها و روبه رو شدن با حوادث، قلب خود را تسکین می بخشد، چنان چه خداوند می فرماید: مومنان واقعی با یاد خدا دلی آرام و مطمئن دارند. آگاه باشید که تنها با یاد خداوند دل های مردم قرار و اطمینان پیدا می کند.
برای این که کودکان ازآغازمومن وخداپرست تربیت شوند،لازم است بین جسم و جان آن ها،ازنظرایمانی هماهنگی برقرارباشد.به همین مناسبت،اسلام پدران و مادران را موظف کرده است که فرزندان خود را متوجه خداوند سازند و به آنان خداپرستی و آموزش های دینی بیاموزند و از سوی دیگر، دستور داده است که کودکان را به نماز و عبادت تمرینی وادار کنند.
رسول خدا(ص) می فرماید:«به کودکان خود درهفت سالگی امرکنید نمازبخوانند.»
امام باقر(ع) وظایف پدران ومادران را درتربیت ایمانی کودکان، در دوران گوناگون سنی چنین بیان فرموده است:« درسه سالگی کلمه توحید "لااله الا الله"را به کودکان بیاموزید ودرچهار سالگی "محمد رسول الله" را یاد بدهید، و درپنج سالگی صورت او را به سوی قبله نمایید و به او بگویید سر بر سجده گذارد. در شش سالگی کامل،رکوع و سجود را به طور صحیح به او بیاموزید و در هفت سالگی به کودک بگویید دست و صورت خود را بشوید(وضو بگیرد) و نماز بگزارد.»
آموزگاران ،پدران و مادران باید توجه داشته باشند که مذهب بزرگ ترین کمک و یاور آن هاست، زیرا ایمان همانند مشعل فروزانی است که تاریک ترین راه ها را روشن می کند و وجدان ها را حساس وبیدارمی سازد وهرکجا انحرافی وجود داشته باشد،مذهب می تواند او را به راحتی وآسانی به سوی راستی وسعادت رهبری کند.

اسلاید 3 :

يادگيري احكام
آيا كسى كه در آموختن احكام دينى مورد نياز خود كوتاهى مى‏كند، گناه‏كار است؟ 
همه مراجع: اگر نياموختن احكام به ترك واجب يا ارتكاب حرام بينجامد، گناه‏كار است. آیت الله خامنه‏اى، اجوبة استفتاءات، س 6؛ العروة الوثقى، ج 1، 
و همچنین برای اهمیت این موضوع نظر شما دوستان را به آیه و روایتی جلب می کنم که ضرورت یاد گیری احکام را به ما یاد آوری می کند:
خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند:"فَلَوْ لا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ َولِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ" 2
(چرا از هر گروهى از آنان، طایفه‏اى کوچ نمى‏کند ، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهى یابند و به هنگام بازگشت بسوى قوم خود، آنها را بیم دهند؟!)
«احکام » نیز جزئی از دانش دینی است که همیشه عده ای مامور به فراگیری و آموزش آن هستند. و عده ای هم لازم است که این احکام را از آنان که یاد گرفته اند، بیاموزند.
 در حدیثی از پیامبر عزیز خدا(ص) وارد شده است: 
"قالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): أُفٍّ لِكُلِّ مُسْلِمٍ لَا یَجْعَلُ فِی كُلِّ جُمْعَةٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فِیهِ أَمْرَ دِینِهِ وَ یَسْأَلُ عَنْ دِینِه." 3
 (وای بر هر مسلمانی که در هر هفته، روزی را برای آموختن و سوال کردن از دینش قرار ندهد.)
 

اسلاید 4 :

یک سوال مهم!
در این خصوص اوّلین سوالی که نوجوان ممکن است از مربّی یا والدین خود بپرسد این سوال است که:“اگر خداوند انسان را آزاد و مختار خلق کرده است پس دلیل این همه احکام و برنامه ریزی دقیق برای انسان چیست؟!
در پاسخ میگوئیم که یک تولید کننده وقتی یک وسیله ای را تولید میکند برای ضایع و تباه نشدن آن یک برنامه یا بروشور نیز با آن قرار میدهد که در آن نیازهای آن در هر موقع با آن آورده شده است.چطور یک خالق مدبّر میتواند برای اشرف مخلوقات که انسان باشد برنامه ای دقیق برای رعایت کردن آن در اختیار انسان قرار ندهد؟این پاسخ که با مثال همراه است ملموس ترین مثالی است که میتوان برای سن نوجوانان بیان نمود.

اسلاید 5 :

احكام سلام كردن :
1- سلام كردن به ديگران مستحب، ولي جواب آن واجب است . 
2- سلام كردن به كسي كه در حال خواندن نماز مي باشد مكروه است . 
3- اگر كسي به نمازگزار سلام كند، بايد پاسخ او را بدهد . 
4- كسي كه نماز مي خواند جايز نيست به ديگران سلام كند . 
5- سلام را بايد فورا جواب داد و اگر كسي عمدا جواب سلام راتاخير بيندازد گناه كرده است . 
6- اگر دو نفر همزمان به يكديگر سلام كنند بر هر يك واجب است كه جواب سلام ديگري را بدهد . 
7- مستحب است در غير حال نماز جواب سلام را بهتر از آن بدهند . 
 

اسلاید 6 :

احــكام قــرآن: 
1- قرآن هميشه بايد پاك و تميز باشد و نجس كردن خط و ورق قرآن، حرام است و اگر نجس شود بايد فورا آن را آب كشيد . 
2- رساندن جايي از بدن به نوشته قرآن براي كسي كه وضو ندارد حرام است . 
3- در نوشته قرآني فرقي بين آيات و كلمات بلكه حروف و حتي حركات آن نيست . 
4- در چيزي كه قرآن بر آن نوشته شده است، بين كاغذ و زمين و ديوار و پارچه، فرقي نيست . 
5- اگر نوشته قرآني در قرآن هم نباشد، لمس كردن آن حرام است . 
6- دست كشيدن به نوشته قرآن از پشت شيشه يا پلاستيك نازك اشكال ندارد . 
7- دست كشيدن به ترجمه قرآن اشكالي ندارد مگر اسم خداوند مانند كلمه «خدا» كه بدون وضو دست كشيدن به آن حرام است . 
 

اسلاید 7 :

احكام صدقه :
1- صدقه يك كار مستحبي است كه در آيات و روايات تاكيد بسياري نسبت به آن شده و ثواب بيشماري براي آن بيان گشته است . 
2- صدقه در دنيا مانع پيشامدهاي ناگوار و در آخرت موجب بخشش گناهان بزرگ است و حسابرسي قيامت را آسان مي كند . 
3- فرزندم! انسان بايد در پرداخت صدقه قصد قربت داشته باشد، يعني تنها براي رضاي خدا آن را بپردازد و از هرگونه ريا و خودنمائي به دور باشد . 
4- بازپس گرفتن صدقه داده شده جايز نيست . 
5- بهتر است صدقه را پنهاني بدهند مگر آنكه بخواهند ديگران هم تشويق شوند . 
6- گدائي كردن و رد كردن گدا (چيزي به او ندادن)، هر دو مكروه است .
 

اسلاید 8 :

 
 
آب
زمين
آفتاب
استحاله
انتقال 
اسلام    
تبعيت
بر طرف شدن عين نجاسات  
استبرا                              (در نسخه نوجوانان حذف شده است.)
غائب شدن مسلمان و ...
كم شدن    1/6   آب انگور(در نسخه نوجوانان حذف شده است.)
 

اسلاید 9 :

1- پاك باشد.
2- مباح باشد يعني غصبي نباشد.
3- از اجزاي مردار نباشد.
4- از حيوان حرام گوشت نباشد.
5- اگر نماز گزار مرد است لباسش از ابريشم خالص وطلا باف نباشد.
 
1- مباح باشد يعني غصبي نباشد.
2- مكان نماز گزار بدون حركت باشد.
3- جايي سقف كوتاه است ونمي تواند درآن جا راست بايستد يا به به اندازه ي كوچك است كه جاي ركوع وسجده ندارد نماز نخواند واگر ناچار شد بخواند بايد به قدر ممكن قيام وركوع وسجده را به جاي آورد.
4- آنكه مكان نمازگزار اگر نجس است به طوري تر نباشد كه رطوبت آن به بدن يا لباس و برسد . ولي جايي كه پيشاني را برآن بگذارد اگر نجس باشد در صورتي كه خشك هم  باشد نماز باطل است.

اسلاید 10 :

در وضو واجب است صورت ودستها را بشويند وجلوي سر و روي پاها را مسح كنند . درازاي صورت را بايد از بالاي پيشاني جايي كه موي سر بيرون مي آيد تا آخر چانه شست و پهناي آن به مقداري كه بين انگشت وسط وشصت قرار مي گيرد بايد شسته شود. بايد صورت را بنا به احتياط واجب از بالا به پايين شست واگر از پايين به بالا بشوييم وضو باطل است ودست ها را بايد از آرنج به سر انگشتان بشويند. در وضو شستن صورت ودستها مرتبه ي اول واجب مرتبه ي دوم جايز ومرتبه ي سوم وبيشتر از آن حرام مي باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید