بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

 

اسلاید 1 :

تیره میخک به راسته سانتروسپرمال و زیر راستهCaryophyllalesتعلق دارد. گیاهان این راسته دارای دانههایی با جنین خمیده و نعل اسبی شکل است که نام سنتروسپرمال را نیز از آن گرفتهاند. این راسته دارای چندین زیر راسته است.

گیاهانی علفی و بوتهای هستند و گاه با انشعابات و شاخههای فشرده بوتههای بالشتکی یا کوسنی شکل را تشکیل میدهند. برگها ساده ، بدون دندانه ، باریک ، کشیده یا درفش مانند ، دارای گوشوارک و یا فاقد آن است. در گیاهان این تیره برگها معمولا فاقد دمبرگ هستند و در قاعده بهم متصل و ساقه در محل اتصال آنها متورم و برجسته میشود. گل اذین عموما گرزن دوسویه با گلهای نرماده ، گاهی نیز تک جنس و یا پلیگام هستند.

گلپوش ساده یا مضاعف ، کاسه دارای 5 قطعه آزاد یا کم و بیش بهم پیوسته ، جام گل همیشه آزاد ، گلبرگها ناخنکدار یا بدون آن و جام در سطح درونی و در ناحیه گلو دارای زایدهای ناخنکی است که از کاسه قابل تشخیص است. تعداد پرچمها متغیر و برابر با قطعات سایر حلقهها یا کمتر از آنها است. مادگیدارای تخمدان زبرین یا نیمه زیرین مرکب از 1 تا 5 برچه بهم پیوسته است.

اسلاید 2 :

قرن دهم میلادی، شاهد نخستین اثر گیاهشناسی آنگلوساکسونها بود، که به زبان مردم عامی نوشته شده بود و بیشتر بر روی جنبههای آیینهای خاص و جادو تاکید داشت.

در قرن دوازدهم، کتب گیاهشناسی عربی دوباره به زبان لاتین برگردانده شدند، اما هیچ کار جدیدی ارائه نشد تا آنکه حدود ۲۰۰ سال بعد، مارکوپولو و دیگر مکتشقان ایتالیایی راههای تجاری با چین و هندوستان را گشودند. چین و هند به صورت مرکز تجارت ادویه اروپا در آمدند و ادویهجات که برای مطبوع نمودن و خوشمزه کردن غذاها به کار میرفتند، بازار پر سودی را به وجود آورند و جهانگردان پرتغالی را وسوسه کردند که راه دریایی مستقیمی به شرق باز کنند. کشف دنیای نو، به ظهور گیاهان جدید و راههای درمان تازهای منتهی شد. با اختراع صنعت چاپ در قرن پانزدهم، کتابهای مربوط به گیاهان درمانی از اولین و پرفروشترین کتبی بودند که به چاپ رسیدند. در عصر الیزابت، مشهورترین متون مربوط به گیاهان طبی تجدید چاپ شد که حتی امروزه نیز مطالعه آنها نه تنها آموزنده، بلکه لذتبخش است

اسلاید 3 :

مدارکی به دست آمده از تمدنهای مصریان و سومریان در ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، نشان میدهند که این تمدنها با خواص درمانی گیاهان طبی کاملا" آشنایی داشتهاند. پاپیروس مشهور «ابرز» که در سال ۱۸۷۴ کشف شد، حاوی اسامی بیش از هشتصد گیاه دارویی بوده که تا سال ۱۸۰۰ پیش از میلاد برای درمان بیماریها و همچنین مراسم مذهبی و مومیایی کردن از آنها استفاده میشده است. در همین راستا، تلاشهایی در جهت توسعهی گیاه درمانی در چین و هندوستان نیز دنبال میشده است؛ در یک کتاب دارویی چینی که حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تدوین شده، فهرستی از گیاهان دارویی جمعآوری شده است. «ریگ وادا»، یکی از کتب مقدس هندوها، حاوی نامهای بیش از یک هزار داوری گیاهی میباشد. دانش گیاه درمانی از مصر و بینالنهرین به یونان برده شد و دیری نگذشت که جذب فرهنگ رومیان شد.

افسانههای زیادی دربارهی «آسکلپیوس»، گیاهشناس و دانشمند گیاه پزشک «هربالیست» یونانی مصری تبار، که معلم بوده و در ضمن تعلیم به معالجهی بیماران نیز میپرداخته، نقل شده است. او در سالهای بعد از ۱۲۵۰ پیش از میلاد میزیسته است و «هیجیا» و «پاناکئا»، دو دختر آسکلپیوس در درمان بیماران به پدر کمک میکردهاند.

با ظهور «بقراط» (۳۷۷-۴۶۰ پیش از میلاد)، یک نظام پزشکی علمی بر اساس تشخیص درمان بیماریها با استفاده از گیاهان دارای خواص دارویی، پیریزی شد؛ در این نظام بیماریها ناشی از خشم خدایان نبودند. در قرن اول میلادی، کتاب «دی ماتریامدیکا» را «دیوسکورید» پزشک ارتش یونان تدوین کرد، که از نخستین کارهای معتبر در مورد علم گیاه درمانی است. دیوسکورید که اساس کار خود را بر پایهی کار بقراط بنا نهاده بود، شکل، مشخصات و خواص بیش از پانصد گیاه را در کتاب خویش ارائه کرد که تا ۱۵۰ سال بعد به عنوان یک کتاب مرجع مورد استفاده قرار میگرفت. در همان زمان یک طبیعیدان رومی به نام «پلینی» کتاب تاریخ طبیعی نسبتاً حجیمی را تدوین نمود که در آن به شرح گیاهان و خواص درمانی آنها پرداخت. هفت قرن بعد، که به قرون وسطی یا عصر تاریکی شناخته شده است، صومعهها زنده نگاه داشتن گیاه درمانی را دست گرفتند. راهبان متون مربوطه را نسخهبرداری کردند و از آنها برای شفای بیماران استفاده نمودند و مزرعههایی را به پرورش این گیاهان اختصاص دادند. اعتقاد مردم به درمانهای سنتی، که از لحاظ پزشکی ترکیبهای موفقیتآمیزی، هرچند با جادوگری ارائه میکردند، بدون توقف ادامه یافت.

اسلاید 4 :

جنس دیافانوپترا

گیاهان نیمه چوبی ، کوتاه با شاخه‌های سفید عاجی ، بند بندی در ناحیه بندها بسیار ضخیم ، دارای برگهای متقابل ، خطی و در انتها مدور. کاسه گل در قاعده برآمده و لوله‌ای و در انتها فشرده ، گلبرگها صورتی ، پرچمها 10 عدد دارای میله‌های نازک و نخی. تنها گونه این جنس دیافانو پتراخراسانیکا است که محل رویش آن رباط سفید بین مشهد و تربت حیدریه در خراسان ذکر شده است.

جنس وله زیا

گیاهانی یکساله ، کم و بیش کرکدار ، دارای برجستگیهای غده‌ای شکل در سطح اندام با شاخه‌های محکم و برگهایی باریک و خطی و نوکدار هستند و گلهایی صورتی با دمگل کوتاه دارند.کاسه گل فاقد کاسبرگ ، گلبرگها ناخنک‌دار است. این جنس نیز فقط یک گونه به نام وله زیاریژیدا دارد که در تهران و اطراف آن می‌روید.

اسلاید 5 :

جنس میخک

گیاهانی یکساله یا چند ساله ، با برگهای کامل ، معمولا نازک و گندمی هستند. کاسه گل لوله‌ای با رگبرگهای متعدد در راس دارای دندانه و در قاعده بین 2 تا 16 برگه فلسی محصور شده است. گلبرگها کامل ، دندانه دار یا کنگره‌دار هستند. میوه به صورت کپسول است. این جنس 24 گونه دارد که در آذربایجان ، شمال و ارتفاعات البرز و نواحی جنوبی و شرقی ایران می‌روید.

جنس تونیکا

گیاهان علفی ، بدون کرک ، محکم ، دارای گلهای کوچک و برگهایی باریک مشابه برگهای جنس میخک است. این جنس با جنس میخک فقط در گلبرگها اختلاف دارد که بطور نامحسوس و بتدریج کشیده و باریک و به زبانک منتهی می‌شود. این جنس 3 گونه دارد که در زمینهای شنی و رسی ارومیه ، خوی ، صوفیان ، ارتفاعات و دامنه های دره چالوس می‌رویند.

جنس کلروسکیا

گیاهانی یکساله ، مشابه جنس تونیکا ولی در گلهای مجتمع در کاپیتول یا گل آذین سرمانند و همچنین در کاسه فلسی و متورم که دارای دو فلس با 15 رگبرگ است با آن تفاوت دارد. در این جنس فقط یک گونه کولروسکیا پرولیفرا را در آذربایجان و در قره داغ ذکر کرده‌اند.

اسلاید 6 :

جنس گل صابونی

گیاهان یکساله یا چند ساله ، پایا یا در پایه چوبی ، گلها صورتی ، بندرت سفید رنگ و دارای برگهای کامل هستند. کاسه گل استوانه‌ای یا پهن دراز استوانه‌ای و دارای تعدادی رگبرگ است. جام در ناحیه گلو برهنه یا فلس‌دار است. تعداد پرچمها 10 عدد است. دانه‌ها قلوه ای شکل یا تقریبا کروی است و دارای ناف حاشیه‌ای هستند. این جنس در ایران دارای 7 گونه است که در نواحی بین رشت و قزوین می‌رویند.

سایر جنسها

از دیگر جنسهای این تیره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 جنس آنکیروپه تالوم، جنس ژیپسوفیلا، جنس آلوکروزا،

جنس چوبک، جنس سلین.

اسلاید 7 :

خانواده میخک یا کاریوفیلاسه یکی از خانوادههای گیاهی است که تعداد گیاهان وابسته زینتی آن زیاد نیست. از گیاهان زینتی این خانواده میتوان به دایانتوس کاریوفیلوسDianthus caryophillus، دایانتوس باراباتوس Dianthus barbatusیا قرنفل و ژیپسوفید اشاره کرد.

اسلاید 8 :

بر اساس مدارک و اسناد تاریخی میخک دایانتوس یک گیاه بسیار قدیمی است و حداقل ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بعنوان گل مورد علاقه افراد در مراسم مختلف مورد استفاده بوده است (دایانتوس به یونانی به معنی بوی خدایان است). احتمالاً بوی خوش و رایحه این گل در طی این سالها و شاید در اثر عملیات به نژادی از بین رفته و بر اثر تغییرات ژنتیکی دارای خصوصیات دیگر شده است.

بطور کلی میخکها به دو دسته تقسیم میشوند:

(1میخکهای تک شاخه یا میخکهایی که اصطلاحاً تحت نام میخکهای استاندارد معروف هستند. این گیاهان گلهای درشت، تک شاخه و دم گل بسیار بلندی دارند.

(2) میخکهای خوشهای یا پا کوتاه که اصطلاحاً میخکهای مینیاتوری مینامند . در این گروه گلهای اِسپریل از گلهای چند شاخه، منشعب و ریز تشکیل شدهاند که دم گلهای کوتاهی دارند.

اسلاید 9 :

کاربرد و مصرف میخک‌ها بیشتر بستگی به فرهنگ عامه مردم و شناخت مردم دارد. در ایران اصولاً مردم گل‌های شاخه بلند با گل درشت‌تر می‌پسندند. اما در نزد اروپاییان گل‌هایی با دم گل کوتاهتر و در اندازه کوچکتر مطلوب است. بطور متوسط هر سال حداقل ۱۰ تا ۱۵ رقم جدید از میخک به دنیا معرفی می‌شود، لذا برای رشد و نمو این گیاه باید با دانش روز و تکنولوژی‌های پرورش آن آشنا شویم.

پرورش میخک‌ در گلخانه‌ها و سیستم‌های حفاظت شده اثر بهتر و مناسب‌تری را در عملکرد دارد. در ایران فقط فصولی از سال یعنی زمستان و پاییز این گیاه را در گلخانه پرورش می‌دهند و در بقیه فصل‌ها آن را از سیستم گلخانه‌ای خارج کرده و در هوای آزاد کشت می‌کنند.

اگر میخک بعنوان یک گیاه یکساله کشت شود معمولاً بین ۶۰ تا ۸۰ بوته در یک متر مربع کاشته می‌شود. از آنجا که تعداد ۲۰۰ شاخه گل بریده در هر متر مربع عدد مناسبی بوده و با هزینه‌های این محصول همخوانی بسیار خوبی دارد، در مجموع پرورش میخک‌ها به صورت ۳۵ تا ۴۵ بوته گل در متر مربع مناسب است. اما باید در نظر داشت که هدف از کشت آن حداقل یک محصول دو ساله باشد.

اسلاید 10 :

با توجه به اینکه میخک گیاهی با ساقه خیلی قطور است و از استحکام چندانی برخوردار نیست، لذا برای پرورش آن توجه به نکاتی ضروری است.

مرحله اول - سربرداری یا Pinching؛ در مرحله اولیه رشد گیاه شروع می‌شود وقتی ۶ تا ۸ برگ روی گیاه ظاهر شد، آخرین جوانه برگی قطع می‌شود تا از بخش‌های پایین شاخه زایی صورت بگیرد.

مرحله دوم – مرحله گل دهی؛ بعد از پایان مراقبت‌های لازم از گیاه مرحله گل دهی فرا می‌رسد. وقتی که غنچه اول ظاهر شد تعداد زیادی غنچه‌های دیگر در اطراف وجود دارند که حذف آن‌ها ضرورت و اهمیت خاصی دارد. بهترین زمان برای برداشت گل‌ها وقتی است که ۲۵ تا ۳۰ درصد گل‌های مزرعه شکفته شده باشند. برای میخک زمانی که یک سوم طول گلبرگ‌ها از غنچه خارج شده باشد بهترین زمان چیدن (برداشت) گل است.

هم‌چنین دو گروه از عوامل در ماندگاری گل‌های شاخه بریده دخالت دارند. الف) عوامل قبل از برداشت ب)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید